BEROEPSORGANISATIE HORECA REGIO VEURNE - ALVERINGEM- LO- RENINGE EN DIKSMUIDE, AFGEKORT : HORECA VEURNE

Association sans but lucratif


Dénomination : BEROEPSORGANISATIE HORECA REGIO VEURNE - ALVERINGEM- LO- RENINGE EN DIKSMUIDE, AFGEKORT : HORECA VEURNE
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 628.542.083

Publication

23/04/2015
ÿþIn de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

M419 2.2

Geboren

0810111970 te Diksmuide hoedanigheid van Voorzitter

De Heer Geboren

De Heer

Geboren

Devinck Yvan - Grote Markt 31 , 8630 - Veurne

12108/1975 te Veurne hoedanigheid van bestuurslid

Dehouck Xavier - Wulveringemstraat 40 , 8630 - Veurne

0510211962 te Malo les Bains t F) hoedanigheid van bestuurslid

Ondernemingsnr : O . c X '5402 o ó3

Benaming

(voluit) : Beroepsorganisatie Horeca Regio Veurne - Alveringem- Lo-Reninge en Diksmuide

(verkort) : Horeca Veurne

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Dorp 43, 8690- Alveringem

Onderwerp akte : Statuten

Tussen ondergetekende natuurlijke personen :

Mevrouw Vantroyen Anja Reygaerdijkstraat 22 , 8630 - Veurne

Mevrouw Desaver Veroniek - Nieuwstraat 1 , 8630 - Veurne

Geboren 16/0111977 te Veurne hoedanigheid van Ondervoorzitter

Mevrouw Stekelorum Hilde - Dorp 43 , 8690 - Alveringem

Geboren 14/04/1967 te Veurne hoedanigheid secretaris

De Heer Gunst Erik - Grote Markt 14 , 8630 - Veurne

Geboren 0210611964 te Nieuwpoort hoedanigheid van Penningmeester

Op de laatste bi

B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen 1!aren " Alaam ran hondfakoninn

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

IUO I III I I lU I IIII

*15059566*

III

i

NEERGELEGD TER GRIFFIE

Rechtbank van Koorhandel Gent

Y 3 APR, 2015

Afdeling 90 ME

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

die de stichtende leden worden genoemd.

wordt overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten overeenkomstig de Wet van 27 juni 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en haar latere wijzigingen onder de volgende voorwaarden en omstandigheden, waarvan de statuten als volgt luiden:

Titel I  Benaming, zetel en doel

Artikel 1:

De vereniging draagt de benaming Beroepsorganisatie Horeca Regio Veurne  Alveringem  Lo 

Reninge en Diksmuide: met als afkorting: Horeca Veurne

Artikel 2:

De zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Veurne te Dorp 43, 8690

- Alveringem .

Deze kan bij beslissing van de algemene vergadering naar een ander adres in het Vlaamse Gewest

overgebracht worden, mits publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Artikel 3:

3.1. De vereniging heeft tot doel:

a) de opbouwende studie van alle economische, financiële en sociale beroepsvraagstukken die de welvaart van alle leden in de hand werken;

b) het behartigen van de ledenbelangen bij de publieke of private organisaties alwaar hun belangen kunnen geschaad worden ;

c) de studie der wetten en verordeningen welke worden toegepast in de sector, teneinde deze op een eenvormige en rechtmatige manier te doen uitvoeren. Waar die het belang der leden schaden, moet worden gestreefd naar wijziging of afschaffing;

d) samenwerking met verenigingen, private en publieke instellingen, die tot de verwezenlijking van een zelfde gelijklopend doel kunnen bijdragen;

e) streven naar verbetering van de beroepsbelangen der leden;

f) uitgeven van alle documentatie, informatie en tijdschriften  elektronisch en/of op papier- ter bevordering van het beroep, met of zonder publiciteit, maar steeds zonder partijpolitieke bijdragen of partijpolitieke advertenties of advertenties in strijd met de goede zeden;

g) deelname aan huidige of toekomstige organismen die de verbetering van de beroepsbelangen en beroepsbekwaamheid in de hand werken;

h) deelname aan de studie van de werkvoorwaarden van het personeel, en desnoods er de toepassing van verwezenlijken in de beroepssector;

i) verdediging van de collectieve beroepsbelangen.

3.2. De vereniging mag tevens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen. Zij kan in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

3.3. Gesticht op gronden van zuiver professionele aard, gepaard met de breedste geest van verdraagzaamheid en vrijheid, zal de vereniging zich uitdrukkelijk onthouden van elke activiteit van partijpolitieke of filosofische aard. Zij kan raad verschaffen op iedere schriftelijke of mondelinge vraag.

e-'?

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Titel il  Leden, toetreding, ontslagen, verbintenissen

Artikel 4: Toegetreden leden en effectieve leden

4.1. De vereniging is samengesteld uit toegetreden leden en effectieve leden. Alle leden

aanvaarden de statuten en het reglement van inwendige orde van de vereniging.

4.2. Toegetreden leden, in deze statuten "toegetreden lid" of `lid" genoemd Kunnen toetreden tot de vereniging:

a) de hotel-, restaurant, caféhouders en uitbaters van aan de horecasector aanverwante bedrijven, zowel fysieke personen als rechtspersonen die door de raad van bestuur als toegetreden lid worden aanvaard.

b) de verenigingen met rechtspersoonlijkheid van hotels-, restaurants, caféhouders, uitbaters van aanverwante bedrijven uit de horecasector, die een voldoende mate van representativiteit hebben in de vertegenwoordigde bedrijfstak en door de raad van bestuur als toegetreden lid worden ebeahht a) en b) de fysieke personen en rechtspersonen die door de raad van bestuur als toegetreden lid worden aanvaard.

Degenen die wensen toe te treden tot de vereniging vullen de daartoe voorziene documenten in en betalen de lidmaatschapsbijdrage. Hun rechten gelden na volledige betaling van de lidmaatschapsbijdrage. Verenigingen moeten een kopie van hun laatst gepubliceerde statuten en neergelegde ledenlijst bijvoegen. De raad van bestuur neemt kennis nemen van deze kandidaturen, oordeelt of de kandidaten voldoen aan de voorwaarden van toetreding en aanvaardt of verwerpt de kandidaturen.

Bij aanvaarding neemt het lidmaatschap een aanvang vanaf de eerste kalenderdag van de maand volgend op de maand van de ontvangst van de lidmaatschapsbijdrage en het loopt tot het einde van de twaalfde maand daarna. Bij verwerping betaalt de raad van bestuur de ontvangen lidmaatschapsbijdrage onverwijld terug aan de kandidaat.

4.3. Effectieve leden, in deze statuten "effectief' lid genoemd

Als effectieve leden van de vereniging worden slechts fysieke personen erkend die toegetreden lid of vertegenwoordiger van een toegetreden rechtspersoon zijn en door de raad van bestuur als zodanig zijn aanvaard.

Onder "vertegenwoordiger van een toegetreden rechtspersoon dient verstaan te worden: de zaakvoerder, de bestuurder of de afgevaardigde bestuurder of het personeelslid dat de dagelijkse leiding voert over de horecaonderneming en in de arbeidsrechtelijke verhoudingen ais vertegenwoordiger van de werkgever erkend wordt.

Het aantal effectieve leden is onbeperkt en moet tenminste drie bedragen.

De volheid van het lidmaatschap met inbegrip van het stemrecht op de algemene vergadering, komt uitsluitend toe aan de effectieve Leden.

Effectieve leden zijn diegenen wiens naam is vermeld in het register van de effectieve leden dat door de Raad van Bestuur op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden.

