12/01/2012
��Mao 2.2
In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
eRuSsa.'
3 0 DEC 2011
Griffie
11111,1,11!11j).111 j114111 Ai
Ondernemingsnr: 0471.072.679
Benaming :
(voluit) : Voorzorgsfonds Oc�
(verkort) :
Rechtsvorm :Onderlinge verzekeringsvereniging
Zetel : J.Bordetlaan 32, 1140 Brussel
Onderwerp akte : Omvorming tot OFF Organisme voor de Financiering van Pensioenen; Vaststelling van de statuten van de OFF; Bevestiging van overname, in zoverre nodig of nuttig, van eerdere verbintenissen, rechten en verplichtingen.
UITTREKSEL UIT DE NOTULEN VAN DE BIJZONDERE ALGEMENE VERGADERING VAN DE ONDERLINGE VERZEKERINGSVERENIGING "VOORZORGSFONDS OCE", GEHOUDEN TE BRUSSEL, J.BORDETLAAN 32, OP 30 DECEMBER 2011.
1. Omvorming tot OFP Organisme voor de Financiering van Pensioenen
De leden van de Algemene Vergadering nemen kennis van artikel 174 van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening met vermelding van de verplichting voor de bestaande instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening opgericht onder de vorm van een onderlinge verzekeringsvereniging om zich om te vormen naar een organisme voor de financiering van pensioenen.
De Algemene Vergadering beslist met eenparigheid van stemmen om de onderlinge verzekeringsvereniging Voorzorgsfonds OCE overeenkomstig artikel 174 van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening om te vormen tot een organisme voor de financiering van pensioenen, afgekort OFF en dit op 31 december 2011 om 24.00 uur. De Algemene Vergadering beslist de statuten ervan vast te stellen zoals bepaald onder agendapunt 2.
Vaststelling van de statuten van de OFP
Na bespreking en beraadslaging, beslist de Algemene Vergadering met eenparigheid van stemmen om de statuten van het organisme voor de financiering van pensioenen, OFP Voorzorgsfonds OCE, vast te stellen als volgt :
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Luik B - Vervolg MOU 2.2
TITEL I - BENAMING, ZETEL, DOEL, ACTIVITEITEN, DUUR
Artikel 1 : Benaming
Het organisme voor de financiering van pensioenen heeft als benaming : "Voorzorgsfonds Oc�".
Alle akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken uitgaande van het organisme moeten de maatschappelijke benaming vermelden, onmiddellijk voorafgegaan van of gevolgd door de volgende woorden : "Organisme voor de Financiering van Pensioenen" of door de afkorting "OFP" en het adres van zijn zetel.
Artikel 2 : Zetel
De maatschappelijke zetel van het organisme is gevestigd te Jules Bordetlaan 32, 1140 Brussel, gerechtelijk arrondissement van Brussel.
De algemene vergadering kan beslissen om de zetel over te brengen naar een andere plaats in Belgi�.
Artikel 3 : Doel
Het organisme voor de financiering van pensioenen heeft tot doel:
op te treden en te handelen als instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met
het oog op het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen zoals
bedoeld in de toepasselijke wetgevingen terzake;
het beheer en de uitvoering van pensioenregelingen;
- in het bijzonder activiteiten betreffende in Belgi� toegelaten pensioenuitkeringen en buitenlandse pensioenregelingen ten gunste van personeelsleden en zelfstandige bedrijfsleiders van de bijdragende ondernemingen;
- de activa waarover het beschikt en zal beschikken te beheren als een prudent persoon en in dat verband alle daden te stellen en beslissingen te nemen om zijn doel inzake het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen te verwezenlijken;
de activa waarover het beschikt en zal beschikken, te beleggen met het oog ze te laten renderen en daartoe daden van beheer en van beschikking te stellen;
- pensioenuitkeringen betalen overeenkomstig en in uitvoering van de pensioenregelingen waarvan het beheer en de uitvoering aan het organisme voor de financiering van pensioenen werden toevertrouwd;
overdrachten te aanvaarden en uit te voeren inzake de beheerde pensioenregelingen;
in het kader van het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen en voor zover objectief gerechtvaardigd, bijstand te verlenen aan of te ontvangen van andere instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening of andere
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Luik B - Vervolg
instellingen of organismen met een gelijkaardig doel;
alle bij wet vereiste alsook andere relevante of nuttige documenten op te stellen;
- alle informatie te verzamelen en te verwerken vereist voor de verwezenlijking van zijn doel;
- alle activiteiten die voortvloeien uit het beheer en de uitvoering van de hen toevertrouwde pensioenregelingen en die de verwezenlijking van zijn doel beogen.
Artikel 4 : Activiteiten
Het organisme voor de financiering van pensioenen kan zijn activiteiten zowel in Belgi� als in het buitenland uitoefenen, in zoverre alle daartoe voorgeschreven voorwaarden vervuld zijn.
Mits inachtneming van alle toepasselijke wettelijke, reglementaire en statutaire bepalingen en onder voorbehoud van de reglementering terzake, mag het organisme voor de financiering van pensioenen alle verrichtingen uitvoeren en alle handelingen en daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met zijn doel en/of rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.
Het organisme voor de financiering van pensioenen gaat een middelverbintenis aan en verbindt er zich toe om de middelen waarover het beschikt en zal beschikken zorgvuldig te beheren met het oog op de verwezenlijking van zijn doel, en in het bijzonder met het oog op het beheer en de uitvoering van de toevertrouwde pensioenregelingen en de toekenning van de pensioenuitkeringen overeenkomstig deze pensioenregelingen aan de aangeslotenen, hun begunstigden en rechthebbenden.
Het organisme voor de financiering van pensioenen kan ��n of meer van zijn activiteiten toevertrouwen aan een derde binnen de voorwaarden en overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake
Artikel 5 : Duur
Het organisme wordt opgericht voor een onbepaalde duur; het kan te allen tijde ontbonden worden door een beslissing van de algemene vergadering.
TITEL II - ALGEMENE VERGADERING - LEDEN, TOETREDING, UITTREDING UITSLUITING
Voor-
behouden aan het Belgisch
Staatsblad
Artikel 6 : Leden
De algemene vergadering is samengesteld uit gewone leden en buitengewone leden. Gewone leden zijn leden met stemrecht. Buitengewone leden worden uitgenodigd op de jaarlijkse en buitengewone algemene vergaderingen, maar hebben er geen stemrecht. Het aantal leden van het organisme is onbeperkt maar mag in geen geval lager zijn dan het wettelijk minimum van ��n gewoon lid.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
MOD 2.2
Luik B - Vervolg
De raad van bestuur houdt op de zetel van het organisme een register van de leden bij, overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen, waarin iedere belanghebbende recht op inzage heeft.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Indien het aantal leden minder bedraagt dan het wettelijk minimum, om welke reden ook, zal de raad van bestuur alles in het werk stellen om binnen de zes maanden ��n of meerdere nieuwe gewone leden te vinden. In deze periode van maximum zes maanden kan de raad van bestuur in afwijking van artikel 10 van de statuten de bevoegdheden van de algemene vergadering uitoefenen, met uitzondering evenwel van deze beslissingen die hetzij rechtmatig en zonder nadeel kunnen uitgesteld worden, hetzij een belangenconflict kunnen inhouden voor de raad van bestuur.
Indien zou vastgesteld worden bij het verstrijken van voormelde periode van zes maanden dat geen oplossing gevonden wordt en dat het organisme voor de financiering van pensioenen zonder gewoon lid blijft, zal, naargelang van het geval,
(a) indien de algemene vergadering nog buitengewone leden telt: de algemene vergadering bijeengeroepen worden bij het einde van voormelde termijn en, na voorafgaand overleg met de raad van bestuur, beslissen om het organisme voor de financiering van pensioenen te ontbinden,
of
(b) indien de algemene vergadering niet meer kan werken of bij ontstentenis van leden in de algemene vergadering: de raad van bestuur, uiterlijk op de laatste werkdag van deze periode van zes maanden de ontbinding vragen aan de bevoegde rechtbank. Tot de aanstelling van (een) vereffenaar(s) neemt de raad van bestuur alle dringende en passende maatregelen.
Indien de raad van bestuur de bevoegde rechtbank niet zou vatten, staat het elke bestuurder en elke belanghebbende derde vrij om een vordering tot ontbinding in te dienen bij de bevoegde rechtbank.
Artikel 7 : Toetreding
Dienen verplicht gewoon lid te worden van het organisme elke bijdragende onderneming die, in overeenstemming met artikel 3, de uitvoering van ��n of meerdere van haar extra-legale, collectieve of individuele pensioenregelingen heeft toevertrouwd aan het organisme.
Kan lid worden van het organisme elke natuurlijke persoon, die personeelslid, zelfstandig bedrijfsleider of bestuurder is van een onderneming behorende tot de groep OCE, of elke rechtspersoon die behoort tot deze groep, voor zover zij optreden als
hetzij vertegenwoordiger van ��n van de ondernemingen die de uitvoering van hun pensioenregeling hebben toevertrouwd aan het organisme
hetzij vertegenwoordiger van de natuurlijke personen ten wiens voordele deze pensioenregelingen werden onderschreven.
De aanvraag tot toetreding moet schriftelijk via een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding gericht worden aan de voorzitter van de raad van bestuur, die deze aanvraag binnen de acht dagen overmaakt aan de algemene vergadering. De algemene vergadering beslist met meerderheid van 2/3de van de stemmen der aanwezige en vertegenwoordigde leden en moet, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke
Cp de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
MOD 2.2
Luik B - vervolg
bepalingen, terzake geen motivering voorleggen of verantwoording afleggen. De datum van de toetreding wordt bepaald in de beslissing van de algemene vergadering. Het kandidaat-lid wordt schriftelijk via een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding op de hoogte gebracht van de beslissing van de algemene vergadering.
De toetreding houdt automatisch de aanvaarding in van de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan betreffende de beheerde pensioenregeling(en), de eventuele huishoudelijke reglementen, de verklaring inzake de beleggingsbeginselen, alsook van de andere beleidsdocumenten, procedures en reglementen betreffende het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen.
Voor-
behouden aan het Belgisch
Staatsblad
Een rechtspersoon, lid van het organisme, duidt onder zijn vennoten, zaakvoerders, bestuurders, leden van het directiecomit� of werknemers een vaste vertegenwoordiger aan die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon.
Artikel 8 : Uittreding
Elk lid van het organisme is vrij om op elk ogenblik ontslag te nemen, mits een opzeggingstermijn van minstens ��n maand, door middel van een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur. De opzeggingstermijn neemt een aanvang op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de schriftelijke mededeling gebeurde.
De raad van bestuur roept een buitengewone algemene vergadering bijeen om over de uittreding te beraadslagen, te beslissen en de modaliteiten ervan vast te stellen, op basis van een voorstel vanwege de raad van bestuur die terzake met het uittredend lid voorafgaandelijk zal overlegd hebben. Bij ontstentenis van een akkoord over een uittredingsregeling met het betrokken uittredend lid, beslist de algemene vergadering op eenzijdig voorstel vanwege de raad van bestuur, rekening houdend met de toepasselijke pensioenregeling(en) van het uittredend lid, met de beheersovereenkomst, met andere eventuele relevante documenten en met het belang van het organisme voor de financiering van pensioenen en van al zijn leden, aangeslotenen, rechthebbenden en andere belanghebbenden.
De datum waarop de uittreding uitwerking heeft, zal gepreciseerd worden in de beslissing van de algemene vergadering na overleg met het uittredend lid. Bij ontstentenis van akkoord met het uittredend lid over de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, of, indien geen rechtmatige opzeg werd gegeven zal deze datum gelijkvallen met hetzij de dag waarop de gegeven opzeg verstrijkt, hetzij met de dag eenzijdig bepaald door de algemene vergadering. Indien deze datum niet kan gerespecteerd worden door toedoen van het uittredend lid, zal dit laatste het organisme voor de financiering van pensioenen vrijwaren voor alle schade, vergoedingen en kosten die het organisme voor de financiering van pensioenen in dit verband zou lijden.
Een bijdragende onderneming die als lid wenst uit te treden uit het organisme voor de financiering van pensioenen moet bovendien voorafgaandelijk aan de datum waarop
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOO 2.2
Luik B - Vervolg
de uittreding uitwerking zal hebben, voldaan hebben aan al haar verplichtingen die voortvloeien uit haar pensioenregeling(en), uit het financieringsplan zoals desgevallend aangepast op advies van de aangewezen actuaris omwille van de uittreding, uit de beheersovereenkomst alsook uit andere documenten en uit de reglementering terzake.
De algemene vergadering kan desgevallend met het uittredend lid bijkomende termijnen en/of verplichtingen in dat verband overeenkomen. Bij ontstentenis van een akkoord, moeten alle verplichtingen uiterlijk bij uittreding vervuld zijn, onder voorbehoud van diegene die nog achteraf verschuldigd zijn of worden, bijvoorbeeld ingevolge de uitwerking van de uittreding en/of eventuele overdrachten.
Een lid dat geen bijdragende onderneming is en wenst uit te treden uit het organisme voor de financiering van pensioenen moet voorafgaandelijk aan de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, voldaan hebben aan al zijn verplichtingen verbonden aan het lidmaatschap.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Billagen bil het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Het organisme voor de financiering van pensioenen zal vanaf de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, geen enkele verplichting meer hebben ten opzichte van het uitgetreden lid, zijn pensioenregeling(en), de aangeslotenen, begunstigden, vertegenwoordigers of rechthebbenden bij deze pensioenregelingen, noch enige andere derde die betrokken is met of belanghebbend is bij de voordien door het organisme voor de financiering van pensioenen beheerde pensioenregeling(en) van het uitgetreden lid.
Het uitgetreden lid vrijwaart het organisme voor de financiering van pensioenen in dit verband ten aanzien van alle vorderingen en/of schade waarmee het organisme voor de financiering van pensioenen zou geconfronteerd worden.
Uittredende en uitgetreden leden blijven in elk geval gehouden ten aanzien van het organisme voor de financiering van pensioenen in zoverre het organisme voor de financiering van pensioenen nog kosten, verplichtingen of eventuele schade zou ondergaan met betrekking tot of ingevolge het (vroegere) lidmaatschap van de uittredende en uitgetreden leden.
In de periode gesitueerd vanaf de schriftelijke mededeling van de uittreding door het lid en de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, blijft het uittredend lid lid van het organisme voor de financiering van pensioenen met hetzelfde statuut als voordien en met alle daaraan verbonden rechten en verplichtingen.
Wanneer blijkt dat een lid dat een bijdragende onderneming is en wenst uit te treden uit het organisme voor de financiering van pensioenen, het beheer van zijn pensioenregeling(en), zelfs gedeeltelijk, laat bij het organisme voor de financiering van pensioenen of nalaat het organisme voor de financiering van pensioenen van dit beheer volledig te ontlasten tegen de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, zal de uittreding geweigerd worden indien de wetgeving vereist dat zulke bijdragende onderneming lid dient te zijn van het organisme voor de financiering van pensioenen. De betrokken bijdragende onderneming zal, indien zulks niet (meer) het geval zou zijn, onverwijld het nodige doen om aan alle lidmaatschapsvoorwaarden te voldoen. Bij
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Luik B - Vervolg MOD 2.2
ontstentenis, zal het organisme voor de financiering van pensioenen alle nodige stappen zetten, desgevallend in rechte, teneinde de bijdragende onderneming tot naleving van alle verplichtingen te dwingen, of, bij ontstentenis, de uitsluiting van de betrokkene dwingend in rechte op te leggen. Bovendien zal de betrokken bijdragende onderneming het organisme voor de financiering van pensioenen vergoeden voor alle kosten, lasten en schade die het organisme voor de financiering van pensioenen lijdt, geleden heeft of nog zal lijden en die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de uittredingsbeslissing en alle eraan verbonden gevolgen.
Is van rechtswege ontslagnemend:
- elk lid, natuurlijke persoon, die zijn activiteit binnen de groep OCE stop zet;
- elk lid, rechtspersoon, die ophoudt deel uit te maken van de groep OCE;
- elk lid, rechtspersoon en bijdragende onderneming, die de uitvoering van haar
pensioenregeling(en) niet langer laat uitvoeren door het organisme;
- elk lid van het organisme, natuurlijke persoon of rechtspersoon, die ophoudt
belang te hebben bij de verwezenlijking van het maatschappelijk doel van het
organisme of die niet langer voldoet aan de bepalingen van artikel 6.
Het lidmaatschap eindigt van rechtswege bij
- het overlijden van het lid, natuurlijke persoon
- bij de vereffening van het lid, rechtspersoon.
Artikel 9 : Uitsluiting
Een lid kan hetzij wegens overtreding van de beheersovereenkomst, van de statuten of van de toepasselijke reglementen, hetzij voor welke daad of onthouding ook die het doel van het organisme schaadt of voor welke zwaarwichtige reden ook worden uitgesloten.
De uitsluiting wordt door de algemene vergadering uitgesproken met de meerderheid van 2/3de van de stemmen der aanwezige en vertegenwoordigde leden, behalve het lid waarvan de uitsluiting wordt voorgesteld, nadat de betrokkene geldig opgeroepen geweest is en de gelegenheid heeft gekregen zich te verdedigen.
De beslissing wordt aan de betrokkene bij aangetekend schrijven bekendgemaakt en treedt in werking op de datum vermeld in het schrijven die ten vroegste vijf werkdagen na de betekening valt.
Een uitgesloten lid blijft gehouden tot al zijn verplichtingen die nog niet vervuld of voldaan zijn op de datum van zijn uitsluiting.
Indien het lid dat getroffen wordt door een beslissing tot uitsluiting een bijdragende onderneming is van wie de pensioenregeling(en) door het organisme voor de financiering van pensioenen beheerd wordt (worden), is het verplicht om v66r de datum waarop de uitsluiting uitwerking heeft al het nodige te doen om het organisme voor de financiering van pensioenen volledig te ontlasten van het beheer en uitvoering van zijn pensioenregelingen. Het uitgesloten lid is aansprakelijk voor alle kosten,
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Luik B - Vervolg MaD 2.2
vergoedingen, en dergelijke meer die hiermee gepaard gaan en/of hiermee rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn en vrijwaart het organisme voor de financiering van pensioenen volledig in dit verband, ook na de datum van de uitsluiting. Het organisme voor de financiering van pensioenen kan terzake, gerechtelijke stappen ondernemen om het betrokken lid ertoe te verplichten het nodige te doen.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
TITEL III - ALGEMENE VERGADERING BEVOEGDHEDEN. VERGADERINGEN. OPROEPINGEN, STEMMEN, BESLISSINGEN EN BEKENDMAKING
Artikel 10 : Bevoegdheden
De regelmatig samengestelde algemene vergadering heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om de handelingen die het organisme aangaat, te verrichten of te
" bekrachtigen.
Worden speciaal voorbehouden aan de bevoegdheid van de algemene vergadering :
1. de wijzigingen aan de statuten;
2. de benoeming, de afzetting en ambtsbe�indiging en desgevallend de vaststelling van de bezoldiging van de bestuurders en de commissaris(en);
3. de toetreding en uitsluiting van de leden;
4. de goedkeuring van de jaarrekeningen, het jaarverslag en de budgetten;
5. kwijting verlenen aan bestuurders en commissaris(sen);
6. de bekrachtiging van het financieringsplan en haar wijzigingen;
7. de bekrachtiging van collectieve reserve-overdrachten;
8. de bekrachtiging van de verklaring inzake beleggingsbeginselen en haar wijzigingen;
9. de bekrachtiging van de beheersovereenkomst met de bijdragende ondernemingen en haar wijzigingen;
10. de aanstelling van vereffenaars ingeval van een vrijwillige vereffening en de vaststelling van hun bezoldiging, alsook de beslissing over de vereffeningsmodaliteiten en de beslissing over de aanwending van het netto actief;
11. de ontbinding en de vrijwillige vereffening van het organisme;
12. de bekrachtiging van saneringsplannen en herstelplannen die aan de bevoegde autoriteiten, in het kader van herstelmaatregelen, moeten worden voorgelegd;
13. de aanstelling van de aangewezen actuaris van het organisme voor de financiering van pensioenen.
Artikel 11 : Vergaderingen
De algemene vergadering komt minstens ��n maal per jaar samen en wordt bijeengeroepen door de raad van bestuur. De gewone algemene vergadering gaat in principe jaarlijks door vddr 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarvan de jaarrekeningen worden afgesloten en ter goedkeuring voorgelegd.
Een buitengewone algemene vergadering kan bijeengeroepen worden door de raad van bestuur, telkens het belang van het organisme dit vereist. Zij moet bijeengeroepen worden wanneer tenminste ��n vijfde van de leden van het organisme dit vraagt.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting ot organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad
Bijsagen-bij-het Belgisch Staatsbaat--12/01f2012 --Annexes-dtrMoniteur beige
MO�2.2
Iedere vergadering wordt gehouden op dag, uur en plaats die op de oproeping
vermeld staan.
Alle leden moeten opgeroepen worden.
De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, bij ontstentenis, door de afgevaardigde bestuurder, bij ontstentenis, door de oudste van de aanwezige bestuurders die de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigen.
De voorzitter duidt een secretaris aan. De secretaris wordt desgevallend aangeduid onder de leden van de algemene vergadering maar kan ook een werknemer of las thebber zijn van ��n van de bijdragende ondernemingen van wie het organisme voor de financiering van pensioenen de pensioenregeling(en) beheert of een vertegenwoordiger of lasthebber van een derde die belast is met het administratief beheer van het organisme voor de financiering van pensioenen. Indien de secretaris geen lid, noch de vaste vertegenwoordiger van een lid is, neemt de secretaris niet deel aan de beraadslagingen en beslissingen. Zijn taak is beperkt tot het opstellen van ontwerpnotulen.
Artikel 12 : Oproepingen
De oproepingen worden gedaan door de raad van bestuur door middel van een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding, en in naam van de raad, door de voorzitter of door twee bestuurders waarvan minstens ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt, ondertekend en aan elk lid gezonden. Behoudens in het geval van dringende of uitzonderlijke omstandigheden worden de oproepingen tenminste acht dagen v��r de vergadering aan de leden bezorgd.
Leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering worden in elk geval geacht rechtsgeldig te zijn opgeroepen.
De oproepingen bevatten datum, plaats en uur van de vergadering, alsook de agenda.
Elk voorstel getekend door minstens ��n twintigste van de leden opgenomen in de laatste jaarlijkse ledenlijst moet op de agenda geplaatst worden.
De vergadering mag slechts beraadslagen over de punten die op de agenda werden vermeld.
Artikel 13 : Stemmen
Elk lid heeft het recht tegenwoordig te zijn bij en deel te nemen aan de vergadering, hetzij persoonlijk, hetzij door tussenkomst van gelijk welke afgevaardigde van zijn keuze, die zelf lid is. Rechtspersonen mogen nochtans vertegenwoordigd worden door een afgevaardigde die geen lid is.
Elk gewoon lid beschikt over ��n stem.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Luik B - Vervolg MOD 2.2
De buitengewone leden worden uitgenodigd op de jaarlijkse en buitengewone algemene vergaderingen, maar hebben er geen stemrecht, behoudens in de uitzonderlijke omstandigheid waarvan sprake in artikel 6 van de statuten.
Artikel 14 : Beslissingen
Behoudens andersluidende bepalingen van de wet of van de statuten, is de algemene vergadering geldig samengesteld en kan zij rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien minstens een meerderheid van de leden-bijdragende ondernemingen aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Indien het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen ten vroegste acht dagen volgend op de eerste vergadering. Tijdens deze tweede vergadering kan over de agendapunten die ook reeds vermeld werden op de agenda van de eerste vergadering rechtsgeldig beraadslaagd en beslist worden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De algemene vergadering kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen over alle punten die op de agenda vermeld werden, alsook over eventueel andere, nieuwe of bijkomende punten die tijdens de algemene vergadering aan de agenda worden toegevoegd, in zoverre alle aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden het hierover unaniem eens zijn.
Behoudens andersluidende bepalingen van de wet of van de statuten, worden de beslissingen van de algemene vergadering genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden of, wanneer er slechts ��n stemgerechtigd lid aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dat lid. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld. Bij staking van stemmen is deze van de voorzitter beslissend, in zoverre dit de effectieve voorzitter is en dus niet zijn plaatsvervanger voor die vergadering.
De beslissingen van de algemene vergadering zijn uitdrukkelijk bindend voor alle, zelfs afwezige, leden.
In afwijking van het voorgaande mag de algemene vergadering enkel rechtsgeldig beslissen over de wijziging van de statuten indien zulks uitdrukkelijk vermeld wordt in de oproepingsbrief en indien 2/3de van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissingen moeten bij de 2/3de meerderheid genomen worden. Indien de wijziging op het geheel of een deel van het maatschappelijk doel slaat, zal de beslissing slechts geldig zijn indien ze eenparig gestemd wordt door alle aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De algemene vergadering mag slechts beslissen over de ontbinding van het organisme indien 2/3de van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissingen moeten bij 2/3de meerderheid genomen worden.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voor-
behouden aan het Belgisch
Staatsblad
MOD 2.2
Indien 2/3de van de leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de eerste vergadering, kan ten vroegste 15 dagen na de eerste een tweede vergadering bijeengeroepen worden die dan geldig kan beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Artikel 15 : Bekendmaking
Er worden notulen opgesteld van elke algemene vergadering. De notulen worden ondertekend door de voorzitter van de vergadering en de secretaris,
De notulen en bijhorende documenten worden op de zetel van het organisme bewaard en kunnen op elk ogenblik kosteloos worden ingezien door de leden van het organisme en de bestuurders.
De afschriften of uittreksels uit deze notulen, die gewaarmerkt zijn door de handtekening van de voorzitter, de afgevaardigde bestuurder of twee bestuurders waarvan minstens ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt, mogen aan belanghebbende derden bekendgemaakt worden.
De beslissingen van de algemene vergadering worden bekendgemaakt aan de leden door een eenvoudig schrijven, via fax of via e-mail met ontvangstmelding. Ze worden bekendgemaakt aan derden door middel van publikatie in de bijvoegsels bij het Belgisch Staatsblad indien de wet dit vereist.
Beslissingen waarvan de wet vereist dat ze moeten ingeschreven worden in het register van de leden, zullen onmiddellijk na de vergadering meegedeeld worden aan de raad van bestuur, hetzij door de voorzitter van de algemene vergadering, hetzij door diegene(n) die daartoe gemandateerd werden tijdens de betrokken algemene vergadering.
Alle belanghebbenden hebben recht op inzage in het register der leden op de zetel van het organisme voor de financiering van pensioenen (kosteloos) of ter griffie van de bevoegde rechtbank.
Derden die een wettig belang kunnen aantonen, kunnen op de zetel van het organisme voor de financiering van pensioenen tegen betaling inzage krijgen in uittreksels van de beslissingen van de algemene vergadering in zoverre deze niet publiekelijk beschikbaar zijn of worden.
TITEL IV - RAAD VAN BESTUUR - SAMENSTELLING. WERKING. OPROEPINGEN, BESLISSINGEN, BEVOEGDHEDEN, ANDERE OPERATIONELE ORGANEN EN VERTEGENWOORDIGING
Artikel 16 : Samenstelling
Het organisme wordt bestuurd en vertegenwoordigd in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke daden door een raad van bestuur samengesteld uit tenminste drie leden, die al dan niet lid zijn en benoemd worden door de algemene vergadering voor
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervoeg
een termijn van maximum zes jaar.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
M6U 2.2
De leden van de raad van bestuur kunnen natuurlijke personen of rechtspersonen zijn. Indien rechtspersonen lid zijn, wijzen zij vaste vertegenwoordigers aan om te zetelen in de raad van bestuur overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.
De raad van bestuur telt onder zijn leden minstens drie leden die de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigen die de uitvoering van hun pensioenregeling hebben toevertrouwd aan het organisme. De overige leden dienen deelnemer te zijn aan ��n van de pensioenregelingen die aan het organisme werden toevertrouwd en zullen als dusdanig optreden als vertegenwoordigers van de natuurlijke personen ten wiens voordele deze pensioenregelingen werden onderschreven.
Onder voorbehoud van andersluidende wettelijke bepalingen, worden kandidaat-bestuurders aangeduid en voorgedragen door de bijdragende ondernemingen.
De leden van de raad van bestuur zijn herkiesbaar. Het mandaat van de bestuurders is onbezoldigd.
De bestuurders kunnen te allen tijde ontslagen worden door de algemene vergadering. De algemene vergadering bepaalt hiervan de eventuele modaliteiten, in het bijzonder de datum waarop het ontslag of ambtsbe�indiging uitwerking heeft.
Elk lid van de raad van bestuur is vrij om op elk ogenblik ontslag te nemen, op voorwaarde dat het lid al zijn verplichtingen ten opzichte van het organisme is nagekomen en mits een opzeggingstermijn van minstens ��n maand. Het ontslag dient te worden betekend per aangetekende brief gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur. Tijdens de opzeg blijft de ontslagnemende bestuurder zijn mandaat verder uitoefenen
Het mandaat van een bestuurder neemt van rechtswege onmiddellijk een einde
zodra de bestuurder, natuurlijke persoon, zijn activiteiten binnen de groep OCE
stop zet;
- zodra de bestuurder, rechtspersoon, ophoudt deel uit te maken van de groep OCE;
zodra de bestuurder, vertegenwoordiger van de natuurlijke personen ten wiens voordele deze pensioenregelingen werden onderschreven, niet langer deelneemt aan ��n van die pensioenregelingen;
- zodra de bestuurder, rechtspersoon en bijdragende onderneming, de uitvoering
van haar pensioenregeling(en) niet langer laat uitvoeren door het organisme;
zodra de bestuurder in strafrechtelijke vervolging wordt gesteld;
zodra de bestuurder strafrechtelijk veroordeeld wordt voor een wanbedrijf of
misdaad;
zodra de bestuurder rechtsonbekwaam verklaard wordt;
zodra de bestuurder failliet verklaard wordt;
- bij het overlijden van het lid, natuurlijke persoon
- bij de vereffening van het lid, rechtspersoon.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Bijlagen- bij-bet-Belgisch Staatsblad --12/01428-13 --Annexes-12-Montteur-belge
MOD 2.2
In geval een mandaat van bestuurder ten gevolge van overlijden, ontslagneming of om welke reden vrijkomt, hebben de overige bestuurders het recht tijdelijk in de vacature te voorzien in afwachting van de definitieve verkiezing door de eerstkomende algemene vergadering.
Indien het aantal leden minder bedraagt dan het wettelijk minimum van twee leden, om welke reden ook, zal de raad van bestuur zo vlug mogelijk een bijzondere algemene vergadering samenroepen, die ��n of meerdere nieuwe bestuurders zal benoemen en tot die algemene vergadering zal de enig overblijvende bestuurder slechts daden van dagelijks bestuur kunnen stellen. Daarnaast kan hij ook, in afwijking van wat elders in deze statuten bepaald is, het organisme voor de financiering van pensioenen in deze tussenperiode alleen vertegenwoordigen (waartoe hij aldus alleen kan optreden.
De leden van de raad van bestuur moeten over de vereiste professionele betrouwbaarheid en over de passende beroepskwalificaties en -ervaring beschikken om hun functies te kunnen uitoefenen. Die kwalificaties en ervaring worden in het bijzonder beoordeeld voor wat betreft de uitgeoefende functies en in de mate waarin beroep gedaan wordt op adviseurs die over die kwalificaties en ervaring beschikken.
Artikel 17 : Werking
De leden van de raad van bestuur vormen een college en beraadslagen en beslissen als een college.
De raad van bestuur kiest onder haar leden die de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigen een voorzitter. De voorzitter zit de vergadering van de raad van bestuur voor.
De raad van bestuur duidt onder zijn leden een afgevaardigde bestuurder aan en bepaalt zijn opdracht. De afgevaardigde bestuurder is een bestuurder die ��n van de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt.
De raad van bestuur kan een secretaris aanstellen, die al dan niet lid is van de raad van bestuur. Indien de secretaris geen lid is van de raad van bestuur, neemt hij niet deel aan de beraadslaging, noch aan de stemming en de beslissing. De secretaris stelt de notulen op van de vergaderingen van de raad van bestuur en verzorgt, tenzij de raad van bestuur anders beslist, de bij wet vereiste bekendmaking- en openbaarmakingsvereisten.
In geval de voorzitter afwezig of belet is, worden zijn functies waargenomen door de afgevaardigde bestuurder of door de oudste van de aanwezige bestuurders die de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigen.
Artikel 18 : Oproepingen
De raad van bestuur vergadert op bijeenroeping van de voorzitter of van twee bestuurders waarvan tenminste ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt,
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Mol) 2.2
Luik B - Vervolg
telkens wanneer het belang van het organisme dit vereist en minstens ��n maal per jaar.
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad
De oproepingen worden gedaan door middel van een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding, en door de voorzitter of door twee bestuurders waarvan tenminste ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt, ondertekend en aan elk lid gezonden. Behoudens in het geval van dringende of uitzonderlijke omstandigheden worden de oproepingen tenminste acht dagen v��r de vergadering aan de leden bezorgd.
Bestuurders die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering van de raad van bestuur worden in elk geval geacht rechtsgeldig te zijn opgeroepen.
De oproepingen bevatten datum, plaats en uur van de vergadering, alsook de agenda. De vergaderingen worden gehouden op de plaats vermeld in de oproeping en voorgezeten door de voorzitter.
Elk voorstel getekend door minstens twee bestuurders waarvan tenminste ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt moet op de agenda geplaatst worden. De vergadering mag enkel beraadslagen over de punten vermeld op de agenda, behalve indien alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn en eenparig instemmen, dat over andere punten beraadslaagd wordt.
Artikel 19 : Beslissingen
Elke bestuurder heeft ��n stem.
De raad kan slechts geldig beslissen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Elke bestuurder kan, per brief, per e-mail of per fax, een ander bestuurder aanstellen om hem te vertegenwoordigen en om in zijn plaats te stemmen. Elke bestuurder, kan slechts ��n andere bestuurder vertegenwoordigen.
Indien het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen ten vroegste 48 uur volgend op de eerste vergadering. Tijdens deze tweede vergadering kan over de agendapunten die ook reeds vermeld werden op de agenda van de eerste vergadering beraadslaagd en beslist worden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De beslissingen worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemgerechtigden, de stem van de voorzitter of van zijn plaatsvervanger is, bij staking van stemmen, beslissend. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld.
Bij ontstentenis van de vereiste meerderheid, wordt de beslissing verworpen.
In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het maatschappelijk belang zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders.
Deze procedure kan evenwel niet worden gevolgd voor de vaststelling van de
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervolg
jaarrekening of de aanwending van het sociaal fonds.
Voor-
behouden aan het Belgisch
Staatsblad
MOD 2.2
De beslissingen van de raad van bestuur worden opgenomen in notulen getekend door de voorzitter van de vergadering en door de aanwezige bestuurders die zulks wensen. De notulen worden in een speciaal register bewaard.
Afschriften en uittreksels van deze notulen worden getekend door de voorzitter of door de afgevaardigde bestuurder of door twee bestuurders waarvan minstens ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt.
Artikel 20 : Bevoegdheden
De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor de administratie, het bestuur en de vertegenwoordiging van het organisme.
De raad van bestuur bepaalt het algemeen beleid van het organisme en oefent het toezicht uit op de andere operationele organen.
De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel van het organisme, met uitzondering van deze die de toepasselijke wetgeving of de statuten voorbehouden aan de algemene vergadering. De raad van bestuur is bevoegd voor alle operationele taken zoals bepaald door de toepasselijke wetgeving, met uitzondering van de operationele taken door haar opgedragen aan een ander operationeel orgaan.
Het is de raad van bestuur toegestaan om de uitvoering van het algemeen beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen over te dragen aan andere operationele organen.
De raad van bestuur oefent het toezicht uit op de andere operationele organen van het organisme voor de financiering van pensioenen.
In het kader van zijn toezichtstaak op de andere operationele organen, als die er zijn, ziet de raad van bestuur er regelmatig op toe dat het organisme voor de financiering van pensioenen beschikt over passende interne controlemaatregelen. De raad van bestuur zal een positieve ingesteldheid ten aanzien van interne controle aanmoedigen. Indien interne controlemaatregelen uitgewerkt, opgezet, ingevoerd, gewijzigd of opgeheven worden door (een) ander(e) operatione(e)1(e) orga(a)n(en), zal de raad van bestuur erop toezien dat het organisme voor de financiering van pensioenen beschikt over een interne controle en organisatie die hem toelaten zijn activiteiten uit te oefenen overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake. De raad van bestuur zal hierover ��n keer per jaar verslag ontvangen vanwege de andere bevoegde operationele organen indien die er zijn. Bij ontstentenis van andere operationele organen, bevoegd terzake, zal de raad van bestuur hierover ��n keer per jaar beraadslagen.
De raad van bestuur bekrachtigt het beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen inzake uitbesteding en onderaanneming, indien een ander operationeel orgaan met de uitvoering ervan belast is. Bij ontstentenis van een ander terzake
Bijtagenr tiiJ i1-et $elgiseh Staatsblad 12101>2$12 - A-nrrexes du Munite�ir belge
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervolg
bevoegd operationeel orgaan, stelt de raad van bestuur het beleid zelf vast.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
MOD 2.2
De raad van bestuur is bevoegd om desgevallend een continu�teitsbeleid uit te werken dat beoogt het organisme voor de financiering van pensioenen toe te laten zijn activiteiten continue uit te oefenen. De raad van bestuur kan de ontwikkeling en toepassing van dergelijk beleid delegeren aan een ander operationeel orgaan voor zoverre hij regelmatig terzake op de hoogte gehouden wordt.
Artikel 21 : Andere operationele organen
Het is de raad van bestuur toegestaan om de uitvoering van het algemeen beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen over te dragen aan andere operationele organen. Indien de raad van bestuur de uitvoering van het algemeen beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen overdraagt aan ��n of meerdere andere operationele organen, bepaalt de raad van bestuur in zijn beslissing terzake, voor elk van deze operationele organen
de samenstelling ervan, met inbegrip van de voorwaarden waaraan moet voldaan worden om erin te zetelen, de voorwaarden voor de aanstelling van zijn leden, de voorwaarden en modaliteiten van hun ontslag, afzetting, ambtsbe�indiging, hun eventuele bezoldiging alsook de duur van hun opdracht en van hun mandaten;
en
- de opdracht van elk operationeel orgaan, de operationele taken en bevoegdheden waarmee het betrokken operationeel orgaan belast wordt alsook de regels of procedures die moeten gevolgd worden om eventuele conflicten of geschillen omtrent de omvang en reikwijdte van de hun toevertrouwde operationele taken en/of omtrent raakvlakken met andere operationele organen te vermijden en te beslechten
en
de werkwijze van elk operationeel orgaan, met inbegrip van de rapporteringswijze aan de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan in zijn beslissing met betrekking tot de oprichting van een operationeel orgaan en/of in zijn beslissing met betrekking tot de overdracht van bepaalde operationele taken of uitvoering van het beleid, het betrokken operationeel orgaan toelaten zijn eigen organisatie en werking verder uit te werken in een huishoudelijk reglement. Dergelijk huishoudelijk reglement moet goedgekeurd worden door de raad van bestuur.
De raad van bestuur oefent het toezicht uit op de andere operationele organen van het organisme voor de financiering van pensioenen.
Ieder ander operationeel orgaan opgericht door de raad van bestuur bestaat uit minstens twee natuurlijke- of rechtspersonen, die een college vormen, met uitzondering van het orgaan belast met het dagelijks bestuur van het organisme.
De leden van deze operationele organen kunnen eveneens lid zijn van de raad van bestuur op voorwaarde dat zij samen in de raad van bestuur de minderheid uitmaken :
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervolg MDD 2.2
of, ingeval van pariteit, dat de voorzitter van de raad van bestuur van geen enkel ander operationeel orgaan lid is.
Bij ontstentenis van enige wettelijke of statutaire bepaling en bij ontstentenis van een beslissing dienaangaande vanwege de raad van bestuur en bij ontstentenis van een intern reglement van het operationeel orgaan, zullen de volgende regels gelden voor (de leden van) de operationele organen van het organisme voor de financiering van pensioenen:
leden van het operationeel orgaan worden aangeduid door de raad van bestuur;
de raad van bestuur kan, met gewone meerderheid, onafhankelijke experten aanduiden om lid te zijn van een operationeel orgaan;
de duur van hun mandaat is drie jaar. Het mandaat is hernieuwbaar;
de raad van bestuur kan te allen tijde de leden van de andere operationele organen ontslagen;
- het mandaat is onbezoldigd, tenzij het zou gaan om onafhankelijke experten in welk
geval de raad van bestuur de bezoldiging vaststelt;
de leden van een operationeel orgaan vormen een college;
elk lid heeft ��n stem;
elk lid mag een ander lid vertegenwoordigen. Een lid mag maximaal ��n lid
vertegenwoordigen;
het operationeel orgaan kan alleen beraadslagen en beslissen over de punten
vermeld op de agenda;
- de beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid;
- bij staking van stemmen wordt de beslissing verworpen;
het operationeel orgaan brengt minstens ��n keer per jaar verslag uit over zijn
activiteiten aan de raad van bestuur
- het operationeel orgaan komt bijeen op de zetel van het organisme voor de financiering van pensioenen telkens het nodig of nuttig is in het belang van het organisme voor de financiering van pensioenen of op vraag van 20% van zijn leden. De oproeping gebeurt per brief, fax of e-mail met ontvangstmelding minstens 48 uur v��r de vergadering, tenzij dringende of uitzonderlijke omstandigheden een onmiddellijke bijeenroeping noodzaken.
Het dagelijks bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen wordt opgedragen aan het operationeel orgaan van dagelijks bestuur. Onder dagelijks bestuur wordt verstaan de handelingen en verrichtingen die door het dagelijks leven van het organisme vereist worden of die, zowel wegens hun gering belang als wegens de noodzakelijkheid van een snelle oplossing, de tussenkomst van de voltallige raad van bestuur zelf niet vereisen. Het orgaan voor dagelijks bestuur is bevoegd om alle handelingen te stellen en alle beslissingen te nemen betreffende het dagelijks bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen, onder toezicht van de raad van bestuur.
Dit orgaan bestaat uit de afgevaardigde bestuurder, eventueel aangevuld met ��n of meerdere natuurlijke of rechtspersonen, al dan niet bestuurders of leden van het organisme voor de financiering van pensioenen.
Indien het orgaan belast met het dagelijks bestuur meer dan ��n lid telt, wordt het orgaan directiecomit� genoemd. Tenzij de raad van bestuur anders beslist, vormen de
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervolg MOD 2.2
leden van het directiecomit� een college en beslissen zij bij gewone meerderheid.
Het mandaat van de leden van het directiecomit� als belast met het dagelijks bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen is onbezoldigd en geldt voor een duur van drie jaar, tenzij de raad van bestuur hierover anders beslist.
De raad van bestuur bepaalt bij beslissing genomen bij gewone meerderheid de overige modaliteiten inzake de samenstelling, opdracht en werking van het orgaan belast met het dagelijks bestuur in zoverre deze nog niet wettelijk en evenmin statutair bepaald zouden zijn.
Voorbehouden
aan het Belgisch Staatsblad
De leden van de andere operationele organen moeten over de vereiste professionele betrouwbaarheid en over de passende beroepskwalificaties en -ervaring beschikken om hun functies te kunnen uitoefenen. Die kwalificaties en ervaring worden in het bijzonder beoordeeld voor wat betreft de uitgeoefende functies en in de mate waarin beroep gedaan wordt op adviseurs die over die kwalificaties en ervaring beschikken.
Artikel 22 : Vertegenwoordiging
De raad van bestuur vertegenwoordigt het organisme voor de financiering van pensioenen in en buiten rechte, in Belgi� en in het buitenland, en dit voor wat alle handelingen en beslissingen betreft die het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen aangaan.
Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur is inzake het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen alomvattend, zonder evenwel afbreuk te (kunnen) doen aan en uiteraard met respect voor de aan de algemene vergadering bij wet of statutair voorbehouden handelingen en beslissingen, tenzij het de uitvoering van deze beslissingen betreft.
Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college, wordt het organisme in en buiten rechte rechtsgeldig verbonden door twee bestuurders, waarvan tenminste ��n de bijdragende ondernemingen vertegenwoordigt, die gezamenlijk optreden en die hiervoor ten opzichte van derden geen rechtvaardiging hoeven voor te leggen.
Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur wordt het organisme in en buiten rechte rechtsgeldig vertegenwoordigd door de afgevaardigde bestuurder.
Het organisme voor de financiering van pensioenen kan in bepaalde gevallen ook geldig vertegenwoordigd worden door bijzondere lasthebbers aan wie een bijzondere en welomschreven opdracht en vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt opgedragen, hetzij door de raad van bestuur, hetzij door de perso(o)n(en) of het orgaan belast met het dagelijks bestuur of door de afgevaardigde bestuurder, indien die er is/zijn indien de opdracht of lastgeving kadert binnen het dagelijks bestuur.
Deze lasthebbers of vertegenwoordigers kunnen zijn: al dan niet bestuurders of leden van het organisme voor de financiering van pensioenen, al dan niet personeelsleden of aangestelden van de bijdragende ondernemingen, al dan niet personeelsleden, leiders
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n{en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblad
Luik B - Vervolg
MOD 2.2
of aangestelde van lasthebbers of (onder)aannemers van het organisme voor de financiering van pensioenen; andere derden en andere fysische of rechtspersonen.
De beslissing(en), akte(n) of overeenkomst(en) krachtens dewelke de opdracht en/of vertegenwoordigingsbevoegdheid van deze bijzondere lasthebbers vastgelegd werden, bepalen de omvang van hun opdracht en/of vertegenwoordigingsbevoegdheid.
TITEL V - INKOMSTEN EN KOSTEN VAN HET ORGANISME
Artikel 23 : Inkomsten
De inkomsten van het organisme bestaan onder meer uit :
1. de bijdragen gestort door de bijdragende ondernemingen overeenkomstig het toepasselijke financieringsplan;
2. de giften en legaten;
3. de opbrengst van het vermogen van het organisme;
4. overdrachten van reserves uit instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening of verzekeringsmaatschappijen;
5. bedragen ontvangen ter uitvoering van een overeenkomst van herverzekering of pensioenfondsverzekering;
6. inkomsten voortvloeiend uit het beheer van het organisme voor de financiering van pensioenen;
7. vergoedingen ingevolge schadeloosstellingen ten gunste van het organisme voor de financiering van pensioenen;
8. terugstortingen van onverschuldigd gedane betalingen;
9. terugbetalingen van belastingen, sociale zekerheids- of andere inhoudingen of vergoedingen;
10. diverse ontvangsten, betalingen en bedragen ontvangen overeenkomstig de toepasselijke wettelijke, reglementaire en contractuele bepalingen.
Artikel 24 : Kosten
Het financieringsplan bepaalt in welke mate de kosten voor het beheer en de werking van het organisme voor de financiering van pensioenen, met betrekking tot de door het organisme voor de financiering van pensioenen beheerde pensioenregeling(en), gedekt worden.
De beheersovereenkomst die het organisme voor de financiering van pensioenen sluit met de leden-bijdragende ondernemingen kan deze kostenregeling verder uitwerken.
TITEL VI - ERKENDE COMMISSARIS
Artikel 25 : Erkende Commissaris
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Het organisme belast ��n of meerdere commissarissen met de controle van de financi�le toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid in het licht van de toepasselijke wetgeving en van de statuten, van de verrichtingen die in de jaarrekening
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervolg
moeten worden vastgesteld.
De commissaris(sen) worden benoemd door de algemene vergadering voor een maximale en hernieuwbare termijn van 3 jaar. Tenminste ��n van de commissarissen moet aangeduid worden onder de leden van het Instituut van Bedrijfsrevisoren erkend door de FSMA. Deze commissaris zal de titel van erkend commissaris dragen. De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging die aan de commissaris(sen) dienen toegekend te worden voor de ganse duur van het mandaat. Zij kan op elk ogenblik de benoeming herroepen, behalve deze van de erkende commissaris waarvoor dit enkel mogelijk is voor gerechtvaardigde motieven.
De commissaris mag kennis nemen van alle maatschappelijke geschriften en documenten op de zetel van het organisme.
De commissaris voert de opdrachten uit die voortvloeien uit de toepasselijke wetgeving en stelt een schriftelijk verslag op gericht aan de jaarlijkse algemene vergadering.
Moi) 2.2
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
TITEL VII - AANGEWEZEN ACTUARIS
Artikel 26 : Aangewezen actuaris
Indien de toepasselijke wetgeving vereist dat het organisme voor de financiering van pensioenen ��n of meer deskundigen op het gebied van actuari�le wetenschappen aanwijst, zal de algemene vergadering een actuaris aanstellen die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden.
De adviezen die de aangewezen actuaris in uitvoering van zijn wettelijke opdracht opstelt voor het organisme voor de financiering van pensioenen worden voor inzage ter beschikking gesteld aan alle leden van het organisme voor de financiering van pensioenen, aan zijn raad van bestuur alsook aan de leden van operationele organen, indien die er zijn en in zoverre ze relevant zijn voor de uitoefening van hun taken.
TITEL VIII - BOEKJAAR, JAARREKENING EN BUDGETTEN
Artikel 27 : Boekjaar
Het boekjaar vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december van elk kalenderjaar.
Artikel 28 : Jaarrekening en budgetten
De raad van bestuur is ertoe gehouden elk jaar de jaarrekening en het jaarverslag van het afgelopen boekjaar op te stellen, nagezien door de commissaris(sen), evenals het budget voor het volgend boekjaar en aan de gewone algemene vergadering ter goedkeuring voor te leggen.
De goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag kan de kwijting van de bestuurders voor het vorige boekjaar verantwoorden, hetgeen wanneer de kwijting wordt verleend de bestuurders zal ontlasten binnen de wettelijke voorwaarden.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad
Luik B - Vervolg
iAOD 2.2
TITEL IX - ONTBINDING EN VEREFFENING
Artikel 29 : Ontbinding en vereffening
Het organisme kan worden ontbonden bij beslissing getroffen door de algemene vergadering overeenkomstig de procedure vermeld in artikel 14.
De vereffening of ontbinding van het organisme voor de financiering van pensioenen kan eveneens volgen uit een gerechtelijke beslissing overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 30 : Vereffenaars
Ingeval van vrijwillige vereffening of ontbinding duidt de algemene vergadering ��n of meerdere vereffenaars aan in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en bepaalt hun bevoegdheid en hun eventuele bezoldigingen en regelt de wijze van vereffening.
In het geval van een gerechtelijke vereffening of ontbinding wijst de bevoegde rechtbank de vereffenaar(s) aan en bepaalt de rechtbank zijn/hun opdracht en bevoegdheden.
In alle gevallen van ontbinding, bepaalt de algemene vergadering de bestemming van de netto activa van het organisme na aanzuivering van al haar schulden, overeenkomstig de vigerende wettelijke beschikkingen, de beheersovereenkomst en de reglementen en overeenkomsten met betrekking tot de extra-legale pensioenregelingen waarvan sprake in artikel 3.
De gelden van het organisme mogen noch rechtstreeks noch onrechtstreeks terug in het bezit geraken van de bijdragende ondernemingen, tenzij in de gevallen toegelaten door de toepasselijke wetgeving, reglementen en overeenkomsten.
TITEL X - ALGEMENE BESCHIKKINGEN
Artikel 31 : Woonplaats
Voor de uitvoering van deze statuten zijn de leden, de bestuurders, de gevolmachtigden en vereffenaars gehouden woonplaats te kiezen op de maatschappelijke zetel van het organisme, waar alle betekeningen geldig zullen kunnen gedaan worden.
Artikel 32 : Verwijzing naar de toepasselijke wetgeving
Voor alles wat niet uitdrukkelijk bepaald is in de statuten, wordt verwezen naar de relevante wettelijke bepalingen.
------------------
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
Op de laatste blz. van Luik B vermelden " Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.
Luik B - Vervoig MOO 2,2
Artikel 33 : Deelbaarheid van de bepalingen
Indien ��n of meerdere bepalingen van de statuten, om welke reden dan ook, nietig, ongeldig of zonder uitwerking zou(den) zijn of zou(den) verklaard worden, wordt/worden zij, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke bepalingen of andersluidende gerechtelijke beslissing, aIs ongeschreven beschouwd, terwijl alle andere en overige bepalingen onverminderd van toepassing blijven en hun voIIedige uitwerking behouden.
3. Bevestiging van overname, in zoverre nodig of nuttig, van eerdere verbintenissen, rechten en verplichtingen
In zoverre zulks nodig of nuttig kan zijn, met het oog op duidelijkheid en voor de goede orde, beslist de Algemene Vergadering met eenparigheid van stemmen om alle verbintenissen, alle rechten en verplichtingen die de OV Voorzorgsfonds OCE voordien heeft aangegaan hierbij te bevestigen, te bekrachtigen, te hernemen of over te nemen zodat ze alle beschouwd moeten worden aIs verbintenissen, rechten en verplichtingen van de OFP/het organisme voor de financiering van pensioenen Voorzorgsfonds OCE.
Voor ��nsluidend afschrift
C.Van Loo
Voorzitter
Op de laatste blz, van t.uik88 vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -12/01/2012 - Annexes du Moniteur belge