KARNAVALSVERENIGING DE MAASKANT, AFGEKORT : KV DE MAASKANT

Association sans but lucratif


Dénomination : KARNAVALSVERENIGING DE MAASKANT, AFGEKORT : KV DE MAASKANT
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 541.817.947

Publication

18/11/2013
ÿþMOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 18/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Wesley Vanhaeren, bediende, Zonnebloemstraat 35, 3660 Opglabbeek

Jeroen Custers, bediende, Nieuwstadstraat 17, 3960 Bree

Geert Thijs, arbeider, Speelbosweg 11, 3740 Beverst

allen van Belgische nationaliteit, zijn overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten volgens

de Wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de Wet van 2 mei 2002 en de Wet van 16 januari 2003, waarvan

zij de statuten als volgt vaststellen:

Hoofdstuk I.  Naam, zetel, doel, duur

Artikel 1:

De vereniging draagt de naam : Karnavalsvereniging De Maaskant, vereniging zonder winstoogmerk, afgekort:

 KV De Maaskant vzw of  K.V. De Maaskant vzw .

Artikel 2:

De maatschappelijke zetel van KV De Maaskant vzw is gevestigd te 3660 Opglabbeek, Zonnebloemstraat 35,

provincie Limburg, gerechtelijk arrondissement Tongeren.

De raad van Bestuur is bevoegd om het adres van de zetel te wijzigen binnen de Belgische provincie Limburg.

Artikel 3:

De vereniging heeft tot doel boven elke levensbeschouwing of politieke overtuiging, de folklore, de cultuur, en in

hoofdzaak het carnaval, in stand te houden en te ontwikkelen.

Zij zal dit doen, door deel te nemen aan carnavalstoeten, alsook contacten te leggen met andere verenigingen

teneinde het vooropgestelde doel te verwezenlijken.

Deze voornaamste doelstellingen worden in de ruimste zin opgevat.

Evenwel zal de vereniging zelf geen Prins(es) aanstellen of leden aansporen stadsprins(es) te worden.

De vereniging kan, om dit doel te bereiken, activiteiten organiseren, zoals het organiseren van eetdagen,

uitstappen, ...

De vereniging is niet gebonden door enige beperking in de middelen waardoor ze dit doel kan realiseren.

Zij is bevoegd om alle roerende en onroerende goederen die zij voor het verwezenlijken van haar doel nodig

heeft, in eigendom te verwerven of hieromtrent andere zakelijke rechten zonder enige beperking hieromtrent, uit

te oefenen.

Zij mag eveneens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen.

Zij kan in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst

hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

Artikel 4:

De vereniging is voor onbepaalde duur opgericht. Zij kan te allen tijde ontbonden worden.

STATUTEN KV DE MAASKANT vzw

De ondergetekenden:

Ondernemingsnr :

Benaming

(voluit) : Karnavalsvereniging De Maaskant

België

Onderwerp akte : Oprichting

*13306833*

(afgekort) : KV De Maaskant vzw Rechtsvorm: : Vereniging zonder winstoogmerk

Luik B

Zetel : Zonnebloemstraat 35

0541817947

3660

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Opglabbeek

Griffie

Neergelegd

13-11-2013

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 18/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

Hoofdstuk II.  Leden, aanneming, ontslag, verplichtingen

Artikel 5:

De vereniging bestaat uit  effectieve leden en  toegetreden leden .

Het aantal toegetreden leden is onbeperkt. Het aantal effectieve leden mag niet minder zijn dan drie.

De volheid van lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht op de Algemene Vergadering, komt uitsluitend toe

aan de effectieve leden.

De ondergetekende oprichters zijn de eerste effectieve leden.

Artikel 6:

Als effectief lid kan tot de vereniging toetreden ieder toegetreden lid dat als dusdanig wordt toegelaten, bij

beslissing genomen bij gewone meerderheid door de Algemene Vergadering en dit op voorstel van de Raad van

Bestuur.

Kandidaturen en ontslagbrieven van effectieve leden moeten per post toegestuurd worden naar de voorzitter van

de Raad van Bestuur, of moeten persoonlijk worden aangeboden, waarbij een ontvangstbewijs zal worden

ondertekend.

De effectieve leden kunnen nooit aansprakelijk gesteld worden voor de door de vereniging aangegane

verbintenissen.

De effectieve leden zijn geen extra bijdrage verschuldigd.

De effectieve leden voldoen ook aan alle voorwaarden gesteld voor toegetreden leden.

Artikel 7:

Iedere persoon die bij de vereniging  toegetreden lid wil worden, kan dit tegen eenvoudige betaling van het

jaarlijks lidgeld.

Door betaling van het lidgeld verklaart deze persoon de statuten en het huishoudelijk reglement van de

vereniging te kennen en te aanvaarden.

Het lidgeld dat jaarlijks door de Raad van Bestuur wordt vastgesteld, bedraagt 50 Euro voor het eerste lidjaar en

30 Euro voor elk opvolgend jaar.

Kinderen jonger dan 12 jaar zijn vrijgesteld van het betalen van lidgeld.

Artikel 8:

Het uittreden van een effectief lid gebeurt door overlijden, schriftelijk ontslag of uitsluiting.

Een ontslag kan gebeuren door een aangetekend schrijven met de reden, geadresseerd aan de voorzitter.

Ook kan men zijn ontslag indien op een algemene vergadering door de ontslagbrief in te dienen en een

ontvangstbewijs te laten ondertekenen.

De uitsluiting van een effectief lid kan slechts uitgesproken worden door de Algemene Vergadering met een 2/3

meerderheid van de aanwezige stemmen.

Het uittreden van een toegetreden lid gebeurt door overlijden, door het stopzetten van het betalen van het lidgeld

of door uitsluiting op basis van het huishoudelijk reglement.

De aanvaarding of weigering van nieuwe toegetreden leden behoort tot de bevoegdheid van de Raad van

Bestuur.

Haar beslissing dient niet gemotiveerd te zijn en er is geen beroep tegen mogelijk.

Artikel 9:

Uittredende of uitgesloten leden, evenals hun rechtsopvolgers, hebben geen recht op het vermogen van de

vereniging en kunnen nooit teruggave of vergoeding van gestorte bijdragen, inbrengsten of van andere prestaties

vorderen.

Hoofdstuk III.  Raad van Bestuur, samenstelling, bevoegdheid

Artikel 10:

De vereniging wordt bestuurd door de Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur is samengesteld uit ten minste drie leden die door de Algemene Vergadering benoemd

worden.

Artikel 11:

De Raad van Bestuur staat in voor de dagelijkse werking van de vereniging en heeft daartoe een huishoudelijk

reglement opgesteld.

Zij zijn onder andere, maar niet bepert tot, verantwoordelijk voor :

het ledenbeheer

het budgetbeheer

organisatie van nevenactiviteiten

het huishoudelijk reglement

Financiële transacties kunnen alleen gesteld worden door de voorzitter en/of de secretaris, elk afzonderlijk, of

door de andere leden van bestuur met volmacht van de voorzitter en/of secretaris.

Artikel 12:

De bevoegdheden van de Raad van Bestuur worden in college uitgevoerd en zijn:

bepaling lidgelden

vastlegging deelname carnavalsstoeten

bepaling budget activiteiten

bepaling aankoopbeleid van het materiaal ten dienste van de ganse vereniging (kledij, praalwagen,

uitgooimateriaal, ...)

éénmalige aankopen ten dienste van de vereniging

verzorging van de ledenadministratie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

verzorging van de verzekering

uitsluiting en aanstelling van leden

instellen van commissies van toegetreden leden, ten einde de organisatie van activiteiten (kledijverdeling,

jubileum, ...) vlot te laten verlopen

controle op deze commissies, hetzij door deelname, hetzij door opvolging van de vergaderveslagen

Artikel 13:

De Raad van Bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris/penningmeester, logistieke medewerker(s).

Als zodanig worden voor het eerst aangesteld :

Voorzitter:

Wesley Vanhaeren, bediende, Zonnebloemstraat 35, 3660 Opglabbeek

Geboren te Genk, 17 januari 1983

Secretaris/Penningmeester:

Jeroen Custers, bediende, Nieuwstadstraat 17, 3960 Bree

Geboren te Bree, 20 april 1980

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 18/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Logistiek medewerker:

Geert Thijs, arbeider, Speelbosweg 11, 3740 Beverst

Geboren te Tongeren, 4 februari 1971

De voorzitter wordt bij afzonderlijke stembeurt van de Algemene Vergadering benoemd.

De Raad van Bestuur kiest uit zijn leden een secretaris/penningmeester.

De leden van de Raad van Bestuur worden door de Algemene Vergadering aangeduid.

Artikel 14:

De leden van de Raad van Bestuur kunnen op elk ogenblik door de Bijzondere Algemene Vergadering worden

afgezet, mits een meerderheid van 2/3 van de aanwezige stemmen, waarbij minstens de helft plus één van de

leden aanwezig is.

De leden van de Raad van Bestuur voeren hun mandaat kosteloos uit.

Artikel 15:

De duur van de mandaat is vastgesteld op drie jaar en is onbeperkt hernieuwbaar.

Het mandaat van een bestuurder loopt ten einde wanneer hij niet langer lid is van KV De Maaskant vzw, bij

vrijwillig ontslag, wanneer hij uit zijn ambt ontzet wordt of wanneer zijn opvolger daadwerkelijk zijn functie

opneemt.

Artikel 16:

De Raad van Bestuur beslist geldig zodra meer dan de helft van de bestuurders aanwezig is.

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen met de meerderheid van de aanwezige stemmen.

Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter of diens vervanger doorslaggevend.

Artikel 17:

De Raad van Bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter, telkens wanneer de belangen van de vereniging

zulks vereisen.

De vergaderingen van de Raad van Bestuur worden voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid door

de secretaris/penningmeester.

Van elke vergadering wordt er een verslag van opgemaakt en bijgehouden in een register.

Artikel 18:

De Raad van Bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze.

Hoofdstuk IV.  Huishoudelijk reglement

Artikel 19:

De Raad van Bestuur stelt een huishoudelijk reglement op dat aan de Algemene Vergadering wordt voorgelegd.

Wijzigingen hieraan kunnen slechts door de Algemene Vergadering worden aangebracht met een eenvoudige

meerderheid van de aanwezige stemmen.

Hoofdstuk V.  Algemene Vergadering

Artikel 20:

De Algemene Vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van

de Raad van Bestuur of, bij diens afwezigheid, door de secretaris/penningmeester.

De Algemene Vergadering bestaat uit de Raad van Bestuur, de effectieve leden, aangevuld met minstens de

helft van de toegetreden leden.

Artikel 21:

De Algemene Vergadering is bevoegd voor:

het wijzigen van statuten

de vrijwillige ontbinding van de vereniging

het verkiezen van een voorzitter

het benoemen en ontslaan van bestuurders

het jaarlijks goedkeuren van begrotingen en rekeningen

het goedkeuren van het huishoudelijk reglement

het uitsluiten van een effectief lid

Artikel 22:

De Algemene Vergadering wordt door de Raad van Bestuur bijeengeroepen telkens als het doel of het belang

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 18/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

van de vereniging zulks vereist.

Zij komt minstens tweemaal per jaar bijeen voor het goedkeuren der rekeningen en de begroting.

De effectieve leden worden ten minste acht dagen vóór de vergadering per email, die plaats, dag, uur en agenda

vermeldt, opgeroepen.

Toegetreden leden ontvangen een uitnodiging per email met plaats, dag en uur, ten laatste acht dagen vóór de

vergadering.

De agenda wordt vastgelegd door de Raad van Bestuur.

Elk onderwerp, voorgedragen door 1/5 van de effectieve leden moet op de agenda worden geplaatst.

De verslagen worden binnen de tien dagen na de Algemene vergadering doorgestuurd aan de alle leden, zowel

de effectieve als de toegetreden.

De verslagen zijn beschikbaar ter inzage bij secretaris/penningmeester voor alle belanghebbende derden.

Artikel 23:

Alle aanwezige effectieve leden hebben gelijk stemrecht.

De aanwezige toegetreden leden hebben een adviserende stem.

De beslissingen worden genomen met eenvoudige meerderheid van de aanwezige stemmen, behalve in

gevallen waarin er door de wet of onderhavige statuten anders wordt over beslist.

Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 24 :

Van elke vergadering worden notulen opgemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en

secretaris/penningmeester, en opgenomen in een bijzonder register.

Dit register ligt voor alle leden ter inzage en wordt bewaard op de maatschappelijke zetel.

Hoofdstuk VI.  Begroting en rekeningen

Artikel 25:

Het boekjaar van de vereniging loopt vanaf 1 september en eindigt op 31 augustus van het daarop volgend

kalenderjaar.

De Raad van Bestuur sluit de rekeningen over het voorbije werkjaar af en bereidt de begroting van het komende

jaar voor.

Beiden worden ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering voorgelegd.

Hoofdstuk VII.  Ontbinding en vereffening

Artikel 26:

De Algemene Vergadering zal worden samengeroepen ter bespreking van voorstellen m.b.t. de ontbinding van

de vereniging.

Ingeval van ontbinding en vereffening worden de activa, na aanzuivering van de schulden, overgedragen aan

'Een Hart voor Limburg' of gelijkaardig doel.

Hoofdstuk VIII.  Algemeenheden

Artikel 27:

Voor alles wat niet in deze statuten is bepaald, blijft de Wet van 27 juni 1921 zoals gewijzigd door de Wet van 2

mei 2002 en latere wijzigingen toepasselijk.

Aldus opgemaakt en aangenomen op de stichtersvergadering te Genk, op 11 november 2013.

W. Vanhaeren J. Custers

G. Thijs

Coordonnées
KARNAVALSVERENIGING DE MAASKANT, AFGEKORT : …

Adresse
ZONNEBLOEMSTRAAT 35 3660 OPGLABBEEK

Code postal : 3660
Localité : OPGLABBEEK
Commune : OPGLABBEEK
Province : Limbourg
Région : Région flamande