Elke bestuurder kan tijdens het maatschappelijk jaar twee effectieve leden voordragen. De bestuurders zullen uiterlijk tijdens de vergadering van de raad van bestuur, die de agenda van de jaarlijkse statutaire algemene vergadering vastlegt, de naam, het lidnummer, het adres en het beroep meedelen van de kandidaat-effectieve leden voor de algemene vergadering. De kandidatuur moet blijken uit een brief of email van deze kandidaten, die door een bestuurder uiterlijk bij het voordragen wordt voorgelegd.

De raad van bestuur neemt kennis van de voordrachten, oordeelt of de kandidaten voldoen aan de erkenningsvoorwaarden en aanvaardt of verwerpt de voordrachten. Elke kandidaat moet zelf voldoende elementen aanleveren als bewijs dat hij/zij voldoet aan de bepalingen van de statuten het reglement van inwendige orde. De erkenning geldt tot en met de verzending van de uitnodigingen voor de eerstvolgende jaarlijkse algemene vergadering. Als de raad van bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

oordeelt dat de kandidaat niet voldoet aan de voorwaarden, moet hij dit binnen de acht dagen de vergadering van de raad van bestuur waarop de voordracht verworpen werd aan de kandidaat de bestuurder die hem voorgedragen heeft melden, met opgave van de redenen van de weigering. Het oordeel is definitief. De bestuurder kan uiterlijk op de daaropvolgende vergadering van de van bestuur een nieuwe kandidaat voordragen, waarover de raad van bestuur zal oordelen. Tegen oordeel is evenmin beroep mogelijk. Dezelfde bestuurder kan geen derde kandidaat meer voordragen tijdens het werkingsjaar.

De raad van bestuur houdt op de zetel een register van de effectieve leden bij. Dit register vermeldt de naam, de voornamen en de woonplaats van de effectieve leden. De raad van bestuur schrijft in dat register al haar beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting in, binnen de acht dagen nadat hij er kennis van genomen heeft.

Het aantal effectieve leden mag niet minder dan drie bedragen.

4.4 Ereleden.

Ereleden kunnen toetreden mits een eenparig akkoord van de algemene vergadering. Ze hebben

geen stemrecht maar mogen wel aanwezig zijn op de algemene vergadering.

Artikel 5:

5.1. De toegetreden leden hernieuwen hun lidmaatschap voor een volgende periode van twaalf

maanden door de betaling van de lidmaatschapsbijdrage.

5.2. Elk toegetreden lid kan ontslag nemen uit de vereniging door zijn lidmaatschap op te zeggen mits schriftelijke kennisgeving aan de raad van bestuur.

5.3. Een lid dat zijn jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage niet tijdig betaalt wordt geacht ontslag te nemen uit de vereniging.

5.4. Tot uitsluiting van een effectief lid kan alleen door de algemene vergadering worden besloten met een twee derde meerderheid der aanwezige en vertegenwoordigde stemmen en nadat het lid is gehoord, althans hiertoe opgeroepen. Opgave van redenen is niet vereist.

5.5, Het toegetreden lidmaatschap eindigt van rechtswege ingeval het lid overlijdt, failliet of onbekwaam wordt verklaard, of onder voorlopig bewind wordt gesteld.

5.6. Het lid dat zijn hoedanigheid van lid van de vereniging verloren heeft of vrijwillig is uitgetreden, heeft geen recht meer op de voordelen die aan het lidmaatschap zijn verbonden. Het kan ook geen teruggave eisen, geheel of gedeeltelijk van de lidmaatschapsbijdrage of het herstel eisen van verloren rechten.

5.7. De leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding van gestorte bijdragen of gedane inbrengsten vorderen.

Artikel 6:

6.1. De jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage wordt door de raad van bestuur vastgesteld en mag niet lager zijn dan 1 euro of hoger zijn dan 2.500 euro. De lidmaatschapsbijdragen worden bepaald in het reglement van inwendige orde.

6.2. Het tijdstip en de modaliteiten van de betaling van de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage worden vastgelegd in het reglement van inwendige orde.

6.3. De betaling van het lidgeld geeft toegang tot de documentatie en recht op de dienst- en adviesverlening van de vereniging, aan de voorwaarden bepaald door de raad van bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 7:

Het lidmaatschap houdt geen enkele aansprakelijkheid in voor de verbintenissen van de vereniging.

Artikel 8:

Alle effectieve leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de effectieve leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Titel III  Algemene Vergadering

Artikel 9:

9.1. De algemene vergadering is samengesteld uit de effectieve leden en wordt voorgezeten door

de voorzitter van de raad van bestuur of door de oudste van de aanwezige bestuurders.

9.2. De algemene vergadering is de hoogste instantie van de vereniging. Aan haar uitsluitende bevoegdheid zijn voorbehouden:

1) het wijzigen van de statuten;

2) het benoeming en het afzetten van de bestuurders en plaatsvervanger-bestuurders;

3) het benoemen en het afzetten van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

4) het kwijten van de bestuurders en de commissarissen;

5) het goedkeuren van de begroting en van de rekening;

6) het ontbinden van de vereniging;

7) het uitsluiten van een lid;

8) het omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

9) alle gevallen waarin de statuten het vereisen.

9.3. De raad van bestuur roept elk jaar een algemene vergadering bijeen binnen drie maanden na het einde van het boekjaar voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar en voor de begroting van het komend jaar op plaats en uur meegedeeld in de oproepingen. De vergaderingen hebben plaats in West-Vlaanderen.

De raad van bestuur stelt de agenda op. De agenda vermeldt tevens de voorstellen die door de effectieve leden werden voorgedragen aan de raad van bestuur v66r verzending van de oproeping. De oproeping wordt door de voorzitter van de raad van bestuur per brief en/of email verstuurd aan de effectieve leden, ten laatste twaalf kalenderdagen véôr de vergadering De oproeping bevat de agenda van de algemene vergadering.

Elk onderwerp dat bijkomend schriftelijk door een twintigste van de effectieve leden door elkeen ondertekend wordt voorgedragen aan de voorzitter van de raad van bestuur, moet eveneens op de agenda van de algemene vergadering worden vermeld.

De vergadering mag enkel beraadslagen en beslissen over de punten die op de agenda vermeld staan.

De leden van de raad van bestuur wonen de algemene vergadering bij en hebben alleen stemrecht wanneer zij tevens de hoedanigheid van effectief lid hebben.

9.4. Diegene die de algemene vergadering voorzit, duidt de secretaris van de algemene vergadering aan.

5

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

9.5. Elk effectief lid van de algemene vergadering heeft één stem en kan zich op deze vergadering doen vertegenwoordigen door een ander effectief lid, houder van een schriftelijke volmacht. Een effectief lid kan slechts één ander effectief lid vertegenwoordigen.

9.6. De vergadering is geldig samengesteld ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde effectieve leden en alle beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen, behalve indien de wet of de statuten het anders bepalen. Onthoudingen en ongeldige stemmen tellen niet mee in de beoordeling. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.

9.7. De beslissingen van de algemene vergadering worden opgetekend in processen-verbaal, ondertekend door degene die de vergadering voorzit, door de secretaris van de algemene vergadering en door de effectieve leden die dit wensen. De processen-verbaal die dienen om te worden voorgelegd in rechte of in feite, worden door de voorzitter of door twee bestuurders ondertekend. Belanghebbende derden kunnen op de zetel van de vereniging inzage krijgen in de beslissingen van de algemene vergadering; zij dienen hun gemotiveerd verzoek tot inzage schriftelijk te richten aan de raad van bestuur.

9.8. De raad van bestuur kan een buitengewone algemene vergadering samengeroepen, telkens wanneer de omstandigheden dit vereisen. Hij moet een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen wanneer ten minste één vijfde van de effectieve leden daartoe een schriftelijke aanvraag indient bij de raad van bestuur. ln dit geval moet de raad van bestuur de algemene vergadering laten plaatsvinden in West-Vlaanderen binnen de dertig kalenderdagen volgend op de schriftelijke aanvraag, op plaats en uur bepaald door de raad van bestuur.

9.9 Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien twee derde van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit aantal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, op de wijze zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 kalenderdagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Voor elke statutenwijziging is een meerderheid van 2/3 van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist. Dit is ook van toepassing op de tweede vergadering.

Onthoudingen en ongeldige stemmen tellen mee in de beoordeling ingeval van beslissingen over statutenwijziging.

In geval van doelwijziging, ontbinding, omzetting in een vennootschap met sociaal oogmerk is

een meerderheid van 4/5 van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen en het meetellen van onthoudingen en ongeldige stemmen is vereist

Voor iedere statutenwijziging zullen de wijzigingen en de volledige gecoördineerde statuten na wijziging neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel. Binnen 30 dagen na de neerlegging dient de wijziging (bij uittreksel) bekendgemaakt te worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Titel IV Raad van bestuur

Artikel 10:

10.1. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van tenminste drie leden, die toegetreden lid zijn van de vereniging.

indien de algemene vergadering slechts drie leden telt, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee personen. ln ieder geval moet het aantal bestuurders steeds lager zijn dan het aantal leden van de algemene vergadering.

tp

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter of bij diens afwezigheid door de statutaire secretaris of bij diens afwezigheid door de oudste aanwezige bestuurder.

10.2. De bestuurders worden benoemd voor een periode van vier jaar, waarbij om de twee jaar de helft van de bestuurders ontslagnemend is en zich opnieuw verkiesbaar kan stellen. Bij het openvallen van een mandaat, voleindigt de opvolger het mandaat van zijn voorganger.

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering met een gewone meerderheid. Er is een aanwezigheidsquorum van 50% vereist. Indien het aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, wordt een tweede algemene vergadering belegd waarbij gestemd wordt ongeacht het aantal aanwezigen.

De akten betreffende de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen dertig dagen na de neerlegging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

10.3. Het beoordelen van de onverenigbaarheid van een eigen bestuurdersfunctie met het uitoefenen van een mandaat, een leidende of een publieke functie in de ertoe opgestelde lijst van derde verenigingen, organisaties, federaties en/of ondernemingen die opgesteld is door Horeca

Vlaanderen behoort toe aan de algemene verg adering. Tegen de beslissing is geen beroep

mogelijk. De raad van bestuur houdt toezicht op de naleving van dit artikel.

10.4. De raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter minstens één maal per trimester en telkens de omstandigheden dit vereisen.

10.5. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van de vereniging. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor de vervulling van de hun opgedragen taak en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

10.6. Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat, door overlijden, faillissement, ingeval van wettelijke onbekwaamheidsverklaring of onder voorlopig bewindstelling.

De afzetting van bestuurders door de algemene vergadering wordt beslist bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Het moet evenwel uitdrukkelijk vermeld worden op de agenda van de algemene vergadering.

10.7. Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit uitdrukkelijk bekendmaken aan de raad van bestuur. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutair minimum is gedaald. In dit geval moet de raad van bestuur binnen twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.

De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen dertig dagen na de neerlegging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

10.8. De raad van bestuur kan slechts geldig beslissen als minstens de helft van de bestuurders fysiek aanwezig is. De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, met uitzondering van de beslissingen die betrekking hebben op het reglement van inwendige orde waarvoor een twee derde meerderheid vereist is, en worden vermeld in een proces-verbaal ondertekend door de voorzitter.

10.9. Op eenvoudig verzoek van één bestuurder gebeurt een stemming schriftelijk. In een dergelijk geval stelt de voorzitter van de vergadering twee stemmentellers aan.

10.10. De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. De leden van de raad van bestuur kunnen een onkostenvergoeding conform de vrijwilligersvergoeding ontvangen voor hun mandaat.

Artikel 11:

11.1. De raad van bestuur bezit de meest uitgebreide rechten om de vereniging te besturen en haar doelstellingen te verwezenlijken, met uitzondering van hetgeen de wet en de statuten voorbehouden aan de algemene vergadering

De raad van bestuur kan overeenkomsten afsluiten, roerende en onroerende goederen kopen, verkopen, verwisselen, verwerven, overdragen, verhuren. Hij treft beslissingen inzake de aanvaarding van giften en legaten, de ontlening van gelden op lange of korte termijn, hij staat rechten toe op roerende en onroerende goederen zoals voorrechten, hypotheken en pandrechten alsook beslaglegging en opheffing van alle beslagen en hypotheken.

De raad van bestuur bepaalt het personeelsbeleid. Hij kan bezoldigd personeel aanwerven en ontslaan en de wedden en bevoegdheden ervan vastleggen. Hij kan een rekening openen bij een ee erkende financiële instelling en beslist over het financieel beleid. Hij neemt alle maatregelen nodig

1.

voor de uitvoering van de beslissingen van de algemene vergadering.

e

11.2. De raad van bestuur is het orgaan van de vereniging dat de beslissingen neemt op bestuurlijk

ID vlak, het beleid uitvoert en het strategisch beleid bepaalt. De raad van bestuur informeert zich op basis van de adviezen van de verschillende secties en werkgroepen.

v Tot de bevoegdheden van de raad van bestuur behoren tevens:

1) de bevoegdheden voorzien in de wet van 27 juni 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en haar latere wijzigingen; de raad van bestuur waakt over de naleving van de formaliteiten bepaald bij artikelen 3, 5,10 en 11 van deze wet;

2) de boekhouding van de vereniging;

3) de opstelling van een reglement van inwendige orde, dat. de interne werking van de vereniging

N regelt, de inrichting van de provinciale organisaties, de inning van de bijdragen, de samenwerking met andere beroepsorganisaties al dan niet uit de horecasector, de Nmodaliteiten voor afvaardiging in officiële diensten, enzovoort.

4) het oprichten van studie- of navorsingsgroepen;

5) de aanduiding van de vertegenwoordigers van de vereniging in raden van bestuur, commissies

.9 en organisaties,

6) de inrichting van secties en werkgroepen en de aanstelling van sectie- en werkgroep- verantwoordelijken onder de aangesloten leden.

7) het overdragen van een gedeelte van zijn bevoegdheden en volmachten verlenen.

8) alle aangelegenheden die niet door de wet en door de statuten aan de algemene vergadering worden voorbehouden.

41 11.3. De raad van bestuur beslist over de aansluiting bij eender welke andere vereniging of groepering, waarvan het maatschappelijk doel bijdraagt tot de realisatie van de doelstellingen van

e de vereniging, zowel op lokaal, nationaal, Europees of internationaal vlak.

DL

11.4. De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken op zijn verantwoordelijkheid overdragen aan één van de bestuurders of aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging.

De raad van bestuur kan uit zijn bestuurders een voorzitter, een ondervoorzitter, een statutair secretaris, een statutair penningmeester en elke functie die voor de goede werking van de noodzakelijk is, kiezen. Deze voormelde personen worden verkozen voor een periode van vier jaar

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

zijn twee opeenvolgende malen voor dezelfde termijn van vier jaar in hun oorspronkelijke functie herkiesbaar.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur bij gewone meerderheid, die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.

De ambtsbeëindiging van deze personen kan geschieden:

Automatisch met het vervroegd stopzetten of met het einde van de bestuurdersfunctie, op vrijwillige basis door de gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur of door afzetting van de raad van bestuur bij gewone meerderheid die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

Wanneer de voorzitter, ondervoorzitter, secretaris of penningmeester vroegtijdig hun mandaat beëindigen, duidt de raad van bestuur een bestaande bestuurder aan die het vrijgekomen mandaat zal vervullen tot aan de volgende algemene vergadering die de verkiezing moet organiseren om het vrijgekomen mandaat in te vullen tot het einde van de oorspronkelijke termijn. De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen dertig dagen na de neerleging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

De gevolmachtigden oefenen hun bevoegdheden afzonderlijk uit.

11.5. De raad van bestuur kan een dagelijks bestuur aanstellen. Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur bij gewone meerderheid, die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.

De ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur kan geschieden:

op vrijwillige basis door een lid van het dagelijks bestuur zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur

door afzetting van de raad van bestuur bij gewone meerderheid die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de personen van het dagelijks bestuur moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen dertig dagen na de neerleging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

De beslissingen genomen door het dagelijks bestuur, dat als een college vergadert, worden steeds genomen in collegiaal overleg.

De beslissingen moeten betrekking hebben op dagdagelijkse handelingen of op niet-dagdagelijkse handelingen met kleine invloed op de werking van de vereniging, handelingen die omwille van hun dringendheid niet kunnen wachten op een besluit van de raad van bestuur.

Titel V  Handtekeningen

Artikel 12:

12.1. Alle verrichtingen van dagelijks bestuur of die gedaan worden in uitvoering van beslissingen van de raad van bestuur worden door de voorzitter of een aangestelde afgevaardigde ondertekend.

12.2. Alle financiële verrichtingen, zoals kwijtschriften, cheques, bankeffecten van financiële instellingen en postmandaten, die noodzakelijk zijn voor de dagelijkse uitgaven, worden ondertekend door de voorzitter of de statutaire penningmeester.

9

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur kan bijzondere volmachten geven voor de dagelijkse en recurrente betalingen, waarvan zij een exhaustieve lijst opstelt evenwel beperkt tot maximaal 1.000,00 EUR per betaling.

12.3. Voor alle andere bestuurlijke en financiële verrichtingen is de voorafgaande goedkeuring van de raad van bestuur vereist en moet de ondertekening ervan gebeuren door twee bestuurders, waaronder de voorzitter of de penningmeester. Het bedrag van elke verrichting is beperkt tot 2.500 EUR per betaling.

Artikel 13:

Het maatschappelijk jaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.

Artikel 14:

Op 31 december van ieder jaar worden de rekeningen gesloten en eindigt het boekjaar.

De jaarrekeningen worden samen met de begroting van het volgende dienstjaar door de raad van

bestuur binnen de drie maanden na de sluiting van het boekjaar ter goedkeuring aan de

eerstvolgende algemene vergadering voorgelegd.

Artikel 15:

De algemene vergadering bepaalt de bestemming van het saldo van de rekeningen.

Titel Vi  Ontbinding, vereffening

Artikel 16:

16.1. De algemene vergadering kan de vereniging ontbinden mits inachtneming van de wet van 27

juni 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en haar latere wijzigingen.

16.2. In geval van ontbinding bepaalt de algemene vergadering de aanwending van de netto activa voor een bedrijvigheid waarvan de doelstellingen verenigbaar zijn met deze van de vereniging. De algemene vergadering duidt de vereffenaars aan en stelt hun bezoldiging vast.

Titel VII  Diverse

De algemene vergadering van 28 maart 2015 heeft 6 fysieke personen aangesteld als deelnemers

van de raad van bestuur

De pare nummers zijn benoemd voor een periode van 4 jaar en zijn dus om de 4 jaar herkiesbaar.

De onpare nummers zijn verkozen voor 2 jaar en eveneens om de 4 jaar herkiesbaar.

Dit gebeurt tijdens de algemene statutaire vergadering en dit ten laatste voor 31 maart van elk jaar

Coordonnées
BEROEPSORGANISATIE HORECA REGIO VEURNE - ALV…

Adresse
DORP 43 8690 ALVERINGEM

Code postal : 8690
Localité : ALVERINGEM
Commune : ALVERINGEM
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande