VLAAMSE FEDERATIE VOOR PAARDENWEDRENNEN, AFGEKORT : V.F.P.

Association sans but lucratif


Dénomination : VLAAMSE FEDERATIE VOOR PAARDENWEDRENNEN, AFGEKORT : V.F.P.
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 871.062.869

Publication

30/11/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

l

NEERGELEGD

i 3 NOV. 2011

RECHT~-~lrAPd

KL?7:~t-{AA,iu~ , ~ GENT

vE

behE aai Bel!

Staa

" 11180569*

Ondernemingsnr : 871.082.869

Benaming

(voluit) : Vlaamse Federatie voor Paardenwedrennen vzw

(verkort) : V.F.P. vzw

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Geraardsbergsesteenweg, 215 te 9860 Oosterzele (Bategem)

Onderwerp akte : Wijziging functies binnen de Raad van Bestuur

Op de Raad van Bestuur van 20/09/2011 werd en als Voorzitter verkozen, de heer Carl Vereecke, Populierenlaan 14 te 8520 Kuurne en als onder-Voorzitter, de heer Philippe Casier, Tervurenlaan 73/8 te 1040 Brussel.

Opgemaakt te Oosterzele (Bategem) op 17 november 2011

Namens de Raad van Bestuur,

Patrick De Ryckere, secretaris.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 30/11/2011- Annexes du Moniteur belge

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n{en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

verso : Naam en handtekening.

11/07/2011
ÿþ MOD 2.2

i" '15 In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

NEERGELEGD

2 9 JUNI 2011

RECHTBANK VAN

KOOPHANDEL TE CENT

GIrlftle

I II H liii II IIII 1

*11105201*

Vo bobo aan Belç Staat ia

6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : 871.062.869

Benaming

(voluit) : Vlaamse Federatie voor Paardenwedrennen vzw

(verkort) : V.F.P. vzw

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Geraardsbergsesteenweg, 215 te 9860 Oosterzele (Balegem)

Onderwerp akte : wijziging raad van bestuur en wijziging statuten (wijziging, coordinatie)

Op de raad van bestuur van 16 juni 2009 werd Mijnheer Philippe Casier verkozen tot voorzitter en Mijnheer Carl Vereecke tot ondervoorzitter

Op de algemene vergadering van 23 juni 2011 werden met de vereiste meerderheid van stemmen volgende artikelen gewijzigd: artikel 3 A (samenwerking met de Belgische Federatie voor Paardenwedrennen), artikel 3 C (verlenen van advies aan de bevoegde ministers iwm het percentage van de belasting op weddenschappen bij paardenwedrennen en aan de kansspelcommissie inzake de weddenschappen), artikel 32 (bestemming van de gegevens bij ontbinding).

Hieronder volgt de gecoördineerde tekst van de statuten in functie van de goedgekeurde aanpassingen op de algemene vergadering van 23 juni 2011:

vzw Vlaamse Federatie voor Paardenwedrennen

Statuten

HOOFDSTUK I.  Naam, zetel, doel, duur.

Artikel 1

De vereniging zonder winstoogmerk wordt opgericht onder de benaming Vlaamse Federatie voor Paardenwedrennen, afgekort "VFP", hierna genoemd "de vereniging ".

Artikel 2

De vereniging heeft haar zetel in het Vlaamse Gewest, in de gebouwen gelegen te 9860 Oosterzele (Balegem), Geraardsbergsesteenweg nr. 215 en ressorteert derhalve onder het gerechtelijk arrondissement Gent. De vereniging kan haar zetel verplaatsen binnen het Vlaamse Gewest op beslissing van de Algemene Vergadering.

Artikel 3

De vereniging heeft als doeleinden:

1)Namens de Vlaamse Regering de vergunningen voor de opening van een paardenwedrenbaan en voor het organiseren van paardenwedrennen uit te reiken en de naleving van de voorwaarden in de vergunningen te controleren;

2)in opdracht van en namens de beheersmaatschappijen voor de renbanen, het aannemen van de weddenschappen op de door hen georganiseerde paardenrennen;

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

3)de coordinatie, centralisatie en herverdeling van de verplichte financiële bijdragen voor de sector van het paardenwedrennen, bedoeld in artikel 20 van het Decreet van 26 maart 2004 te regelen;

4)het paardenwedrennen te promoten, de fokkerij van renpaarden te stimuleren en jockeys op te leiden;

5)de controles op het koersverloop, hieronder begrepen de aanstelling van een college van koerscommissarissen, te organiseren;

6)een strategie van promotie en communicatie te voeren, onder meer via de media;

7)de acties van de bevoegde instanties inzake de bescherming van spelers op weddenschappen, dierenwelzijn en dopingpreventie te ondersteunen;

8)haar activiteiten met die van de andere federaties voor paardenwedrennen te coördineren; Om haar doeleinden te realiseren:

A.kan de vereniging op tijdelijke of permanente basis samenwerken met andere organisaties, instellingen of diensten, meer in het bijzonder met de Belgische Federatie voor Paardenwedrennen en de eventuele Waalse en Brusselse federaties om bedrijvigheden te ontwikkelen die rechtstreeks of onrechtstreeks in verband staan met het paardenwedrennen en ter zake eventueel uitvoerende bevoegdheden over te dragen aan de vzw "Belgische Federatie voor Paardenwedrennen", hierna genoemd "BEP" en / of de vzw "Belgische Jockey-Club", hierna genoemd "BJC" in het kader van de nationale coördinatie.

B.kan de vereniging alle initiatieven nemen die rechtstreeks of onrechtstreeks met deze doeleinden te maken hebben en/of deze doeleinden kunnen bevorderen.

C.zal de vereniging meer in het bijzonder activiteiten ontwikkelen met het oog op:

1)de genetische verbetering van het Engelse volbloedpaard en de Belgische draver, waaronder verstaan wordt:

«het bijhouden van stamboeken en afleveren van oorsprongcertificaten;

«het verzamelen en interpreteren van de gegevens over de identiteit, de reproductie, de prestaties en de uiterlijke kenmerken van de fokdieren, van hun voorgeslacht, bloedverwanten en afstammelingen;

«het toekennen van premies voor het fokken van renpaarden;

2)het meewerken aan de organisatie van paardenwedrennen, draf en galop, onder andere door:

«het coördineren van de koerskalenders en programma's per koersdag in Vlaanderen en tussen te komen bij de coördinatie van een nationale Belgische kalender bij de BFP en de BJC;

«het bepalen, toekennen en verdelen van de prijsgelden en subsidies;

"het opstellen en coördineren van de koersreglementen en de code van de draverijen en van de galop en tussen te komen voor de nationale coördinatie bij de BEP en BJC;

" de koerscommissarissen aan te duiden, op te leiden, bij te scholen en te bezoldigen; 3)het organiseren van cursussen en / of stages voor het behalen van het brevet van jockey of driver en trainer;

4)het organiseren van culturele en sportieve manifestaties en evenementen die verband houden met de paardenwedrennen en de paardenfokkerij of die van belang zijn op het financiële en/of economische vlak;

5)het verlenen van advies aan de bevoegde ministers, over alle gewestelijke, nationale en internationale aangelegenheden betreffende de fokkerij van renpaarden, de wedrennen alsmede betreffende het percentage van de belasting op de weddenschappen bij paardenwedrennen, en aan de kansspelcommissie inzake de weddenschappen.

6)het vertegenwoordigd zijn in internationale verenigingen of organisaties voor draf en galop en ook bij alle instanties die betrokken zijn bij de organisatie van weddenschappen.

Artikel 4

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

HOOFDSTUK Il.  Leden

Artikel 5

Het aantal leden van de vereniging is onbeperkt.

Onder de vaste leden, de toegetreden leden en de ereleden mag niet gediscrimineerd worden.

De voorwaarden waaraan de toegetreden en de vaste leden moeten voldoen:

Alle leden onderschrijven bij hun toetreding de statuten, in voorkomend geval het huishoudelijk reglement. De leden zullen zich in hun gedragingen door deze principes laten leiden en ze verbinden er zich toe geen daden te stelten, die strijdig zijn met het maatschappelijk doel van de vereniging of de vereniging op enigerlei wijze schade toe te brengen.

Een vast of toegetreden lid kan gevraagd worden een recent getuigschrift van goed gedrag en zeden voor te leggen dat niet ouder mag zijn dan drie maand.

Indien er een geval van bijzondere onverenigbaarheden met het lidmaatschap wordt opgeworpen (zoals tegenstrijdige belangen met deze van de VFP), dan heeft de Algemene Vergadering de volle macht om te beslissen op basis van een verslag van de raad van bestuur.

De procedure voor de aanduiding van de vaste leden wordt vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

De vereniging heeft vaste leden, toegetreden leden en eventueel ereleden.

1° de vaste leden

Het aantal vaste leden moet minstens drie bedragen.

Een toegetreden lid verwerft het lidmaatschap als vast lid onder de bindende voorwaarde dat hij/zij zich schriftelijk akkoord verklaart zich te gedragen naar de statuten en het huishoudelijk reglement mei toepassing van de bepalingen van artikel 1 van het huishoudelijk reglement.

De oprichters van de vereniging zijn de eerste vaste leden en vormen de eerste Algemene Vergadering.

Behalve uitdrukkelijke vrijstelling van de raad van bestuur moet ieder vast lid verklaren tot welke discipline (draf/galop) hei behoort.

Een vast lid is een natuurlijk persoon of rechtspersoon dat de hoedanigheid heeft van eigenaar van paarden, van fokker van paarden, van trainer, van driver of jockey, van amateur, van beheersmaatschappij voor de renbanen en als dusdanig aangenomen wordt door de raad van bestuur.

Een groep vaste leden met eenzelfde hoedanigheid vormt een college.

Een kandidaat vast lid wordt verkozen door het college en de discipline, waartoe het behoort, met uitzondering van het college van de beheersmaatschappijen voor de renbanen.

Elk college per discipline heeft minstens twee leden voor zover er kandidaten zijn. De samenstelling en de werking kan aanvullend worden geregeld in een huishoudelijk reglement.

De vaste leden worden aangenomen onder de toegetreden leden voor een periode van zes jaar. Om de drie jaar wordt de helft van de vaste leden hernieuwd of vervangen in hun mandaat. Het huishoudelijk reglement bepaalt wie tot de helft behoort, wiens lidmaatschap als vast lid het eerst zal worden hernieuwd of vervangen.

Het college van beheersmaatschappijen voor de renbanen wordt gevormd per discipline (draf/galop).

Voor de draf is iedere hippodroom, gelegen in het Vlaamse gewest, vast lid van de vereniging en wordt vertegenwoordigd door een natuurlijke persoon.

Voor de galop is iedere beheersmaatschappij, die actief is op een Vlaamse hippodroom, vast lid van de vereniging en wordt vertegenwoordigd door een natuurlijke persoon.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Eenzelfde lid kan slechts vast lid zijn in één enkel college, waardoor het één enkele stem heeft in de Algemene Vergadering.

2°de toegetreden leden

Een toegetreden lid is een natuurlijk persoon of rechtspersoon dat de hoedanigheid heeft van eigenaar van paarden, van fokker van paarden, van trainer, van driver of jockey, van amateur, van beheersmaatschappij voor de renbanen of van sympathisant en als dusdanig aangenomen wordt door de raad van bestuur.

Het lidmaatschap als toegetreden lid wordt verworven onder de bindende voorwaarde dat hij/zij zijn/haar jaarlijks lidgeld betaalt zoals statutair voorgeschreven.

De raad van bestuur kan andere natuurlijke of rechtspersonen als toegetreden lid tot de vereniging toelaten. De kandidaat toegetreden lid dient zijn aanvraag hiervoor te richten aan de voorzitter van de raad van bestuur. Een kandidaat wordt pas effectief toegetreden lid na betaling van het lidgeld en/of de borgsom.

Toegetreden leden bezitten niet dezelfde rechten als vaste leden.

Op voorstel van de raad van bestuur stelt de Algemene Vergadering de jaarlijkse ledenbijdrage voor de toegetreden leden vast. Ze wordt per discipline bepaald maar mag niet hoger zijn dan ¬ 1.000 per toegetreden lid.

3° de ereleden

Op voorstel van de raad van bestuur mag de Algemene Vergadering ereleden benoemen. Het betreft personen die eminente diensten aan de Vlaamse paardenwedrennen bewezen hebben of nog kunnen bewijzen.

De raad van bestuur kan personen als erelid tot de vereniging toelaten en uitsluiten.

De personen bezitten echter niet dezelfde rechten als de vaste leden.

Zij dienen geen lidgeld te betalen.

Artikel 6

Het lidmaatschap van de leden eindigt van rechtswege bij het overlijden van het lid.

Het lidmaatschap eindigt eveneens:

1)indien schriftelijk ontslag wordt ingediend bij de voorzitter van de raad van bestuur;

2)indien de Algemene Vergadering beslist een lid uit te sluiten met een meerderheid van twee derden van de stemmen. De uitsluiting van een lid moet opgenomen worden in de agenda van de Algemene Vergadering.

Een lid kan uit de vereniging en/of uit de beleidsorganen gesloten worden tengevolge van misbruiken of tekortkomingen aan de statuten of reglementen.

Een lid kan zijn lidmaatschap als vast lid of toegetreden lid verliezen door:

1)Niet in orde zijn met de ledenbijdrage. Dit gaat in vanaf de tweede maand volgend op de maand waarop normaal het lidgeld zou moeten betaald worden. Indien een lid binnen de termijn van twee maanden het lidgeld niet spontaan betaalt, verliest het lid zijn lidmaatschap en kan slechts opnieuw aansluiten mits hij/zij het lidgeld betaalt van toegetreden lid.

2)Vrijwillig ontslag te nemen bij aangetekende brief aan de zetel van de VFP.

3)Weigering van lidmaatschap door een gemotiveerde beslissing van de Algemene Vergadering.

Een vast lid dat niet meer voldoet aan de voorwaarden voor het uitoefenen van zijn/haar mandaat is van rechtswege ontslaggevend. Een ontslaggevend of ambtshalve ontslag gevend lid wordt vervangen door het lid van hetzelfde college én van dezelfde discipline, doch voor zover er kandidaten zijn

Artikel 7

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

M60 2.2

De uittredende, ontslagnemende of ontslagen leden, alsook hun erfgenamen of de erfgenamen van de overleden leden verzaken aan elke vermogensrechtelijke aanspraak op het maatschappelijk bezit van de vereniging.

Artikel 8

De Algemene Vergadering is samengesteld uit de vaste leden, die elk beschikken over één stem.

Binnen de Algemene Vergadering mogen niet meer dan 60 procent van de vaste leden tot dezelfde discipline (draf/galop) behoren.

Toegetreden leden kunnen eventueel uitgenodigd worden, toegelaten en gehoord worden, doch zonder stemrecht.

Artikel 9

Een besluit van de Algemene Vergadering is vereist voor:

1)de wijziging van de statuten;

2)de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

3)de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

4)de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

5)de goedkeuring van de begroting en de rekening;

6)de ontbinding van de vereniging;

7)de uitsluiting en aanvaarding van een vast lid;

8)de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Algemene Vergadering;

9)de goedkeuring van het beheerscontract met de Vlaamse overheid;

10)de omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

11)alle gevallen waarin de statuten dit vereisen.

Artikel 10

De voorzitter, aangeduid overeenkomstig artikel 18 van deze statuten, leidt de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering kan een bureau samenstellen, bestaande uit de voorzitter, een secretaris (notulist) en één of meerdere stemopnemers en in ieder geval in het kader van verkiezingen.

Het bureau is alsdan gelast met de algemene organisatie, het verloop van de vergadering en het tellen van de stemmen.

Artikel 11

1)Elk jaar wordt minstens één Algemene Vergadering gehouden, in de loop van het eerste semester van elk jaar, voor het goedkeuren van de jaarrekening van het voorbije boekjaar en van de begroting van het volgende boekjaar.

2)Buitengewone Algemene Vergaderingen worden door de raad van bestuur bijeengeroepen telkens wanneer de omstandigheden dit vereisen en in elk geval wanneer ten minste één vijfde van de vaste leden het vraagt. In dit laatste geval dient de raad van bestuur binnen de maand gevolg te geven aan het verzoek.

3)De vaste leden worden ten minste veertien dagen tevoren voor de Algemene Vergadering opgeroepen door middel van een gewoon schrijven.

4)De Algemene Vergadering wordt gehouden op dag, uur en plaats aangeduid in de oproepingsbrief.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

5)De oproepingsbrief bevat steeds de agenda. Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de vaste leden, wordt op de agenda gebracht.

Artikel 12

1)Voor alle beslissingen van de Algemene Vergadering is de meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen van elke discipline vereist ongeacht het aantal aanwezigen, behalve in de gevallen waarin de statuten of de wet van 21 juni 1921 anders bepaalt.

2)Over een statutenwijziging kan de Algemene Vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en besluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer ten minste in elke discipline twee / derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Elke statutenwijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee / derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het doel of op de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier / vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Behoudens de gevallen van gerechtelijke ontbinding, kan de Algemene Vergadering slechts tot de ontbinding van de vereniging besluiten in overeenstemming met de bepalingen gesteld voor een wijziging van het doel van de vereniging.

Ingeval er tijdens een eerste vergadering minder dan twee / derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden, die geldig kan beraadslagen en besluiten, alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden bedoeld in voorgaande alinea's ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.De tweede vergadering mag niet binnen de vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

3)Elk vast lid kan zich op de Algemene Vergadering laten vertegenwoordigen door een ander vast lid, krachtens een volmacht, op model af te leveren door de vereniging. Een vast lid kan slechts houder zijn van één volmacht.

4)Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

5)De stemmingen gebeuren schriftelijk, tenzij het bureau, zoals bedoeld in artikel 10, ervan afwijkt.

6)De geheime stemming is verplicht wanneer het erom gaat iemand tot taken of functies te kiezen of een beslissing te nemen betreffende één of meer personen. Bij staking van stemmen wordt in dit geval het voorstel verworpen.

7)De Algemene Vergadering kan alleen beraadslagen over de punten die op de dagorde zijn opgenomen. Artikel 13

De notulen en beslissingen van de Algemene Vergaderingen worden opgenomen in een ter zetel van de vereniging bijgehouden register.

Alle leden van de Algemene Vergadering (enkel de vaste leden dus) beschikken over een inzagerecht in de notulen en beslissingen van de Algemene Vergadering.

Artikel 14

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande uit minimumla vaste leden, die door de Algemene Vergadering worden benoemd

Voor zover er kandidaten zijn, is de raad van bestuur samengesteld uit:

1)Minstens één vast lid per discipline (draf/galop) behorende tot de colleges van de eigenaars; 2)Minstens één vast lid per discipline (draf/galop) behorende tot de colleges van de fokkers; 3)Minstens één vast lid per discipline (draf/galop) behorende tot de colleges van de trainers; 4)Minstens één vast lid per discipline (draf/galop) behorende tot de colleges van de drivers/jockeys; 5)Minstens één vast lid per discipline (draf/galop) behorende tot de colleges van de amateurs;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

6)Voor de discipline draf, één bestuurder per hippodroom, behorende tot het college van de beheersmaatschappijen voor de renbanen van de draf, met toepassing van de wettelijke of reglementaire onverenigbaarheden;

7)Voor de discipline galop, één bestuurder per renvereniging behorende tot het college van de beheersmaatschappijen voor de renbanen van de galop, met toepassing van de wettelijke of reglementaire onverenigbaarheden.

Het aantal bestuurders voor het college van beheersmaatschappijen voor de renbanen mag binnen de raad van bestuur per discipline niet meer bedragen dan de helft.

Desgevallend zal het stemrecht van de vaste leden, die de beheersmaatschappijen voor de renbanen per discipline vertegenwoordigen, onder hen proportioneel moeten verminderd worden tot de helft van de stemmen binnen de raad van bestuur.

Artikel 14bis

Het aantal bestuurders kan desgevallend worden uitgebreid met 2 gecoöpteerde vaste leden, andere dan vertegenwoordigers voor de beheersmaatschappijen voor de renbanen, zodat de raad van bestuur maximaal kan bestaan uit 18 vaste leden van de vereniging, door de Algemene Vergadering benoemd.

De raad van bestuur kan een kandidaat-bestuurder voorlopig coöpteren tot aan de eerstvolgende Algemene Vergadering, die de coöptatie al dan niet kan bekrachtigen.

Een gecoopteerd bestuurder heeft dezelfde rechten. en plichten als de andere bestuurders. Artikel 14te r

De raad van bestuur is samengesteld uit ten minste drie vaste leden. Als evenwel maar drie personen vast lid zijn van de vereniging, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee vaste leden. Het aantal bestuurders moet in elk geval altijd lager zijn dan het aantal personen, dat vast lid is van de vereniging.

Binnen de raad van bestuur mogen niet meer dan 50 % van de bestuurders tot dezelfde discipline (draf/galop) behoren.

De bestuurders worden door de Algemene Vergadering benoemd voor hemieuwbare termijnen van vier jaar. Artikel 14quater

De kandidaat-bestuurders kunnen zich kandidaat stellen op afzonderlijke lijsten, college per college en discipline per discipline, met uitzondering van de kandidaat-bestuurders van het college van de beheersmaatschappijen voor de renbanen.

Deze laatste worden voorgedragen ofwel door hun respectieve beheersmaatschappij(en) voor een hippodroom, die drafwedrennen organiseert, ofwel door hun respectieve beheersmaatschappijen, die galopwedrennen organiseert.

De kandidaat-bestuurders, die een discipline vertegenwoordigen en de kandidaat-bestuurders, die een beheersmaatschappij voor de renbanen vertegenwoordigen, moeten daarenboven in de volledige Algemene Vergadering van beide disciplines de gewone meerderheid behalen.

Artikel 14quinquies

De bestuurders moeten een attest indienen bij de voorzitter van de raad van bestuur, waarin zij op hun erewoord hun privé-belangen aangeven, openbaar bekend of niet, die belangenconflicten zouden kunnen opleveren met de doelstellingen van de vereniging. Het in te vullen model van attest zal door de vereniging ter beschikking gesteld worden.

Elke vereniging betrokken bij de paardenwedrennen zal, indien zij erom vraagt, uitgenodigd worden om deel te nemen met adviserende stem aan de vergaderingen van de raad van bestuur met betrekking tot deze agendapunten welke deze vereniging rechtstreeks aanbelangen, met uitzondering van deze welke betrekking hebben op het verlenen van vergunningen aan hen.

Aan de bestuurders kan een vergoeding uitgekeerd worden.

Artikel 15

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

Het huishoudelijk reglement bepaalt welke materies gemeenschappelijk zijn of specifiek zijn aan iedere discipline (draf/galop). De besluitvorming inzake de verschillende materies wordt beschreven in het huishoudelijk reglement.

Artikel 16

De raad van bestuur stelt de oprichting voor van gemeenschappelijke en discipline-specifieke technische commissies.

De Algemene Vergadering is bevoegd voor de aanduiding van de leden van de technische commissies.

De samenstelling, bevoegdheden en besluitvorming van de technische commissies wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

In afwachting van de volgende Algemene Vergadering, kan de raad van bestuur technische commissies oprichten.

Artikel 17

De raad van bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt haar in en buiten rechte.

De raad is bevoegd om alle daden van bestuur te stellen die niet uitdrukkelijk door de wet of door deze statuten aan de Algemene Vergadering zijn voorbehouden.

De raad kan op zijn verantwoordelijkheid zijn bevoegdheid geheel of gedeeltelijk overdragen aan één der bestuurders, aan de leden van de vereniging of zelfs aan een derde niet-lid van de vereniging. Deze bestuurders of derden die namens de raad optreden moeten ten aanzien van derden geen blijk geven van enige beraadslaging of machtiging. Degene die een deel of het geheel van de bevoegdheid van de raad van bestuur gedelegeerd krijgt is uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

De bestuurders oefenen hun bevoegdheid uit als college.

Door de bestuurders wordt geen persoonlijke verplichting aangegaan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Hun aansprakelijkheid is beperkt tot het vervullen van hun gegeven opdracht en tot de tekortkoming in hun beheer.

Artikel 18

De raad van bestuur benoemt onder zijn leden een voorzitter, tevens voorzitter van de VFP, en een ondervoorzitter, die ieder tot een verschillende discipline behoren. Hun mandaat duurt twee jaar en wordt beurtelings gewisseld tussen draf en galop. De raad van bestuur kan onder zijn leden een secretaris en een penningmeester benoemen.

Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de raad van bestuur voorgezeten door de ondervoorzitter en bij diens afwezigheid door het oudste van de aanwezige bestuurders

Artikel 19

De raad van bestuur kan een directiecomité aanduiden om het dagelijks uit te voeren. Het directiecomité moet per discipline paritair aangeduid worden.

Het directiecomité vormt een college dat bij meerderheid beslist. Het directiecomité is voor minstens de helft samengesteld uit de bestuursleden van de vereniging.

Onder dagelijks bestuur worden onder meer begrepen de lopende zaken en dagelijkse briefwisseling. Het directiecomité wordt tevens gemachtigd door zijn handtekening in zaken van dagelijks bestuur, waaronder in het bijzonder gerekend worden de financiële verrichtingen met de financiële instellingen, de vereniging geldig te verbinden.

Het directiecomité is tevens bevoegd de beslissingen van de raad van bestuur uit te voeren en in het bijzonder het mandaat ad litem te verstrekken aan een advocaat in gerechtelijke acties als eiser of verweerder;

Het mandaat van lid van het directiecomité duurt drie jaar en is hernieuwbaar voor opeenvolgende periodes van drie jaar.

Artikel 20

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De raad van bestuur wordt samengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders. De bijeenroeping van de raad is verplicht wanneer één derde van de vaste leden van de Algemene Vergadering daarom vraagt.

De oproepingsbrief wordt ten minste veertien dagen voor de vergadering schriftelijk met de post, fax of per email aan alle bestuurders verzonden. De vergadering wordt gehouden op dag, uur en plaats aangeduid in de oproepingsbrief.

De oproeping bevat eveneens de agenda. De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter of door twee bestuurders. De vergadering kan alleen beraadslagen over punten die in de agenda opgenomen zijn, tenzij alle bestuurders aanwezig zijn en deze er unaniem mee instemmen dat over het niet-geagendeerde onderwerp toch beraadslaagd en gestemd mag worden door de raad van bestuur.

Een afschrift van de uitnodiging wordt verstuurd aan de erkende renverenigingen.

Artikel 21

De raad van bestuur kan zelf in een huishoudelijk reglement zijn nadere regels van bijeenroeping en werking bepalen.

Artikel 22

De raad van bestuur vergadert slechts geldig als ten minste de helft van de bestuurders aanwezig zijn. De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is deze van de voorzitter doorslaggevend;

De beslissingen van de raad van bestuur worden overgemaakt aan elke bestuurder.

De notulen van de raden van bestuur worden opgenomen in een ter zetel van de vereniging bijgehouden register.

Alle leden van de Algemene Vergadering (enkel de vaste leden dus) beschikken over een inzagerecht in de notulen en beslissingen van de raad van bestuur.

Afschriften worden geldig ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee bestuurders.

HOOFDSTUK V.  Beheersovereenkomst

Artikel 23

De vereniging kan met de Vlaamse Overheid een beheerscontract afsluiten, waarin onder meer het volgende wordt bepaald:

1)de taken die de vereniging op zich neemt ter vervulling van haar doel;

2)het toezicht van de Vlaamse overheid op de realisatie door de vereniging van haar doel;

3)de bijzondere regels voor de samenwerking met de kansspelcommissie;

4)de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen die voortvloeien uit het beheerscontract.

De vereniging wordt bij de onderhandeling van het beheerscontract vertegenwoordigd door haar raad van bestuur.

Het beheerscontract wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering die er bij meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen over beslist.

Artikel 24

1)De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode van vijfjaar.

2)De raad van bestuur van de vereniging legt uiterlijk zes maanden voor het verstrijken van het beheerscontract aan de Vlaamse regering een nieuw ontwerp van beheerscontract voor. Indien bij het verstrijken van het beheerscontract geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, wordt het beheerscontract van rechtswege verlengd tot het ogenblik dat een nieuw beheerscontract in werking is getreden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Elk beheerscontract en elke wijziging van het beheerscontract wordt door de Vlaamse regering bezorgd aan het Vlaams parlement.

Artikel 25

De vereniging aanvaardt het toezicht van de Vlaamse overheid. De regeling van dit toezicht wordt nader omschreven in de beheersovereenkomst, bedoelt in artikel 23. Dat toezicht heeft betrekking op de in artikel 23 bedoelde beheersovereenkomst en op de erkenning als vereniging voor de in artikel 3 C. 1) en 2) bedoelde activiteiten.

De vereniging verbindt zicht ertoe de ambtenaar, die binnen de afdeling duurzame landbouwontwikkeling van het departement landbouw en visserij van de Vlaamse overheid belast is met de fokkerij uit te nodigen op de vergaderingen van de Algemene Vergadering, de raad van bestuur en de technische commissies. De ambtenaar mag van rechtswege en met raadgevende stem deelnemen aan de vergaderingen.

Van elke vergadering van de Algemene Vergadering, de raad van bestuur of een commissie wordt een verslag opgemaakt dat aan de bevoegde afdeling wordt toegezonden.

De vereniging dient zich te onderwerpen aan alle wettelijke en reglementaire bepalingen, die op haar van toepassing zijn met inbegrip van deze die uitgevaardigd zijn door de Vlaamse overheid.

HOOFDSTUK VII.  Boekjaar en begroting

Artikel 26

Het boekjaar van de vereniging begint op 1 januari van elk jaar en eindigt op 31 december. In afwijking hiervan loopt het eerste boekjaar vanaf de dag wàarop de vereniging rechtspersoonlijkheid verwerft tot 31 december van dat jaar.

Bij het einde van elk boekjaar sluit de raad van bestuur de rekeningen van het afgelopen jaar af en stelt de jaarrekening en de balans met betrekking tot het voorbije boekjaar op.

Deze jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de bepalingen van de wetgeving met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen en de besluiten tot uitvoering van deze wet.

Tevens stelt de raad van bestuur een rapport op over de activiteiten van het voorbije boekjaar.

Tenslotte wordt ook de begroting voor het volgende boekjaar opgesteld.

Artikel 27

De vereniging stelt een beëdigde bedrijfsrevisor aan, die jaarlijks, en vooraleer de Algemene Vergadering van de vereniging de jaarrekening van het voorbije boekjaar goedkeurt, haar financiële toestand, haar jaarrekening en de regelmatigheid in het licht van de wet en van de statuten van de verrichtingen die in de jaarrekening moeten worden vastgesteld controleert en er een verslag over opstelt.

Artikel 28

De jaarrekening van het voorbije boekjaar, het in artikel 27 vermelde verslag van de bedrijfsrevisor, het rapport van de raad van bestuur over de activiteiten van het voorbije boekjaar en de begroting voor het volgende boekjaar worden ieder jaar ten laatste binnen zes maanden na afsluitingsdatum van het voorbije boekjaar ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering.

Na goedkeuring van de jaarrekening van het voorbije boekjaar, geeft de Algemene Vergadering kwijting aan de raad van bestuur met betrekking tot het tijdens dat voorbije boekjaar gevoerde financiële beleid.

Het batig saldo van de resultatenrekening vergroot het vermogen van de vereniging. Het kan onder geen beding warden uitgekeerd aan de leden als dividend.

Artikel 29

De jaarrekening van het voorbije boekjaar, het in artikel 27 bedoelde verslag van de bedrijfsrevisor, het rapport van de raad van bestuur over de activiteiten van het voorbije boekjaar en de begroting van het volgende boekjaar worden gevoegd bij de uitnodiging voor de Algemene Vergadering.

4

MOD 2.2

Voor- Luik B - Vervolg

behouden De vaste leden kunnen op de zetel van de vereniging alle stukken inkijken op basis waarvan voormelde

aan het ; documenten opgesteld werden.

Belgisch

Staatsblad

Artikel 30

De vereniging kan vrijwillig of door een gerechtelijke beslissing ontbonden worden, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921.

Artikel 31

Ingeval van vrijwillige ontbinding worden door de Algemene Vergadering, en bij gebreke daarvan door de rechtbank, een of meer vereffenaars benoemd, hun bevoegdheid bepaald en de wijze van vereffening der schulden en van de tegeldemaking der goederen vastgesteld.

Artikel 32

Indien de vereniging ontbonden wordt, hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk, is de vereffenaar gehouden het netto actief vermogen te bestemmen overeenkomstig de beslissing van de Algemene Vergadering, die de vereffenaar(s) bijeenroepen.

Bij ontbinding van de vereniging wordt het voorstel tot bestemming van gegevens uit het stamboek, van de zot technische kenmerken en prestaties en van de fokwaardeschattingen en fokwaardebeoordelingen, vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse minister die bevoegd is voor het landbouwbeleid.

De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen wanneer het voorwerp daarvan in het bijzonder is vermeld in de oproepingsbrief dewelke ten laatste tien dagen voor de vergadering dient verstuurd te worden aan de vaste leden.

HOOFDSTUK VIII.  Ontbinding en vereffening

De vereffenaar kan één of meer gemotiveerde voorstellen van bestemming aangeven in de bijeenroepingbrief. Alle vaste leden dienen op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De bestemmingsbeslissing is slechts geldig wanneer zij door de ter vergadering aanwezige of vertegenwoordigde leden bij twee derde meerderheid goedgekeurd wordt.

Bij ontstentenis van een geldig besluit van de Algemene Vergadering geven de vereffenaars aan het actief een bestemming, die zoveel mogelijk overeenkomt met het doel, waarvoor de vereniging is opgericht.

Opgemaakt te Oosterzele (Balegem) op 27 juni 201 L

Patrick De Ryckere, Secretaris

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
VLAAMSE FEDERATIE VOOR PAARDENWEDRENNEN, AFG…

Adresse
GERAARDSBERGSESTEENWEG 215 9860 BALEGEM

Code postal : 9860
Localité : Balegem
Commune : OOSTERZELE
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande