ERFGOED DENDERLAND

Divers


Dénomination : ERFGOED DENDERLAND
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 544.953.225

Publication

20/01/2015
ÿþ Mod wort! 11.1

sta t:t 43, J ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

11111111111111,11,11111

. MONITEUR BELGE

0 9  01 2015

BELGISCareeTSBLAD

Ondernemingsnr : 4544.953.225

Benaming

(voluit) : Erfgoed Denderland

(verkort)

Rechtsvorm : Projectvereniging

Zetel : Grote Markt 3, 9300 Aalst

(volledig adres)

Onderwerp akte : Oprichting

Oprichtingsakte Projectvereniging Erfgoed Denderland

Kosteloos registreerbaar

Erfgoed Denderland

Projectvereniging in het kader van het decreet van 6 juli 2001

houdende de intergemeentelijke samenwerking

te 9300 Aalst

"

VASTSTELLING VAN DE OPRICHTING VAN EEN INTERGEMEENTELIJK SAMENWERKINGSVERBAND

PROJECTVERENIGING ERFGOED DENDERLAND

STATUTEN

In het jaar 2013 op 27 november 2013 te Aalst

voor mij Christoph D'Haese, burgemeester van de stad Aalst, optredend.op grond van artikel 14 van het decreet van' 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking,

zijn verschénen voor

"

"

- Aalst, schepen Karim Van Overmeire, secretaris Wim Leerman

- Denderleeuw, schepen Jan De Nul, secretaris Paul Rollier

Erpe-Mere, schepen" Marleen Lambrecht, secretaris Bruno Van Maldegem

Lede, schepen Elke Meganck, secretaris Paul Vijverman

- Ninove, schepen Veerle Cosyns, secretaris Arnold Blockerije

. die mij, burgemeester, verzocht" hebben bij authentieke akte'de oprichtingen de statuten vast te stellen van, , de projectvereniging Erfgoed Denderiand, met maatschappelijke zetel te 9300 Aalst, Grote Markt 3. "

Zij delen mij hiertoe het volgende mee:

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) "

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van tierden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Statuten projectvereniging Erfgoed Denderland

HOOFDSTUK 1  STICHTENDE LEDEN, NAAM, DOEL, ZETEL, DUUR EN VERLENGING

Artikel 1 - Stichtende reden

Op grond van artikel 10 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking kunnen twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid tot stand brengen om doelstellingen te verwezenlijken die behoren tot een of meer inhoudelijk samenhangende beleidsdomeinen. Onverminderd andersluidende decretale bepalingen kunnen hieraan naast gemeenten en provincies uitsluitend deelnemen autonome. gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en hun verenigingen, in zoverre. die uitsluitend uit openbare rechtspersonen bestaan, en andere'samenwerkingsverbanden, opgericht volgens de bepalingen van dit decreet.

In toepassing van artikel 13 tot en met 24 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking richten de stad Aalst, de gemeente Denderleeuw, de gemeente Erpe-Mere, de gemeente Haaltert, de gemeente Lede en de stad Ninove een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid op, onder de vorm van een projectvereniging.

Een projectvereniging is een samenwerkingsverband zonder beheersoverdracht dat tot doel heeft een 'duidelijk omschreven project te plannen, uitte voeren en te controleren.

~o Artikel 2 - Naam

11

De projectvereniging draagt ais naam Erfgoed Denderland.

De projectvereniging Erfgoed .Denderland wordt beheerst door de bepalingen van het decreet van 6 juli

c 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en door deze statuten.

Artikel 3 - Doel "

b

rm

De projectvereniging heeft als hoofddoel een cultureel erfgoedbeleid uit te bouwen voor de regio van de

wr Denderstreek: vanuit een geïntegreerde en integrale 'aanpak een kwaliteitsvolle en duurzame zorg voor en

e ontsluiting van het cultureel erfgoed stimuleren en uitvoeren. De projectvereniging wenst door de uitwisseling

d van kennis' en expertise mede het maatschappelijk draagvlak voor het cultureel erfgoed te versterken en te

vergroten.

ere

N" " Het doel van de projectvereniging is door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele

erfgoedactoren in. de regio, van de Denderstreek een sterkere culturele erfgoedregio te maken met een

o gemeenschappelijke aanpak ten aanzien van cultureel erfgoed. 'De projectvereniging wil door middel van

e projecten de samenwerking tussen de gemeenten inzake erfgoed bevorderen onder andere op het vlak van

r; . inventarisatie, publiekswerking, wetenschappelijk onderzoek, het behoud en het beheer van dat cultureel

erfgoed. De projectvereniging wil de lokale erfgoedactoren ondersteunen door middel van diverse initiatieven.

et

-reil

, Er wordt eveneens verwezen naar het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012.

04

04

CA Om haar doe! te bereiken kan de projectvereniging aile initiatieven nemen die rechtstreeks of onrechtstreeks

el met het doel te maken hebben en/of dit kunnen bevorderen. Zij kan deelnemen en haar medewerking verlenen

rm

te aan elle activiteiten die de realisatie van haar doe! bevorderen. De projectvereniging kan ook alle mogelijke

'D inkohisteri verwerven.om haar doelstellingen en opdrachten te realiseren.

11

Artikel 4 - Zetel

de

=II De maatschappelijke zetel van de projectvereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement

Dendermonde, op het adres Grote Markt 3 te 9300 Aalst.

e

C Artikel 5 - Duur en " verlenging.

et

:m. '

De projectvereniging wordt initieel opgericht vanaf het verlijden van de oprichtingsakte tot 31 december 2017, De duurtijd van de projectvereniging kan verlengd worden tot het einde van de beleidsperiode van de convenant in 2020. Nadien kan de verlenging van de projectvereniging gelijklopen met de beleidsperiode van een eventuele nieuwe convenant. Indien de erfgoedconvenant niet wordt goedgekeurd door de Vlaamse Gemeenschap wordt de projectvereniging automatisch ontbonden.

Overeenkomstig de modaliteiten vervat in artikel 13, derde lid van het décreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking kan overgegaan worden tot eventuele verlengingen van de samenwerkingsverband.

De verlenging moet expliciet gebeuren door een gemeenteraadsbeslissing van elke deelnemende gemeente voor het verstrijken van de lopende periode. Alleen naar aanleiding van een beslissing tot verlenging kan een gemeente beslissen om" uit de projectvereniging te stappen. Dit is niet mogelijk tijdens een lopende periode. Moctt een gemeente dit toch beslissen, dan blijft haar jaarlijkse financiële bijdrage toch te betalen en dit tot het verstrijken van de Jopende periode.

. Bij instemming van alle betrokken gemeenten kan de termijn een onbeperkt aantal keren verlengd worden, doch telkens niet langer dan voor een periode van zes jaar.

De projectvereniging kan slechts verbintenissen aangaan voor een duur die haar bestaanstermijn

overschrijdt voor zover alle maatregelen getroffen werden om er dé uitvoering van te verzekeren.

HOOFDSTUK 2  BESTUUR EN CONTROLE

Artikel 6 - Bestuur van de projectvereniging

De projectvereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur waarvan de leden worden aangesteld door de deelnemende gemeenten. Voor aile leden van de Rad van Bestuur wordt ook een plaatsvervanger aangesteld.

DL

Artikel 7 - Samenstelling vande Raad van Bestuur

e

De Raad van Bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem.

E

" o., Elke deelnemende gemeente vaardigt, twee stemgerechtigde" leden af naar de Raad van Bestuur. De stemgerechtigde leden zijn burgemeester, schepenen of raadsleden van de deelnemende gemeenten, voor iedere gemeente twee, waarvan minstens één raadslid is verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Elk stemgerechtigd lid beschikt over één stem.

Voor elke bestuurder wordt tevens een plaatsvervanger aangeduid ingeval van afwezigheid van de effectieve bestuurder. De plaatsvervanger kan ook uitsluitend de burgemeester, een schepen of gemeenteraadslid zijn.

ere

Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt ook deelgenomen door één door iedere aangesloten "

gemeente aangeduide afgevaardigde of zijn plaatsvervanger, als lid met raadgevende stem. Deze

" afgevaardigden en hun plaatsvervangers zijn.steeds raadsleden in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van " het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

De leden van de Raad van Bestuur ontvangen geen presentiegeld.

" e

Artikel 8 - Onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en ambten, functies

afi

ri) mandaten

" Bij de samenstelling van de Raad van Bestuur wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheid voorzien in artikel 48 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en de volgende ambten, functies of

mandaten:

-lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;

-lid van " een wetgevende vergadering, " zowel op federaal niveau als op niveau .van de gewesten- en

gemeenschappen;

-lid van het Europees Parlement en van de Europese Commissie;

" -provinciegouvemeur of adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant;

P: -arrondissementscommissaris of adjunct-arrondissementscommissaris;

-provinciegriffier; .

-lid van een bestuurs- of controleorgaan in of werknemer van een privaatrechtelijke rechtspersocn die

activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de projectvereniging;

-behoudens wat bepaald is in artikel 46, tweede lid, van het decreet van 6 juli 2001 houdende de"

intergemeentelijke samenwerking, werknemer van een aangesloten openbaar bestuur, of van een administratie

If

die ia belast met hetzij de uitoefening van het gewoon toezicht op de lokale besturen, hetzij de uitoefening' van een apecifiek toezicht op grond van de doelstellingen van de projectvereniging.

Artikel 9 - Aanwezigheid zonder stemrecht in de Raad van Bestuur

De deelnemende gemeenten vaardigen per gemeente een lid van hun administratie af om de vergaderingen van de Raad van Bestuur bij te wonen. " "

De Raad van Bestuur kan elke persoon, wiens aanwezigheid hij nuttig oordeelt, uitnodigen tot het bijwonen van zijn' vergaderingen.

Hun aanwézigheid moet in de notulen vernield worden. Deze personen hebben geen stemrecht.

Artikel 10 - Aanwijzing voorzitter, ondervoorzitter en secretaris

Binnen de Raad van Bestuur wordt tijdens de eerste vergadering na de oprichting of verlenging met gewone meerderheid een voorzitter aangesteld uit de aangewezen stemgerechtigde bestuurders. De gemeente met het grootste aantal inwoners levert de voorzitter van de Raad van Bestuur uit haar stemgerechtigde. bestuurders:

Binnen de Raad van Bestuur wordt tijdens de eerste vergadering na de oprichting of verlenging, of na toetreding van een nieuwe gemeente, met gewone meerderheid, uit de deelnemende gemeenten die geen voorzitter leveren een ondervoorzitter gekozen uit de door hen aangewezen stemgerechtigde bestuurders.

" Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als de ondervoorzitter wordt de vergadering voorgezeten door de

stemgerechtigde.bestuurder die de grootste ononderbroken anciënniteit telt in de Raad van Bestuur. Bij gelijke

anciënniteit neemt de oudste in leeftijd het voorzitterschap waar.

1..

e

Aart de Raad van Bestuur wordt een niet-stemgerechtigde secretaris uit de administratie van één van de

c deelnemende gemeenten toegevoegd, aangesteld uit de delegatie vernield in artikel 9 eerste lid. Hij of zij maakt

het Verslag op en staat in voor de praktische organisatie van de vergaderingen.

b Het mandaat van voorzitter en ondervoorzitter duurt de oprichtings- 'of verlengingstermijn van de

re projectvereniging en is hernieuwbaar. Het mandaat van voorzitter en ondervoorzitter neemt een einde met het

mandaat van de bestuurder. De benoemde vervanger beëindigt de termijn van het voorzitter- of

ondervoorzitterschap.

Artikel 11 - Beëindiging van het mandaat

Alle bestuurders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd

ingeval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In voorkomend geval duiden de gemeentdn in de

loop van de maand , januari volgend op het jaer van de verkiezing tot algehele vernieuwing van de

gemeenteraden, de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan op 1 februari daaropvolgend.

De bestuurders blijven evenwel bestuurder tot het moment dat er in hun vervanging is voorzien.

et

re

Ingeval van overlijden, rechtsonbekwaamheid of ontslag van een bestuurder, voorziet de deelnemende

eet

t gemeente die hij of zij vertegenwoordigde in zijn vervanging. De aldus benoemde bestuurder beëindigt het

mandaat van de overleden, rechtsonbekwame of ontslaggevende bestuurder die hij of zij vervangt.

Het mandaat van een bestuurder wordt eveneens beëindigd indien de respectievelijke gemeenteraad die hij vertegenwoordigt zijn mandaat intrekt Op dezelfde gemeenteraad waarop het mandaat in de Raad van Bestuur

°' wordt beëindigd, dient de nieuwe bestuurder te worden aangeduid.

P

Het mandaat van een bestuurder wordt eveneens beëindigd bij van rechtswege verlies van zijn of haar

openbaar mandaat in de gemeenteraad. De gemeenteraad die hij of zij vertegenwoordigt, stelt een, opvolger

aan.

et

et

Artikel 12 - Belangenconflicten en onverenigbaarheden

P tri toepassing van artikel 51 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking

is het elke bestuurder of zijn plaatsvervanger van de projectvereniging verboden:

-aanwezig te zijn bij een beraadslaging of besluit over zaken waarbij hij of zij een rechtstreeks belang heeft of waarbij zijn of haar.bloedverwanten tot en met del vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dit verbod strekt niet verder dan bloed- en aanverwachten tot. de tweede graad, ' zo het gaat om voordrachten van-kandidaten, benoemingen, afzettingen en schorsingen;

rechtstreeks of onrechtstreeks deel te nemen aan overeenkomsten afgesloten met de projectvereniging;

-als advocaat, notaris of zaakwaarnemer op te treden in rechtsgedingen tegen de projectvereniging. Het is

" hem of haar verboden, in dezelfde hoedanigheid, ten behoeve van de projectvereniging te pleiten, raad te

geven of op te treden in enige betwisting, tenzij dit kosteloos gebeurt; "

'-op te treden als raadsman van een personeelslid in tuchtzaken.

Wordt van rechtswege als ontslaggevend 'en niet hernoembaar beschouwd, de 'bestuurder of plaatsvervanger die handelt tegen het verbod, opgelegd door dit artikel.

De Raad -Van Bestuur spreekt van rechtswege de vervallenverklaring uit, bij een met redenen omkleed besluit.

Artikel 13 - Frequentie van vergadering, uitnodiging, en agenda

De Raad van Béstuur vergadert na oproeping door de voorzitter, bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter, of op verzoek van twee bestuurders, minstens twee keer per jaar of zo vaak als het belang van ' de projectvereniging vereist.

Behalve in spoedeisende gevalleh worden, door de voorzitter de oproepingen minstens twee weken voor de vergaderdatum verzonden aan de bestuurders, de genodigden enihun vertegenwoordigers. Bij afwezigheid van de voorzitter gebeurt dit door de ondervoorzitter.

In spoedeisende gevallen kan de termijn vastgesteld voor de uitnodiging herleid worden tot twee werkdagen

voor de vergaderdatum. "

. 1..

e

De uitnodiging vermeldt de datum, het uur'en de plaats van de vergadering, De uitnodiging bevat eveneens ede agentia_ Punten kunnen toegevoegd worden aan de agenda, schriftelijk ter attentie van de voorzitter van de

eD Raad van Bestuur uiterlijk 7 dagen voor de vergadering.

.0 De vergaderingen worden gehouden op de plaats in de oproepingsbrief vermeld.

" rm

" wlHet verslag van de vorige vergadering, eventueel de rekening en het budget met toelichting, het jaarverslag

e en andere documenten voor de geplande vergadering worden voorafgaandelijk aan de vergadering aan de

d bestuurders, de genodigden en hun vertegenwoordigers bezorgd, De deelnemende gemeenten en hûn vertegenwoordigers kunnen punten toevoegen aan de agenda,

NArtikel 14- Openbaarheid en notulen

ç De vergaderingen van de Raad. van Bestuur zijn niet openbaar. De gedetailleerde notulen worden .

e ondertekend door de voorzitter, of waarnemend voorzitter van de vergadering, en de secretaris. N

De notulen van de vergaderingen worden uiterlijk één maand na de vergadering bezorgd aan de leden van et

de Raad van Bestuur en aan de colleges van burgemeester en schepenen van de. deelnemende gemeenten.

et Deze notulen met bijgevoegd het stemgedrag van de individuele bestuurders en alle documenten waar in de

CA notule' naar verwezen wordt, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden op de zetel van elke deelnemende

el gemeente, onverminderd de decretale bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur. "

te

rm

ce Op verzoek van een raadslid vraagt het deelnemend bestuur aan de projectvereniging om de notulen en alle

P: " stukken waarnaar in de notulen wordt verwezen, elektronisch ter beschikking te stellen. De projectvereniging

à stelt de gevraagde stukken elektronisch ter beschikking aan het deelnemende bestuur en het deelnemende .

" l bestuur bezorgt ze aan het raadslid,

Dit artikel doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de raadsleden wegens

De Raad van Bestuur heeft uitsluitend de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die kaderen binnen het doel van de projectvereniging zoals omschreven in artikel 3.

De Raad van Bestuur is bevoegd voor aile aangelegenheden die piet uitdrukkelijk bij wet of in deze statuten

aan een orgaan van de deelnemende gemeenten is voorbehouden. "

schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 'van het Strafwetboek.

e

Artikel 15 - Bevoegdheden en taken van de Raad van Bestuur

P

" . ,

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het bestuur van de projectvereniging, het dagelijks bestuur -inbegrepen. Hij is bevoegd voor alle handelingen, zonder uitzondering, van bestuur én van beschikking, met inbegrip van het vervreemden, zelfs om niet, van roerende of onroerende goederen en van het hypothekeren, van het lenen én uitlenen, voor om het even welke termijn.. Hij is bevoegd voor alle handels-, verzekerings- en bankverrichtingen, inclusief het opheffen van hypotheken.

De Raad van Bestuur heeft onder meer de bevoegdheid tot het nemen van de volgende beslissingen:

-het opstellen van een huishoudelijk reglement over de werkingsmodaliteiten van de Raad van Bestuur dat bij deze statuten wordt gevoegd, en dat gewijzigd kan worden bij eenvoudige beslissing met gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur; '

-de benoeming van een accountant;

-de formele vaststelling van het personeelskader van de projectvereniging, nadat de goedkeuring ervan door de deelnemende gemeenten werd verworven;

-de gunning van overheidsopdrachten met inachtneming van de wettelijke bepalingen daaromtrent;

-de vaststelling van het budget en de budgetwijzigingen die worden onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten;

-de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.

a4

Artikel 16 - Vertegenwoordiging

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt de projectvereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke akten en handelingen. Hij treedt op als eiser of verweerder in alle rechtsgedingen én beslist over het al dan niet

e aanwenden van rechtsmiddelen.

.

Tegenover derden volstaat, opdat de projectvereniging geldig vertegenwoordigd zou zijn, de handtekening van de voorzitter, in zover deze daartoe speciaal werd gemachtigd door de Raad van Bestuur.

Artikel 17 - Aansprakelijkheid

ere

NDe bestuurders of-hun plaatsvervangers kunnen geen enkele persoonlijke verantwoordelijkheid dragen ten aanzien van de verbintenissen aangegaan door de projectvereniging. Zij zijn overeenkomstig het gemeen recht

o verantwoordelijk voor de vervulling van de hun opgedragen taak en aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de

N tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

" 0 Artikel 18 - Quorum, stemrecht en wijze van beslissing

et

Om geldig te beraadslagen en te beslissen is een aanwezigheidsquorum vastgesteld op de gewone

et meerderheid van het aantal bestuurders of hun plaatsvervangers, zowel in het geheel ais in de groep van de door de gemeenten benoemde bestuurders of hun plaatsvervangers. Van dit aanwezigheidsquorum wordt afgeweken voor een tweede vergadering die volgt op een onvoldoende samengestelde eerdere vergadering, en/of voor zover het gaat om punten die voor de tweede maa! op de agenda voorkomen.

Deze bepaling geldt niet voor de voorstellen tot statutenwijziging (zie artikel 19) en aanvaarding van toetredingen van nieuwe leden (zie artikel 24).

De voor de beslissingen vereiste meerderheid is steeds de gewone meerderheid die bereikt moet worden zowel in. het geheel als in de groep van de door de gemeenten benoemde bestuurders of hun plaatsvervangers. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

DL

De tweede oproeping gebeurt overeenkomstig de bepalingen in artikel 13. In deze tweede oproep wordt er

P: uitdrukkelijk gewezen op het feit dat de Raad van Bestuurde punten die voor de tweede maal op de agenda `voorkomen zal kunnen beraadslagen en beslissen, ongeacht. het aantal aanwezige bestuurders of plaatsvervangers.

Artikel 19 - Statutenwijziging

De wijziging van .de, statuten kan slechts geschieden mits voorafgaandelijke goedkeuring door. alle gemeenteraden van de deelnemende en toegetreden gemeenten. Van het voorstel tot wijziging der statuten

" worden de respectievelijke gemeenteraden daartoe dan ook twee maanden voordien schriftelijk op de hoogste gesteld. De brief zal vergezeld zijn van een tekst met de nieuwe en/of vernieuwde artikels.

Om geldig te beraadslagen en te beslissen over een statutenwijziging is sep aanwezigheidsquorum vastgesteld op twee derde meerderheid van het aantal bestuurders of hun plaatsvervangers; zowel in het geheel als in de g roep van de door de gemeenten benoemde bestuurders of hun plaatsvervangers.

De beslissingen tot statutenwijziging van de projectvereniging dienen genomen te worden met voltalligheid

van stemmen, waarbij de bestuurders stemmen overeenkomstig hun gemeenteraad. "

Ingeval het vereiste aantal niet aanwezig is, kan 'de Raad van Bestuur een tweede Raad van Bestuur samenroepen. Op deze tweede vergadering kan" geldig beslist worden, ongeacht het

" aantal aanwezigen en zulks met voltalligheid van stemmen. '

HOOFDSTUK 3 -- FINANCIEEL BEHEER

Artikel 20 - Boekhouding, budget en jaarrekeningen

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen en met naleving van de richtlijnen die de overheid . uitvaardigt met betrekking tot de boekhoudkundige verrichtingen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2015 - Annexes du Moniteur belge Het budget wordt goedgekeurd uiterlijk op 31 december van het jaar dat voorafgaat.

De Raad van Bestuur keurt de jaarrekening vergezeld van het activiteitenverslag van het afgelopen jaar goed uiterlijk op 31 maart na het verstreken boekjaar.

Artikel 21 - Financiële controle

De Raad van' Bestuur geeft opdracht aan een onafhankelijk accountant die de controle op de financiële toestand uitvoert en hierover jaarlijks rapporteert.

Artikel 22 - Controle door gemeenteraden en neerlegging bij Nationale Bank

De jaarrekening, vergezeld van het activiteitenverslag en het verslag van de accountant wordt binnen de dertig dagen na haar voorlopige " vaststelling door de Raad van Bestuur overgemaakt aan de deelnemende gemeenten.

" De gemeenteraden spreken ziçh op basis Van de in het eerste lid bedoelde stukken bij eenvoudige meerderheid uit over deze jaarrekening.

Nadien wordt de jaarrekening door toedoen van de Raad van Bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van Belge.

Artikel 23 - Financiéring

De financiering van de projectvereniging gebeurt: door middel van:

-subsidiëring vanuit de Vlaamse Gemeenschap;

-jaarlijkse financiële inbreng door de deelnemende gemeenten;

-middelen uit eigen werking, sponsoring en giften.

De bijdrage voor logistieke en administratieve ondersteuning van elke deelnemende gemeente hetzij íiinancieel, hetzij in natura door beslissing van de Raad van Bestuur, als bijdrage in de erfgoedconvenant, is bepaald op jaarlijks 0,3 EURlinwoner in de periode 2015-2020.

HOOFDSTUK 4  LEDEN

Artikel 24 - Toetreding nieuwe ledén

Andere steden en gemeenten dan diegene vermeld in artikel 1 tweede lid kunnen slechts bij een nieuwe Buurtermijn (zie artikel 5) toetreden tot de projectvereniging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

" Kandidaten dienen huri aanvraag, in de vorm van een gemeenteraadsbeslissing, te richten aan de voorzitter van de Raad van Bestuur. Het verzoek tot toetreding wordt dan ais agendapunt gevoegd op de eerstvolgende Raad van Bestuur.

Op de eerstvolgende Raad van Bestuur wordt beslist over een voorlopige aanvaarding. Vervolgens moeten de bestaande deelnemende gemeenten het verzoek tot' toetreding in hun respectievelijke gemeenteraden bespreken en al dan niet aanvaarden.

Een nieuwe deelnemende gemeente kan enkel definitief als lid van de projectvereniging aanvaard worden als alle bestaande deelnemende leden van de projectvereniging daarmee hebben ingestemd. Op de daaropvolgende eerstvolgende Raad van Bestuur worden de nieuwe deelnemende leden al dan niet definitief aanvaard. De beslissingen tot aanvaarding van toetreding dient genomen te worden met voltalligheid van stemmen, waarbij de bestuurders stemmen overeenkomstig hun gemeenteraad.

De toetreding neemt een aanvang op de eerste van de maand volgende op de Raad van Bestuur waarop tot aanvaarding werd beslist. De nieuwe deelnemende leden worden toegevoegd aan het ledenregister dat aan de statuten van de projectverdniging is gehecht.

HOOFDSTUK 5 ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 25 - Ontbinding

. Op verzoek van alle deelnemende gemeenten en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen, kan de Raad van Bestuur met eenparigheid van stemmen de vervroegde ontbinding van de projectvereniging beslissen.

Bij de ontbinding krachtens het voorgaand lid of door het verstrijken van de periode waarvoor de projectvereniging werd opgericht, desgevallend verlengd, wordt de projectvereniging ontbonden en wijst de Raad van Bestuur die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan. De Raad van Bestuur vervalt .op het ogenblik vande ontbinding.

Artikel 26 - Vereffening

In gevat van ontbinding van de projectvereniging worden de activa, na aanzuivering van de eventuele passiva, overgedragen aan de deelnemende gemeenten in verhouding tot de betaalde financiële bijdragen.

Bij de ontbinding van de projectvereniging zullen de eventueel in gebruik gegeven .goederen worden 'teruggegeven aan de eigenaars, in zoverre hun rechten daarop kunnen bewezen worden.

In geval van ontbinding van de projectvereniging worden de resterende activa waar geen enkele deelnemende gemeente rechten op kan doen gelden, overgedragen aan een vereniging of organisatie met een gelijkaardig doel vooraf bepaald door de Raad van Bestuur, of aan een goed doel eveneens vooraf bepaald door de Raad van Bestuur.

Na aanzuivering van alle ontvangsten en lasten alsmede van de kosten der liquidatie of bewaring welke voor deze " regeling gedaan worden, wordt het netto-actief evenredig verdeeld onder aile deelnemende gemeenten.

Christof D'Haese

burgemeester

Namens de stad Aalst

Wim Leerman Karim Van Overmeire

secretaris -schepen

Namens de gemeente Denderleeuw

Paul Rollier Jan De Nul

secretaris " schepen

"

'Voor- Namens de gemeente Erpe-Mere

'l;ehouden

aan het .

Belgisch

Staatsblad



=Bruno Van Mafdegem Marseen Lambrecht

secretaris schepen

Namens de gemeente Lede

Paul Vijvennan Elke Meganck

secretaris schepen

Namens de stad Ninove

Arnold Blockerije Veerie Cosyns

secretaris schepen "

Waarvan akte.

Leden Raad Van Bestuur.

Dendarleeuw: De Nuf Jan, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november2013

Depderfeeuw: Waegeman Lutgardis, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november2013

Denderleeuw: Slagmulder Kristof, raadgevend bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Ninove: Cosyns Veerle, stem gerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Ninove: Evenepoe! Henri, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013 '

Ninove: Van Den Driessche Kurt, raadgevend bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Lede: Rasschaert Dirk, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Lede: Meganck Elke, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Lede: Van Cautereri Kim, raadgevend bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Erpe-Mere: Lambrecht Marseen, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Erpe-Mere: Elaut Ellen, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 no'ember 2013

Erpe-Mere: Van lmpe Maggie, raadgevend bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Aalst: Johan Van Dorpe, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 05 november 2014

Aalst: De Koninck Iwein, stemgerechtigd bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Aalst: Van Brempt Louis Michel, raadgevend bestuurder, aanvang functie op 27 november 2013

Johan Van Dorpe

Ondertekènd voorzitter

l ~

fe" '

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de 'rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
ERFGOED DENDERLAND

Adresse
GROTE MARKT 3 9300 AALST

Code postal : 9300
Localité : AALST
Commune : AALST
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande