IEPERFEST

Association sans but lucratif


Dénomination : IEPERFEST
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 633.530.952

Publication

07/07/2015
ÿþMOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

STATUTEN

Hoofdstuk 01: Naam, maatschappelijke zetel en stichtende verenigingen

Artikel 01-01: De vereniging draagt de naam IeperFest.

Artikel 01-02: De zetel van de vereniging is gevestigd in Sint-Jacobsstraat 3, 8900 Ieper in het gerechtelijk arrondissement Ieper.

Artikel 01-03: De vereniging wordt ondersteund door volgende ondersteunende verenigingen :

-> Autonoom Regionaal Trefcentrum - Republyk Vort'n Vis vzw (ART-RVV vzw) (ondernemingsnummer BE

hebben op 01/07/2015 in Ieper beslist om de vereniging zonder winstoogmerk IeperFest op te richten. Dit in overeenstemming met de wet van 27 juni 1921 (gewijzigd door de wet van 2 mei 2002) op de vereniging zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk, en de stichtingen. De statuten van de vereniging zijn de volgende :

*) Bert Acket, Frezenbergstraat 90, 8980 Zonnebeke (RR 82.05.09-083.46)

*) Davy Bauwen, Zonnebeekseweg 25, 8900 Ieper (RR 78.09.27-159.53)

*) Jan Claus, Torrepoortlaan 59, 8900 Ieper (RR 64.03.11-063.02)

*) Tim Denutte, Dikkebusstraat 120, 8958 Loker (RR 72.10.26-091.32)

*) Alexander Decoene, Warden Oomlaan 19, 8980 Beselare (84.01.24-265.10)

*) Jasper Himpe, Hüllhorststraat, 8770 Ingelmunster (89.08.21-295.30)

*) Jonas Hoflack, Karel De Stoutelaan 72, 8020 Oostkamp (RR 93.04.20-211.06)

*) Bart Steyaert, Moerbruggeplein 2, 8020 Oostkamp (RR 85.04.22-145.38)

*) Jan Temmerman, Krijgsgasthuisstraat 104, 9000 Gent (RR 81.09.21-065.02)

*) Bruno Vandevyvere, Willemijnendreef 61, 8000 Brugge (RR 70.01.19-269.56)

*) Martijn Van De Walle, Rabotstraat 25, 9000 Gent (RR 76.01.28-077.07)

*) Angelo Vandommele, Oostlaan 20, 8880 Ledegem (RR 79.11.28-173.02)

*) Frank Verschoore, Krekelstraat 22, 8800 Roeselare (RR 82.10.09-077.87)

*) Bert Verschoot, Pennestraat 76, 8900 Ieper (RR 75.12.30-019.61)

*) Sofie Wahlen, Bossenaarstraat 30, 9680 Maarkedal (RR 88.01.21-136.22)

Uittreksel uit de oprichtingsakte dd. 1/7/2015:

De ondergetekende stichters en allereerste kernleden :

Ondernemingsnr :

Benaming

(voluit) : IeperFest

Onderwerp akte : Oprichting

(afgekort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Jacobsstraat 3

*15311395*

Luik B

8900

België

0633530952

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Ieper

Griffie

Neergelegd

03-07-2015

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

0437.892.939);

-> Genet vzw (ondernemingsnummer BE 0875.672.547).

Zij hebben elk recht op maximum 3 door hun eigen algemene vergadering aangewezen afgevaardigde kernleden met vetorecht in de algemene vergadering van de vereniging.

Hoofdstuk 02: Doelstellingen en principes

Artikel 02-01: De vereniging heeft als doel het organiseren van muziekfestivals, in het bijzonder een outdoor zomerfestival en een indoor winterfestival, alsook losse optredens. Ze promoot en schenkt aandacht aan :

-> het DIY-principe (DIY : Do It Yourself);

-> volledige deelname van vrijwilligers;

-> de principes van de eigen vereniging en de ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03;

-> bevordering van sociale samenhang tussen mensen in het algemeen;

-> vegetarisme / veganisme en duurzaam leefmilieu/ecologie;

-> mensen-, dieren-, en burgerrechten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 02-02: Principes op sociaal vlak

Artikel 02-03: Principes op ecologisch vlak

Op sociaal vlak heeft de vereniging het doel om het 'doe-het-zelf'-principe en de eigen creativiteit van de leden te bevorderen en te stimuleren, binnen hun eigen mogelijkheden en kwaliteiten. Elk lid dient de kans te krijgen zijn mening en denkwijze te uiten en actief mee te werken aan de uitbouw van bovenvermelde doelstellingen.

Racisme, seksisme, homofobie, en alle andere vormen van discriminatie van groepen en individuen zijn niet verenigbaar met de idealen van de vereniging. Autoritaire ideologieën zijn evenmin verenigbaar met de idealen van de vereniging.

De vereniging streeft ernaar haar activiteiten zo ecologisch mogelijk te organiseren met respect voor de natuur, duurzaam leefmilieu, duurzame voedselproductie, en duurzaam gebruik van grondstoffen. Zij heeft hiervoor op elke mogelijke wijze en in elke vorm constant aandacht. Op al haar activiteiten wordt uitsluitend veganistisch voedsel aangeboden om ecologische voetafdruk en dierenleed te verminderen.

De vereniging is bevoegd om in ondergeschikte orde handelsdaden te stellen voor zover deze in overeenstemming zijn met het doel van de vereniging en voor zover de opbrengst gebruikt wordt om dit doel te bereiken. Zij kan alle roerende en eventueel onroerende goederen die zij voor het verwezenlijken voor haar doel nodig heeft bezitten of verkrijgen, en er alle eigendomsrechten en andere zakelijke rechten op uitoefenen.

-> individuele en andere overeenkomsten zowel met privé- als rechtspersonen afsluiten om welke reden ook;

-> personeel aanwerven;

-> contracten ondertekenen met expliciet inbegrip van verzekeringspolissen;

-> goederen in huur nemen;

-> subsidies verwerven van zowel overheden als van private instellingen;

-> aan sponsoring doen;

-> afgevaardigden uitzenden in binnen- en buitenland;

-> zelf als afgevaardigde optreden.

De vereniging streeft bij haar activiteiten zoveel mogelijk naar gebruik van sociaal en ecologisch verantwoord geproduceerde goederen en diensten. Ze past de principes van Fairtrade en Fairware zoveel als haalbaar mogelijk toe.

De vereniging kan daarvoor alle nuttige rechtshandelingen en daden zowel in binnen- en buitenland stellen, zoals :

De vereniging ondersteunt organisaties en activiteiten met dezelfde principes en idealen als de vereniging.

Artikel 02-04: Principes op organisatorisch vlak

De organisatorische structuren, hun mandatarissen, en hun leden worden beschreven in hoofdstuk 03 van deze

statuten.

De procedures voor vergaderingen worden beschreven in hoofdstuk 04 van deze statuten.

De procedures voor verkiezingen en referendums worden beschreven in hoofdstuk 05 van deze statuten.

Intern is de vrije meningsuiting van de leden gewaarborgd, en is er een plicht tot transparantie en informatieplicht naar de leden toe. Het stemrecht van de leden is gekoppeld aan inzet en verdienste.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Alle leden zijn gelijkwaardig, ongeacht de aard van hun lidmaatschap en eventuele mandaten. Alle vormen van vrijwilligerswerk zijn gelijkwaardig, ongeacht de aard ervan.

Van leden wordt totale eerlijkheid, de nodige zelfdiscipline, eigen initiatief, en verantwoordelijkheidszin verwacht.

Daar staat tegenover dat leden zowel individueel als in groep een zo maximaal mogelijke inspraak en autonomie

in hun vrijwilligerswerk hebben.

Vrijwilligers worden behandeld als volwaardige MEDE-werkers; niet als gratis of goedkoop

personeel.

Mandatarissen van de vereniging hebben een voorbeeldfunctie binnen de vereniging en dienen dus zelf het goede voorbeeld te geven. Machtsmisbruik, vriendjespolitiek, corruptie (omkoperij), willekeur, en uitvechten van persoonlijke conflicten via de vereniging zijn onaanvaardbaar omdat ze de samenhang van de vereniging aantasten.

Democratie is niet de dictatuur van de meerderheid over de minderheid. Consensus verdient zoveel mogelijk de voorkeur op stemming, tenzij dit niet mogelijk is of in de statuten een andere regeling werd voorzien.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 02-05: Principes op financieel vlak

Artikel 03-01: Worden beschouwd als organisatorische structuren : de werkgroepen, de vrijwilligersraad (met vrijwilligers en kernleden als stemgerechtigd lid), de algemene vergadering (met kernleden als stemgerechtigd lid), het administratief dagelijks bestuur (met bestuurders als stemgerechtigd lid),... Deze lijst kan worden aangevuld in een huishoudelijk reglement.

Artikel 03-02: Madatarissen zijn de verkozenen van de vereniging. Worden beschouwd als mandatarissen : bestuurders, vertegenwoordigers, commissarissen,... Deze lijst kan worden aangevuld in een huishoudelijk reglement. Een mandataris moet meerderjarig zijn.

Artikel 03-02: Mandatarissen worden benoemd voor een periode van 1 jaar. Hun opdracht eindigt van rechtswege door het verstrijken van hun mandaat of bij de redenen vermeld in artikel 03A-05.

Artikel 03-03: Een mandataris kan op elk ogenblik vrijwillig ontslag nemen door dit schriftelijke mee te delen aan het administratief dagelijks bestuur.

Artikel 03-04: Een mandataris die tussentijds werd verkozen om een tussentijds opengevallen mandaat waar te nemen, blijft slechts mandataris tot dat mandaat verstreken is of tot een nieuwe mandataris zijn/haar plaats inneemt.

Mandatarissen van wie het mandaat van beperkte duur is, moeten voor het verstrijken ervan het initiatief nemen om de ledenraad die hen verkoos bijeen te roepen om nieuwe mandatarissen te verkiezen. Indien zij in gebreke blijven, moeten zij hun opdracht verder vervullen tot in hun vervanging is voorzien. Zij zijn aansprakelijkheid voor de schade die door hun verzuim werd veroorzaakt.

De eventuele opbrengsten van de activiteiten kunnen enkel gebruikt worden voor de doelstellingen van de vereniging.

De vereniging en haar organisatorische delen moeten zoveel mogelijk streven naar een zo groot mogelijke financiële zelfstandigheid bij het bekostigen van hun werkingskosten. Gewone uitgaven moeten zoveel mogelijk worden gedekt met gewone inkomsten, uitzonderlijke uitgaven zoveel mogelijk met uitzonderlijke inkomsten. Giften, subsidies en andere schenkingen moet ze zoveel mogelijk gebruiken voor tijdelijke investeringskosten en steun aan derden. Werkingskosten moeten daarentegen zoveel mogelijk met eigen inkomsten uit de eigen werking worden gedekt.

De vereniging moet er naar streven haar inkomsten uit eigen werking hoger te houden dan haar werkingskosten, zodat ze voor haar werking zelfstandig kan blijven.

De commerciële activiteiten van de vereniging en haar organisatorische delen mogen uitsluitend dienen om de niet-commerciële doeleinden te verwezenlijken. De vereniging mag geen subsidies, sponsoring of andere giften aanvaarden indien deze de onafhankelijkheid van de vereniging kan beperken.

Leden en andere medewerkers moeten achter de statutaire principes van de vereniging staan, en mandatarissen moeten er zich zelfs actief voor inzetten.

Hoofdstuk 03: De organisatorische structuren en hun leden

Hoofdstuk 03A: De leden

Artikel 03A-01: De vereniging telt minimum 3 kernleden (= effectieve leden).

Artikel 03A-02: De vereniging kent volgende soorten leden, die uitsluitend natuurlijke personen met verdiensten

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

-> Vrijwilligers : zijn leden die het vorige kalenderjaar onbetaald vrijwilligerswerk hebben gedaan voor de

vereniging. Zij zijn de huidige vrijwilligers, en vormen samen met de kernleden de vrijwilligersraad van de vereniging.

De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid over aanvaarding en uitsluiting van vrijwilligers. De beslissing gebeurt bij geheime stemming volgens de regels vastgelegd in hoofdstuk 05. Weigeringen en uitsluitingen moeten schriftelijk worden gemotiveerd.

Hun lidmaatschap eindigt automatisch als ze het vorige kalenderjaar geen onbetaald vrijwilligerswerk hebben gedaan voor de vereniging, of bij de redenen vermeld in artikel 03A-05.

Ze hebben volledig stemrecht in de vrijwilligersraad.

in de vorm van vrijwilligerswerk voor de vereniging kunnen zijn en geen lidgeld dienen te betalen :

Luik B - vervolg MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 03A-03: Leden stemmen in met het doel en de statuten van de vereniging. Aanvaarding van de statuten houdt de aanvaarding van het huishoudelijk reglement, de schriftelijke overeenkomsten tussen de vereniging en de ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03, en eventuele andere samenwerkingsovereenkomsten in.

Artikel 03A-04: Een ledenlijst is een lijst waarop alle leden worden vernoemd en is beschikbaar op de zetel van de vereniging. Volgende gegevens moeten worden vermeld :

Artikel 03A-05: Wie lid wil worden moet dit zelf aanvragen. Elk lid kan op elk moment uit de vereniging treden, mits hij/zij dit één maand vooraf aan schriftelijk het administratief dagelijks bestuur laat weten.

Het lidmaatschap en alle voordelen die daaraan verbonden zijn eindigen automatisch van rechtswege ingeval het lid :

-> Gewone kernleden : vertegenwoordigen enkel de vereniging en hebben geen vetorecht.

-> Afgevaardigde kernleden : vertegenwoordigen de ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03 en hebben vetorecht tegen elke beslissing binnen de vereniging namens de ondersteunende vereniging die ze vertegenwoordigen.

De algemene ledenvergadering van elk van de ondersteunende verenigingen mogen elk maximaal 3 kernleden voor onbepaalde tijd als hun afgevaardigde kernleden namens hun vereniging aanstellen, en kan die vertegenwoordiging namens hun vereniging ook herroepen. Een afgevaardigd kernlid kan zelf zijn vertegenwoordiging opzeggen door dit schriftelijk te melden aan het bestuur van de ondersteunende vereniging in kwestie.

Elk afgevaardigd kernlid krijgt een voorwaardelijk vetorecht. Daarbij moet het afgevaardigd kernlid die een veto stelt een haalbaar tegenvoorstel doen die ook de rechten van de anderen respecteert.

Dit veto kan alleen bij geheime stemming ongedaan worden gemaakt door een meerderheid van de algemene ledenvergadering van de ondersteunende vereniging die het afgevaardigde kernlid in kwestie heeft verkozen.

-> Kernleden : zijn de effectieve leden van de vereniging. Dit zijn de stichtende leden en de leden die door de algemene vergadering werden aanvaard nadat ze hun verdiensten hebben bewezen. Zij zijn de vrijwilligers die al een langere periode actief zijn, en vormen samen de algemene vergadering van de vereniging.

De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid over aanvaarding van kernleden, en bij 2/3-

meerderheid over uitsluiting van kernleden. Weigeringen en uitsluitingen moeten schriftelijk worden gemotiveerd. Het lidmaatschap van kernleden is in principe levenslang, tenzij in geval van de redenen vermeld in artikel 03A05.

-> voornaam, familienaam, rijksregisternummer en woonplaats van de leden,

-> datum van toetreding,

-> datum en reden van uittreding of uitsluiting.

-> niet meer voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 03A-02;

-> ontslag neemt of uitgesloten wordt;

-> overlijdt;

-> onbekwaam of in staat van verlengde minderjarigheid wordt verklaard;

-> onder voorlopig bewind wordt geplaatst.

Er zijn twee soorten kernleden :

Artikel 03A-06: In het geval van oneerlijkheid, misbruik van vertrouwen, onaanvaardbare praktijken, of andere ernstige redenen kan de algemene vergadering beslissen om het lidmaatschap van een lid op te zeggen. Alle uitsluitingen van leden moeten schriftelijk worden gemotiveerd.

Artikel 03A-07: Uittredende of uitgesloten leden en rechtverkrijgenden van overledenen kunnen op geen enkele wijze aanspraak op het vermogen van de vereniging maken, en kunnen nooit teruggave van bijdragen, aanbrengsten of andere prestaties vorderen.

Het lid die eigen goederen of eigen financiële middelen aan de vereniging leende kan de aangebrachte eigen middelen terugvorderen indien de vereniging ophoudt te bestaan, of indien het lid van rechtswege of door

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

uitsluiting ophoudt deel uit te maken van de vereniging, of bij beslissing van de algemene vergadering. In geen geval kan een uitgetreden of uitgesloten lid inzage, mededeling of afschrift van rekeningen, verzegelingen van goederen van de vereniging, of het opmaken van een inventaris verlangen.

Luik B - vervolg MOD 2.2

Hoofdstuk 03B: De vrijwilligersraad

Artikel 03B-01: Alle vrijwilligers en kernleden maken deel uit van de vrijwilligersraad.

Artikel 03B-02: De vrijwilligersraad komt minimum 1 keer per jaar samen en wordt voorgezeten door een

werkgroep-verantwoordelijke.

De werkgroep-verantwoordelijken leggen de agenda in samenspraak vast.

De vergaderingen verlopen volgens de procedures in hoofdstuk 04.

Verslagen worden op de maatschappelijke zetel van de vereniging bijgehouden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 03B-03: De vrijwilligersraad is de adviesraad van de algemene vergadering.

Hoofdstuk 03C: De algemene vergadering

Artikel 03C-01: Alle kernleden maken deel uit van de algemene vergadering.

Artikel 03C-02: De algemene vergadering komt minimum 2 keer per jaar samen en wordt voorgezeten door een

bestuurder.

De bestuurders leggen in samenspraak de agenda vast.

De vergaderingen verlopen volgens de procedures in hoofdstuk 04.

Verslagen worden op de maatschappelijke zetel van de vereniging bijgehouden.

Artikel 03C-03: Het besluitvormingsproces moet zo transparant mogelijk zijn en worden verantwoord. Op bijeenkomsten van de algemene vergadering beslissen de aanwezige en met volmacht vertegenwoordigde stemgerechtigden :

-> bij gewone meerderheid over :

-> het algemene beleid, financieel beleid, en langetermijnbeleid van de vereniging;

-> goedkeuring van rekeningen en begrotingen;

-> aanvaarding van kernleden;

-> verkiezing of jaarlijkse herbevestiging van bestuurders en werkgroepverantwoordelijken (geheime stemming);

-> aankoop van en ruil van roerende goederen boven de 1000 Euro (gekoppeld aan de index van de

kleinhandelsprijzen, basis januari 2015);

-> alle beslissingen waarvoor geen 2/3-meerderheid nodig is.

-> bij 2/3-meerderheid met een 2/3-aanwezigheid van de stemgerechtigden over :

-> ontbinding van de vereniging;

-> opgaan van de vereniging in een andere organisatie/structuur;

-> verplaatsing van de maatschappelijke zetel;

-> wijzigingen van namen, statuten en huishoudelijk reglement (behalve bij de statutenwijzigingen waarvoor

eenparigheid van stemmen bij een 2/3-aanwezigheid van de stemgerechtigden is vereist);

-> uitsluiting van kernleden (geheime stemming);

-> ontslag van bestuurders en werkgroep-verantwoordelijken (geheime stemming);

-> benoeming en uitsluiting van vertegenwoordigers en commissarissen (met een dubbele 2/3-meerderheid van

administratief dagelijks bestuur en algemene vergadering bij geheime stemming);

-> aankoop en ruil van onroerende goederen;

-> het benoemen,ontslaan en bezoldigen van het personeel;

-> zaken die niet op de agenda staan.

-> bij eenparigheid van stemmen met een 2/3-aanwezigheid van de stemgerechtigden over :

-> wijziging van hoofdstuk 02 (doelstellingen en principes);

-> wijziging van artikel 07-03 (bestemming van activa in geval van ontbinding) in deze statuten;

Artikel 03C-04: De algemene vergadering verkiest of ontslaat bestuurders en werkgroep-verantwoordelijken. Verkiezing gebeurt volgens de bepalingen in hoofdstuk 05, en ontslag volgens de bepalingen in artikel 03C-03. Bestuurders kunnen zelf hun ontslag indienen of door de algemene vergadering gevraagd worden om onmiddellijk af te treden. De ontslagnemende bestuurder kan door de algemene vergadering gevraagd worden om de lopende zaken in afwachting van vervanging af te handelen.

Artikel 03C-05: De algemene vergadering verkiest of ontslaat de werkgroep-verantwoordelijken. Verkiezing, ontslag, en aftreden gebeurt volgens de bepalingen in artikel 03C-03 en hoofdstuk 05. Werkgroep-verantwoordelijken kunnen zelf hun ontslag indienen of door de algemene vergadering gevraagd worden om onmiddellijk af te treden. De werkgroep-verantwoordelijke kan door de algemene vergadering gevraagd worden om de lopende zaken in afwachting van vervanging af te handelen.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Artikel 03C-06: Een werkgroep-verantwoordelijke is de coördinator van de werkgroep waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.

De werkgroep-verantwoordelijke vertegenwoordigt deze werkgroep naar de andere organisatorische delen van de vereniging of naar derden toe.

De werkgroep-verantwoordelijke zit vergaderingen van deze werkgroep voor of duidt een vervanger daarvoor aan.

Luik B - vervolg MOD 2.2

Artikel 03C-07: Enkel kernleden die meerderjarig zijn kunnen werkgroep-verantwoordelijke worden/zijn.

Hoofdstuk 03D: Het administratief dagelijks bestuur

Artikel 03D-01: Alle bestuurders zijn kernleden die deel uitmaken van het administratief dagelijks bestuur en van de algemene vergadering. Het administratief dagelijks bestuur vertegenwoordigt de vereniging naar buiten toe, en voert haar eigen besluiten en deze van de algemene vergadering uit. Ze bestaat uit minimaal 3 bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 03D-02: Het administratief dagelijks bestuur is het gemeenschappelijke voorzitterschap van de vereniging. Ze verdelen vrij de taken onder elkaar, en leggen dit schriftelijk vast in een verslag op de vergadering waarop dit werd beslist. De bestuurders oefenen hun bevoegdheden als volgt uit :

Artikel 03D-03: Het administratief dagelijks bestuur komt minimum 2 keer per jaar samen en wordt voorgezeten

door een bestuurder.

De bestuurders leggen in samenspraak de agenda vast.

De vergaderingen verlopen volgens de procedures in hoofdstuk 04.

Verslagen worden op de maatschappelijke zetel van de vereniging bijgehouden.

Artikel 03D-04: Het besluitvormingsproces moet zo transparant mogelijk zijn en worden verantwoord. Op bijeenkomsten van het administratief dagelijks bestuur beslissen de aanwezige en met volmacht vertegenwoordigde stemgerechtigden :

-> bij gewone meerderheid over:

-> de uitvoering van het algemene beleid van de vereniging;

-> openen, afsluiten, en blokkeren van bankrekeningen;

-> het betalen van rekeningen en facturen;

-> aankoop van en ruil van roerende goederen tot 1000 Euro (gekoppeld aan de index van de

kleinhandelsprijzen, basis januari 2015);

-> het afsluiten van contracten en andere overeenkomsten met derden waarvoor de algemene vergadering een

goedkeuring gaf.

-> huur- en verhuurovereenkomsten zonder beperking van duur;

-> het aanvaarden van geld en andere financiële middelen, het aangaan en verlenen van leningen / hypotheken,

en van alle zakelijke waarborgen;

-> het aangaan, voortzetten, en stopzetten van gerechtelijke procedures waarvoor de algemene vergadering een

goedkeuring gaf;

-> alle daden die niet uitdrukkelijk door de wet of deze statuten aan de algemene vergadering of de

vrijwilligersraad zijn voorbehouden.

-> alle beslissingen waarvoor geen 2/3-meerderheid nodig is.

-> gezamenlijk (= bij unanimiteit) : voor het coördineren van de werking van de vereniging;

-> alleen : op domeinen die specifiek als hun taken werden vastgelegd door het administratief dagelijks bestuur;

-> collegiaal (= bij meerderheid van stemmen) : op alle andere domeinen.

-> bij 2/3-meerderheid met een 2/3-aanwezigheid van de stemgerechtigden over:

-> zaken die niet op de agenda staan.

-> benoeming en uitsluiting van vertegenwoordigers en commissarissen (met een dubbele 2/3-meerderheid van

administratief dagelijks bestuur en algemene vergadering bij geheime stemming);

Artikel 03D-05 In geval van conflicten binnen de vereniging streeft het administratief dagelijks bestuur in de eerste plaats naar een oplossing van het minste kwaad voor de vereniging en die -indien dit niet de belangen van de vereniging of de ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03 schaadt- aanvaardbaar is voor alle betrokkenen.

Artikel 03D-06: Een bestuurder moet een regelmatige aanwezigheid op en interesse voor de activiteiten van de vereniging tonen. Hij / zij moet er zich actief voor inzetten. Bestuurder is men zowel in goede als in slechte periodes.

Artikel 03D-07: Het administratief dagelijks bestuur kan een gedeelte van haar bevoegdheid op haar eigen verantwoordelijkheid overdragen aan één bestuurder (zowel beslissende als uitvoerende bevoegdheden) of een

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

vertegenwoordiger (enkel uitvoerende bevoegdheden) of commissaris (enkel uitvoerende bevoegdheden). Artikel 03D-08: Enkel kernleden die meerderjarig zijn kunnen bestuurder worden/zijn.

Artikel 03D-09: Wie langer dan 6 jaar na elkaar bestuurder wil blijven moet na het verstrijken van deze periode met een 2/3-meerderheid van de algemene vergadering herkozen worden.

Artikel 03D-10: Een bestuursfunctie is wegens mogelijke belangenvermenging onverenigbaar met volgende zaken :

-> een bestuursfunctie binnen een politieke partij of een ermee verbonden vereniging of andere organisatie (omwille van de onafhankelijkheid van de vereniging tegenover deze organisaties);

-> werknemer zijn van de vereniging;

-> het vorige kalenderjaar vergoedingen van welke aard dan ook van de vereniging ontvangen hebben die in het totaal hoger zijn dan 1200 Euro (gekoppeld aan de index van de kleinhandelsprijzen, basis januari 2015). Terugbetaling van gemaakte kosten worden niet als vergoedingen beschouwd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 03D-11: Binnen de vereniging mag niemand meer dan 3 mandaten zoals beschreven in artikel 03-02 tegelijk opnemen.

Artikel 03D-12: Wie ooit met een 2/3-meerderheid van de algemene vergadering uit een mandaat werd ontzet kan nooit nog bestuursfuncties opnemen.

Artikel 03E-01: Voor bepaalde taken kunnen eventueel vertegenwoordigers op basis van hun specifieke bekwaamheden of specialiteiten worden aangesteld. Vertegenwoordigers zijn niet-bestuurders die de vereniging naar buiten toe vertegenwoordigen. Dit kunnen zowel leden als niet-leden van de vereniging zijn. Hun taken en bevoegdheden worden door het administratief dagelijks bestuur en de algemene vergadering in onderlinge overeenstemming vastgelegd. Vertegenwoordigers hebben alleen uitvoerende en geen beslissende bevoegdheden, en mogen hun bevoegdheden niet overschrijden.

Artikel 03E-02: Eventueel kan men een extra controle over de financiën laten uitvoeren door een commissaris.

Artikel 03E-03: Benoeming van vertegenwoordigers en commissarissen gebeuren bij een dubbele 2/3-meerderheid van het administratief dagelijks bestuur en van de algemene vergadering bij geheime stemming volgens de regels in hoofdstuk 05 van deze statuten. Ontslag gebeurt door een 2/3-meerderheid van algemene vergadering of administratief dagelijks bestuur.

Vertegenwoordigers en commissarissen kunnen zelf hun ontslag indienen of door administratief dagelijks bestuur of algemene vergadering gevraagd worden om onmiddellijk af te treden. Ontslagnemende vertegenwoordigers en commissarissen kunnen door het administratief dagelijks bestuur of de algemene vergadering gevraagd worden om de lopende zaken in afwachting van vervanging af te handelen.

Artikel 04-01: Elke organisatorische structuur komt minimum 1 keer per jaar samen (of meer indien statuten of huishoudelijk reglement dit vereisen) en wordt voorgezeten door een verantwoordelijke ervan.

Artikel 04-02: Vergaderingen mogen zowel offline als online van aard zijn, of een combinatie van beiden. Een online-deelname van een stemgerechtigde aan een vergadering die gedeeltelijk of volledig online is, wordt beschouwd als een aanwezigheid op de vergadering. Een teleconferentie heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een fysieke vergadering mits ze aan alle voorwaarden voldoet.

Indien men reeds bestuurder is en niet meer aan deze voorwaarden voldoet verliest men automatisch het bestuursmandaat. Het bestuursmandaat in kwestie moet dan tijdens een tussentijdse verkiezing opnieuw worden verkozen door de algemene vergadering volgens de regels in hoofdstuk 05 van deze statuten.

Hoofdstuk 03E: Vertegenwoordigers en commissarissen

Hoofdstuk 04: Minimumregels voor vergaderingen

Artikel 04-03: Leden van een organisatorische structuur worden minimum 15 dagen voor een vergadering ervan plaatsvindt er schriftelijk (analoog of digitaal) voor uitgenodigd, en ontvangen daarbij ook de schriftelijk vastgelegde agenda van de vergadering in kwestie.

Verslagen van een vergadering worden op de maatschappelijke zetel van de vereniging bijgehouden. Alle leden van de organisatorische structuur in kwestie krijgen maximaal 15 dagen na deze vergadering een (analoog of digitaal) kopie van dit verslag, en hebben het recht aanpassingen aan het verslag te vragen.

Artikel 04-04: Het besluitvormingsproces van een organisatorische structuur moet zo transparant mogelijk zijn voor hun leden en aan hen worden verantwoord. Op bijeenkomsten van een organisatorische structuur beslissen de aanwezige en met volmacht vertegenwoordigde stemgerechtigden.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Artikel 04-05: Een organisatorische structuur kan slechts geldig stemmen als op haar vergadering de helft (bij beslissingen waarvoor een 2/3-meerderheid nodig is zelfs 2/3) van hun stemgerechtigden aanwezig of door volmachten vertegenwoordigd zijn. Indien dit aantal niet wordt gehaald kan er op een tweede vergadering met dezelfde agenda beslissingen worden genomen, ongeacht het aantal aanwezigen en door volmacht vertegenwoordigden. Extra speciale meerderheden (2/3-meerderheid, dubbele meerderheid,...) moeten duidelijk in de statuten of het huishoudelijk reglement staan en mogen niet in strijd zijn met de statuten.

Artikel 04-06: Leden mogen op de maatschappelijke zetel van de vereniging op aanvraag alle documenten van de organisatorische structuren waarvan ze deel uitmaken raadplegen. Zij dienen echter het vertrouwelijk karakter van deze documenten te respecteren en zijn gebonden aan eventuele geheimhouding naar buiten toe (zoals beschreven in artikel 458 van het Belgisch Strafwetboek). Zoniet wordt dit beschouwd als misbruik van vertrouwen, wat tot tijdelijk verlies van stemrecht of zelfs uitsluiting kan leiden volgens de bepalingen in artikel 03A-06.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 04-07: Elk lid van een organisatorische structuur kan zich bij schriftelijke volmacht door een ander lid van de organisatorische structuur in kwestie laten vertegenwoordigen. Omgekeerd kan een lid van een organisatorische structuur minimum 1 ander lid en maximaal 20% (=1/5e) van de andere leden van de organisatorische structuur in kwestie bij schriftelijke volmacht vertegenwoordigen.

Artikel 04-08: Indien een aanwezige of door volmacht vertegenwoordigde stemgerechtigde daarom vraagt kan de stemming geheim verlopen. Verkiezingen, vertrouwensstemmingen, referendums, en alle stemmingen over personen gebeuren altijd bij geheime stemming.

Artikel 05-01: Er zijn elk jaar in januari vaste verkiezingen voor de (her)verkiezing en (her)benoeming van alle verkozen mandatarissen in de vereniging : bestuurders, vertegenwoordigers, commissarissen,... Deze lijst kan worden aangevuld in een huishoudelijk reglement.

Artikel 05-02: Alle stemmingen bij verkiezingen en referendums zijn bij geheime stemming. De uitgebrachte stemmen moeten (digitaal of analoog, offline of online) anoniem worden gemaakt, zodat niemand kan achterhalen hoe een stemgerechtigde heeft gestemd.

Artikel 05-03: Alle leden die aan de voorwaarden voldoen voor een mandaat mogen er zich kandidaat voor stellen. Kandidaten moeten zich zelf kandidaat stellen en mogen niet worden voorgedragen. Kandidaatstellingen zijn individueel; niet gemeenschappelijk. Alleen natuurlijke personen kunnen zich kandidaat stellen; geen rechtspersonen of hun onderdelen.

-> een beperkte volmacht, die slechts geldig is voor de erop vermelde onderwerpen op de erop vermelde vergadering (voor verkiezingen en referendums is enkel een beperkte volmacht mogelijk);

-> een onbeperkte volmacht, die voor onbeperkte tijd geldig is op alle vergaderingen van de organisatorische structuur in kwestie waarop de volmachtgever niet zelf aanwezig is, en dit voor alle onderwerpen (behalve verkiezingen en referendums). De volmachtgever kan die onbeperkte volmacht op elk moment schriftelijk herroepen. Dit is het systeem van liquid democracy of delegatieve democratie. Indien de volmachtgever wel zelf op een vergadering aanwezig is geldt de volmacht voor de gevolmachtigde niet, en beslist de volmachtgever zelf. Onbeperkte volmachten gelden niet voor verkiezingen en referendums.

Tussentijdse verkiezingen voor herverkiezing van een deel van of alle mandatarissen zijn mogelijk indien een mandataris aftreedt of afgezet wordt, of indien de algemene vergadering nieuwe verkiezingen uitschrijft. Een mandaat verkregen bij een tussentijdse verkiezing geldt tot de volgende vaste verkiezing.

Op die schriftelijke volmacht moet worden vermeld :

-> om welk soort volmacht het gaat,;

-> voor welke organisatorische structuur ze geldt,

-> voor welke vergadering(en) van deze organisatorische structuur ze geldt;

-> voor welke onderwerpen op deze vergadering(en) ze geldt.

Er zijn 2 soorten volmachten:

Hoofdstuk 05: Verkiezingen en referendums

Artikel 05-04: : De stemgerechtigde kiezers moeten op het stembiljet ook de mogelijkheid krijgen zich bij stemming te onthouden of om de kandidaat of alle kandidaten voor een functie af te keuren. Hetzelfde moet gelden bij de verschillende keuzes van een referendum. Afkeuringen worden beschouwd als uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet.

Artikel 05-05 : Kandidaatstellingen en vraagstellingen voor een referendum moeten ten laatste 1 maand voor de verkiezingen of referendums binnen zijn.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Artikel 05-06 : De lijst van de stemgerechtigden moet ten laatste 20 dagen voor de verkiezingen of referendums binnen de vereniging bekend en openbaar zijn.

Artikel 05-07 : Ten laatste 15 dagen voor de stemming moeten de uitnodigingen voor de verkiezingen analoog of digitaal worden verzonden naar de stemgerechtigden, en moeten de stembiljetten (digitaal of analoog, offline of online) voor de stemgerechtigden beschikbaar zijn. Indien sommige stemgerechtigden niet via de gebruikelijke manier bereikbaar zijn, dan moet men hen ten laatste 10 dagen voor de stemming op een andere manier op de hoogte brengen.

Artikel 05-08: : Afhankelijk van het soort stemming zijn in de vereniging volgende drie kiessystemen van

toepassing :

-> gewoon kiessysteem;

-> directe democratie;

-> Borda-systeem.

Hoofdstuk 05A: Gewoon kiessysteem

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 05A-01: Het gewoon kiessysteem wordt gebruikt indien er maximaal 2 kandidaat-mandatarissen voor eenzelfde mandaat of maximaal 2 keuzes voor een referendum zijn.

Artikel 05A-02: Om verkozen te zijn als mandataris of om als voorstel te worden aangenomen moet minstens de helft plus één van de uitgebrachte stemmen en de eventuele extra speciale meerderheden (2/3-meerderheid, dubbele meerderheid, ... ) worden behaald.

Afkeuringen worden beschouwd als uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet.

Indien geen enkele kandidaat meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen haalt is geen enkele kandidaat verkozen voor het mandaat in kwestie. Het mandaat in kwestie blijft dan voor onbepaalde tijd onbezet. Indien geen enkele keuze van een referendum meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen haalt is geen enkele keuze aangenomen.

Artikel 05A-03: Extra speciale meerderheden (2/3-meerderheid, dubbele meerderheid,...) moeten duidelijk in de statuten van de vereniging staan.

Artikel 05B-01: Indien 5% (= 1/20e) van de stemgerechtigden van een organisatorische structuur verzoekt om zaken en voorstellen te bespreken die tot de taken van die organisatorische structuur behoren, moet dit op de volgende agenda van de ledenraad van die organisatorische structuur worden geplaatst en er besproken worden.

Artikel 05B-02: Indien 20% (= 1/5e) van de stemgerechtigden van een organisatorische structuur verzoekt om een ledenraad van deze organisatorische structuur bijeen te roepen, moet deze ledenraad worden bijeenroepen.

Artikel 05B-03: Indien 25% (= 1/4e) van de stemgerechtigden van een organisatorische structuur daar via een petitie om verzoekt mogen zij een referendum organiseren over zaken die tot de taken van deze organisatorische structuur behoren.

Artikel 05B-04: Referendums en voorstellen die ingaan tegen de algemene statuten en tegen principiële waarden van de vereniging (mensenrechten, dierenrechten, burgerrechten, menselijke waardigheid, het principe van de democratie, rechten van minderheden, algemeen stemrecht, gelijkwaardigheid van mensen,...) zijn uitgesloten. Ook referendums en voorstellen die discriminatie, haat en geweld mogelijk maken zijn uitgesloten. Het administratief dagelijks bestuur mag ze weigeren te erkennen en hoeft geen rekening te houden met de uitslag als ze toch doorgaan. Zij moet dan wel de reden voor haar weigering schriftelijk en mondeling uitleggen aan de stemgerechtigden.

Artikel 05B-05: In alle andere gevallen is de uitslag van het referendum bindend voor de organisatorische structuur in kwestie, ongeacht het aantal stemgerechtigden dat hun stem uitbrachten.

Hoofdstuk 05B: Directe democratie

Artikel 05B-06: Tussen indienen van het referendumvoorstel en stemming erover moeten er 1 maand verlopen om grondige discussie onder de stemgerechtigden over het referendumvoorstel mogelijk te maken.

Artikel 05B-07: De vraagstelling van het referendum mag meer dan twee mogelijkheden bevatten. Er wordt dan tussen deze voorstellen gekozen volgens het Borda-systeem in hoofdstuk 05C.

Hoofdstuk 05C: Borda-systeem

Artikel 05C-01: Het Borda-kiessysteem wordt alleen gebruikt indien er meer dan 2 kandidaten zijn voor eenzelfde mandaat of wanneer er meer dan 2 keuzes zijn in een referendum. Dit systeem houdt ook rekening met de volgorde van voorkeur van een stemgerechtigde. Indien er slechts één of twee kandidaten / keuzes zijn gebeurt

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Artikel 05C-02: In een eerste stemronde rangschikken de stemgerechtigden op hun stembiljet de kandidaten of keuzes volgens hun voorkeur.

de stemming volgens de regels van het gewone kiessysteem.

Artikel 05C-03: In deze eerste stemronde krijgt een kandidaat / keuze een groter aantal punten bij een hogere voorkeur. Als er x aantal kandidaten of keuzes zijn en een kandidaat volgorde y van voorkeur op een stembiljet krijgt, dan krijgt deze kandidaat daar (x - y + 1) punten voor. Alle behaalde punten van een kandidaat / keuze worden dan opgeteld.

Artikel 05C-04: De twee kandidaten / keuzes met het grootste totaal aantal punten gaan door naar een tweede ronde, waarbij de stemgerechtigden een van beide kandidaten / keuzes goedkeuren of beiden afkeuren volgens de regels van het gewone kiessysteem.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/07/2015 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 05C-05: De kandidaat die minstens de helft plus één van de in deze tweede ronde uitgebrachte aantal stemmen en de eventuele extra speciale meerderheden (2/3-meerderheid, dubbele meerderheid,... voor bijvoorbeeld vertegenwoordigers en commissarissen) haalt is verkozen voor het mandaat in kwestie.

De keuze van een referendum die minstens de helft plus één van de in deze tweede ronde uitgebrachte aantal stemmen en de eventuele extra speciale meerderheden haalt is aangenomen.

Afkeuringen worden beschouwd als uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet.

Indien geen enkele kandidaat meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen haalt is geen enkele kandidaat verkozen voor het mandaat in kwestie. Het mandaat in kwestie blijft dan voor onbepaalde tijd onbezet. Indien geen enkele keuze van een referendum in de tweede ronde meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen haalt is geen enkele keuze aangenomen.

Artikel 06-01: Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.

Artikel 06-02: Bij het einde van elk boekjaar sluit het administratief dagelijks bestuur de rekeningen van het afgelopen jaar en maakt de begroting voor het volgend jaar op. Deze worden aan de algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd.

Artikel 06-03: Het batig saldo vergroot het vermogen van de vereniging, en kan in geen enkel geval aan leden of als dividenden worden uitgekeerd. In schriftelijke overeenkomsten tussen de vereniging en de 2 ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03 wordt een eventuele aanwending ervan toegelicht.

Hoofdstuk 07: Duur, ontbinding en vereffening van de vereniging

Artikel 07-01: De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde tijd.

Artikel 07-02: In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij afwezigheid daarvan de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepalen hun bevoegdheid, alsmede de wijze van vereffening.

Artikel 07-03: In geval van ontbinding worden de netto-activa (na aanzuivering van de schulden) verdeeld over de

ondersteunende verenigingen vermeld in artikel 01-03. De totale waarde wordt gedeeld

door het aantal ondersteunende verenigingen, die dan elk een gelijk deel krijgen.

Indien een ondersteunende vereniging een groter deel van de netto-activa krijgt dan waar ze recht op heeft, dient

ze het verschil in waarde te vergoeden aan de benadeelde ondersteunende vereniging(en).

Artikel 07-04: Voor alles waarin bij ontbinding niet uitdrukkelijk is voorzien, blijven de wet van 27 juni 1921 (gewijzigd door de wet van 2 mei 2002) en de gebruiken inzake de verenigingen van overeenkomstige toepassing.

Overgangsbepalingen

Hoofdstuk 06: Begrotingen en rekeningen

1. De oprichters zijn de allereerste kernleden (= effectieve leden) van de algemene vergadering.

2. De oprichters beslisten om volgende personen te benoemen als bestuurders vanaf 01/07/2015. In januari 2016 wordt het algemeen dagelijks bestuur herverkozen volgens de bepalingen in artikel 05-01.

*) Davy Bauwen, Zonnebeekseweg 25, 8900 Ieper (RR 78.09.27-159.53)

*) Bruno Vandevyvere, Willemijnendreef 61, 8000 Brugge (RR 70.01.19-269.56)

*) Martijn Van De Walle, Rabotstraat 25, 9000 Gent (RR 76.01.28-077.07)

3. Het eerste boekjaar loopt vanaf de datum van oprichting tot 31/12/2015.

Coordonnées
IEPERFEST

Adresse
SINT-JACOBSSTRAAT 3 8900 IEPER

Code postal : 8900
Localité : IEPER
Commune : IEPER
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande