ORDE VAN SINT-JAN VAN JERUSALEM, HOSPITAALRIDDERS - PRIORAAT VAN DE LAGE LANDEN - STEUNFONDS, AFGEKORT : O.S.J. - STEUNFONDS

Association sans but lucratif


Dénomination : ORDE VAN SINT-JAN VAN JERUSALEM, HOSPITAALRIDDERS - PRIORAAT VAN DE LAGE LANDEN - STEUNFONDS, AFGEKORT : O.S.J. - STEUNFONDS
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 414.661.637

Publication

29/08/2012
ÿþ MOD2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblar

*12148080"

11111

Oudenaarde

2 0 AIO. 2012

Griffie

Ondememingsnr: 414.661.637

Benaming

(voluit) ; Orde van Sint-Jan van Jeruzalem, Hospitaalridders - Prioraat van de Lage Landen - Steunfonds

(verkort) : Q.S.J. - Steunfonds

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Fietelstraat 139 te 9700 OUDENAARDE

Onderwerp akte : aanpassing en coördinatie statuten - aanpassing raad van bestuur

Opgericht bij onderhandse akte te Brussel op 23 oktober 1974, gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 19 december 1974, onder nummer 8729.

Waarvan de statuten laatst werden gewijzigd bij beslissing van de Buitengewone Algemene Vergadering van 2 juli 2012, neergelegd ter publicatie in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Zijn verschenen ais oprichters:

1.De Heer De Wulf Maurits, burgemeester, wonende te Mechelsesteenweg 89, 3072 Nossegem;

2.De Heer De Bisschop Frans, nijveraar, wonende te Brusselstraat 266, 1720 Groot-Bijgaarden;

3.De Heer Flamey Etienne, Dominicaan, wonende te Hoogstraat 41 , 9000 Gent;

4.De Heer Maillard Roland, beheersdirecteur, wonende te Fen nestraat 45 , 8900 leper;

5.De Heer Van Heule Gilbert, doctor chiropractor, wonende te Demonstraat 13 , 8900 leper.

Alle voornoemden hebben de Belgische nationaliteit

TITEL 1. Naam, zetel, doel, duur, giften

Artikel 1. De vereniging is een vereniging zonder winstoogmerk en draagt de naam: "Orde van Sint-Jan van Jeruzalem, Hospitaalridders - Prioraat van de Lage Landen - Steunfonds", in 't kort °O,S.J. - Steunfonds'.

Deze naam moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "vzw", met nauwkeurige aanwijzing van zetel.

Artikel 2. De zetel van de vereniging is gevestigd te 9250 Waasmunster, Kasteelstraat 14.

De vereniging ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Dendermonde,

De zetel mag naar elk ander adres in België worden overgebracht bij eenvoudige beslissing van de Raad

van Bestuur.

Artikel 3. De vereniging heeft tot doel : het in stand houden en bevorderen van een internationale; dienstbaarheid aan minstbedeelden, behoeftigen en zieken, volgens de aloude tradities van de Orde van Sint-Jen van Jeruzalem, Hospitaalridders.

Zij zal dit doel uitsluitend uitoefenen door hulp in ontwikkelingslanden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

Zij mag aile handelingen verrichten die bijdragen of zouden kunnen bijdragen tot de verwezenlijking van dat doel.

Op de laatste biz. van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 4, De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde worden ontbonden.

Titelli. Leden

Artikel 5. Het aantal leden is onbeperkt, maar moet ten minste drie bedragen.

Artikel 6. De Algemene Vergadering beslist over de aanvaarding van nieuwe leden met een meerderheid

van twee derde van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Om tot het lidmaatschap te

worden toegelaten, moeten de kandidaten een van de volgende functies bekleden:

1.pricr, commandeur of hoofdhospitalier van de Orde van Sint-Jan van Jeruzalem, Hospitaalridders -

Prioraat van de Lage Landen

2.hospitatier of vice-hospitalier van een van de commanderijen van het vermelde prioraat,

Het lidmaatschap neemt automatisch een einde wanneer de betrokkenen deze functies niet meer vervullen.

Artikel 7. Efk lid kan te allen tijde ontslag nemen. Het ontslag moet aan de Raad van Bestuur schriftelijk ter kennis worden gebracht. Ontslag of uitsluiting uit de Orde van Sint-Jan van Jeruzalem, Hospitaalridders - Prioraat van de Lage Landen, geldt als ontslag uit de vereniging, de hoedanigheid van ridder of dame van deze Orde in dat Prioraat een essentiële voorwaarde zijnde van hun lidmaatschap van de vereniging.

De uitsluiting van een lid kan slechts door de Algemene Vergadering en met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden worden uitgesproken.

Artikel 7bis. Op de zetel van de vereniging wordt door de Raad van Bestuur een register van leden gehouden. Dit register vermeldt de naam, de voornamen en woonplaats van de leden of, in gevat het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel, evenals aile beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van de leden.

Alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden moeten door de Raad van Bestuur in dat register worden ingeschreven binnen de acht dagen nadat zij van de beslissing in kennis is gesteld of kennis heeft genomen.

Artikel 8. Ontslagnemende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers, noch erfgenamen van overleden leden, hebben op geen enkele wijze deel in of rechtop het vermogen van de vereniging.

Evenmin zijn zij ertoe gerechtigd opgave of overlegging van rekeningen of inventaris te vorderen, zegel te laten leggen of teruggave van of vergoeding van gestorte bijdragen of gedane inbrengsten te eisen.

Artikel 9. De Algemene Vergadering bepaalt jaarlijks de lidmaatschapsbijdrage. Zij mag niet meer bedragen dan honderd euro.

TITEL III. Raad van Bestuur

Artikel 10. De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur van ten minste drie leden, die lid moeten zijn van de vereniging.

Wanneer de vereniging slechts het wettelijk bepaald minimum van drie werkende leden heeft, mag de Raad van Bestuur slechts uit twee bestuurders bestaan. De dag waarop een vierde werkend lid wordt aanvaard, zal de Algemene Vergadering overgaan tot de benoeming van een derde bestuurder.

Bestuurders worden bij geheime stemming benoemd door de jaarlijkse Algemene Vergadering voor een termijn van vijf jaar. Zij zijn zowel herkiesbaar als te allen tijde afzettiaar.

De bestuurder aangeduid om te voorzien in een tijdens het mandaat opengevallen plaats is slechts benoemd voor de nog lopende duur van dat mandaat.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

MODz.2

Artikel 11. De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. Zij ontvangen noch bezoldiging, noch presentatiegeid of op geen enkele wijze andere vergoeding, behoudens terugbetaling van gedane uitgaven of voorschotten vo or te stellen kosten.

Artikel 12. De Raad van Bestuur kiest onder haar leden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, eventueel ook, indien de Raad van Bestuur meer dan drie leden telt, een ondervoorzitter.

Artikel 13. De voorzitter of, in geval hij belet of afwezig is, twee bestuurders, roepen de Raad van Bestuur bijeen,

De voorzitter zit de vergadering van de Raad van Bestuur voor. In geval hij belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter, indien in het ondervoorzitterschap is voorzien, en , zo zulks niet het geval is of ook hij belet of afwezig is, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.

Artikel 14. De Raad van Bestuur kan slechts geldig vergaderen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen.

Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of indien hij belet of afwezig is, de stem van degene die hem vervangt.

ledere bestuurder mag schriftelijk volmacht geven aan één van de andere bestuurders om hem te vertegenwoordigen op de vergaderingen van de Raad van Bestuur.

De bestuurder kan volmacht geven door middel van een stuk dat zijn handtekening draagt (met inbegrip van de digitale handtekening zoals bedoeld in artikel 1322, alinea 2 B.W.) waarvan kennis is gegeven per brief, telefax, e-mail of enig ander middel vermeld in artikel 2281 B.W.

Een bestuurder mag meerdere van zijn collega's vertegenwoordigen en mag, naast zijn eigen stem, evenveel stemmen uitbrengen als hij volmachten heeft ontvangen,

Artikel 15, Van elke vergadering worden notulen opgesteld.

Zij worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en door de bestuurders die erom verzoeken en daaropvolgend ingeschreven in een daartoe bestemd register. Uittreksels ervan worden geldig ondertekend door twee bestuurders.

Leden hebben het recht om inzage van de notulen te vragen.

Artikel 15bis. Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de Raad van Bestuur, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders voor dat de Raad van Bestuur een besluit neemt

De bestuurder met het tegenstrijdig belang, verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.

Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

Artikel 16. De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen van intern bestuur te verrichten die nodig of dienstig zijn tot de verwezenlijking van het doel van de vereniging, met uitzondering van die handelingen waarvoor de Algemene Vergadering exclusief bevoegd is.

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit collegiaal bestuur, met name overleg en toezicht, kunnen de bestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen, Zodanige verdeling van taken kan aan derden niet worden tegengeworpen, zelfs niet nadat ze zijn openbaar gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken bestuurder(s) in het gedrang_

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

De Raad van Bestuur kan een deel van zijn bestuursbevoegdheden delegeren aan één of meerdere derden niet-bestuurders, zonder dat deze overdracht evenwel betrekking kan hebben op het algemeen beleid van de vereniging of de algemene bestuursbevoegdheid van de Raad van Bestuur.

Artikel 17. De Raad van Bestuur vertegenwoordigt als college de vereniging in alle handelingen in en buiten rechte. Hij vertegenwoordigt de vereniging door de meerderheid van zijn leden.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur ais college, wordt de vereniging in en buiten rechte eveneens vertegenwoordigd door één bestuurder, die alleen handelt.

Artikel 18. Het dagelijks bestuur van de vereniging op intern vlak alsook de externe vertegenwoordiging wat betreft het dagelijks bestuur kan door de Raad van Bestuur worden opgedragen aan één of meer personen.

indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt , moet worden gespecifieerd of deze personen alleen of gezamenlijk of als college kunnen handelen en dit zowel wat het intern dagelijks bestuur als de externe vertegenwoordigingsmacht voor dat dagelijks bestuur betreft,

Bij gebrek aan wettelijke omschrijving van wat het `dagelijks bestuur" omvat, worden tot daden van dagelijks bestuur gerekend alle handelingen die dag aan dag moeten worden verricht ont de normale gang van zaken van de vereniging te verzekeren, en die, hetzij wegens hun minder belang, hetzij wegens de noodzakelijkheid een onverwijlde beslissing te nemen, het optreden van de Raad van Bestuur niet vereisen of niet wenselijk maken.

De benoeming van de personen belast met het dagelijks bestuur en hun ambtsbeëindiging wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier ter griffe van de rechtbank van koophandel, en van een uittreksel daarvan bestemd om in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad te worden bekendgemaakt. Uit die stukken moet in ieder geval blijken of de personen die de vereniging vertegenwoordigen inzake dagelijks bestuur, de vereniging ieder afzonderlijk, gezamenlijk, dan wel als college verbinden alsook de omvang van hun bevoegdheden.

Artikel 19, Alle geschriften houdende verbintenis vanwege de vereniging worden, behoudens bijzondere opdracht gegeven door de Raad van Bestuur, ondertekend door twee bestuurders, die tegenover derden geen bewijs moeten leveren van een voorafgaande machtiging door de Raad van Bestuur.

Artikel 20. De Raad van Bestuur vaardigt het huishoudelijk reglement uit in de mate waarin hij dat nuttig oordeelt.

TITEL IV. Algemene Vergadering

Artikel 21. De Algemene Vergadering is samengesteld uit de leden van de vereniging en wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. in geval hij belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter, indien in het ondervoorzitterschap is voorzien en, zo zulks niet het geval is of ook hij belet of afwezig is, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.

Elk lid kan zich door een ander lid op de Algemene Vergadering bij volmacht laten vertegenwoordigen,

Het lid kan volmacht geven door middel van een stuk dat zijn handtekening draagt (met inbegrip van de digitale handtekening zoals bedoeld in artikel 1322, alinea 2 B.W.) waarvan kennis is gegeven per brief, telefax, e-mail of enig ander middel vermeld in artikel 2281 B.W.

Een lid mag meerdere van zijn collega's vertegenwoordigen en mag, naast zijn eigen stem, evenveel stemmen uitbrengen als hij volmachten heeft ontvangen,

Elk lid beschikt op de Algemene Vergadering over één stem.

Artikel22.De volgende exclusieve bevoegdheden kunnen uitsluitend door de Algemene Vergadering

uitgeoefend worden:

1.De wijziging van de statuten;

2.De benoeming en de afzetting van de bestuurders;

3.De benoeming en de afzetting van de commissaris en het bepalen van zijn/haar bezoldiging;

4.De kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

iU,OD 22

5.De goedkeuring van de begroting en van de rekening;

6.De ontbinding van de vereniging;

?.De uitsluiting van een lid;

8.De omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmeriç

9.En aile statutair toegekende bevoegdheden zoals de aanvaarding van een lid overeenkomstig artikel 6 in

de statuten.

Alle andere bevoegdheden worden uitgeoefend door de Raad van Bestuur onder voorbehoud van de

bijzondere machtiging voorzien in artikel 16, tweede lid.

Artikel 23. Voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar en de begroting van de inkomsten en uitgaven voor het volgend jaar, moet jaarlijks een Algemene Vergadering worden gehouden op plaats, dag en uur door de Raad van Bestuur vastgesteld. Deze vergadering muet worden gehouden in de loop van de maanden februari, maart of april volgend op het boekjaar waarop de rekeningen betrekking hebben.

Buitengewone Algemene Vergaderingen kunnen word en bijeengeroepen op initiatief van de voorzitter of bij beslissing van de Raad van Bestuur, telkens zij dat in het belang van de vereniging achten.

Ingeval één vijfde van de leden de voorzitter of de Raad van Bestuur verzoekt om de bijeenroeping van een buitengewone Algemene Vergadering met aanduiding van de agenda, zijn zij verplicht die vergadering bijeen te roepen binnen de dertig dagen volgend op de aanvraag.

Artikel 24. De uitnodiging tot de Algemene Vergadering met de te bespreken agenda worden aan de leden bezorgd ten minste acht dagen voor de vergadering. Deze oproeping wordt ondertekend door de voorzitter of door de secretaris.

De agenda wordt bil de oproeping gevoegd. Elk voorstel, ondertekend door ten minste één vijfde van de leden, wordt op de agenda geplaatst.

Artikel 25, In algemene regel is de Algemene Vergadering geldig samengesteld ongeacht het aantal van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Met uitzondering van de door de wet of door onderhavige statuten voorziene gevallen, worden de besluiten van de Algemene Vergadering genomen bij eenvoudige meerderheid van de stemmen van aanwezige en vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen over het aanstellen van personen wordt overgegaan tot herstemming tussen de twee kandidaten die het grootst aantal stemmen hebben behaald. Ingeval er ook bij deze stemming staking van stemmen is, geldt de uittredende bestuurder als verkozen of bij gebreke daaraan de oudste in lidmaatschap.

De wijziging van de statuten vereist een beraadslaging in een vergadering die voldoet aan een quorum van 2/3 van de werkende leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn. In geval op de eerste vergadering minder dan 213 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen en besluiten, alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden hierna bepaald, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. De beslissing wordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde 'werkende leden, Enkel wanneer de statutenwijziging betrekking heeft op het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht of op de vrijwillige ontbinding van de vereniging, vereist ze een meerderheid van 415 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde werkende leden.

Artikel 26. Van elke vergadering worden notulen opgesteld. Zij worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en door leden die erom verzoeken, en daaropvolgend ingeschreven in een daartoe bestemd register. Uittreksels ervan worden geldig ondertekend door twee bestuurders. De leden hebben het recht om inzage van de notulen te vragen.

Zolang de vereniging voor het laatst afgesloten boekjaar de drempelbedragen vermeld in de wet niet overschrijdt, is de vereniging niet verplicht een commissaris te benoemen.

Zodra de vereniging de drempelbedragen overschrijdt, wordt de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen hierin weer te geven, aan een commissaris opgedragen, te benoemen door de Algemene Vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren voor een termijn van drie jaar. Deze bepaalt ook de bezoldiging van de commissaris,

TITEL V, Begrotingen, rekeningen, reservefonds

MaD 22

Luik B - Vervolg

Artikel 27, Het boekjaar loopt van één januari tot eenendertig decembervan hetzelfde burgerlijk jaar

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig het bepaalde in de wet en de daarop toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

Artikel 28. Elk jaar op 31 december wordt het boekjaar afgesloten. De Raad van Bestuur bereidt de rekeningen en begroting voor en legt ze ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering,

De jaarrekening wordt neergelegd in het dossier gehouden op de griffie van de rechtbank van koophandel overeenkomstig het bepaalde in de wet. Voor zover van toepassing wordt de jaarrekening neergelegd bij de Nationale Bank overeenkomstig het bepaalde in de wet en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten,

De leden hebben het recht om inzage van alle boekhoudkundige stukken te vragen.

Artikel 29. Het eventueel batig saldo hoort toe aan de vereniging en wordt in het reservefonds gestalt Een eventueel nadelig saldo wordt van het reservefonds afgenomen.

TITEL VI. Ontbinding en vereffening

Artikel 30. In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging duidt de Algemene Vergadering één of meerdere vereffenaars aan. De Algemene Vergadering bepaalt tevens hun bevoegdheden en de voorwaarden van vereffening.

Artikel 31. In geval van ontbinding, zowel vrijwillige als gerechtelijke, wordt het vermogen van de vereniging overgedragen aan één of meer door de Algemene Vergadering aan te wijzen verenigingen, werken en/of stichtingen, bij voorkeur in Vlaanderen, die een gelijkaardig doel nastreven.

TITEL Vil. Diverse

Artikel 32. Ingeval zich moeilijkheden zouden voordoen met betrekking tot de interpretatie van huidige statuten of in verband met genomen beslissingen, dan wordt daarover onherroepelijk beslist door de Algemene Vergadering, de leden door hun toetreding uitdrukkelijk verzakend aan elk rechtsgeding.

Artikel 33. Voor alles wat in deze statuten niet uitdrukkelijk geregeld is, is de wet van 27 juni 1921 van toepassing.

De Raad van Bestuur is vanaf heden samengesteld ais volgt

Voet Christiaan, wonende Kasteelstraat 14 te 9250 Waasmunster

voorzitter en secretaris

Vandendriessche Stefaan, wonende Groenstraat 37 te 3190 Boortmeerbeek

ondervoorzitter en penningmeester

Goossens Herman, wonende Fietelstraat 139 te 9700 Oudenaarde

bestuurder

Heremans Karel, wonende Streeklaan 6 te 3060 Bertem

bestuurder

Janssens Joseph, wonende Delheidestraat 21 te 3520 Zonhoven

bestuurder

Verbeke Paul, wonende Gulden Peerdenstraat 82 te 8310 Brugge

bestuurder.

Deze benoemingen gelden tot de Algemene Vergadering in 2017,

Het mandaat van Cnudde Antoon, wonende Gentstraat 125 te 9700 Oudenaarde is verlopen en wordt niet verlengd. Bijgevolg verlaat hij de Raad van Bestuur.

Voet Christiaan, voorzitter.

"

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/08/2012 - Annexes du Moniteur belge

`Voorbehouden aan het Belgisch Staatsbtaci~

Coordonnées
ORDE VAN SINT-JAN VAN JERUSALEM, HOSPITAALRI…

Adresse
FIETELSTRAAT 139 9700 OOIKE(OUDENAARDE)

Code postal : 9700
Localité : Ooike
Commune : OUDENAARDE
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande