29/01/2014
�� Moo2.2
ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
Voor. behoud
aan he Belgisc Staatsbl
*14029195*
Oudenaarde
2 0 JAN, 2014
Griffie
Ondernemingsnr : 0476.519.626
Benaming
(voluit) : DIRECTEURS OPENBARE THUIS VERVANGENDE ZORG
(verkort) : DOTzorg
Rechtsvorm : vzw
Zetel : Bruisbeke 36, 9520 Sint-Lievens-Houtem
Ond " rwerp akte : Wijziging statuten door de Algemene Vergadering op 18.10.2013
Titel I. - Algemene bepalingen
Art.l. Naam
De vereniging is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) en draagt de naam : Directeurs Openbare
Thuisvervangende Zorg, afgekort DOTzorg.
Art. 2. Zetel.
De vereniging heeft haar zetel in Bruisbeke 36 te 9520 Sint-Lievens-Houtem in het gerechtelijk arrondissement Oudenaarde.
Art. 3. Doel.
De doelstellingen van de vereniging zijn :
a) de bevordering van de beroepsbekwaamheid van haar leden;
b) de studie van het beheer van de ouderenvoorzieningen;
c) de organisatie van bijscholingscursussen, studiedagen, enqu�tes, enz.;
d) het verdedigen van de professionele belangen van haar leden;
e) het stimuleren en organiseren van contacten tussen de directeurs van de ouderenvoorzieningen;
f) het publiceren van informatie betreffende de ouderenzorg, ten behoeve van haar leden ge�nteresseerden;
g) op te treden als pleitbezorger van de ouderenzorg;
h) het overleg en de samenwerking met, en het adviseren, op niveau van de gemeenschappen, nationaal en internationaal, van organisaties en instanties die zich bezighouden met de zorg voor ouderen;
i) de vertegenwoordiging van de vereniging in relevante organisaties.
De vereniging kan alle activiteiten ondernemen die dit doel bevorderen. Zij kan in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.
Art. 4, Duur,
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.
TITEL II. Leden.
Art. 5, Categorie�n.
De vereniging bestaat uit gewone, buitengewone leden en ereleden. Er moeten minstens drie gewone leden zijn.
Art. 6. Gewone leden.
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
en',
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
MOa2.2
Directeurs van een openbaar woonzorgcentrum en/of personen met een co�rdinerende functie die een directieverantwoordelijkheid inhoudt over ��n of meerdere openbare residenti�le ouderenvoorzieningen die vallen onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid, kunnen als gewoon lid toetreden tot de vereniging.
Naast de bovenvermelde voorwaarden, kan een persoon enkel als gewoon lid toetreden voor zover hij/zij:
a) de statuten van de vereniging zonder voorbehoud onderschrijft;
b) zich bereid verklaart mee te werken aan het realiseren van de doelstellingen van de vereniging;
c) als dusdanig wordt aanvaard door de raad van bestuur;
d) een jaarlijkse bijdrage betaalt, die bepaald wordt door de raad van bestuur; deze bijdrage bedraagt
maximaal EUR 250.
De storting van de lidmaatschapsbijdrage geldt als bewijs.
Bij twijfel omtrent het voldoen aan de voorwaarden opgesomd in dit artikel 6, kan de raad van bestuur aan het (kandidaat-)lid vragen om de nodige bewijsstukken binnen te leveren. De raad van bestuur zal op basis van deze bewijsstukken op gemotiveerde wijze beslissen of de betrokken persoon als gewoon lid van de vereniging kan toetreden of verder toegetreden blijven.
Art, 7. Buitengewone leden.
Beroepsactieve externen kunnen door de raad van bestuur voorgedragen worden om als buitengewoon lid tot de vereniging toe te treden omwille van hun belangstelling, hun bekwaamheid en hun betrokkenheid bij de ouderenzorg, voor zover zij
a) de statuten van de vereniging zonder voorbehoud onderschrijven;
b) zich bereid verklaren mee te werken aan het realiseren van de doelstellingen van de vereniging;
c) voorgedragen en als dusdanig aanvaard worden door de raad van bestuur;
d) een jaarlijkse bijdrage betalen die bepaald wordt door de raad van bestuur; deze bijdrage bedraagt
maximaal EUR 250.
Het aantal buitengewone leden kan nooit m��r bedragen dan ��n vijfde van het aantal gewone leden.
De raad van bestuur behoudt zich het recht om aan het (kandidaat-)lid de nodige bewijsstukken te vragen waaruit zijn/haar belangstelling, bekwaamheid of betrokkenheid bij de ouderenzorg blijkt.
Art. 8. Ereleden,
Gepensioneerde directeurs van een openbaar woonzorgcentrum en/of gepensioneerde personen met een co�rdinerende functie die een directieverantwoordelijkheid inhield over ��n of meerdere openbare residenti�le ouderenvoorzieningen, vallende onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid, kunnen als erelid tot de vereniging toegelaten worden mits zij tenminste 10 jaar betalend gewoon lid tijdens hun beroepsloopbaan zijn geweest en toegetreden waren als gewoon lid op het moment van hun pensionering.
De titel van erelid is een eretitel waaraan geen verdere rechten ontleend kunnen worden.
Ereleden zijn vrijgesteld van betaling van een lidmaatschapsbijdrage. Het lidmaatschap als erelid is voor het leven.
De raad van bestuur behoudt zich het recht om aan het (kandidaat-)lid de nodige bewijsstukken te vragen waaruit blijkt dat hijlzij voldoet aan de voorwaarden opgesomd in dit artikel 8.
Art. 9. Erevoorzitters.
Aan een gewoon lid, buitengewoon lid of erelid dat minstens 10 jaar de functie van voorzitter van de vereniging heeft vervuld, kan de titel van erevoorzitter toegekend worden.
Deze titel wordt toegekend door de raad van bestuur van de vereniging.
De titel van erevoorzitter is een eretitel waaraan geen verdere rechten ontleend kunnen worden.
Het gewoon lid of buitengewoon lid waaraan de titel van erevoorzitter wordt toegekend, is vrijgesteld van betaling van lidmaatschapsbijdrage. Het lidmaatschap als erevoorzitter is voor het leven.
Art. 10. Weigering tot toetreding en uitsluiting.
De raad van bestuur heeft het recht om personen, niettegenstaande zij voldoen aan de voorwaarden opgesomd in de artikels 6 tot en met 9, op basis van een gemotiveerde reden te weigeren om toe te treden als
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
MOEI 2.2
buitengewoon lid, erelid of erevoorzitter van de vereniging of om verder toegetreden te blijven als buitengewoon lid, erelid of erevoorzitter.
De raad van bestuur zal de motivatie die aan de basis ligt van de weigering tot toetreding of van de uitsluiting aan de betrokken persoon meedelen.
Een lid dat door de raad van bestuur uitgesloten wordt, kan geen aanspraak maken op terugvordering van de aan de vereniging gestorte gelden en/of geschonken materialen.
Art. 11. Vrijwillig uittreden.
Vrijwillig uittreden van een gewoon of buitengewoon lid wordt vastgesteld door middel van een gewone brief aan de raad van bestuur.
Een gewoon lid of buitengewoon lid wordt geacht eveneens vrijwillig uit te treden indien het lidgeld na een aanmaning niet betaald wordt.
Een erelid kan vrijwillig uittreden door het bezorgen van een gewone brief aan de raad van bestuur.
Het gewoon lid, buitengewoon lid of erelid kan de titel van erevoorzitter vrijwillig afstaan door het bezorgen van een gewone brief aan de raad van bestuur.
Een lid dat vrijwillig de vereniging verlaat, kan geen aanspraak maken op terugvordering van de aan de vereniging gestorte gelden en/of geschonken materialen.
TITEL III. -- Algemene vergadering.
Art. 12, Samenstelling.
De algemene vergadering is samengesteld uit de gewone leden van de vereniging. Een lid kan zich door een ander lid op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen mits het geven van een volmacht. Een lid kan evenwel slechts ��n ander lid vertegenwoordigen.
Buitengewone leden en ereleden kunnen uitgenodigd worden op de algemene vergadering, maar hebben geen stemrecht.
Art. 13. Bevoegdheid.
De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor :
a) het goedkeuren van de begroting, de rekeningen en het jaarverslag;
b) het wijzigen van de statuten;
c) het wijzigen van de zetel van de vereniging
d) aktename van de huishoudelijke reglementen van de vereniging;
e) het benoemen van de bestuursleden, commissarissen en vereffenaars;
f) het afzetten van de bestuursleden, commissarissen en vereffenaars;
g) het beslissen tot het uitsluiten van de gewone leden;
h) kwijting geven aan bestuursleden en commissarissen;
i) het ontbinden van de vereniging en het bestemmen van het batig saldo;
j) het omzetten van de vzw in een vennootschap met sociaal oogmerk;
k) de bevoegdheden toegekend in de statuten.
Aile bevoegdheden die niet in dit artikel bepaald worden, worden gedelegeerd aan de raad van bestuur. Art. 14. Bijeenroepen algemene vergadering.
De algemene vergadering wordt door de raad van bestuur bijeengeroepen telkens als het doel of het belang van de vereniging zulks vereist,
Zij moet tenminste ��n maal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekening en begroting.
De algemene vergadering wordt eveneens samengeroepen als ��n vijfde van de gewone leden hierom verzoekt bij de voorzitter van de raad van bestuur door middel van een schriftelijk gehandtekend verzoek.
Art. 15. Uitncdiging,
Alle leden van de algemene vergadering moeten per brief of via email worden uitgenodigd, tenminste veertien kalenderdagen v��r de vergadering.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
De oproeping, die plaats dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda die vastgelegd wordt door de raad van bestuur.
Elk voorstel dat ondertekend is door ��n twintigste van de leden en schriftelijk aangevraagd werd bij de voorzitter van de raad van bestuur, moet op de agenda geplaatst warden.
Art.16. Beraadslaging.
De algemene vergadering beraadslaagt over alle punten op de agenda.
De algemene vergadering kan beraadslagen over punten die niet op de agenda staan wanneer twee derde
van de aanwezige of vertegenwoordigde gewone leden daarmee akkoord gaat.
De algemene vergadering is geldig samengesteld, welke ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde gewone leden is.
Haar beslissingen warden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Onthoudingen worden bij een gewone stemming niet meegeteld voor het bepalen van de meerderheid. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.
Voor de bijzondere procedures (beslissingen van de algemene vergadering, die betrekking hebben op de wijziging van de statuten, de uitsluiting van bestuursleden of de ontbinding van de vereniging) verwijzen wij naar de procedure zoals voorzien in de wet,
Worden de vereiste meerderheden in het kader van deze bijzondere procedure niet bereikt, dan kan ten vroegste na ��n kalendermaand een tweede vergadering worden bijeengeroepen die een geldig besluit zal nemen ongeacht het aantal aanwezigen.
In het geval van een bijzondere procedure wordt er bepaald dat onthoudingen worden aanzien als veenstemmen.
Art. 17. Notulen.
De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in notulen die opgemaakt worden door de secretaris van de vereniging, Deze notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Zij liggen ter inzage in de zetel van de vereniging. Een uittreksel van deze notulen kan door de raad van bestuur aan elk lid worden verstrekt.
TITEL IV. -- Raad van bestuur
Art. 18. Bevoegdheid.
De raad van bestuur zorgt ervoor dat de opdracht en doelstellingen van de vereniging Dotzorg verwezenlijkt
worden,
De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte.
De raad van bestuur is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk
door de wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden (zie art. 13),
De raad van bestuur is bevoegd voor het toekennen van eventuele voordelen in het kader van het
lidmaatschap aan de gewone, buitengewone en ereleden.
De raad van bestuur treedt op als eiser en verweerder, in alle rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.
De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het personeel en bepaalt hun bezoldigingen.
De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken, zoals het dagelijks beheer, op zijn verantwoordelijkheid, overdragen aan ��n of meer van de bestuurders of zelfs aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging. Bestuurders die namens de vereniging optreden moeten tegenover derden geen bewijs leveren van een besluit of van een volmacht,
De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt. Het huishoudelijk reglement moet minstens de specificering rond de taakverdeling in het kader van het dagelijks beheer vermelden.
Art. 19. Samenstelling.
De raad van bestuur bestaat uit 10 leden, samengesteld uit 2 gewone leden per provincie,
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Zij worden aan de raad van bestuur voorgedragen door het provinciale bestuur en benoemd door de algemene vergadering voor een periode van 5 jaar. Hun kandidatuur moet voordien bekrachtigd worden door de raad van bestuur.
Indien er binnen de raad van bestuur geen consensus bereikt wordt omtrent het al dan niet toetreden tot de raad van bestuur van een voorgedragen kandidaat, zal er tot een stemming worden overgegaan. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de vereniging doorslaggevend.
Jaarlijks is ��n vijfde van de bestuursleden herverkiesbaar in deze volgorde : West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen.
De raad van bestuur kan bijkomend maximum twee buitengewone leden in de raad van bestuur co�pteren. Deze co�ptatie wordt jaarlijks op de eerste vergadering van de raad van bestuur opnieuw bevestigd. Deze geco�pteerde buitengewone leden hebben geen stemrecht binnen de raad van bestuur.
Art. 20. Bestuursleden.
De raad van bestuur kiest onder zijn gewone leden een voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris.
De voorzitter stelt de agenda van de raad van bestuur op en roept de vergadering bijeen. Hij/Zij heeft samen met de penningmeester mandaat voor het beheer van de bancaire rekening van de vzw. De voorzitter is volmachtdrager om samen met de secretaris de briefwisseling van de vereniging te ondertekenen en te ontvangen.
De ondervoorzitter neemt de functies van de voorzitter bij afwezigheid waar.
De penningmeester heeft samen met de voorzitter mandaat voor het beheer van de bancaire rekening van de vzw. Hij/Zij zorgt voor de fondsen en plaatst zoveel als mogelijk de gelden op een renderende post- of bankrekening.
De secretaris maakt alle verslagen en mededelingen op en is volmachtdrager om samen met de voorzitter de briefwisseling van de vereniging te ondertekenen en te ontvangen.
Alleen gewone leden kunnen de functie van voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris opnemen.
Het toekennen van deze bovenstaande functies aan de leden van de raad van bestuur, dient bekrachtigd te worden door de algemene vergadering van de vereniging,
Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd,
Indien een lid van de raad van bestuur zijn opdracht niet op een voldoende wijze uitoefent, kan de raad van bestuur op gemotiveerde wijze beslissen om het lid te ontheffen van zijn functie als bestuurslid. Daartoe maakt de raad van bestuur een gemotiveerde nota op die voorgelegd wordt aan de algemene vergadering.
Art. 21. Vergaderingen raad van bestuur.
De raad van bestuur vergadert minimaal twee maal per jaar of na bijeenroeping door de voorzitter of op verzoek van tenminste drie bestuursleden.
De oproeping gebeurt bij gewone brief of email, tenminste acht kalenderdagen v��r de vergadering.
De raad kan slechts geldig beslissen ais de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of zijn vervanger. De geco�pteerde buitengewone leden hebben geen stemrecht en hebben een louter adviserende functie.
Indien de raad van bestuur niet geldig kan beslissen, wordt een tweede vergadering bijeengeroepen die geldig zal beslissen ongeacht het aantal aanwezigen.
Van elke vergadering worden notulen opgemaakt door de secretaris of zijn vervanger. Deze notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en worden bewaard in de zetel van de vereniging. De uittreksels hieruit, evenals alle andere akten, worden geldig ondertekend door de voorzitter �n de secretaris.
TITEL V, Provinciale werking,
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Art. 22. Algemene bepalingen.
DOTzorg is een Vlaamse vereniging met provinciale afdelingen. De provinciale afdelingen worden overkoepeld door een raad van bestuur die bestaat uit een afvaardiging van de provinciale besturen (zie art, 19). Elk provinciaal bestuur zal twee gewone leden voordragen aan de raad van bestuur.
Deze provinciale afdelingen zijn geen feitelijke verenigingen en maken onderdeel uit van DOTzorg vzw.
Binnen elke provinciale afdeling wordt er een provinciaal bestuur opgericht. Dit provinciaal bestuur heeft als opdracht om activiteiten voor de leden op provinciaal vlak te organiseren. Jaarlijks dienen de provinciale besturen een activiteitenoverzicht ter kennisgeving voor te leggen aan de raad van bestuur.
Deze
Elk provinciaal bestuur beslist autonoom over de samenstelling en verkiezing van het bestuur, het geven van mandaat over het beheer van de provinciale bancaire rekening, de aard van georganiseerde activiteiten,... Deze modaliteiten worden vastgelegd in een provinciaal huishoudelijk reglement.
De provinciale huishoudelijke reglementen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur. Deze provinciale reglementen dienen in overeenstemming te zijn met de statuten en het algemeen huishoudelijk reglement van DOTzorg.
De raad van bestuur behoudt het recht om wijzigingen omwille van een gemotiveerde reden aan te brengen in de provinciale huishoudelijke reglementen.
TITEL VI. - Begroting, rekeningen.
Art. 23. Boekjaar
Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december, Bij het einde van het boekjaar sluit de raad van bestuur de rekeningen van het afgelopen jaar af. Deze worden aan de algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd, samen met de begroting voor het volgende jaar.
Het batig saldo vergroot het vermogen van de vereniging en kan onder geen beding bij wijze van dividend of enige andere toekenning aan de leden worden uitgekeerd.
Art. 24. Audit.
De algemene vergadering kan commissarissen benoemen, Zij brengen alsdan in de algemene vergadering verslag uit over het nazicht van de boekhouding, de financi�le rekeningen en de jaarrekeningen,
TITEL VII. -- Ontbinding, vereffening.
Art, 25. Ontbinding.
Bij ontbinding van de vereniging duidt de algemene vergadering twee vereffenaars aan. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid en de vereffeningsvoorwaarden.
Art, 26, Vereffening,
De algemene vergadering beslist over de bestemming van het netto-vermogen bij sluiting van de vereffening. Enkel verenigingen die gelijkaardige doeleinden nastreven komen in aanmerking voor de schenking van het vermogen.
Art. 27. Bevoegde rechtbank.
De rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Oudenaarde is bevoegd bij ontbinding en vereffening.
TITEL VIII Slotbepaling.
Art. 28. Slotbepaling.
De wet van 2 mei 2002 is van toepassing op alle bepalingen die niet geregeld worden via deze statuten.
,Voos 'behouden aan het Belgisch Staatsblad
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge
Maft 2,2
Luik B - Vervolg
Op de Algemene Vergadering op 18.10.2013 werd het ontslag van volgende bestuurders aanvaard:
RR nummerNaam en voornaam
59050846980VIEREN Marnix
54013028553 MERTENS Julien
57032702790WEYNS Marc
Op de Algemene Vergadering op 18.10.2013 werden volgende personen als nieuwe bestuurders aangeduid:
59033003336GEJBELS Marc
77080725742CROMBEZ Dries
70100710858VAN SPRENGEL Peggy
Sint-Lievens-Hcutem 14/01/2014
Jan De Moor
Voorzitter DOTzorg
Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening
24/01/2012
�� MOD 2.2
In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
u 111111111111111111111
*12022355*
11
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Ondernemingsnr : 476.519.626
Benaming
(voluit) : Vereniging van Directeurs van Openbare Rust- en Verzorgingshuizen
(verkort) : VDOR
Rechtsvorm : vzw
Zetel : Bruisbeke 36 te 9520 Sint-Lievens-Houtem
Onderwerp akte : wijziging benaming, wijziging statuten en wijziging bestuursleden
TITEL I. Algemene bepalingen.
Art. 1. Naam.
De vereniging is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) en draagt de naam "Directeurs Openbare Thuisvervangende Zorg" afgekort DOTzorg.
Art. 2. Zetel.
De vereniging heeft haar zetel in Bruisbeke 36 te 9520 Sint-Lievens-Houtem in het gerechtelijk'
arrondissement Oudenaarde.
Te allen tijde kan de zetel verplaatst worden door beslissing van de raad van bestuur.
Art. 3. Doel.
De doelstellingen van de vereniging zijn :
a) de bevordering van de beroepsbekwaamheid van haar leden;
b) de studie van het beheer van de ouderenvoorzieningen;
c) de organisatie van bijscholingscursussen, studiedagen, enqu�tes, enz.;
d) het verdedigen van de professionele belangen van haar leden;
e) het stimuleren en organiseren van contacten tussen de directeurs van de ouderenvoorzieningen;
f) het publiceren van informatie betreffende de ouderenzorg, ten behoeve van haar leden en ge�nteresseerden;
g) op te treden als pleitbezorger van de ouderenzorg;
h) het overleg en de samenwerking met, en het adviseren, op niveau van de gemeenschappen, nationaal en. internationaal, van organisaties en instanties die zich bezighouden met de zorg voor ouderen;
i) de vertegenwoordiging van de vereniging in relevante organisaties.
De vereniging kan alle activiteiten ondernemen die dit doel bevorderen. Zij kan in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel, waarvoor zij werd opgericht.
Art. 4. Duur.
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.
TITEL II. Leden.
Art. 5. Categorie�n.
-BijlagenTlij h�t B�Igisch Stndslil�d :24/0172012 - Annexes dulVlnniteurb�lg�
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
De vereniging bestaat uit gewone, buitengewone leden en ereleden.
Er moeten minstens drie gewone leden zijn.
Art. 6. Gewone leden.
Directeurs van een openbaar woonzorgcentrum en/of personen met een co�rdinerende functie die een directieverantwoordelijkheid inhoudt over ��n of meerdere openbare residenti�le ouderenvoorzieningen die vallen onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid, kunnen als gewoon lid toetreden Lot de vereniging.
Naast de bovenvermelde voorwaarden, kan een persoon enkel als gewoon lid toetreden voor zover hij/zij:
a) de statuten van de vereniging zonder voorbehoud onderschrijft;
b) zich bereid verklaart mee te werken aan het realiseren van de doelstellingen van de vereniging;
c) als dusdanig wordt aanvaard door de raad van bestuur;
d) een jaarlijkse bijdrage betaalt, die bepaald wordt door de raad van bestuur; deze bijdrage bedraagt
maximaal EUR 250.
De storting van de lidmaatschapsbijdrage geldt als bewijs.
Bij twijfel omtrent het voldoen aan de voorwaarden opgesomd in dit artikel 6, kan de raad van bestuur aan het (kandidaat-)lid vragen om de nodige bewijsstukken binnen te leveren. De raad van bestuur zal op basis van deze bewijsstukken op gemotiveerde wijze beslissen of de betrokken persoon als gewoon lid van de vereniging kan toetreden of verder toegetreden blijven.
Art. 7. Buitengewone leden.
Beroepsactieve externen kunnen door de raad van bestuur voorgedragen worden om als buitengewoon lid tot de vereniging toe te treden omwille van hun belangstelling, hun bekwaamheid en hun betrokkenheid bij de ouderenzorg, voor zover zij :
a) de statuten van de vereniging zonder voorbehoud onderschrijven;
b) zich bereid verklaren mee te werken aan het realiseren van de doelstellingen van de vereniging;
c) voorgedragen en als dusdanig aanvaard worden door de raad van bestuur;
d) een jaarlijkse bijdrage betalen die bepaald wordt door de raad van bestuur; deze bijdrage bedraagt
maximaal EUR 250.
Het aantal buitengewone leden kan nooit m��r bedragen dan ��n vijfde van het aantal gewone leden.
De raad van bestuur behoudt zich het recht om aan het (kandidaat-)lid de nodige bewijsstukken te vragen waaruit zijn/haar belangstelling, bekwaamheid of betrokkenheid bij de ouderenzorg blijkt.
Art. 8. Ereleden.
Gepensioneerde directeurs van een openbaar woonzorgcentrum en/of gepensioneerde personen met een coordinerende functie die een directieverantwoordelijkheid inhield over ��n of meerdere openbare residenti�le ouderenvoorzieningen, vallende onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid, kunnen als erelid tot de vereniging toegelaten worden mits zij tenminste 10 jaar betalend gewoon lid tijdens hun beroepsloopbaan zijn geweest en toegetreden waren als gewoon lid op het moment van hun pensionering.
De titel van erelid is een eretitel waaraan geen verdere rechten ontleend kunnen worden.
Ereleden zijn vrijgesteld van betaling van een lidmaatschapsbijdrage. Het lidmaatschap als erelid is voor het leven.
De raad van bestuur behoudt zich het recht om aan het (kandidaat-)lid de nodige bewijsstukken te vragen waaruit blijkt dat hij/zij voldoet aan de voorwaarden opgesomd in dit artikel 8.
Art. 9. Erevoorzitters.
Aan een gewoon lid, buitengewoon lid of erelid dat minstens 10 jaar de functie van voorzitter van de vereniging heeft vervuld, kan de titel van erevoorzitter toegekend worden.
Deze titel wordt toegekend door de raad van bestuur van de vereniging.
De titel van erevoorzitter is een eretitel waaraan geen verdere rechten ontleend kunnen worden.
Het gewoon lid of buitengewoon lid waaraan de titel van erevoorzitter wordt toegekend, is vrijgesteld van betaling van lidmaatschapsbijdrage. Het lidmaatschap als erevoorzitter is voor het leven.
Art. 10. Weigering tot toetreding en uitsluiting.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
De raad van bestuur heeft het recht om personen, niettegenstaande zij voldoen aan de voorwaarden opgesomd in de artikels 6 tot en met 9, op basis van een gemotiveerde reden te weigeren om toe te treden als gewoon lid, buitengewoon lid, erelid of erevoorzitter van de vereniging of om verder toegetreden te blijven als gewoon lid, buitengewoon lid, erelid of erevoorzitter.
De raad van bestuur zal de motivatie die aan de basis ligt van de weigering tot toetreding of van de uitsluiting aan de betrokken persoon meedelen.
Een lid dat door de raad van bestuur uitgesloten wordt, kan geen aanspraak maken op terugvordering van de aan de vereniging gestorte gelden en/of geschonken materialen.
Art. 11. Vrijwillig uittreden.
Vrijwillig uittreden van een gewoon of buitengewoon lid wordt vastgesteld door loutere niet-betaling van de lidmaatschapsbijdrage zoals vermeld op de factuur of door gewone brief aan de raad van bestuur.
Een erelid kan vrijwillig uittreden door het bezorgen van een gewone brief aan de raad van bestuur,
Het gewoon lid, buitengewoon lid of erelid kan de titel van erevoorzitter vrijwillig afstaan door het bezorgen van een gewone brief aan de raad van bestuur.
Een lid dat vrijwillig de vereniging verlaat, kan geen aanspraak maken op terugvordering van de aan de vereniging gestorte gelden en/of geschonken materialen.
TITEL III. -- Algemene vergadering.
Art. 12. Samenstelling.
De algemene vergadering is samengesteld uit de gewone leden van de vereniging. Een lid kan zich door een ander lid op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen mits het geven van een volmacht. Een lid kan evenwel slechts ��n ander lid vertegenwoordigen.
Buitengewone leden en ereleden kunnen uitgenodigd worden op de algemene vergadering, maar hebben geen stemrecht.
Art. 13. Bevoegdheid.
De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor :
a) het goedkeuren van de begroting, de rekeningen en het jaarverslag;
b) het wijzigen van de statuten;
c) aktename van de huishoudelijke reglementen van de vereniging;
d) het benoemen van de bestuursleden, commissarissen en vereffenaars;
e) het afzetten van de bestuursleden, commissarissen en vereffenaars;
t) het bekrachtigen van de uitsluiting van leden;
g) kwijting geven aan bestuursleden en commissarissen;
h) het ontbinden van de vereniging en het bestemmen van het batig saldo.
Alle bevoegdheden die niet in dit artikel bepaald worden, worden gedelegeerd aan de raad van bestuur. Art. 14. Bijeenroepen algemene vergadering.
De algemene vergadering wordt door de raad van bestuur bijeengeroepen telkens als het doel of het belang van de vereniging zulks vereist.
Zij moet tenminste ��n maal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekening en begroting.
De algemene vergadering wordt eveneens samengeroepen als ��n vijfde van de gewone leden hierom verzoekt bij de voorzitter van de raad van bestuur door middel van een schriftelijk gehandtekend verzoek.
Art. 15. Uitnodiging.
Alle leden van de algemene vergadering moeten per brief of via email worden uitgenodigd, tenminste veertien kalenderdagen v��r de vergadering.
De oproeping, die plaats dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda die vastgelegd wordt door de raad van bestuur.
Elk voorstel dat ondertekend is door ��n tiende van de leden en schriftelijk aangevraagd werd bij de voorzitter van de raad van bestuur, moet op de agenda geplaatst worden.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Art. 16. Beraadslaging.
De algemene vergadering beraadslaagt over alle punten op de agenda.
De algemene vergadering kan beraadslagen over punten die niet op de agenda staan wanneer twee derde
van de aanwezige of vertegenwoordigde gewone leden daarmee akkoord gaat.
De algemene vergadering is geldig samengesteld, welke ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde gewone leden is.
Haar beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.
Beslissingen van de algemene vergadering, die betrekking hebben op de wijziging van de statuten, de uitsluiting van bestuursleden of de ontbinding van de vereniging, kunnen slechts genomen worden wanneer het voorwerp daarvan uitdrukkelijk op de agenda is vermeld, wanneer twee derden van de gewone leden op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is, en twee derden van de aanwezigen zich in deze zin uitspreekt.
Wordt dit getal niet bereikt, dan kan ten vroegste na ��n kalendermaand een tweede vergadering worden bijeengeroepen die een geldig besluit zal nemen ongeacht het aantal aanwezigen.
Art. 17. Notulen.
De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in notulen die opgemaakt worden door de secretaris van de vereniging. Deze notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Zij liggen ter inzage in de zetel van de vereniging. Een uittreksel van deze notulen kan door de raad van bestuur aan elk lid worden verstrekt.
TITEL IV. -- Raad van bestuur
Art. 18. Bevoegdheid.
De raad van bestuur zorgt ervoor dat de opdracht en doelstellingen van de vereniging Dotzorg verwezenlijkt
worden.
De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte.
De raad van bestuur is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk
door de wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden (zie art. 13).
De raad van bestuur is bevoegd voor het toekennen van eventuele voordelen in het kader van het
lidmaatschap aan de gewone, buitengewone en ereleden.
De raad van bestuur treedt op als eiser en verweerder, in alle rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.
De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het personeel en bepaalt hun bezoldigingen.
De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken, zoals het dagelijks beheer, op zijn verantwoordelijkheid, overdragen aan ��n of meer van de bestuurders of zelfs aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging. Bestuurders die namens de vereniging optreden moeten tegenover derden geen bewijs leveren van een besluit of van een volmacht.
De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt. Het huishoudelijk reglement moet minstens de specifi�ring rond de taakverdeling in het kader van het dagelijks beheer vermelden.
Art. 19. Samenstelling.
De raad van bestuur bestaat uit 10 leden, samengesteld uit 2 gewone leden per provincie.
Zij worden aan de raad van bestuur voorgedragen door het provinciale bestuur en benoemd door de algemene vergadering voor een periode van 5 jaar. Hun kandidatuur moet voordien bekrachtigd worden door de raad van bestuur.
Indien er binnen de raad van bestuur geen concensus bereikt wordt omtrent het al dan niet toetreden tot de raad van bestuur van een voorgedragen kandidaat, zal er tot een stemming worden overgegaan. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de vereniging doorslaggevend.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2012 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Jaarlijks is ��n vijfde van de bestuursleden herverkiesbaar in deze volgorde : West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen.
De raad van bestuur kan bijkomend maximum twee buitengewone leden in de raad van bestuur co�pteren. Deze co�ptatie wordt jaarlijks op de eerste vergadering van de raad van bestuur opnieuw bevestigd. Deze geco�pteerde buitengewone leden hebben geen stemrecht binnen de raad van bestuur.
Art. 20. Bestuursleden.
De raad van bestuur kiest onder zijn gewone leden een voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris.
De voorzitter stelt de agenda van de raad van bestuur op en roept de vergadering bijeen. Hij/Zij heeft samen met de penningmeester mandaat voor het beheer van de bancaire rekening van de vzw. De voorzitter is volmachtdrager om samen met de secretaris de briefwisseling van de vereniging te ondertekenen en te ontvangen.
De ondervoorzitter neemt de functies van de voorzitter bij afwezigheid waar.
De penningmeester heeft samen met de voorzitter mandaat voor het beheer van de bancaire rekening van de vzw. Hij/Zij zorgt voor de fondsen en plaatst zoveel als mogelijk de gelden op een renderende post- of bankrekening.
De secretaris maakt alle verslagen en mededelingen op en is volmachtdrager om samen met de voorzitter de briefwisseling van de vereniging te ondertekenen en te ontvangen.
Alleen gewone leden kunnen de functie van voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris opnemen.
Het toekennen van deze bovenstaande functies aan de leden van de raad van bestuur, dient bekrachtigd te worden door de algemene vergadering van de vereniging.
Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd.
Indien een lid van de raad van bestuur zijn opdracht niet op een voldoende wijze uitoefent, kan de raad van bestuur op gemotiveerde wijze beslissen om het lid te ontheffen van zijn functie als bestuurslid. Daartoe maakt de raad van bestuur een gemotiveerde nota op aan de algemene vergadering, die voor dergelijke beslissing in het bijzonder wordt samengeroepen.
Art. 21. Vergaderingen raad van bestuur.
De raad van bestuur vergadert minimaal twee maal per jaar of na bijeenroeping door de voorzitter of op verzoek van tenminste drie bestuursleden.
De oproeping gebeurt bij gewone brief of email, tenminste acht kalenderdagen v��r de vergadering.
De raad kan slechts geldig beslissen als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of zijn vervanger. De geco�pteerde buitengewone leden hebben geen stemrecht en hebben een louter adviserende functie.
Indien de raad van bestuur niet geldig kan beslissen, wordt een tweede vergadering bijeengeroepen die geldig zal beslissen ongeacht het aantal aanwezigen.
Van elke vergadering worden notulen opgemaakt door de secretaris of zijn vervanger. Deze notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en worden bewaard in de zetel van de vereniging. De uittreksels hieruit, evenals alle andere akten, worden geldig ondertekend door de voorzitter �n de secretaris.
TITEL V. Provinciale werking.
Art. 22. Algemene bepalingen.
DOTzorg is een Vlaamse vereniging met provinciale afdelingen. De provinciale afdelingen worden overkoepeld door een raad van bestuur die bestaat uit een afvaardiging van de provinciale besturen (zie art. 19). Elk provinciaal bestuur zal twee gewone leden voordragen aan de raad van bestuur.
MOD 2.2
Luik B - Vervolg
Binnen elke provinciale afdeling wordt er een provinciaal bestuur opgericht. Dit provinciaal bestuur heeft als opdracht om activiteiten voor de leden op provinciaal vlak te organiseren. Jaarlijks dienen de provinciale besturen een activiteitenoverzicht ter kennisgeving voor te leggen aan de raad van bestuur.
Elk provinciaal bestuur beslist autonoom over de samenstelling en verkiezing van het bestuur, het geven van mandaat over het beheer van de provinciale bancaire rekening, de aard van georganiseerde activiteiten,..; Deze modaliteiten worden vastgelegd in een provinciaal huishoudelijk reglement.
De provinciale huishoudelijke reglementen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur. Deze provinciale reglementen dienen in overeenstemming te zijn met de statuten en het algemeen huishoudelijk reglement van DOTzorg.
De raad van bestuur behoudt het recht om wijzigingen omwille van een gemotiveerde reden aan te brengen in de provinciale huishoudelijke reglementen.
TITEL VI. - Begroting, rekeningen. Art. 23. Boekjaar.
Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december. Bij het einde van het boekjaar sluit de raad van bestuur de rekeningen van het afgelopen jaar af. Deze worden aan de algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd, samen met de begroting voor het volgende jaar.
Het batig saldo vergroot het vermogen van de vereniging en kan onder geen beding bij wijze van dividend of enige andere toekenning aan de leden worden uitgekeerd.
Art. 24. Audit.
" De algemene vergadering kan commissarissen benoemen. Zij brengen alsdan in de algemene vergadering verslag uit over het nazicht van de boekhouding, de financtle rekeningen en de jaarrekeningen.
TITEL VII. -- Ontbinding, vereffening.
Art. 25. Ontbinding.
Bij ontbinding van de vereniging duidt de algemene vergadering twee vereffenaars aan. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid en de vereffeningsvoorwaarden.
Art. 26. Vereffening.
De algemene vergadering beslist over de bestemming van het netto-vermogen bij sluiting van de vereffening. Enkel verenigingen die gelijkaardige doeleinden nastreven komen in aanmerking voor de schenking van het vermogen.
Art. 27. Bevoegde rechtbank.
De rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Oudenaarde is bevoegd bij ontbinding en vereffening.
TITEL VI I I Slotbepaling.
Art. 28. Slotbepaling.
De wet van 2 mei 2002 is van toepassing op alle bepalingen die niet geregeld worden via deze statuten.
Ontslag van volgende bestuurders:
RR nummer Naam en voornaam Hoedanigheid Datum
60062732174 CRAEYMEERSCH Jo Bestuurder 01/10/2010
70022236868 EECKHOUT Katrien Bestuurder 01/10/2010
53010544144 VERHEYLENWEGHEN Frank Secretaris 01/10/2010
Benoeming van volgende bestuurders:
RR nummer Naam en voornaam Hoedanigheid Datum
77072045529 GEEROMS Geert Secretaris 1/10/2010
64081130885 VAN LANDEGHEM Karine Bestuurder 1/10/2010
64031833604 VAN DEN BERGH Magdalena Bestuurder1/10/2010 e Moor ,Tan
59050846980 VIEREN Marnix Bestuurder 21/10/2011 v o o r z i_ t, t e r
Voor-
behouden aan het Belgisch
Staatsblad
Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de persoio}nren) bevoegd de vereniging, stichting ot organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso ; Naam en handtekening