EUROPEAN SAFETY FEDERATION, AFGEKORT : E.S.F.

Divers


Dénomination : EUROPEAN SAFETY FEDERATION, AFGEKORT : E.S.F.
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 454.000.382

Publication

18/06/2013
ÿþ MOD 2.2

4 3ti~ ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

ci 7 ~` " iJ j;i1 2013

'RSSSEL!I

;

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

*13092397*

,-..r

Ondernemingsvr : 0454.000.382

Benaming

(voluit) : EUROPEAN SAFETY FEDERATION

(verkort) : E.S.F.

Rechtsvorm : INTERNATIONALE VERENIGING ZONDER WINSTOOGMERK

Zetel : 1050 BRUSSEL RUE GACHARD 88 BUS 4

Onderwerp akte : VERPLAATSING ZETEL  WIJZIGING DOEL -- WIJZIGING TOETREDING EN UITTREDING, RECHTEN EN PLICHTEN VAN CATEGORIEEN VAN LEDEN  WIJZIGING BEPALINGEN ALGEMENE VERGADERING  WIJZIGING BEPALINGEN BESTUURSORGAAN  WIJZIGING REGELING BESTEMMING VERMOGEN  WIJZIGING WERKTAAL - GOEDKEURING NEDERLANDSE AUTHENTIEKE TEKST VAN DE STATUTEN.

Uit een procesverbaal (D.17.563) opgemaakt door Dirk Vanhaesebrouck, geassocieerde notaris te Kortrijk, op 17 december 2012, blijkt dat de buitengewone algemene vergadering van de effectieve en corporatieve leden van de voornoemde internationale vereniging zonder winstoogmerk, tegenwoordig of geldig vertegenwoordigd ingevolge onderhandse volmachten, onder meer besloten heeft :

1. de zetel van de vereniging te verplaatsen naar 8531 Bavikhove, Bavikhoofsestraat 190.

2. het doel van de vereniging te wijzigen en te herformuleren ais volgt :

"Artikel 3. Doel en activiteiten.

De vereniging heeft geen enkel winstoogmerk en heeft tot doel :

1) Het beschermen, verdedigen en versterken van haar effectieve leden in het bereiken van hun doelstellingen op Europees niveau (onder andere op het vlak van wetgeving, implementatie, markttoezicht en standaardisatie).

2) Gezondheids- en veiligheidsbeheer op de werkplek te ontwikkelen en te bevorderen, de betrokkenen rond dit thema bewust maken van het belang van preventie, bescherming op het werk op elk niveau: door het belang onderstrepen van het juist selecteren, onvoorwaardelijk aanvaarden en correct gebruiken van persoonlijke beschermingsmiddelen op de werkvloer, daarbij in heel Europa vertrekkend van een efficiënte vorm van risicobeheer en risicoanalyse.

3) Samenwerking bevorderen op nationaal en Europees niveau tussen alle Europese landen en instanties, teneinde op een geharmoniseerde manier te werk te gaan.

Om dit doel te bereiken, kan de vereniging onder meer

- samenwerken met Europese en internationale instanties, het verlenen van advies aan deze instanties, - internationale conferenties organiseren.

- regionale en internationale workshops, seminaries, conferenties en cursussen organiseren ter bevordering van de uitwisseling en overdracht van kennis, concepten en technologie alsook de verdere ontwikkeling ervan.

- het organiseren van allerhande activiteiten en evenementen voor haar leden in het kader van haar doelstelling.

- publicaties verrichten waaronder tijdschriften, boeken, nieuwsbrieven en technische documentatie.

Daarnaast kan de internationale vereniging zonder winstoogmerk alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de voormelde doelstellingen, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk toegelaten is en waarvan de opbrengsten te allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de doelstellingen."

3. de statutaire bepalingen inzake het lidmaatschap te wijzigen.

4. de statutaire bepalingen inzake de algemene vergadering te wijzigen.

5. de statutaire bepalingen inzake het bestuur te wijzigen.

6. dat in geval van ontbinding van de vereniging het de algemene vergadering is die beslist over de bestemming van de activa van de vereniging die, na aanzuivering van de schulden, moeten worden overgedragen aan een vereniging met een gelijkaardig belangeloos doel.

Cap de laatste blz. van Luik 8 vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de "instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge MOd 2,2

7, dat de werktaal van de vereniging voortaan enkel Engels zal zijn (en dus niet langer Frans of Duits), dit

onverminderd de taalwetgeving van toepassing op alle akten en bescheiden die zijn voorgeschreven door een

wet of een reglement.

8. ten gevolge van de verplaatsing van de zetel van de vereniging van Brussel-Hoofdstad naar het

Nederlandse taalgebied, de Nederlandse authentieke tekst van de statuten, aangepast aan de genomen

besluiten, vast te stellen als volgt :

"HOOFDSTUK I : RECHTSVORM - NAAM - ZETEL - DOEL - DUUR,

Artikel 1 ; Rechtsvorm - Naam.

De vereniging is een internationale vereniging zonder winstoogmerk, opgericht overeenkomstig Titel lil van

de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder Winstoogmerk, de internationale verengingen

zonder winstoogmerk en de stichtingen, hierna de "vzw-wet" genoemd en draagt de naam "European Safety

Federation", afgekort "E.S.F.".

Artikel 2 : Zetel.

De zetel van de vereniging is gevestigd te 8531 Bavikhove, Bavikhoofsestraat 190,

De raad van bestuur kan administratieve zetels of bijkantoren openen wanneer en waar zij het nodig acht,

zowel in België als in het buitenland, mits inachtneming van alle wetten en taaldecreten die daaromtrent

bestaan.

Artikel 3 ; Doel en activiteiten.

De vereniging heeft geen enkel winstoogmerk en heeft tot doel

1) Het beschermen, verdedigen en versterken van haar effectieve leden in het bereiken van hun doelstellingen op Europees niveau (onder andere op het vlak van wetgeving, implementatie, markttoezicht en standaardisatie).

2) Gezondheids- en veiligheidsbeheer op de werkplek te ontwikkelen en te bevorderen, de betrokkenen rond dit thema bewust maken van het belang van preventie, bescherming op het werk op elk niveau: door het belang onderstrepen van het juist selecteren, onvoorwaardelijk aanvaarden en correct gebruiken van persoonlijke beschermingsmiddelen op de werkvloer, daarbij in heel Europa vertrekkend van een efficiënte vorm van risicobeheer en risicoanalyse,

3) Samenwerking bevorderen op nationaal en Europees niveau tussen alle Europese landen en instanties,

teneinde op een geharmoniseerde manier te werk te gaan.

Om dit doel te bereiken, kan de vereniging onder meer :

- samenwerken met Europese en internationale instanties, het verlenen van advies aan deze instanties,

- Internationale conferenties organiseren.

- regionale en internationale workshops, seminaries, conferenties en cursussen organiseren ter bevordering

van de uitwisseling en overdracht van kennis, concepten en technologie alsook de verdere ontwikkeling ervan.

- het organiseren van allerhande activiteiten en evenementen voor haar leden in het kader van haar

doelstelling.

publicaties verrichten waaronder tijdschriften, boeken, nieuwsbrieven en technische documentatie.

Daarnaast kan de internationale vereniging zonder winstoogmerk alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks

of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de voormelde doelstellingen, met inbegrip van

bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk toegelaten is en

waarvan de opbrengsten te allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de

doelstellingen.

Artikel 4 : Duur.

De vereniging is opgericht voor een onbeperkte duur.

HOOFDSTUK II : LIDMAATSCHAP.

Artikel 5 : Soorten leden.

Het aantal leden is niet beperkt, maar mag niet lager zijn dan twee.

De vereniging telt volgende categorieën van leden :

1) Effectieve leden

2) Coöperatieve leden

3) Toegetreden leden

Artikel 5.1 : Effectieve leden.

Kunnen als effectieve leden toetreden

a) Nationale verenigingen of federaties van PBM-leveranciers (persoonlijke beschermingsmiddelen) met vestiging binnen de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) of binnen een kandidaatlidstaat van de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA).

b) Lokale of regionale verenigingen die in minstens twee (2) Europese landen actief zijn behalve wanneer in één van die landen reeds een nationale organisatie effectief lid is.

3) Nationale verenigingen van PBM-leveranclers met vestiging buiten de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) mits voldaan aan de specifieke aanvaardingsvoorwaarde hierna vermeld.

Per land kan er maar één effectief lid zijn.

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de raad van bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden. Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief advies werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen. Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als effectief lid beraadslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als effectief lid. De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel de goedkeuring van de toetreding ais effectief lid. Op deze algemene vergadering dient minstens tweelderde (213de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (213de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn.

Effectieve leden hebben stemrecht in de algemene vergadering (één stem per lid) en kunnen tot bestuurder benoemd worden.

Effectieve leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 5.2 : Coöperatieve leden.

Kunnen als coöperatief lid toetreden : bedrijven die als leverancier van PBM's actief zijn mits zij zelf deel uitmaken van minstens een nationale organisatie die effectief lid is van de vereniging en mits zij lid blijven bij

alle nationale organisaties (effectief lid van "E.S.F,") waar zij lid van zijn op het ogenblik van de toetreding.

indien aan één van deze voorwaarden niet is voldaan, kan door de algemene vergadering een afwijking worden toegestaan. Deze beslissing wordt genomen bij meerderheid van stemmen.

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de raad van bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden.

Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief advies werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen, Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als cooperatief lid beraadslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als coöperatief lid. De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel de goedkeuring van de toetreding als coöperatief lid. Op deze algemene vergadering dient minstens twee/derde (213de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (213de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn.

Coöperatieve leden hebben geen stemrecht in de algemene vergadering en kunnen niet tot bestuurder benoemd worden. Zij kunnen lid worden van commissies waarin zij interesse betonen.

Coöperatieve leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 5.3 ; Toegetreden leden.

Kunnen als toegetreden lid toetreden : natuurlijke personen, rechtspersonen, nationale of internationale organisaties die interesse hebben op het vlak van "OHS" (Veiligheid en gezondheid op het werk).

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de raad van bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden. Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief advies werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen, Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als toegetreden lid beraadslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als toegetreden lid, De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel goedkeuring van de toetreding als toegetreden lid. Op deze algemene vergadering dient minstens twee/derde (213de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (2J3de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn.

Toegetreden leden hebben geen stemrecht in de algemene vergadering. Zij kunnen de raad van bestuur bijwonen als waarnemer. Zj kunnen lid worden van commissies waarin zij interesse betonen.

Toegetreden leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 6 ; Verplichtingen van de leden,

De leden van de vereniging zijn verplicht:

a) de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging alsook de besluiten van haar organen na te leven;

b) de belangen van de vereniging na te streven en loyaal, eerlijk en oprecht te handelen alsook alle wettelijke bepalingen na te leven;

c) bij wijziging van in het register van de leden opgenomen gegevens, de nieuwe gegevens zonder verwijl kenbaar te maken aan de raad van bestuur,

d) de lidmaatschapsbijdrage stipt te betalen, conform de betalingsvoorwaarden

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge MDD 2.2

Artikel 7 ; Einde van het lidmaatschap.

Een lid kan te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging mits een opzeg van drie (3) maanden door middel van een kennisgeving aan de raad van bestuur per aangetekend schrijven of per email met ontvangstbevestiging. Het ontslagnemend lid blijft de lidmaatschapsbijdrage (verschuldigd op kalenderjaarbasis) verschuldigd voor de volledige periode van het lopende kalenderjaar,

Het lid dat de door hem verschuldigde bijdrage niet heeft betaald binnen de maand na herinnering die hem bij ter post aangetekende brief werd toegezonden, wordt geacht ontslag te nemen. Onverminderd het voorgaande blijft het betrokken lid de lidmaatschapsbijdrage (verschuldigd op kalenderjaarbasis) verschuldigd voor de volledige periode van het lopende kalenderjaar.

Een lid kan uit de vereniging worden gesloten bij besluit van de raad van bestuur wanneer het op ernstige wijze tekortkomt aan zijn verbintenissen en/of een emstige hinder betekent of kan betekenen voor de verwezenlijking van het doel van de vereniging. Uittredende of uitgesloten leden kunnen geen rechten laten gelden op het vermogen van de vereniging.

Het lid om wiens uitsluiting verzocht wordt, dient uitgenodigd te worden om zijn opmerkingen schriftelijk ter kennis te brengen, aan het orgaan belast met de beslissing, binnen de maand na de verzending van een aangetekend schrijven dat het met redenen omklede voorstel van uitsluiting bevat.

Indien hij hierom verzoekt in het geschrift met zijn opmerkingen, moet het lid gehoord worden.

De beslissing tot uitsluiting dient met redenen omkleed te worden.

HOOFDSTUK III : ALGEMENE VERGADERING,

Artikel 8 : Samenstelling - Bevoegdheden.

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden van de vereniging en is het algemeen leidinggevend orgaan van de vereniging. Zij bezit de machten die haar zijn toegekend door de wet en door de onderhavige statuten.

Tot de uitsluitende bevoegdheid van de algemene vergadering behoren volgende aangelegenheden - de wijziging van de statuten;

- het nemen van een definitieve beslissing over het toetreden van de leden;

- de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

- desgevallend de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging in geval een bezoldiging wordt toegekend;

de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

- de goedkeuring van de begroting en van de jaarrekening;

- de ontbinding van de vereniging.

Artikel 9 : Vergaderingen.

De algemene vergadering wordt door de raad van bestuur of door de voorzitter bijeengeroepen, telkens ais het doel of het belang van de vereniging dit vereist.

De raad van bestuur is verplicht de algemene vergadering bijeen te roepen indien twee (2) bestuurders of tenminste één vijfde (1/5de) van de effectieve leden erom verzoek(t)(en).

De algemene vergadering moet ten minste één maal per jaar bijeenkomen, in de loop van de eerste zes maanden volgend op de afsluiting van het boekjaar, voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen boekjaar, de goedkeuring van de begroting voor het volgend boekjaar, de goedkeuring van het beleid van de bestuurders over het afgelopen boekjaar en, in voorkomend geval, de goedkeuring van het verslag van de commissaris(sen) over de jaarrekening.

Alle effectieve leden worden ten minste dertig (30) dagen vóér de algemene vergadering uitgenodigd. De uitnodiging gebeurt bij gewone brief of elektronische post en bevat de dag, het uur, de plaats en de agenda van de algemene vergadering.

De raad van bestuur stelt de agenda voor de algemene vergadering vast, behoudens in de gevallen waarin de algemene vergadering wordt samengeroepen op initiatief van twee (2) bestuurders of van ten minste één vijfde (115de) van de effectieve leden, in welk geval de raad van bestuur ten minste de door de verzoekers opgegeven agendapunten op de agenda moet plaatsen,

De raad van bestuur is evenwel bevoegd om nog andere punten dan deze opgegeven door de verzoekers aan de agenda van de vergadering toe te voegen.

Er mag op de algemene vergadering niet worden afgeweken van de agenda tenzij alle effectieve leden van de vereniging, aanwezig of vertegenwoordigd op de algemene vergadering, hiermee akkoord gaan.

Artikel 10 ; Quorum en stemming,

leder effectief lid kan zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een ander effectief lid. Hiertoe is een schriftelijke volmacht vereist. Ieder effectief lid kan evenwel slechts één ander effectief lid vertegenwoordigen.

Elk effectief lid beschikt over één (1) stem op de algemene vergadering.

De algemene vergadering kan slechts rechtsgeldig beraadslagen wanneer tenminste tweederde (2/3de) van de effectieve leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is.

Ingeval op een eerste vergadering minder dan de twee/derde (2/3de) van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die rechtsgeldig kan beraadslagen en besluiten, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden. Deze tweede vergadering mag echter niet worden gehouden binnen de vijftien (15) dagen na de eerste vergadering.

De besluiten worden genomen met een twee/derde (2/3de) meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden, behoudens andersluidende bepaling in de wet of in onderhavige statuten, Onthoudingen en ongeldige stemmen gelden als niet-uitgebrachte stem,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge M0D 2.2

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De voorzitter duidt een secretaris aan en de vergadering kiest onder haar leden twee stemopnemers indien het getal der aanwezige leden het toelaat.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Voor een wijziging van het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, moet de hiervoor omschreven procedure worden gevolgd met dat verschil dat de wijziging moet worden aangenomen met een meerderheid van vier/vijfde (415de) van de stemmen uitgebracht door de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden,

Elke wijziging van de in artikel 48, 5° en 7° van de vzw-wet bepaalde gegevens van de statuten moet bij authentieke akte worden vastgesteld.

Artikel 11 : Notulen.

Van elke algemene vergadering worden notulen opgemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt. De notulen worden bewaard in een daartoe bestemd register dat gehouden wordt op de zetel van de vereniging en dat ter inzage is van de leden.

Alle uittreksels en afschriften van de notulen worden geldig ondertekend en voor eensluidend verklaard door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

Derden die kennis willen nemen van de genotuleerde besluiten van de algemene vergadering kunnen daartoe een aanvraag indienen bij de raad van bestuur die dit verzoek discretionair en zonder verdere motivering kan toestaan of kan weigeren.

De effectieve leden worden binnen de maand die volgt op de algemene vergadering bij gewone brief of elektronische post in kennis gesteld van de genomen beslissingen.

HOOFDSTUK IV BESTUUR.

Artikel 12 : Samenstelling van de raad van bestuur.

De vereniging wordt bestuurd door een raad bestaande uit minimum vier (4) bestuurders.

Wanneer er evenwel maar twee (2) of drie (3) effectieve leden zijn van de vereniging, mag de raad van bestuur uit drie (3) bestuurders bestaan.

Bestuurders-rechtspersonen worden vertegenwoordigd door een natuurlijk persoon die actief werkzaam moet zijn in de betrokken rechtspersoon.

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige leden, voor een termijn van twee (2) jaar,

De bestuurders kunnen te allen tijde worden ontslagen door de algemene vergadering.

Ieder lid van de raad van bestuur kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Een bestuurder is echter wel verplicht zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien,

De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. De kosten die zij maken in het kader van de uitoefening van hun bestuursmandaat kunnen worden vergoed.

Artikel 13 : Vacature.

Wanneer een plaats van bestuurder openvalt wegens overlijden, ontslag of om een andere reden, hebben de overblijvende bestuurders het recht om voorlopig in de vacature te voorzien. In dat geval gaat de algemene vergadering bij haar eerste bijeenkomst tot de definitieve benoeming over.

Artikel 14 : Voorzitter - Voorzitter-opvolger - Vice-voorzitter(s).

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een voorzitter-opvolger, minimum twee (2) vice-voorzitters en een penningmeester.

Wanneer er evenwel maar twee (2) of drie (3) effectieve leden zijn van de vereniging, kiest de raad van bestuur onder haar leden een voorzitter, een voorzitter-opvolger en een vice-voorzitter.

De voorzitter is onder meer belast met de bijeenroeping van de raad van bestuur en met de leiding van de vergaderingen van de raad van bestuur en van de algemene vergaderingen.

Artikel 15 ; Vergadering van de raad van bestuur : oproeping, uitnodiging, vergadering.

De raad van bestuur komt minstens één maal per jaar samen.

De raad van bestuur vergadert na oproeping door de voorzitter of bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt,

Alle leden van de raad van bestuur worden ten minste vijftien (15) dagen váôr de vergadering uitgenodigd. Deze uitnodiging gebeurt bij gewone brief of elektronische post en bevat de dag, het uur en de plaats van de bijeenkomst, alsook de agenda van de vergadering. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de voorzitter of bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De raad van bestuur is een collegiaal orgaan dat bijeenkomt telkens wanneer dit vereist is in het belang van de vereniging, alsook binnen de vijftien (15) dagen na een daartoe strekkend verzoek van twee (2) bestuurders. Er kan slechts van de agenda van de raad van bestuur worden afgeweken indien alle aanwezige bestuurders hiermee akkoord gaan.

Artikel 16 : Vergadering van de raad van bestuur : vertegenwoordiging, stemming, quorum, notulen, schriftelijke besluitvorming.

Ieder bestuurder beschikt over één stem.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge MpD 2,2

Een bestuurder kan zich op de raad van bestuur niet laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder noch door een derde, Evenwel kan hij een waarnemer afvaardigen naar de raad van bestuur.

De Raad van Bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De raad van bestuur kan slechts rechtsgeldig beraadslagen en besluiten wanneer tenminste de helft van de bestuurders aanwezig is. Indien dit quorum op een eerste vergadering niet wordt bereikt, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen met dezelfde agenda en kan op deze tweede vergadering rechtsgeldig worden beraadslaagd en besloten, ongeacht het aantal aanwezige bestuurders met dien verstande dat er minstens twee (2) bestuurders moeten aanwezig zijn.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend, Een onthouding wordt niet als stem aangerekend,

Van elke vergadering worden notulen opgemaakt die ondertekend worden door de voorzitter van de vergadering.

De notulen worden ingeschreven en bewaard in een daartoe bestemd register dat op de zetel van de vereniging wordt bewaard en dat ter inzage is van de leden.

Alle afschriften en uittreksels van de notulen worden geldig ondertekend en voor eensluidend verklaard door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de internationale vereniging zonder winstoogmerk zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Daartoe is vereist dat er vooraf een unaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvorming over te gaan en dat in elk geval een beraadslaging plaatsvond per email, video-of telefoonconferentie.

Artikel 17: Tegenstrijdig belang.

Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of verrichting die behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur, moet de bestuurder dit meedelen aan de andere bestuurders voordat de raad van bestuur een besluit neemt.

De bestuurder met het tegenstrijdig belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.

Deze procedure is niet van toepassing op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen. Artikel 18 : Intern bestuur - Beperkingen.

De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen van intern bestuur te verrichten die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van het doel van de internationale vereniging zonder winstoogmerk, met uitzondering van die handelingen waarvoor volgens de wet of de statuten, alleen de algemene vergadering bevoegd is.

Tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren onder meer:

- het financieel beheer van de vereniging, met inbegrip van de voorbereiding van de begroting en het opstellen van de jaarrekening, met het oog op de goedkeuring door de algemene vergadering;

- de opvolging van besluiten en standpunten van de vereniging;

- de oprichting en werkingsmodaliteiten van commissies;

- het opstellen van een huishoudelijk reglement;

- het nemen van een voorlopige beslissing over de toetreding als effectief lid, coöperatief lid of toegetreden lid Indien één van de bestuursleden een negatief advies uitbrengt en schriftelijk meedeelt aan de voorzitter in verband met een kandidaatstelling voor één van de voomoemde functies,

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit collegiaal bestuur, met name overleg en toezicht, kunnen de bestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen. Zodanige verdeling van taken kan aan derden niet worden tegengeworpen, zelfs niet nadat ze zijn openbaar gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken bestuurder(s) In het gedrang.

De raad van bestuur kan een deel van zijn bestuursbevoegdheden delegeren aan één of meerdere derden niet-bestuurders, waaronder een secretaris-generaal, zonder dat deze overdracht evenwel betrekking kan hebben op het algemeen beleid van de vereniging of de algemene bestuursbevoegdheid van de raad van bestuur.

Artikel 19 : Externe vertegenwoordigingsmacht.

De raad van bestuur vertegenwoordigt als college de internationale vereniging zonder winstoogmerk in alle handelingen in en buiten rechte, Hij vertegenwoordigt de vereniging door de meerderheid van de leden.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college, wordt de internationale vereniging zonder winstoogmerk in en buiten rechte geldig vertegenwoordigd door twee bestuurders, gezamenlijk optredend, mits elk van hen één van de volgende functies dient te hebben ; voorzitter, voorzitter-opvolger, secretaris-generaal of vicevoorzitter.

De raad van bestuur en/of de bestuurders die de vereniging vertegenwoordigen kunnen gevolmachtigden van de vereniging aanstellen.

Alleen bijzondere en beperkte volmachten voor bepaalde of voor een reeks bepaalde rechtshandelingen zijn geoorloofd,

De gevolmachtigden verbinden de vereniging, binnen de perken van de hun verleende volmacht,

Artikel 20 : Dagelijks bestuur.

De raad van bestuur kan het dagelijks bestuur van de internationale vereniging zonder winstoogmerk alsook de externe vertegenwoordiging wat dat bestuur betreft, opdragen aan de voorzitter en/of de voorzitter-opvolger enlof de secretaris-generaal en/of de penningmeester.

~ r 1 MOr12.2

Elk van de gedelegeerden kan alleen handelen en dit zowel wat het intern dagelijks bestuur als de externe

vertegenwoordigingsmacht voor dat dagelijks bestuur betreft.

Evenwel is voor handelingen die het bedrag van zevenduizend euro (¬ 7.000,00) overschrijden steeds de

gezamenlijke handtekening van twee (2) gedelegeerden nodig.

Bij gebrek aan wettelijke omschrijving van wat dagelijks bestuur omvat, worden tot daden van dagelijks

bestuur gerekend : alle handelingen die dag aan dag moeten worden verricht om de normale gang van zaken

van de vereniging te verzekeren en die, hetzij wegens minder belang, hetzij wegens de noodzakelijkheid een

onverwijld besluit te nemen, het optreden van de raad van bestuur niet vereisen of niet wenselijk maken.

Artikel 21 ; Bekendmakingsvereisten.

De benoeming van de leden van de raad van bestuur en van de personen belast met het dagelijks-bestuur

en hun ambtsbeëindiging worden openbaar gemaakt:

1) door neerlegging in het verenigingsdossier ter griffie van de rechtbank van koophandel, en,

2/ door publicatie van een uittreksel in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad,

Uit die stukken moet in ieder geval blijken of de personen die de vereniging vertegenwoordigen, de

vereniging ieder afzonderlijk, gezamenlijk, dan wel als college verbinden alsook de omvang van hun

bevoegdheden.

Artikel 22 : Aansprakelijkheid van de bestuurder en de dagelijks bestuurder.

De bestuurder en dagelijks bestuurders zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van de

internationale vereniging zonder winstoogmerk,

Tegenover de vereniging en tegenover derden zijn zij alleen verantwoordelijk voor het vervullen van de hun

gegeven opdracht en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

Artikel 23 : Commissies.

De raad van bestuur kan commissies oprichten met het oog op de verdere realisatie van de doelstellingen

van de vereniging.

Commissies kunnen onder meer worden opgericht voor de studie van welbepaalde items en de vervulling

van taken die internationale samenwerking veronderstellen.

De commissie is enkel bevoegd en kan enkel handelen voor die bevoegdheden en binnen de grenzen zoals

vastgelegd door de raad van bestuur.

De besluiten worden steeds genomen met éénpang akkoord van alle leden van de commissie. Bij gebreke

van de vereiste unanimiteit, zal het besluit worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

Artikel 24 : Controle door een commissaris,

Zolang de internationale vereniging zonder winstoogmerk voor het laatste afgesloten boekjaar de

drempelbedragen vermeld in artikel 53, §5 van de vzw-wet niet overschrijdt, is de vereniging niet verplicht een

commissaris te benoemen.

Zodra de internationale vereniging zonder winstoogmerk de drempelbedragen overschrijdt, wordt de

controle op de financiële toestand, de jaarrekening en de regelmatigheid van de verrichtingen hierin weer te

geven, opgedragen aan één of meer commissarissen, te benoemen door de algemene vergadering onder de

leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake. Deze bepaalt

ook de bezoldiging van de commissaris(sen).

HOOFDSTUK V: BEGROTINGEN EN REKENINGEN.

Artikel 25 : Boekjaar.

Het boekjaar van de vereniging begint op 1 januari en eindigt op 31 december van ieder jaar.

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 53 van de vzw-wet en de daarop

toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

Ieder jaar legt de raad van bestuur de jaarrekening van het voorafgaande boekjaar alsook het voorstel van

begroting ter goedkeuring voor aan de jaarlijkse algemene vergadering. Na de goedkeuring van de jaarrekening

en de begroting spreekt de algemene vergadering zich uit over de kwijting van de bestuurders en desgevallend,

van de commissaris(sen).

De raad van bestuur draagt er ook zorg voor dat de jaarrekening wordt neergelegd.

HOOFDSTUK VI : ONTBINDING  VEREFFENING.

Artikel 26 : Ontbinding.

Behoudens in de gevallen van gerechtelijke ontbinding en van ontbinding van rechtswege, kan alleen de

algemene vergadering besluiten tot de ontbinding van de vereniging, overeenkomstig de procedure bepaald in

artikel 10 van deze statuten.

De algemene vergadering die tot ontbinding van de vereniging besluit, of bij gebrek daarvan de rechtbank,

benoemt één of meer vereffenaars en bepaalt zijn of hun bevoegdheden en de vereffeningsvoorwaarden.

Artikel 27 : Bestemming van het actief.

In geval van ontbinding beslist de algemene vergadering over de bestemming van de activa van de

vereniging, die na aanzuivering van de schulden moeten worden overgedragen aan een vereniging met een

gelijkaardig belangeloos doel.

Vanaf het besluit tot ontbinding vermeldt de internationale vereniging zonder winstoogmerk steeds dat zij

een "ivzw in vereffening" is.

HOOFDSTUK VII : ALGEMENE BEPALINGEN,

Artikel 28 : Werktalen.

De werktaal van de vereniging zal het Engels zijn onverminderd de taalwetgeving van toepassing op alle

akten en bescheiden die zijn voorgeschreven door een wet of een reglement.

Artikel 29 : Wettelijke bepalingen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge

Luik B - Vervolg

Al wat niet bij deze statuten is bepaald, zal overeenkomstig de bepalingen van de vzw-wet worden' geregeld,"

9, bijzondere volmacht, met recht van in de plaatsstelling, te verlenen aan de heer Henk Dominique VANHOUTTE, geboren te Kortrijk op 21 april 1963, wonende te 8531 Harelbeke, Bavikhoofsestraat 190 bus 101, om alle administratieve formaliteiten te vervullen in verband met deze wijziging van de statuten en in het bijzonder de formaliteiten bij één of meer erkende ondernemingsloketten.

Voor gelijkvormig ontledend uittreksel.

Tegelijk hiermee neergelegd

een expeditie van het procesverbaal van statutenwijziging;

vijf volmachten, aangehecht;

de gecoördineerde tekst van de statuten, en,

een voor eensluidend verklaarde expeditie van het koninklijk besluit van 21 mei 2013 waarbij de wijziging

van het doel en de activiteiten van de internationale vereniging zonder winstoogmerk werd goedgekeurd.

Voor-

behouden aan het .., Belgisch

Staatsblad

MDD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/06/2013 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

17/02/2012
ÿþ MOD 2.2

Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte



BRUXELLES 0.8 FEB 2012

Greffe

Réservé

au

Moniteur

belge

1Ill

*iaoaos9i

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

N° d'entreprise : 454.000.382

Dénomination

(en entier) : European Safety Federation

(en abrégé) : ESF

Forme juridique : AISBL

Siège : Rue Gachard 88 B4 -1050 Bruxelles

Obiet de l'acte : Changement des statuts et nominations

Modification des statuts et modification statuts d'après la loi belge du 2 mai 2002

European Safety Federation

En abrégé : « E.S.F », association internationale

numéro d'entreprise 454-000-382

1050 Bruxelles

Numéro d'identification 6567/95

Suite à l'assemblée général du 22 novembre 2011, les statutes doivent être modifiées au niveau des administrateurs et leur rôle dans la fédération.

STATUTS

Art. 1

La dénomination de l'association est « European Safety Federation », ci-dessous, il sera fait

référence sous le sigle « E.S.F » .

Art. 2

Son siège social est établi à 1050 Bruxelles, rue Gachard 88, boite 4,

Cette adresse peut être transférée en tout autre lieu en Belgique par décision du conseil, publiée dans le mois aux annexes au Moniteur Belge.

Art. 3.

L'E.S.F. a pour objectif d'élaborer et de promouvoir une politique commune basée sur les

intérêts réciproques en matière d'équipements destinés à la protection individuelle (E.P.I.) en Europe.

L'E.S.F. peut agir dans tous les domaines directement ou indirectement liés à son objectif.

En particulier, elle peut se joindre et prendre part à toutes les activités de même nature que son objectif,

Les membres d'E.S.F. s'engagent à démontrer leur bonne volonté, à faire de leur mieux pour prendre

les décisions à l'unanimité et à respecter les intérêts vitaux et traditionnels de chaque membre.

Art 4,

L'association comporte les catégories suivantes de membres: membres effectifs, membres

coopératifs, membre affiliés

4,1

Membres effectifs:

sont admis comme membres effectifs, les associations nationales de fabricants et de distributeurs

d'E.P.I. représentatives de l'ensemble des pays de la EU et de l'AELE ou les pays membres candidats de

la EU.

Les membres effectifs devront être une personne morale.

11 ne peut y- voir-qu'un-seul membre effectif" par-pays.

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

~ " MOD 2.2

Les membres effectifs disposent d'un droit de vote à l'Assemblée Générale (une voix par pays) et sont éligibles au Conseil d'Administration.

Des fédérations nationales d'autres pays que mentionnés ci-dessus peuvent être acceptées comme membres effectifs par décision de rassemblée générale.

4.2

Membres Corporatifs;

Sont admises comme membres corporatifs : les sociétés fabricants, distributeurs ou importateurs d'EPI de

la EU, AELE, membres candidats ou des pays ayant une organisation de standardisation membre du CEN

(Comité européen de standardisation) n'ayant pas de fédération professionnelle de fabricants et

distributeurs d'EPI, ou ayant une fédération professionnelle de fabricants et distributeurs d'EPl pas membre

de l'ESF.

Les membres corporatifs de pays non européen peuvent être acceptés comme membres corporatifs par

décision de l'assemblée générale.

Les membres corporatifs peuvent déléguer un représentant par pays pour participer à l'assemblée générale.

Les Membres corporatifs ont le droit de vote dans l'assemblée générale (une voix par pays).

Ils ne peuvent pas être élus dans le conseil d'administration ni y siéger.

Les membres corporatifs peuvent choisir un représentant par pays parmi eux qui peut participer comme

« représentant ad hoc » dans tous les conseils d'administration.

Les membres corporatifs peuvent participer dans les groupes de travail et comités de l'ESF.

Ils peuvent représenter le secteur sur le niveau européen dans le CEN, l'ISO et d'autres commissions

relatées aux EPI.

Quand ils représentent I'ESF, les membres corporatifs défendront les points de vues et idées de l'ESF

sur les EPI, les prescriptions de la standardisation et d'autres sujets relatifs et liés aux EPI dans les groupes

de travail et comités techniques du CEN, ISO et autres.

Les membres corporatifs informeront l'ESF sur les développements importants dans ces groupes de travail.

4.3

Membres affiliés

Les personnes privées, les personnes morales ou des associations européennes, appartenant au secteur

du bien-être (p.e. des Instituts de recherches EPI, Organismes Notifiés) dont les activités ne correspondent

pas à la définition décrite ci-dessus, mais qui veulent contribuer aux objectifs de l'ESF, peuvent devenir des

membres affiliés.

Ils peuvent participer dans l'assemblée générale.

Ils n'ont pas de droit de vote

4.4

Droits et devoirs

Les droits et devoirs des différents types de membres sont détaillés dans le règlement interne ESF.

Art 5.

Chaque organisation, société ou personne privée, ayant le désir de devenir membre doit envoyer une demande écrite au conseil d'administration spécifiant le genre d'affiliation qu'il souhaite.

L'affiliation d'un membre effectif sera approuvée par rassemblée générale dans sa réunion la plus proche, avec une majorité de 2/3 des voix des membres présentes ou représentées et sera confirmée au candidat. Le conseil d'administration décide de l'admission de membres corporatifs ou affiliés d'une simple majorité. La décision sera confirmée aux candidats. La décision est sans recours et n'est pas nécessairement motivée.

Toute candidature pour affiliation doit être discutée dans l'assemblée générale.

L'assemblée générale a le droit de rejeter les décisions du conseil d'administration à propos des membres corporatifs ou affiliés.

L'affiliation sera effective après que le candidat a signé les statuts actuels et qu'il ait payé la contribution annuelle.

Art 6,

Représentation valable.

6.1,

Les membres effectifs sont valablement représentés par leur président ou par leur représentant qui aura été

autorisé par un vote de procuration signé

6.2.

Les membres corporatifs sont valablement représentés par leur société.

3

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

e MOD 2.2

6.3

Les membres affiliés qui ne sont pas des personnes privées, sont valablement représentés par

leur personne morale ou association.

Art. 7

Les admissions de membres effectifs, corporatifs ou affiliés peuvent être annulées par décision de

l'assemblée générale en raison d'infraction aux statuts.

L'annulation ne peut devenir définitive qu'après avoir entendu le membre concerné et sera décidée par 2/3 des voix des personnes présentes ou représentées.

Le membre démissionnant ou expulsé et le représentant légal d'un membre démissionnant, expulsé ou décédé est sans droit sur le fonds social ou sur quelconque dommage ou compensation

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2012 - Annexes du Moniteur belge Art 8.

Tout membre effectif, corporatif ou affiliés peut donner sa démission au moyen d'une lettre recommandée ou e-mail avec confirmation de lecture, avec préavis de 6 mois avant la fin de l'année en cours, adressée au conseil d'administration de l'association au siège de l'association.

Le membre démissionnant est sans droit sur le fonds social ou sur quelconque dommage ou compensation et devra en tout cas payer la contribution annuelle due.

Sera considéré comme démissionnant, tout membre effectif, corporatif ou affilié n'ayant pas payé la facture annuelle de la contribution pour l'affiliation, à partir du mois suivant le mois dans lequel le membre a reçu un rappel de paiement.

Cette démission est toutefois sans aucun préjudice pour le paiement de la contribution complète due.

Art. 9

Contributions annuelles

9.1.

Tous les membres paient une contribution annuelle et le montant est décide par l'assemblée générale.

Les montants sont mentionnés dans le règlement interne ESF

9.2.

Aptes détermination par le conseil d'Administration, des donations, parrainages et subsides peuvent être

acceptés

Art. 10.

L'assemblée générale est composée des représentants des membres effectifs et corporatifs avec droit de

vote et éventuellement (des représentants) des membres affiliés sans droit de vote.

Art. 11

L'assemblée générale est la plus haute autorité de l'association.

Elle dispose de toutes les compétences nécessaires et utiles à la réalisation de ses objectifs.

Tous les documents écrits, ainsi que les actes juridiques, engageant l'association sont signés par

e président, président-élu ou un des vice-présidents, toujours 2 ensembles.

Art. 12

Les décisions sont prises à la double majorité des deux tiers

présence des deux tiers des membres,

majorité des deux tiers de voix,

Lorsque la majorité des deux tiers concernant la présence n'est pas atteinte, une deuxième assemblée

se tiendra dans la période de deux mois,

Cette assemblée prendra les décisions à la majorité des deux tiers des membres présents ou représentés.

Cette majorité est également requise pour les modification au niveaux des articles de l'association.

Pour la modification du but de l'association et pour la dissolution de l'association, toutefois, une majorité

de 4/5ième est requise.

Art 13

L'assemblée générale se réunit au moins une fois par an.

L'association peut être convoquée en assemblée extraordinaire à n'importe quel moment et ce, à

la demande d'au moins trois membres effectifs.

Art 14

Le secrétaire général convoque l'assemblée générale par courrier ordinaire ou lettre e-mail adressée

à chacun des membres, au plus tard un mois avant l'assemblée.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOI] 2,2

Lettre e-mail est valable quand une confirmation de réception est reçue de l'adressé.

Le secrétaire général convoque une assemblée extraordinaire par lettre expresse ou e-mail envoyé

à chacun des membres au plus tard huit jours avant l'assemblée.

L'agenda est précisé dans la notification.

Art 15

En cas de dissolution de l'association, l'assemblée générale désigne les liquidateurs, elle détermine

leurs pouvoirs ainsi que la destination des avoirs nets du capital enregistré.

Article 16

L'assemblée générale est présidée par le conseil.

Le conseil se compose :

du président ;

du président-élu ;

des vice-présidents ;

du secrétaire général

de l'officier de liaison, si approprié

Le nombre de vice-présidents est égale au nombre de membres effectifs moins trois. Président honoraire ou

un autre représentant du membre effectif qu'il représente ne peut pas être élu dans le

Conseil d'administration.

Le Conseil d'Administration doit être élu tous les deux ans : c .à.d. le président, le président-élu et les

vice-présidents.

Les membres du conseil doivent être désignés pour deux années et sont rééligibles pour des périodes

successives de deux années,

La présidence sera assurée par chaque pays (mais pas nécessairement à tour de rále).

Les décisions du conseil d'Administration sont prises à la majorité simple des membres présents..

Le Secrétaire générale et l'officier de liaison ne sont pas élus, ils sont désignés par le

conseil d'administration et n'ont pas de voix.

Chaque membre effectif non représenté dans le Conseil d'Administration comme membre du conseil

peut envoyer un observateur au conseil d'administration.

Les membres corporatifs peuvent envoyer un représentant/pays au conseil d'Administration comme

observateur,

Après concertation des membres du conseil, les représentants des membres affiliés sont acceptés comme

observateurs au Conseil d'Administration. Ceci peut être inclus dans ie règlement interne ESF.

Art 17

Le conseil sera élu à la majorité simple des membres présents.

Les membres du conseil ne peuvent être et rester membres qu'aussi longtemps qu'ils sont le seul

représentant désigné de leur organisation nationale.

Le conseil est chargé de la gestion journalière et de l'administration à l'exception les compétences de

l'assemblée générale.

Le conseil est habilité à intenter toutes actions judiciaires

Art 18

Sur proposition du conseil, le règlement interne et les réglementations seront approuvées par l'assemblée

générale,

Art 19

Les langues de l'assemblée générale sont l'anglais, le français et l'allemand.

Les publications, rapports et procès-verbaux seront établis en anglais.

Les décisions de l'assemblée générale sont annotées dans un registre signé par le président et

le secrétaire-général et tenu à la disposition des membres au siège social.

Art 20

L'année financière commence au ler janvier et se termine au 31 décembre.

Art 21

Les comptes de l'année financière écoulée et le budget de l'année financière suivant seront soumis chaque

année à l'assemblée générale pour approbation.

Tout ce qui n'est pas envisagé par les présents statuts sera régi par les dispositions du Titre III de la loi

Volet B - Suite



MOD 2.2

belge du 27 juin 1921 sur les associations sans but lucratif, les fondations et les associations internationales sans but lucratif.

(suivent les signatures)

Membres du conseil d'administration élu le 22 November2011

Démissions

Vice président I private-law Association without legal personality ASSOSICI Personal Protection Equipment Manifactures and Distrubutors Association of Manufacturers and Distributors of Personal Protective Equipment) - N° enr.: C:F: 80067530156 J l'ItalieNia Battistotti Sassi 11/B1-20133 Milano J représenté par Mrr, Alberta ; Spascianil856-Pl-SAIT - Milan 13/5/48

Vice président/BPA/ Le Danmark/ Dansk Erhvevr/ Borsen DK -1217 Kobenhavn - représente par M. Carsten Lebrecht/ 200509107/ Kobenhavn 02/05/1936

Vice président/SYNAMAPI la France/39-41 Rue Louis Blanc F-92400 Courbevoie - représenté par M. Bernard Cuny/ 991038101431/ Saintes 08/09/1947

Président/AVAG/ les Pays BasiWilhelminalaan, 3 (Postbus 12)NI-3743 SB Baarn (NI-3740 AA Baarn)-representé par M. Rinus Brinks/ NC2B1 P4P21 Leiden 12/5/1955

Ré-élu;

Vice président J Registered association STYL [ Suomen Tyósuojelualan Yritysten Liitto ry J N° enr.: 139.732 I La Finlande - Mankkaanmalmi 10 - FIN 02180 ESPOO I représenté par M. Mardi Humppila -15448440 - Nokia - 07/03/1952

Président-élu I association SWISS SAFETY J swiss safety Verband Schweizer PSA-Anbieter I N° enr, non:j La Suisse - Haus der Wirtschaft - Altmarktstrasse 96 CH - 4410 Liestal J représenté par M. Urs J, Weder C 1832146 - Zurich -14/12/56

Vice président I Eingetragener Verein (e.V.) IVPS I Interessenverbund Persdnliche Schutzausrüstung e,V,l N° enr.: 13100 Nz J Amtsgericht Berlin Charlottenburg L'Allemagne - Fasenenstrasse 48 - D-10719 Berlin

I représenté par M. Klaus Bornack- 6162071386 - ULM - 11/11/1951,

Vice présiden I Self-regulated organisation A.SIZ J Association of Designers. Manufacturers and Suppliers of Personal Protective Equipment of Russian Federation J N° enr.: 1037739754139 J La Russie - 29, 4th Parkovayastr, RU-105043 Moscow I représenté .par M. Sorokin Yury - 51n°2092061 - Kasakstan 16/04/1941

Président I vzw FEBELSAFE IDe Belgische Federatie van levernanciers, en dienstverleners inzake veiligheid en welzijn bij het werken en in de vrije tijd I N° enr.: 0413145.071 I Belgique - Rue Gachard 88/ B1050 Bruxelles f représenté par M. Guido Van Duren - 246020386644 - Mechelen - 17/12/1962

Vice président J Asociaciân ASEPAL JAsociacián de Empresas de Equipos de Proteccibn Personal J N° enr.: G-79277950 I Spain - Alcalá 110, 4°Izda, E-28009 Madrid I représenté par M. Inaki Munoyerro - IDESPADR135018 - Kingsbury - 22110/1974.

Vice président I AB (Ltd) BPS I Branschf6reningen for Personlig Skyddsutrustning I N° enr.: $E556309712901 I La Suède  Branschkansliet - Klare Norra Kyrkogata 31 Box 22307- 104 22 Stockholm J représenté par Jonas Dahlman - SWE81735984 - Masthugg - 06/08/1962

Vice Président I PFPDPPE I POLISEI FEDERATION OF PRODUCERS AND DISTRIBUTORS OF THE PERSONAL PROTECTIVE EQUIPMENT J N° enr.: JStr, Czerniakowska 16 - 00-701 Warsaw- Poland J représenté par Adam Jablonski - ABJ124148 - Edward Janine - 10/03/1969

Elu:

Vice président I Company Limited by Guarantee BSIF I British Safety Industry federation I N° enr.: 3053596

J Royaume Unie - 93 Bowen Court - St. Asaph Business Park - St. Asaph - Denbighshire -LL17 OJE - UK j

représenté par M David Lummis - GBR 303179261 - 07/01/1953

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

Réservé

au

° Moniteur

belge

28/08/2015
ÿþ `'.=-1i MOD 2.2

.._,.,:e..7.` In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Ondernemingsnr : 0454.000.382

Benaming

(voluit) : EUROPEAN SAFETY FEDERATION

(verkort) : E.S.F.

Rechtsvorm : INTERNATIONALE VERENIGING ZONDER WINSTOOGMERK

Zetel: Bavikhoofsestraat 190 - B-8531 Bavikhove

Onderwerp akte :

Uit de notulen van de Statutaire Vergadering dd, 5/03/2015 blijkt dat de Raad van Bestuur als volgt samengesteld is :

1. Herbenoemd als bestuurder :

Voor Finland : Styl, vertegenwoordigd door Esa Kivisoja

Voor Frankrijk: Synamap, vertegenwoordigd door Bernard Cuny

Voor Duitsland : IVPS, vertegenwoordigd door Klaus Bomack

Voor Polen : PFPDPPE, vertegenwoordigd door Adam Jablonski

Voor Rusland : ASIZ, vertegenwoordigd door Yuriy Sorokin

Voor Zweden : BPS, vertegenwoordigd door Jonas Dahlman

Voor Groot-Brittannië : BSIF, vertegenwoordigd door Alan Murray

2, Nieuwe benoemingen als bestuurder :

Voor Italië : Assosistema, vertegenwoordigd door Albert() Spasciani

Voor Nederland : AVAG, vertegenwoordigd door Rinus Brinks

3. Beëindiging van bestuursfunctie :

België (Febelsafe, vertegenwoordigd door Guido Van Duren), als ex-voorzitter, is geen lid van de Raad van Bestuur, maar lid van het Daily Management team, samen met de Voorzitter, de Voorzitter-Elect, de Schatbewaarder en de Secretaris Generaal.

4, Het dagelijks bestuur (Daily Management team) is samengesteld uit :

Febelsafe samen niet de Voorzitter, de Voorzitter-Elect, de Schatbewaarder en de Secretaris Generaal

STATUTEN EUROPEAN SAFETY FEDERATION

HOOFDSTUK L- RECHTSVORM - NAAM - ZETEL - DOEL - DUUR.

Artikel 1.- Rechtsvorm - Naam.

De vereniging is een internationale vereniging zonder winstoogmerk, opgericht overeenkomstig Titel 111 van

de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verengingen

zonder winstoogmerk en de stichtingen, hierna de "vzw-wet" genoemd en draagt de naam °European Safety

Federation", afgekort E.S.F.

Artikel 2. Zetel.

De zetel van de vereniging is gevestigd te 8531, Bavikhove, Bavikhoofsestraat 190.

De Raad van Bestuur kan administratieve zetels of bijkantoren openen wanneer en waar zij het nodig acht,

zowel in België als in het buitenland, mits inachtneming van alle wetten en taaldecreten die daaromtrent

bestaan.

Artikel 3. Doel en activiteiten.

De vereniging heeft geen enkel winstoogmerk en heeft tot doel :

1)Het beschermen, verdedigen en versterken van haar effectieve leden In het bereiken van hun

doelstellingen op Europees niveau (onder andere op het vlak van wetgeving, implementatie, markttoezicht en

standaardisatie,

op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MONITEUR BELGE

21.. -08- 2015 LGISCH S ARTSBLAD

I

NEERGELEGD

05 AU, 2015

Rechtbank van KOOPHANDEL Ge:Grift KORTRIJK

i

111111111i i111aoam~~~~uu

e*

B

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge M0D22

2)Gezondheids- en veiligheidsbeheer op de werkplek te ontwikkelen en te bevorderen, de betrokkenen rond dit thema bewust maken van het belang van preventie, bescherming op het werk op elk niveau: door het belang onderstrepen van het juist selecteren, onvoorwaardelijk aanvaarden en correct gebruiken van persoonlijke beschermingsmiddelen op de werkvloer, daarbij in heel Europa vertrekkend van een efficiënte vorm van risicobeheer en risicoanalyse.

3)Samenwerking bevorderen op nationaal en Europees niveau tussen alle Europese landen en instanties, teneinde op een geharmoniseerde manier te werk te gaan.

Om dit doel te bereiken kan de vereniging onder meer:

- samenwerken met Europese en internationale instanties, het verlenen van advies aan deze instanties.

- Internationale conferenties organiseren

- regionale en internationale workshops, seminaries, conferenties en cursussen organiseren ter bevordering

van de uitwisseling en overdracht van kennis, concepten en technologie alsook de verdere ontwikkeling ervan.

- het organiseren van allerhande activiteiten en evenementen voor haar leden in het kader van haar doelstelling

- publicaties verrichten waaronder tijdschriften, boeken, nieuwsbrieven en technische documentatie

Daarnaast kan de internationale vereniging zonder winstoogmerk aile activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de voormelde doelstellingen, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk toegelaten is en waarvan de opbrengsten te allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de doelstellingen.

Artikel 4 : Duur.

De vereniging is opgericht voor een onbepaalde duur.

HOOFDSTUK Il.- LIDMAATSCHAP.

Artikel 5.- Soorten leden,

Het aantal leden is niet beperkt, maar mag niet lager zijn dan twee.

De vereniging telt volgende categorieën van leden

1)Effectieve leden

2)Codperatieve leden

3)Toegetreden leden

Artikel 5.1. Effectieve leden.

Kunnen als effectieve leden toetreden

a)Nationale verenigingen of federaties van PBM- leveranciers (persoonlijke beschermingsmiddelen) met vestiging binnen de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) of binnen een kandidaat lidstaat van de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA).

b)Lokale of regionale verenigingen die in minstens twee (2) Europese landen actief zijn behalve wanneer in één van die landen reeds een nationale organisatie effectief lid is.

c)Nationale verenigingen van PBM-leveranciers met vestiging buiten de EU of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) mits voldaan aan de specifieke aanvaardingsvoorwaarde hierna vermeld.

Per land kan er maar één effectief lid zijn,

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de Raad van Bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden. Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief advies werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen. Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als effectief lid beraadslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als effectief lid. De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel de goedkeuring van de toetreding als effectief lid. Op deze algemene vergadering dient minstens twee/derde (213de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (213de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn.

Effectieve leden hebben stemrecht in de algemene vergadering (één stem per lid) en kunnen tot bestuurder benoemd worden.

Effectieve leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 5.2. Coöperatieve leden.

Kunnen als coöperatief lid toetreden : bedrijven die als leverancier van PBM's actief zijn mits zij zelf deel uitmaken van minstens een nationale organisatie die effectief lid is van de vereniging en mits zij lid blijven bij aile nationale organisaties (effectief lid van "E.S.F».) waar zij lid van zijn op het ogenblik van de toetreding.

Indien aan één van deze voorwaarden niet is voldaan, kan door de algemene vergadering een afwijking worden toegestaan. Deze beslissing wordt genomen bij meerderheid van stemmen.

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de raad van bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden,

Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge M00 2,2

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief advies werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen. Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als coöperatief lid beraàdslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als cooperatief lid. De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel de goedkeuring van de toetreding als cooperatief lid. Op deze algemene vergadering dient minstens twee/derde (2/3de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (2/3de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn,

Coöperatieve leden hebben geen stemrecht in de algemene vergadering en kunnen niet tot bestuurder benoemd warden. Zir kunnen lid worden van commissies waarin zij interesse betonen.

Coöperatieve leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 5.3. Toegetreden leden.

Kunnen als toegetreden lid toetreden ; natuurlijke personen, rechtspersonen, nationale of internationale organisaties die interesse hebben op het vlak van `OHS' (Veiligheid en gezondheid op het werk).

De kandidaat-leden richten hun kandidaatstelling aan de voorzitter van de raad van bestuur die deze onmiddellijk overmaakt aan de overige bestuursleden, Elk van de bestuursleden heeft het recht om binnen de dertig (30) dagen na de schriftelijke bekendmaking een negatief advies uit te brengen en schriftelijk mee te delen aan de voorzitter.

Een kandidaat-lid waarvoor geen negatief nieuws werd uitgebracht, wordt automatisch voorlopig lid na het verstrijken van de termijn van dertig (30) dagen. Het lidmaatschap wordt bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.

Wordt een negatief advies uitgebracht, dan zal over de kandidatuur als toegetreden lid beraadslaagd worden op de eerstvolgende raad van bestuur die een voorlopige beslissing neemt over de toetreding als toegetreden lid. De eerstvolgende algemene vergadering zal definitief beslissen over de weigering dan wel goedkeuring van de toetreding als toegetreden lid. Op deze algemene vergadering dient minstens twee/derde (2/3de) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een twee/derde (2/3de) meerderheid. Tot aan deze algemene vergadering zal het kandidaat-lid voorlopig lid zijn en lidmaatschapsbijdrage verschuldigd zijn.

Toegetreden [eden hebben geen stemrecht in de algemene vergadering. Zij kunnen de raad van bestuur bijwonen als waarnemer. Zij kunnen lid worden van commissies waarin zij interesse betonen,

Toegetreden leden betalen een lidmaatschapsbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 6: Verplichtingen van de leden.

De leden van de vereniging zijn verplicht:

a) de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging alsook de besluiten van haar organen na te leven;

b) de belangen van de vereniging na te streven en loyaal, eerlijk en oprecht te handelen alsook alle wettelijke bepalingen na te [even;

c) bij wijziging van in het register van de leden opgenomen gegevens, de nieuwe gegevens zonder verwijl kenbaar te maken aan de raad van bestuur.

d) lidmaatschapsbijdrage stipt te betalen, conform de betalingsvcorwaarden

Artikel 7.- Einde van het lidmaatschap.

Een lid kan te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging mits een opzeg van drie (3) maanden door middel

van een kennisgeving aan de raad van bestuur per aangetekend schrijven of per mail met

ontvangstbevestiging. Het ontslagnemend lid blijft de lidmaatschapsbijdrage (verschuldigd op

kalenderjaarbasis) verschuldigd voor de volledige periode van het lopende kalenderjaar,

Het lid dat de door hem verschuldigde bijdrage niet heeft betaald binnen de maand na herinnering die hem

bij ter post aangetekende brief werd toegezonden, wordt geacht ontslag te nemen.

Onverminderd het voorgaande blijft het betrokken [id de lidmaatschapsbijdrage (verschuldigd op

kalenderjaarbasis) verschuldigd voor de volledige periode van het lopende kalenderjaar.

Een lid kan uit de vereniging worden gesloten bij besluit van de raad van bestuur wanneer het op ernstige

wijze tekortkomt aan zijn verbintenissen en/of een ernstige hinder betekent of kan betekenen voor de

verwezenlijking van het doel van de vereniging. Uittredende of uitgesloten leden kunnen geen rechten laten

gelden op het vermogen van de vereniging,

Het lid om wiens uitsluiting verzocht wordt, dient uitgenodigd te worden om zijn opmerkingen schriftelijk ter

kennis te brengen, aan het orgaan belast met de beslissing, binnen de maand na de verzending van een

aangetekend schrijven dat het met redenen omklede voorstel van uitsluiting bevat.

Indien hij hierom verzoekt in het geschrift met zijn opmerkingen, moet het lid gehoord worden.

De beslissing tot uitsluiting dient met redenen omkleed te worden.

HOOFDSTUK I1I.-ALGEMENE VERGADERING.

Artikel 8.- Samenstelling  Bevoegdheden.

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden van de vereniging en is het algemeen

leidinggevend orgaan van de vereniging. Zij bezit de machten die haar zijn toegekend door de wet en door de

onderhavige statuten.

Tot de uitsluitende bevoegdheid van de algemene vergadering behoren volgende aangelegenheden:

,r MOD 2,2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge -de wijziging van de statuten

-het nemen van een definitieve beslissing over het toetreden van de leden;

-de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

-desgevallend de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

-de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

-de goedkeuring van de begroting en van de jaarrekening;

-de ontbinding van de vereniging,

Artikel 9,- Vergaderingen,

De algemene vergadering wordt door de raad van bestuur of door de voorzitter bijeengeroepen, telkens als het doel of het belang van de vereniging dit vereist.

De raad van bestuur is verplicht de algemene vergadering bijeen te roepen indien twee (2) bestuurders of tenminste één vijfde (115de) van de effectieve leden erom verzoek(t)(en).

De algemene vergadering moet ten minste één maal per jaar bijeenkomen, in de loop van de eerste zes maanden volgend op de afsluiting van het boekjaar, voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen boekjaar, de goedkeuring van de begroting voor het volgend boekjaar, de goedkeuring van het beleid van de bestuurders over het afgelopen boekjaar en, in voorkomend geval, de goedkeuring van het verslag van de commissaris(sen) over de jaarrekening.

Alle effectieve leden worden ten minste dertig (30) dagen ver de algemene vergadering uitgenodigd. De uitnodiging gebeurt bij gewone brief of elektronische post en bevat de dag, het uur, de plaats en de agenda van de algemene vergadering.

De raad van bestuur stelt de agenda voor de algemene vergadering vast, behoudens in de gevallen waarin de algemene vergadering wordt samengeroepen op initiatief van twee (2) bestuurders of van ten minste één vijfde (1/5de) van de effectieve leden, in welk geval de raad van bestuur ten minste de door de verzoekers opgegeven agendapunten op de agenda moet plaatsen,

De raad van bestuur is evenwel bevoegd om nog andere punten dan deze opgegeven door de verzoekers aan de agenda van de vergadering toe te voegen.

Er mag op de algemene vergadering niet worden afgeweken van de agenda tenzij alle effectieve leden van de vereniging, aanwezig of vertegenwoordigd op de algemene vergadering, hiermee akkoord gaan.

Artikel 10.- Quorum en stemming.

Ieder effectief lid kan zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een ander effectief lid. Hiertoe is een schriftelijke volmacht vereist. Ieder effectief lid kan evenwel slechts één ander effectief lid vertegenwoordigen.

Elk effectief lid beschikt over één (1) stem op de algemene vergadering,

De algemene vergadering kan slechts rechtsgeldig beraadslagen wanneer tenminste twee derde (2/3de) van de effectieve leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is

Ingeval op een eerste vergadering minder dan de twee derde (2/3de) van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die rechtsgeldig kan beraadslagen en besluiten, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden.

Deze tweede vergadering mag echter niet worden gehouden binnen de vijftien (15) dagen na de eerste vergadering,

De besluiten worden genomen met een twee/derde (213de) meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden, behoudens andersluidende bepaling in de wet of in onderhavige statuten.

Onthoudingen en ongeldige stemmen gelden als niet-uitgebrachte stem.

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De voorzitter duidt een secretaris aan en de vergadering kiest onder haar leden twee stemopnemers indien het getal der aanwezigen het toelaat.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Voor een wijziging van het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, moet de hiervoor omschreven procedure worden gevolgd met dat verschil dat de wijziging moet worden aangenomen met een meerderheid van vierlvijfde (4/5de) van de stemmen uitgebracht door de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden.

Elke wijziging van de in artikel 48, 5° en 7° van de vzw-wet bepaalde gegevens van de statuten moeten bij authentieke akte worden vastgesteld.

Artikel 11.-Notulen.

Van elke algemene vergadering worden notulen opgemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De notulen worden bewaard in een daartoe bestemd register dat gehouden wordt op de zetel van de vereniging en dat ter inzage is van de leden.

Aile uittreksels en afschriften van de notulen worden geldig ondertekend en voor eensluidend verklaard door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

Derden die kennis willen nemen van de genotuleerde besluiten van de algemene vergadering kunnen daartoe een aanvraag indienen bij de raad van bestuur die dit verzoek discretionair en zonder verdere motivering kan toestaan of kan weigeren.

t i MDD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge De effectieve leden worden binnen de maand die volgt op de algemene vergadering bij gewone brief of

elektronische post in kennis gesteld van de genomen beslissingen.

HOOFDSTUK IV. -- BESTUUR.

Artikel 12.- Samenstelling van de raad van bestuur.

De vereniging wordt bestuurd door een raad bestaande uit minimum vier (4) bestuurders,.

Wanneer er evenwel maar twee (2) of drie (3) effectieve leden zijn van de vereniging, mag de raad van

bestuur uit drie (3) bestuurders bestaan.

Bestuurders-rechtspersonen worden vertegenwoordigd door een natuurlijk persoon die actief werkzaam

moet zijn in de betrokken rechtspersoon.

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van stemmen van

de aanwezige leden, voor een termijn van twee (2) jaar.

De bestuurders kunnen te allen tijde worden ontslagen door de algemene vergadering.

Ieder lid van de raad van bestuur kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de

voorzitter van de raad van bestuur.

Een bestuurder is echter wel verplicht zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn

vervanging kan worden voorzien.

De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. De kosten die zij maken in het kader van de uitoefening

van hun bestuursmandaat kunnen worden vergoed,

Artikel 13.- Vacature.

Wanneer een plaats van bestuurder openvalt wegens overlijden, ontslag of om een andere reden, hebben

de overblijvende bestuurders het recht om voorlopig in de vacature te voorzien. In dat geval gaat de algemene

vergadering bij haar eerste bijeenkomst, tot de definitieve benoeming over.

Artikel 14. Voorzitter.- Voorzitter-opvolger  Vice-voorzitter(s)

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een voorzitter-opvolger, minimum twee (2) vice-

voorzitters, en een penningmeester.

Wanneer er evenwel maar twee (2) of drie (3) effectieve leden zijn van de vereniging, kiest de raad van

bestuur onder haar leden een voorzitter, een voorzitter-opvolger en een vice-voorzitter.

De voorzitter is onder meer belast met de bijeenroeping van de raad van bestuur en met de leiding van de

vergaderingen van de raad van bestuur en van de algemene vergaderingen.

Artikel 15. Vergadering van de raad van bestuur : oproeping, uitnodiging, vergadering,

De raad van bestuur komt minstens één maal per jaar samen.

De raad van bestuur vergadert na oproeping door de voorzitter of bij diens afwezigheid of verhindering, door

de persoon die hem vervangt,

Alle leden van de raad van bestuur worden ten minste vijftien (15) dagen voor de vergadering uitgenodigd.

Deze uitnodiging gebeurt bij gewone brief of elektronische post en bevat de dag, het uur en de plaats van de

bijeenkomst, alsook de agenda van de vergadering. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de voorzitter of

bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

De raad van bestuur is een collegiaal orgaan dat bijeenkomt telkens wanneer dit vereist is in het belang van

de vereniging, alsook binnen de vijftien (15) dagen na een daartoe strekkend verzoek van twee (2) bestuurders.

Er kan slechts van de agenda van de raad van bestuur worden afgeweken indien alle aanwezige

bestuurders hiermee akkoord gaan.

Artikel 16, Vergadering van de raad van bestuur : vertegenwoordiging, stemming, quotum, notulen,

schriftelijke besluitvorming.

leder bestuurder beschikt over één stem.

Een bestuurder kan zich op de raad van bestuur niet laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder

noch door een derde. Evenwel kan hij een waarnemer afvaardigen naar de raad van bestuur.

De Raad van Bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid of verhindering, door de

persoon die hem vervangt.

De Raad van Bestuur kan slechts rechtsgeldig beraadslagen en besluiten wanneer tenminste de helft van

de bestuurders aanwezig is. Indien dit quorum op een eerste vergadering niet wordt bereikt, kan een tweede

vergadering worden bijeengeroepen met dezelfde agenda en kan op deze tweede vergadering rechtsgeldig

worden beraadslaagd en besloten, ongeacht het aantal aanwezige bestuurders met dien verstande dat er

minstens twee (2) bestuurders moeten aanwezig zijn.

De

beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Een onthouding wordt niet als stem aangerekend.

Van elke vergadering worden notulen opgemaakt die ondertekend worden door de voorzitter van de vergadering,

De notulen worden ingeschreven en bewaard in een daartoe bestemd register dat op de zetel van de vereniging wordt bewaard en dat ter inzage zal zijn van de leden.

Alle afschriften en uittreksels van de notulen worden geldig ondertekend en voor eensluidend verklaard door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid of verhindering, door de persoon die hem vervangt.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de internationale vereniging zonder winstoogmerk zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Daartoe is vereist dat er vooraf een unaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvorming over te gaan en dat in elk geval een beraadslaging plaatsvond per email, video-of telefoonconferentie.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge MM 2.2

Artikel 17. Tegenstrijdig belang.

Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat

strijdig is met een beslissing of verrichting die behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur, moet de

bestuurder dit meedelen aan de andere bestuurders voordat de raad van bestuur een besluit neemt.

De bestuurder met het tegenstrijdig belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de

beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.

Deze procedure is niet van toepassing op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de

voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

Artikel 18. Intern bestuur -- Beperkingen.

De raad van bestuur is bevoegd om aile handelingen van intern bestuur te verrichten die nodig of dienstig

zijn tot verwezenlijking van het doel van de internationale vereniging zonder winstoogmerk, met uitzondering

van die handelingen waarvoor volgens de wet of de statuten, alleen de algemene vergadering bevoegd is.

Tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren onder meer:

-het financieel beheer van de vereniging, met inbegrip van de voorbereiding van de begroting en het

opstellen van de jaarrekening, met het oog op de goedkeuring door de algemene vergadering;

-de opvolging van besluiten en standpunten van de vereniging;

-de oprichting en werkingsmodaliteiten van commissies;

-het opstellen van een huishoudelijk reglement,

- het nemen van een voorlopige beslissing over de toetreding als effectief lid, coöperatief lid of toegetreden lid indien één van de bestuursleden een negatief advies uitbrengt en schriftelijk meedeelt aan de voorzitter in verband met een kandidaatstelling voor één van de voornoemde functies.

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit collegiaal bestuur, met name overleg en toezicht, kunnen de bestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen. Zodanige verdeling van taken kan aan derden niet worden tegengeworpen, zelfs niet nadat ze zijn openbaar gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken bestuurder (s) in het gedrang.

De raad van bestuur kan een deel van zijn bestuursbevoegdheden delegeren aan één of meerdere derden niet-bestuurders, waaronder een secretaris-generaal, zonder dat deze overdracht evenwel betrekking kan hebben op het algemeen beleid van de vereniging of de algemene bestuursbevoegdheid van de raad van bestuur.

Artikel 19. Externe vertegenwoordigingsmacht.

De raad van bestuur vertegenwoordigt als college de internationale vereniging zonder winstoogmerk in alle handelingen in en buiten rechte. Hij vertegenwoordigt de vereniging door de meerderheid van de leden.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college, wordt de internationale vereniging zonder winstoogmerk in en buiten rechte geldig vertegenwoordigd door twee bestuurders, gezamenlijk optredend, mits elk van hen één van de volgende functies dient te hebben: voorzitter, voorzitter-opvolger, secretaris generaal of vicevoorzitter,

De raad van bestuur en/of de bestuurders(s) die de vereniging vertegenwoordigen kunnen gevolmachtigden van de vereniging aanstellen.

Alleen bijzondere en beperkte volmachten voor bepaalde of voor een reeks bepaalde rechtshandelingen zijn geoorloofd,

De gevolmachtigden verbinden de vereniging, binnen de perken van de hun verleende volmacht.

Artikel 20.- Dagelijks bestuur.

De raad van bestuur kan het dagelijks bestuur van de internationale vereniging zonder winstoogmerk alsook de externe vertegenwoordiging wat dat bestuur betreft, opdragen aan de voorzitter en/of de voorzitter-opvolger en/of de secretaris-generaal en/of de penningmeester,

Elk van de gedelegeerden kan alleen handelen en dit zowel wat het intern dagelijks bestuur ais de externe vertegenwoordigingsmacht voor dat dagelijks bestuur betreft.

Evenwel is voor handelingen die het bedrag van zevenduizend euro (t' 7.000,00) overschrijden steeds de gezamenlijke handtekening van twee (2) gedelegeerden nodig.

Bij gebrek aan wettelijke omschrijving van wat dagelijks bestuur omvat, worden tot daden van dagelijks bestuur gerekend, alle handelingen die dag aan dag moeten worden verricht om de normale gang van zaken van de vereniging te verzekeren en die, hetzij wegens minder belang, hetzij wegens de noodzakelijkheid een onverwijld besluit te nemen, het optreden van de raad van bestuur niet vereisen of niet wenselijk maken.

Artikel 21.- Bekendmakingsvereisten.

De benoeming van de leden van de raad van bestuur en van de personen belast met het dagelijks bestuur en hun ambtsbeëindiging worden openbaar gemaakt:

1) door neerlegging in het verenigingsdossier ter griffie van de rechtbank van koophandel, en,

2/ door publicatie van een uittreksel in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Uit die stukken moet in ieder geval blijken of de personen die de vereniging vertegenwoordigen, de vereniging ieder afzonderlijk, gezamenlijk, dan wel als college verbinden alsook de omvang van hun bevoegdheden,

Artikel 22; Aansprakelijkheid van de bestuurder en de dagelijks bestuurder.

De bestuurder en dagelijks bestuurders zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van de internationale vereniging zonder winstoogmerk.

Tegenover de vereniging en tegenover derden zijn zij alleen verantwoordelijk voor het vervullen van de hun gegeven opdracht en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

Artikel 23 Commissies.

Maa 2.2

Luik B - vervolg

De raad van bestuur kan commissies oprichten met het oog op de verdere realisatie van de doelstellingen van de vereniging.

Commissies zullen onder meer worden opgericht voor de studie van welbepaalde items en de vervulling van taken die internationale samenwerking veronderstellen.

De commissie is enkel bevoegd en kan enkel handelen voor die bevoegdheden en binnen de grenzen zoals vastgelegd door de raad van bestuur.

De besluiten worden steeds genomen met éénparig akkoord van alle leden van de commissie.

Bij gebreke van de vereiste unanimiteit, zal het besluit worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

Artikel 24.- Controle door een commissaris

Zolang de internationale vereniging zonder winstoogmerk voor het laatste afgesloten boekjaar de drempelbedragen vermeld in artikel 53, §5 van de vzw wet niet overschrijdt, is de vereniging niet verplicht een commissaris te benoemen.

Zodra de internationale vereniging zonder winstoogmerk de drempelbedragen overschrijdt, wordt de controle op de financiële toestand, de jaarrekening en de regelmatigheid van de verrichtingen hierin weer te geven, opgedragen aan één of meer commissarissen, te benoemen door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake. Deze bepaalt ook de bezoldiging van de commissaris(sen).

HOOFDSTUK V.- BEGROTINGEN EN REKENINGEN.

Artikel 25.- Boekjaar,

Het boekjaar van de vereniging begint op 1 januari en eindigt op 31 december van ieder jaar.

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 53 van de vzw-wet en de daarop toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

Ieder jaar legt de raad van bestuur de jaarrekening van het voorafgaande boekjaar alsook het voorstel van begroting ter goedkeuring voor aan de jaarlijkse algemene vergadering. Na de goedkeuring van de jaarrekening en de begroting spreekt de algemene vergadering zich uit over de kwijting van de bestuurders en desgevallend, van de commissaris(sen).

De raad van bestuur draagt er ook zorg voor dat de jaarrekening wordt neergelegd.

HOOFDSTUK VI.-ONTBIND1NG --VEREFFENING,

Artikel 26.- Ontbinding.

Behoudens in de gevallen van gerechtelijke ontbinding en van ontbinding van rechtswege, kan alleen de algemene vergadering besluiten tot de ontbinding van de vereniging, overeenkomstig de procedure bepaald in artikel 10 van deze statuten.

De algemene vergadering die tot ontbinding van de vereniging besluit, of bij gebrek daarvan de rechtbank, benoemt één of meer vereffenaars en bepaalt zijn of hun bevoegdheden en de vereffeningsvoorwaarden. Artikel 27.- Bestemming van het actief.

In geval van ontbinding beslist de algemene vergadering over de bestemming van de activa van de vereniging, die na aanzuivering van de schulden, moeten worden overgedragen aan vereniging met een gelijkaardig belangeloos doel.

Vanaf het besluit tot ontbinding vermeldt de internationale vereniging zonder winstoogmerk steeds dat zij een "ivzw in vereffening" is.

HOOFDSTUK Vll. ALGEMENE BEPALINGEN.

Artikel 28.- Werktalen

De werktaal van de vereniging zal het Engels zijn onverminderd de taalwetgeving van toepassing op alle akten en bescheiden die zijn voorgeschreven door een wet of een reglement.

Artikel 29.- Wettelijke bepalingen.

Al wat niet bij deze statuten is bepaald, zal overeenkomstig de bepalingen van de vzw-wet worden geregeld.

9. bijzondere volmacht, met recht van in de plaatsstelling, te verlenen aan de heer Henk Dominique VANHOUTTE, geboren te Kortrijk op 21 april 1963, wonende te 8531 Harelbeke, Bavikhoofsestraat 190 bus 101, om aile administratieve formaliteiten te vervullen in verband met deze wijziging van de statuten en in het bijzonder de formaliteiten bij één of meer erkende ondememingsloketten.

Voor gelijkvormig ontiedend uittreksel

Tegelijk hiermee neergelegd :

notulen Algemene Vergadering dd. 5/03/2015

ledenlijst

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
EUROPEAN SAFETY FEDERATION, AFGEKORT : E.S.…

Adresse
BAVIKHOOFSESTRAAT 190 8531 BAVIKHOVE

Code postal : 8531
Localité : Bavikhove
Commune : HARELBEKE
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande