S²NB

Association sans but lucratif


Dénomination : S²NB
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 848.289.744

Publication

07/09/2012
ÿþ! :S

M4D 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter grijze

GRIFFIE RECHTBANK 1

111

*iaiszoss"

2 9 AUG, 2012

DENDERMONDE

Griffie

Voor-

behouden

aan het

Belgisch Staatsblad

Ctndernemingsnr : 89 ZS ' 2.239 -"(44

Benaming

{voluit) : SZNB

(verkort):

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Wegvoeringsstraat 111 - 9100 Sint-Niklaas

Onderwerp akte

Maatschappelijke naam:

S2NB

Maatschappelijke zetel;

Wegvoeringsstraat 111

9100 Sint-Niklaas

tel: 03 777 29 47

Rek. nr: 001-6777369-62

ONTWERPSTATUTEN van een VZW.

Op heden, de 31 juli tweeduizend en twaalf, tussen ondergetekenden:

1.Christiaens Patrick, geboren 05/11/1969 te Sint-Niklaas, wonende Godschalkstraat 21, 9100 Sint-Niklaas

2.Troch Hans, geboren 30/03/1954 te Sint-Niklaas, wonende Bremstraat 30, 9100 Sint-Nikiaas

3.Baeck Gino, geboren 1 3107 /1 976 te Sint-Niklaas, wonende Neerkouter 22, 9111 Belsele

4.Wymeersch Carine, geboren 06/04/1958 te Sint-Niklaas, wonende Passtraat 430, 9100 Sint-Niklaas

Wordt overeengekomen een vereniging-zonder winstoogmerk op te richten overeenkomstig de wetten en de

reglementen van de KBVB, waarvan de statuten luiden als volgt:

1.DOELSTELLING EN LIDMAATSCHAP

A. Doelstelling

1.1

De doelstelling van S2NB is zowel de deelgemeenten als de stad op een transparante manier te laten besturen t.t.z. verantwoording afleggen op een zeer doorzichtige manier t.o.v. de bevolking en vooral op een doordachte en professionele manier om te springen zowel met de gemeenschapsgoederen als dei gemeenschapsfinancin. S2NB Transparant stelt zich ais doel het ontwikkelen van een duurzame toekomstvisie op Sint-Niklaas, Sinaai, Nieuwkerken en Belsele!Puivelde en dit zowel op sociaal als economisch vlak. Doo( onderzoek en dialoog willen wij op een wetenschappelijk en sociaal onderbouwde manier een correct beeld' scheppen van onze samenleving en op basis hiervan een realistische toekomstvisie uitbouwen die een,

antwoord biedt op de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. .

B.Lidmaatschap

1.2

Iedereen kan lid worden van S2NB, mits hij/zij artikel 1.1 aanvaardt en het lidgeld betaalt. Het bedrag van

de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage wordt door de partijraad bepaald op voorstel van het partijbestuur.

Alleen de partijraad kan beslissen over de uitsluiting uit de partij. De partijraad kan ook besluiten tot weder

opneming van een lid.

1.3

Kiesgerechtigde leden zijn zij die de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt en ten minste 3 maanden lid zijn, = behalve in afdelingen die nog geen 3 maanden bestaan. Deze termijn wordt bewezen door het bezit van een lidkaart van het vorige jaar of via vermelding op de ledenlijsten bezorgd door het Algemeen Secretariaat.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso{o)n{en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOO 2,2

1.4

De leden worden ingeschreven in de afdeling en het arrondissement van de gemeente waar zij wonen. Individuele leden die niet bij de afdeling van hun gemeente willen aansluiten, kunnen zich aansluiten op het nationale niveau. Wie buiten Vlaanderen verblijft, kan als lid ingeschreven worden in de afdeling van zijn/haar keuze of op het algemeen secretariaat.

1.5

Kaderleden zijn de bestuursleden en mandatarissen van S2NB,

1.6

Mandatarissen zijn alle personen die uit hoofde van hun lidmaatschap van de partij een mandaat vervullen,

hetzij door verkiezing, hetzij door aanwijzing, hetzij rechtstreeks voortvloeiend uit één van beide.

1.7

Mandatarissen die geen lid waren van de partij op het moment van hun verkiezing en lid willen worden, mogen in de laatste 6 maanden hun mandaat niet hebben uitgeoefend namens een andere nationaal gestructureerde politieke formatie. Het lidmaatschap van lokale mandatarissen dient goedgekeurd te warden door het arrondissementeel bestuur. Het lidmaatschap van provinciale en nationale mandatarissen dient goedgekeurd te worden door het partijbestuur en bekrachtigd door de partijraad. Uitzonderingen op de termijn van 6 maanden kunnen toegestaan worden door het partijbestuur. Voor lokale mandatarissen dient deze uitzondering aangevraagd te worden door het arrondissementeel bestuur.

1.8

Personeelsleden zijn alle personen die werken in loondienst of in bezoldigde opdracht van de partij-vzw's, een parlementaire of provinciale fractie, een parlementslid, een minister, een staatssecretaris of een bestendig afgevaardigde,

2.STEMMINGEN EN MEERDERHEDEN.

2.1.

Aile beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid tenzij een bijzondere meerderheid is vereist,

2.2.

Een gewone meerderheid bedraagt meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen. Een bijzondere meerderheid bedraagt minstens twee derden van de uitgebrachte stemmen, Onthoudingen worden niet meegerekend voor het behalen van de meerderheid, Ongeldige stemmen warden nooit meegerekend. indien de helft of meer dan de helft van de stemmen onthouding zijn, wordt de stemming als ongeldig beschouwd.

2.3.

Indien een voorstel geen meerderheid haalt, is het voorstel verworpen.

2.4.

Bij een stemming in het arrondissementeel bestuur, het partijbestuur of de partijraad, moet minstens de helft

van de stemgerechtigde bestuurs- of raadsleden een geldige stem uitbrengen om geldig te beslissen.

2.5,

Cijfermatige uitslagen van stemmingen mogen niet buiten het betrokken bestuur worden bekendgemaakt,

tenzij het betrokken bestuur of de betrokken raad hier unaniem anders over beslist,

2.6.

Het stemrecht is persoonlijk. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

2.7.

Stemmen per brief of elektronisch is enkel toegestaan voor de verkiezingen van de algemeen voorzitter én

mits de door de partijraad goedgekeurde procedure daarin voorziet.

2.8.

Beraadslaging en stemming over personen, interne bestuursverkiezingen uitgezonderd, worden in

afwezigheid van de betrokkene gehouden.

Over personen wordt steeds bij geheime stemming beslist.

2.9.

indien er slechts over één kandidaat wordt gestemd is een onthouding mogelijk. Om verkozen te zijn is een

gewone meerderheid noodzakelijk.

2.10.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

mon 2.2

Bij gelijkheid van stemmen tussen twee kandidaten gelden in orde van belangrijkheid de volgende voorrangsregels:

A. (indien van toepassing:) de andere kandidaat heeft voorrang op de aftredende voorzitter, respectievelijk aftredend secretaris of penningmeester;

B. hef niet-aftredend lid heeft voorrang op het aftredend lid;

C. de vrouwelijke kandidaat gaat voor op de mannelijke, uitgezonderd bij het samenstellen van de kandidatenlijsten voor de externe verkiezingen.

D. de jongere in leeftijd gaat voor op de oudere;

2.11

Wanneer voor een plaats meer dan twee kandidaturen werden ingediend en na de eerste stembeurt niemand de meerderheid heeft behaald, wordt in een tweede stembeurt opnieuw over alle kandidaten gestemd. Behaalt ook bij de tweede stembeurt niemand de meerderheid, dan wordt voor de derde en zo nodig de volgende stembeurten telkens de kandidaat die het minst aantal stemmen behaalde van de stemming uitgesloten, tot één kandidaat de meerderheid haalt. Bij de verkiezing van de algemeen voorzitter wordt de procedure met een bijzondere meerderheid vastgelegd door de partijraad.

3.PARS1,}STRUCTUREN

A. Algemeen

3.1.

S2NB is georganiseerd op vier werkingsniveaus: afdelingen (lokaal), arrondissementen, provincies en het

nationale niveau,

Op elk niveau bestaat een ledenvergadering. De ledenvergaderingen vormen, elk op hun niveau, het

hoogste beslissingsorgaan,

Op lokaai, arrondissementeel en het niveau van de gemeenschap bestaat telkens een bestuur. Binnen de

provincie bestaat een provinciaal overlegcomité.

B. " Afdeling

3.2

De kleinste organisatorische entiteit van de partij is de afdeling,

3.3.

Het werkgebied van een afdeling valt volledig samen met het werkgebied van een gemeenteraad. Hierop

zijn twee uitzonderingen mogelijk:

A. Wanneer er in de betreffende gemeente te weinig leden zijn voor een volwaardige afdeling, mag een afdeling worden opgericht die verschillende gemeenten overspant. De erkenning en de afbakening van het werkgebied moet door het arrondissementeel bestuur ter goedkeuring worden voorgelegd aan de eerstvolgende arrondissementele ledenvergadering.

B. In steden met minimum 200.000 inwoners mogen naast de afdeling ook onderafdelingen worden opgericht met het oog op een specifieke werking in de diverse deelgemeenten of districten. De structuur van de onderafdeling volgt qua samenstelling, verkiezing en financiering de bepalingen voor het afdelingsbestuur. De hoofdafdeling staat een deel van haar aandeel in de ledenbijdragen af aan de onderafdeling.

3.4.

Als nieuwe afdeling kan worden erkend een groep van ten minste 5 leden boven de 16 jaar. De erkenning gebeurt door het arrondissementeel bestuur bij gemotiveerde beslissing, mede te delen aan de eerstvolgende arrondissementele ledenvergadering.

Een kleinere g roep van gemotiveerde mensen die in een gemeente wonen waar nog geen S2NB afdeling bestaat, kan als kern beschouwd worden, mits een resultaatverbintenis om zo snel mogelijk een volwaardige afdeling te worden met 5 leden. De kern staat onder toezicht van het arrondissementeel bestuur tot ze een volwaardige afdeling wordt.

3.5.

Het arrondissementeel bestuur kan een afdeling die niet meer voldoet aan de gestelde voorwaarden

ontbinden.

C.Afdelingsbestuur

3.6.

Elke afdeling heeft een bestuur.

Het bestuur bestaat uit:

- een afdelingsvoorzitter;

- een ondervoorzitter;

- de andere leden van het afdelingsbestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

3.7

Onder S2NB gemeenteraadsleden dient te worden verstaan:

- de gemeenteraadsleden en de districtsraadsleden verkozen op S2NB lijsten

aangeduid door de S2NB fracties;

- de gemeenteraadsleden, de districtsraadsleden die op het moment van hun

verkiezing geen lid waren van de partij maar ondertussen als lid aanvaard zijn.

D.1.edenvergadering

3.8

Minstens één keer per jaar wordt in elke afdeling een ledenvergadering gehouden waarvoor alle kiesgerechtigde leden door het afdelingsbestuur worden uitgenodigd, Ook het arrondissementeel bestuur wordt hierop uitgenodigd.

3.9 "

Tijdens de ledenvergadering evalueren de leden het beleid van het afdelingsbestuur en stemmen ze over

kwesties die hen worden voorgelegd door het afdelingsbestuur,

E. Partijbestuur

3.10.

Het partijbestuur is het nationaal bestuur van SzNB

3.11

Het partijbestuur is belast met de uitvoering van de beslissingen van de partijraad. Het heeft tot taak de politieke ontwikkelingen van nabij te volgen en is bevoegd om te beslissen in spoedeisende omstandigheden, onder voorbehoud van goedkeuring van de partijraad.

3.12

Het partijbestuur kan de arrondissementele verantwoordelijken samenroepen voor het bespreken van de

organisatorische werking van de partij. Deze vergadering wordt voorgezeten door de algemeen voorzitter.

3.13

Indien door het ledencongres besloten wordt tot regeringsdeelname, beslist het partijbestuur over de

voordracht van de regeringsleden. De partijraad dient deze beslissing te bekrachtigen.

3.14

Het partijbestuur bestaat uit:

- de algemeen voorzitter, rechtstreeks verkozen door alle kiesgerechtigde leden;

- een ondervoorzitter, verkozen door de partijraad;

- een algemeen secretaris, verkozen door de partijraad;

- een algemeen penningmeester; verkozen door de partijraad;

- de fractievoorzitters van de verschillende parlementsfracties, aangevuld met 1 afgevaardigd parlementslid

per fractie per afgesloten schijf van 6, telkens aangeduid door de fractie in kwestie;

- de voorzitter van de partijraad;

- de ministers, staatssecretarissen en parlementsvoorzitters van SzNB;

- de ex-ministers, -staatssecretarissen en -parlementsvoorzitters van SzNB tot het einde van de

bestuursperiode van het partij bestuur

- vijftien partijbestuursleden, verkozen door de partijraad en die geen nationaal mandaat bekleden en geen

personeelslid zijn en waarbij elke provincie minstens 1 vertegenwoordiger heeft.

Leden met raadgevende stem zijn:

- de directeur van S2N6;

- de partijwoordvoerder van S2NB;

- de coördinator van de studiedienst van S2NB;

Indien de voorzitter van de partijraad niet aanwezig kan zijn op de partijraad, wordt hij op het partijbestuur dat aan die partijraad voorafgaat vervangen door de ondervoorzitter van de partijraad, zonder stemrecht

indien één van de vijftien door de partijraad verkozen partijbestuursleden een nationaal mandaat verwerft of ontslag neemt uit de partijraad, verkiest de partijraad een nieuw partijbestuurslid dat geen nationaal mandaat bekleedt en dit onder dezelfde voorwaarden als hierboven vermeld.

4.INTERNE BESTUURSVERKIEZINGEN

A, 'Algemeen

4.1

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOO 2,2

De partijraad en aile besturen worden om de drie jaar samengesteld door verkiezingen. De partijraad kan echter met een bijzondere meerderheid vervroegde verkiezingen uitschrijven.

4.2.

Het aftredend bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie en het verloop van de verkiezingen op zijn niveau, Bij oprichting van een nieuwe raad of een nieuw bestuur is het hogere bestuur, zoals hierna bepaald, daarvoor verantwoordelijk.

4.3

De kiesverrichtingen zelf worden geleid door de voorzitter van het hogere bestuur of zijn afgevaardigde,

stemgerechtigd lid van dat bestuur op afdelingsniveau door de arrondissementeel voorzitter of zijn afgevaardigde; op arrondissementeel niveau door de algemeen voorzitter of zijn afgevaardigde.

4.4.

Op nationaal niveau is het aftredende en vervolgens het nieuwe bureau van de partijraad

verantwoordelijk voor organisatie en het verloop van de verkiezingen. Het leidt ook zelf de kiesverrichtingen.

4.5.

De kiesgerechtigde leden worden bij gewone brief die uiterlijk de 15de dag vábr de verkiezingen moet toekomen, opgeroepen om deel te nemen aan de verkiezingen en, ais ze zich willen inzetten voor de uitbouw van de partij, om zich kandidaat te stellen. Daartoe worden dan ook de nodige formulieren bijgevoegd.

4.6

De oproepingsbrief vermeldt in het bijzonder;

A. datum, uur en plaats van de verkiezingen;

B. wie mag kandideren en hoe dit moet gebeuren;

4.7,

Kandidaturen moeten schriftelijk worden ingediend en uiterlijk de 7de dag vbbr de verkiezingen toekomen bij

de secretaris van het bestuur dat verantwoordelijk is bij de verkiezingen.

De kandidaatstelling vermeldt voornaam, naam, geslacht, leeftijd en volledig adres van de kandidaat en zijn

hoedanigheid binnen de partij; de kandidaat dateert en ondertekent de kandidaatstelling.

4.8.

Uiterlijk de Ede dag vbbr de verkiezingen wordt aan de leden, bedoeld in art. 4.5., een tweede

oproepingsbrief toegezonden waarin de kandidaten in alfabetische volgorde worden meegedeeld, met

desgevallend de vermelding "aftredend".

Tevens wordt meegedeeld:

A.datum, uur en plaats van de verkiezingen;

B, wie mag stemmen en hoe dit moet gebeuren;

C. dat, om verkozen te zijn ten minste de gewone meerderheid dient te worden behaald.

4.9,

De stembrief vermeldt de voornaam en de naam van de kandidaten in alfabetische volgorde zonder enige

vermelding, alsook de wijze van geldig stemmen.

4.10.

Men stemt voor een kandidaat door de voorziene aanduiding bij zijn naam te plaatsen.

Geldig is elke stembrief waarop voor ten minste de helft van het aantal kandidaten is en voor niet meer dan

het aantal te begeven mandaten is gestemd.

Zijn er slechts zoveel kandidaten als er te begeven plaatsen zijn dan is een onthouding wél mogelijk.

4.11

Voor de verkiezing van de leden van een bestuur, de afdelingsbestuursleden van art. 4.23, derde streepje

uitgezonderd, gelden de volgende regels;

A. Na de eerste stembeurt zijn verkozen de kandidaten die, met ten minste de gewone meerderheid, het

grootste aantal stemmen hebben behaald, of zich op de voorrangsregeling kunnen beroepen;

B, Wanneer na de eerste stembeurt nog in één of meer mandaten moet worden voorzien, wordt een tweede stembeurt over alle nog niet verkozen kandidaten gestemd. Verkozen zijn dan de kandidaten die, met ten minste de gewone meerderheid, het grootste aantal stemmen hebben behaald of zich op de voorrangsregeling kunnen beroepen.

C, wanneer er na de tweede stembeurt nog in één of meer mandaten moet worden voorzien, wordt voor de derde en zo nodig de volgende stembeurten, totdat in alle mandaten is voorzien, telkens de kandidaat die het minst aantal stemmen behaalde van de stemming uitgesloten. Verkozen zijn dan de kandidaten die, met ten minste de gewone meerderheid, het grootste aantal stemmen hebben behaald of die zich op de voorrangsregeling kunnen beroepen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moa 2,2

4.12.

Het arrondissementeel bestuur bekrachtigt de verkiezingen van de besturen op afdelingsniveau, De partijraad bekrachtigt de verkiezingen op arrondissementeel en provinciaal niveau.

De partijraad en het arrondissementeel bestuur laten zich in de eerste plaats leiden door het respect voor de partijstatuten, de democratische inspraak van de leden en de waarborgen die de bewuste personen bieden inzake waardevolle activiteit in dienst van de partij.

4.13.

De resultaten van de algemene bestuursverkiezingen m.b.t. de afdelingsbesturen, de arrondissementele

besturen" en de partijraadsleden worden, mits in achtneming van art. 4.12., van kracht na de bekrachtiging van

de verkiezing,

De partijraad kan bij gewone meerderheid een afwijking op dit artikel toestaan,

4.14.

Mits gegronde redenen kan een vergadering met een bijzondere meerderheid een bestuurslid ontslaan uit zijn bestuursfunctie waarvoor hij door die ledenvergadering was verkozen. Dit ontslag kan enkel op vraag van een meerderheid van het bestuur waarvan het betrokken bestuurslid deel uitmaakt,

4.15.

Indien één derde van de oorspronkelijk verkozen bestuursleden van een afdelingsbestuur of arrondissementeel bestuur is weggevallen, voorziet het betrokken bestuur in vervanging via rechtstreekse verkiezingen gehouden op dat bestuursniveau,

4,16.

Naast de rechtstreeks verkozen bestuursleden kunnen afdelingsbesturen en arrondissementele besturen met een bijzondere meerderheid bestuursleden coöpteren. Het aantal gecoöpteerde bestuursleden bedraagt maximaal de helft van de rechtstreeks verkozen voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en bestuursleden (afgerond naar boven). Daarnaast kan een afdeling die niet vertegenwoordigd is in het arrondissementeel bestuur een kandidaat voordragen om gecoopteerd te worden als bestuurslid. Deze coöptatie moet door het

arrondissementeel bestuur met een bijzondere meerderheid warden goedgekeurd,

4.17.

Coöptaties in besturen moeten voldoende en tijdig worden bekendgemaakt opdat zoveel mogelijk leden

zouden kunnen kandideren.

Kandidaatstellingen moeten uiterlijk de 7de dag vóór de coöptaties toekomen bij de secretaris van het

bestuur dat één of meerdere leden wenst te coöpteren.

4.18.

De partijraad kan maximaal 10 leden coöpteren. De te coöpteren leden worden voorgedragen door het

partijbestuur,

4.19.

Coöptaties mogen er niet toe leiden dat vermelde gegarandeerde vertegenwoordigingen

ongedaan warden gemaakt. Zij moeten gebruikt worden om deze te bereiken,

B,Afdelingsbestuur

4,20.

Het afdelingsbestuur wordt voor een termijn van zes jaar verkozen door de ledenvergadering van de

afdeling.

4.21.

Het aftredend bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie van de nieuwe bestuursverkiezingen, onder

toezicht van de arrondissementeel voorzitter of zijn afgevaardigde.

4.22.

De leden van de afdeling kiezen rechtstreeks en in die volgorde:

- één .afdelingsvoorzitter;

- één ondervoorzitter;

- in één stembeurt de andere leden van het afdelingsbestuur.

indien er voor de functie van afdelingsvoorzitter geen kandidaten zijn, zullen de leden van de afdeling onder

de verkozen bestuursleden de vacante functie rechtstreeks verkiezen,

Na de bestuursverkiezing organiseert het afdelingsbestuur zich verder intern. Indien een ondervoorzitter

ontslag neemt of opvolgt ais voorzitter, verkiest het afdelingsbestuur een nieuwe ondervoorzitter uit zijn eigen

bestuur,

1 , t "

MDD 22

c

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

C.Algemeen voorzitter

4.23.

De algemeen voorzitter wordt voor een periode van zes jaar verkozen door alle kiesgerechtigde leden.

4.24.

De procedure voor de voorzittersverkiezing wordt met een bijzondere meerderheid vastgelegd door de

partijraad.

5. FINANCIËN

5.1.

Alle fondsen, schulden, schuldvorderingen en roerende en onroerende goederen die zich bevinden op de verschillende vlakken in de partij zijn eigendom van de vzw S2NB

Het ontslagnemend, geschorst of uitgesloten lid, alsook de erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid, hebben geen enkel recht op het maatschappelijk fonds. Ze mogen geen opgave, verantwoording van de rekeningen, noch het leggen van de zegels of een inventaris vorderen.

5.2.

Alle bestuursniveaus kunnen rekeningen openen bij financiële instellingen.

Er zijn steeds twee handtekeningen vereist voor het opnemen van geld of het verrichten van betalingen van die rekeningen. Voor internetbetalingen bestaat een soepeler regeling.

Ten minste drie bestuursleden, onder wie de penningmeester, moeten gerechtigd zijn om te tekenen voor verrichtingen op die rekeningen.

Blijft een afdelingsbestuur in gebreke drie bestuursleden aan te duiden of beantwoorden één of meer aangeduide bestuursleden niet aan de vereiste voorwaarden, dan wijst het arrondissementeel bestuur ambtshalve drie gerechtigde bestuursleden aan. Het partijbestuur doet hetzelfde t.a.v. het arrondissementeel bestuur indien dit laatste in gebreke blijft.

De penningmeester van een bestuur kan de toelating krijgen om intemetbetaiingen te verrichten. Deze toelating moet schriftelijk verleend worden door de 2 andere bestuursleden die gerechtigd zijn om financiële verrichting te ondertekenen en moet gevalideerd worden door de penningmeester van het hoger bestuur.

Het formulier met de toelating wordt bewaard op het partijsecretariaat.

5.3.

Op nationaal vlak zijn de algemeen voorzitter, de algemeen secretaris en de algemeen penningmeester

gerechtigd te tekenen voor financiële verrichtingen.

De penningmeester is belast met het financieel beheer.

5.4.

Het financieel beheer gebeurt door en onder de verantwoordelijkheid van elk bestuur op zijn niveau.

5.5,

Op vóorstel van de algemeen penningmeester legt het partijbestuur de minimumnormen vast van de te

voeren boekhoudingen op lagere bestuursniveaus.

5.6.

De boekhouding op nationaal niveau wordt uitgevoerd volgens de regels van de dubbele boekhouding. Voor elke verrichting moet een bewijskrachtig stuk voorhanden zijn. inzake de te voeren boekhouding zal de algemeen penningmeester zich laten inspireren door de wet van 17 juli 1975 betreffende de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen.

5.7,

Ten minste om het kwartaal brengt de penningmeester bij zijn bestuur financieel verslag uit,

5,8.

Jaarlijks brengt de algemeen penningmeester aan de partijraad een door het comité van toezicht

goedgekeurd finanoieel verslag uit.

5,9.

Een penningmeester van een hoger bestuur heeft steeds inzagerecht in de rekeningen van een lager bestuur in zijn werkgebied. De penningmeester van het desbetreffende bestuursniveau en de penningmeester van het hogere bestuursniveau hebben inzagerecht in de rekeningen van de vzw's die namens een S2NB-fractie fractiegelden of andere dotaties ontvangen. Van de raad van bestuur van vzw's die door een provincie

"

"

i

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad  71

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

gefinancierd worden, maken de provinciaal bewegingsverantwoordelijke en de fractieleider van de ; provincieraad deel uit.

Aile penningmeesters brengen eens per jaar schriftelijk verslag (aan het eind van het 1ste kwartaal) uit van de financiële toestand van hun bestuur aan het hoger bestuur. Daarbij wordt minimaal melding gemaakt van een aantal rubrieken. Deze rubrieken warden door de algemeen penningmeester vastgelegd

5.10,

De boekhouding wordt ten minste jaarlijks gecontroleerd door

het comité van toezicht op nationaal vlak;

- de algemeen penningmeester op arrondissementeel en provinciaal niveau;

- de arrondissementeel penningmeester op het niveau van de afdelingen.

5.11.

Voor het einde van het eerste kwartaal wordt de jaarrekening voorgelegd over het afgesloten boekjaar. De

bewijsstukken worden ter beschikking gehouden.

5-72,

De inkomsten van de partij zijn: de dotaties van overheidswege, de lidgelden en de abonnementsgelden, de bijdragen van de fracties en de mandatarissen op alle niveaus, de opbrengst van de verschillende activiteiten en beheersdaden en de giften.

De partijraad bekrachtigt een voorstel van het partijbestuur tot regeling van de verdeling van deze inkomsten en de bijdragen te betalen door de lagere besturen. Het arrondissementeel bestuur en het afdelingsbestuur regelen hetzelfde op hun niveau.

5A3.

De financiering van afdelingen gebeurt door:

- de afdrachten door gemeentelijke mandatarissen;

- de vaste jaarlijkse premie voor elk lid;

- de opbrengsten van afdelingsactiviteiten;

- de doorstorting van door hogere besturen te bepalen werkingsmiddelen;

- giften (alleen te ontvangen indien conform de bestaande wetgeving op de partijfinancïerïng).

f

5.14.

Voor 'alle mandaten bedraagt de afdracht 10% van de bruto vergoedingen. Indien de betrokken mandataris geen inkomsten heeft uit een ander beroep, een pensioen of een vervangingsinkomen bedraagt de afdracht 7,5% van de bruto vergoedingen.

De afdrachten worden aan de partij overgemaakt binnen de maand volgend op de uitbetaling van de vergoeding of wedde.

Volgende personen worden benoemd tot bestuursleden met als functie:

- Christiaens Patrick, benoemd als voorzitter

- Troch Hans, benoemd ais ondervoorzitter

- Baeck Gino, benoemd als penningmeester

Wymeersch Carine, benoemd als secretaris

k_ .. ._" _-__-_--" ..-.-...----a,..-,....-._~.- ,.._ ...._...." -._............-.- .... ~......... .:.._-._-._.. ... . .....

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen " Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
S²NB

Adresse
WEGVOERINGSSTRAAT 111 9100 SINT-NIKLAAS

Code postal : 9100
Localité : SINT-NIKLAAS
Commune : SINT-NIKLAAS
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande