LANAKEN, AFGEKORT : AGB LANAKEN

Divers


Dénomination : LANAKEN, AFGEKORT : AGB LANAKEN
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 871.907.561

Publication

29/01/2014
ÿþBijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Ondernemingsnr : 0871.907.561

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken

(verkort) : AGB Lanaken

Rechtsvorm : Extern Verzelfstandigd Agentschap

Zetel : Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken

Onderwerp akte ; Statuten Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken

Op 25 maart 2013 keurde de Gemeenteraad te Lanaken de statutenwijziging van het AGB Lanaken goed waarbij de op 28 juni 2012 goedgekeurde statuten als volgt werden aangepast:

STATUTEN

INHOUDSOPGAVE

HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN

Art. 1 Rechtsvorm, naam en wettelijk kader 4

Art, 2 Statutenwijzigingen 4

Art. 3 Zetel 4

Art. 4 Doel, activiteiten en bevoegdheden 4

Art. 5 Rechtspersoonlijkheid en duur 5

HOOFDSTUK Il - EXTERNE VERHOUDINGEN

Art. 6 Bevoegdheid van het AGB 5

Art. 7 Beheersovereenkomst 6

HOOFDSTUK III - ORGANEN

Afdeling 1 - Inleidende bepaling

Art. 8 Structuur en openbaarheid 7

Afdeling 2 - Raad van bestuur

Art. 9 Samenstelling 7

Art. 10 Voorzitterschap?

Art. 11 Vergaderingen 7

Art. 12 Aanwezigheid 8

Art. 13 Stemming 8

Art, 14 Aansprakelijkheid 8

Art. 15 Verboden handelingen 9

Art. 16 Notulen9

Art. 17 Bevoegdheden 9

Art. 18 Bevoegdheidsdelegatie 10

Art. 19 Personeel 10

Art. 20 Vergoedingen 10

Art. 21 Einde van de mandaten 10

Afdeling 3 - Directiecomité

Art, 22 Samenstelling 11

Art. 23 Einde van de mandaten 11

Art. 24 Bevoegdheden 11

Art. 25 Aanwezigheid, beraadslaging en stemming 11

Art. 26 Vergaderingen 12

Art, 27 Notulenl2

1)le'

'men

2

Voor-behoude aan het Belgisci Staatsbla

MONITEUR BELGE

2 -01- 2014

BELGISCH Al-MTSBLAD

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Art. 28 Vergoedingen 12

Art. 29 Aansprakelijkheid 12 HOOFDSTUK IV - CONTROLE

Art, 30 College van commissarissen 12

Art. 31 Duur van de mandaten 13

Art. 32 Kwijfingl 3

HOOFDSTUK V - FINANCIËN

Art 33 Inkomsten en uitgaven 13

Art. 34 Boekhouding en boekjaar 13

Art. 35 Jaarrekening en budget 13

Art. 36 Resultaatsbestem mi ng 14

Art. 37 Alarmbelprocedure 14

Art. 38 Ontbinding en vereffening 14

HOOFDSTUK I

ALGEMENE BEPALINGEN

Art. 1 Rechtsvorm, naam en wettelijk kader

"AGB LANAKEN" is een autonoom gemeentebedrijf conform de bepalingen van titel VII, hoofdstuk lit

afdeling li van het gecoördineerde gemeentedecreet dd. 15 juli 2005 en opgericht bij besluit van de

gemeenteraad van 28 oktober 2004.

Het wordt hieronder "AGB" genoemd.

Ait 2 Statutenvvijzigingen

Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het AGB wijzigen.

De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of advies van de raad van bestuur worden binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar de Vlaamse Regering verstuurd.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden samen met het verslag of advies van de raad van bestuur, ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente en van het AGB.

Art. 3 Zetel

De zetel van het AGB is gevestigd in 3620 Lanaken, Jan Rosierlaan 1,

Art. 4 Doel, activiteiten en bevoegdheden

Het AGB heeft tot doel alle verrichtingen betreffende onroerende goederen zoals, zonder beperkend te zijn, aan- en verkoop, huur en verhuur, ruiling, verkaveling, uitbating van gronden en gebouwen, bouwen en verbouwen, valorisatie, beheer, exploitatie en ontwikkeling van alle activiteiten die hiermede samenhangen.

Het AGB kan binnen de wettelijke bevoegdheden waarover het beschikt, vrij alle industriële, commerciële en financiële roerende en onroerende verrichtingen doen die kunnen bijdragen tot het verwezenlijken of het vergemakkelijken van het maatschappelijk doel, die het nuttig acht voor de realisatie van zijn doelstellingen op het gehele grondgebied van de gemeente Lanaken en kan vrij beslissen over de wijze van financiering ervan. Het AGB kan hiertoe samenwerkingsovereenkomsten sluiten met natuurlijke personen, privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen.

Het AGB kan hiertoe rechtstreeks of onrechtstreeks participeren in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen, filialen genoemd, waarvan het maatschappelijk doel overeenstemt met voormelde doelstellingen. Het AGB kan eveneens zelf filialen oprichten.

De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het getijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatsteun en de voorwaarden, bepaald in de beheersovereenkomst.

De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan pas worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd. Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de beslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing heeft genomen en die beslissing heeft verzonden aan het bedrijf, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal, moet het AGB beschikken over de meerderheid van de stemmen in deze filialen en over het voorzitterschap in de organen. Deze voorwaarde geldt evenwel niet wanneer het filiaal de realisatie tot uitsluitende doelstelling heeft

.~

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

van lokale PPS-projecten in de zin van het decreet betreffende de publiek-private samenwerking van 8 juli 2003.

Het AGB kan met alle bevoegde instanties onderhandelingen voeren en overeenkomsten sluiten met betrekking tot investeringen, financiële tussenkomsten en tegemoetkomingen en alle aanverwante aangelegenheden.

Voor lokale PPS-projecten in de zin van het decreet betreffende de publiek-private samenwerking van 18 juli 2003, kan het AGB en hun filialen, op voorwaarde van een bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

Het AGB is gerechtigd om na machtiging door de Vlaamse regering over te gaan tot de onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Art. 5 Rechtspersoonlijkheid en duur

Het AGB verwierf rechtspersoonlijkheid op de dag waarop de gemeenteraadsbeslissing tot oprichting werd

goedgekeurd door de Vlaamse Regering dd. 22 november 2004.

Het AGB wordt opgericht voor onbepaalde duur.

HOOFDSTUK Il

EXTERNE VERHOUDINGEN

Art. 6 Bevoegdheid van het AGB

Het AGB is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de ruimste zin van het woord,

Binnen de grenzen van het in artikel 4 omschreven doel onderhoudt het AGB contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken, en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met publiek- zowel als privaatrechtelijke rechtspersonen.

Het AGB onderhandelt met alle bevoegde bestuursniveaus over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aanverwante aangelegenheden.

Het AGB kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten afsluiten voor zover deze niet in strijd zijn met zijn doel of met de beheersovereenkomst die gesloten is met de gemeente Lanaken.

Art. 7 Beheersovereenkomst

Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de gemeente vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en het AGB door het directiecomité.

De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt verzonden aan de Vlaamse Regering en ter inzage neergelegd op het secretariaat van de oprichtende gemeente en van het AGB.

De beheersovereenkomst regelt minstens de volgende aangelegenheden:

1.de concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van

de doelstellingen ervan;

2.de toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de

doelstellingen van het AGB;

3.binnen de perken en overeenkomstig de toekenningvoorwaarden bepaald door de

Vlaamse Regering, het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke

werking van het AGB worden toegekend;

4.de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen

worden verworven en aangewend;

5.de wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur

vastgesteld en berekend worden;

6.de gedragsregels inzake dienstverlening door het AGB;

7.de voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin kan

deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8.de informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente;

9.de wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne controle;

10.de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit

hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van

geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

11.de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan

worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst, wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.

Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in het derde lid bedoelde verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad.

De gemeenteraad kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de ter zake geldende

rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 19 van de statuten, personeel ter beschikking

stellen of overdragen,

HOOFDSTUK III

ORGANEN

Afdeling 1

Inleidende bepaling

Art. 8 Structuur en openbaarheid

Het AGB wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

Er zijn geen andere organen met beslissingbevoegdheid binnen het AGB.

Het AGB is onderworpen aan dezelfde verplichtingen inzake formele motivering en openbaarheid van

bestuur die gelden voor de gemeente.

Afdeling 2

Raad van bestuur

Art. 9 Samenstelling

§1 De gemeenteraad benoemt de leden van de raad van bestuur. Het aantal leden van de raad van bestuur bedraagt maximaal 12, waaronder ook externe deskundigen als bestuurder-deskundige kunnen aangesteld worden. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Daarnaast kan de gemeenteraad ook deskundigen zonder stemrecht aanstellen.

§2 De mandaten van bestuurder worden als volgt toebedeeld ; eerst vindt een voorafname plaats waarbij aan elke fractie één vertegenwoordiger wordt toegewezen. De overige mandaten worden verdeeld, door het systeem Imperiali toe te passen op de zetelverdeling in de gemeenteraad. In elk geval moet de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger zijn dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties.

§3 Naast de bepalingen van artikel 229 van het gecoördineerde gemeentedecreet komen volgende personen niet in aanmerking als bestuurslid van het AGB;

- de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de gemeentebestuur, het OCMW of een extern verzelfstandigd agentschap, waar de gemeente toe behoort;

Art. 10 Voorzitterschap

De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Daarnaast kiest de raad van bestuur een ondervoorzitter. De functie van secretaris wordt waargenomen door de algemeen directeur van het AGB of door een personeelslid aan wie hij zijn bevoegdheid delegeert.

Art. 11 Vergaderingen

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter telkens als de belangen van het AGB het vereisen, doch met een minimum van 4 keer per jaar.

De raad van bestuur beraadslaagt op de zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats die wordt bepaald door de voorzitter. De vergaderingen zijn niet openbaar.

De uitnodigingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden tenminste dagen, behalve in spoedeisende gevallen, voor de vergadering per email verzonden. De bestuurders kunnen uiterlijk 6 dagen ver de vergadering punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen zij hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur van het AGB.

Vanaf de verzending van de agenda liggen alle bijhorende documenten gedurende de kantooruren ter inzage op de zetel van het AGB.

Indien de voorzitter verhinderd is, wcrdt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

over punten die niet op de agenda staan, kan de raad bij hoogdringendheid slechts geldig beslissen met instemming van de 2/3 van de bestuursleden. Dit akkoord wordt geacht gegeven te zijn wanneer blijkens de notulen geen bezwaar is gemaakt.

Art. 12 Aanwezigheid

De raad van bestuur kan sleohts geldig beraadslagen en beslissen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen ongeacht het aantal bestuurders dat aanwezig of vertegenwoordigd is.

De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 11 en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt. Bovendien moet het eerste lid van huidig artikel in de tweede oproeping woordelijk worden overgenomen.

ledere bestuurder kan per brief, fax, email of op een andere schriftelijke wijze aan een bestuurder volmacht geven om hem op een welbepaalde vergadering te vertegenwoordigen.

Een bestuurder mag niet meer dan één volmacht uitoefenen.

Art, 13 Stemming

Elke bestuurder heeft één stem.

Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de

stemmen der aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid, uitgezonderd wanneer de wet of de statuten een

andere meerderheid voorzien.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de

stemmingen geheim zijn.

Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming

evenwel wordt de beslissing verworpen.

Ait 14 Aansprakelijkheid

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig ais de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst

Art. 15 Verboden handelingen

Een bestuurder mag niet de handelingen zoals opgesomd in artikel 236 § 4 van het gecoördineerde gemeentedecreet dd. 15 juli 2005 stellen.

Art. 16 Notulen

De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in notulen die door de secretaris en de voorzitter worden ondertekend. De notulen van de vergadering worden op de volgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd. Deze goedgekeurde notulen worden in een speciaal register opgenomen dat wordt bewaard op de zetel van het AGB en het secretariaat van de gemeente De volmachten worden aan de notulen gehecht. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter of een gevolmachtigde. Inzake het bestuurlijk toezicht zijn de bepalingen van titel VIll, hfst 1 van het gecoördineerde gemeentedecreet van toepassing.

Art 17 Bevoegdheden

De raad van bestuur is gemachtigd alle nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om de doelstellingen van het AGB te verwezenlijken en is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in deze statuten of in de beheersovereenkomst aan de gemeenteraad is voorbehouden. Hij beschikt over de volheid van pevoegdheid. Hij vertegenwoordigt het AGB in en buiten rechte.

Wanneerhet belang van het AGB zulks vereist, beslist de voorzitter of, bij diens afwezigheid, een door hem gemachtigd bestuurder of de ondervoorzitter, rechtsgeldig en zonder verdere formaliteit over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, In en buiten gerechtelijke procedures; van de instelling van rechtsvorderingen wordt mededeling gedaan aan de eerstvolgende raad van bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De raad van bestuur stelt het directiecomité samen, bepaalt diens bevoegdheden en controleert het bestuur van het directiecomité.

De raad van bestuur stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de door het AGB geleverde prestaties vast binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het AGB wordt ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter of bij diens afwezigheid van ondervoorzitter van de raad van bestuur.

Tenzij de raad van bestuur een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens een andere regeling in het huishoudelijk reglement, worden de akten en alle andere stukken of briefwisseling ondertekend door de voorzitter of bij diens afwezigheid van ondervoorzitter van de raad van bestuur, De raad van bestuur is bevoegd om binnen de grenzen van de statuten zijn werking nader te regelen in een huishoudelijk reglement.

Art. 18 Bevoegdheidsdelegatie

De raad van bestuur delegeert aan het directiecomité het dagelijks bestuur en de vertegenwoordiging met

betrekking dat bestuur, de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur,

De raad van bestuur kan de uitoefening van de volgende bevoegdheden niet delegeren aan het

directiecomic&

1.het vaststellen van tariefreglementen;

2.het beslissen over participaties;

3.het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4.het vaststellen van het statuut van het personeel; het arbeidsreglement en de

algemene voorwaarden van de arbeidsovereenkomsten ingeval van contractuele

aanwervingen;

5.het aanwerven van personeel;

6.het ter beschikking stellen van personeel;

7.de beheersovereenkomst afsluiten met de gemeente;

8.het vaststellen van het budget en de jaarrekening;

9.het aanstellen van de leden van het directiecomité, het bepalen van hun statuut

en de controle over het directiecomité;

10.het bepalen van de bevoegdheden van het directiecomité.

Art. 19 Personeel

De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente.

Art. 20 Vergoedingen

De eventuele vergoedingen van de leden van de raad van bestuur en van de aangeduide deskundigen zonder stemrecht worden vastgelegd door de gemeenteraad, conform de wettelijk toegestane modaliteiten in de beheersovereenkomst en het besluit van de Vlaamse Regering houdende bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.

Art. 21 Einde van de mandaten

Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hernieuwbaar, De leden van de raad van bestuur kunnen te allen tijde door de gemeenteraad worden ontslagen.

Op voordracht van de partij waartoe het uittredend lid behoorde, wordt een vervanger aangesteld in de gemeenteraad.

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. ln dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die zijn ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden.

Tenzij het ontslag nemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter financieel van aard is, volbrengt het zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

Afdeling 3

Directiecomité

Art. 22 Samenstelling

Het directiecomité is samengesteld uit maximum 5 leden aangesteld door de raad van bestuur.

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Het directiecomité duidt een voorzitter en ondervoorzitter aan.

De functie van secretaris wordt waargenomen door de algemeen directeur van het AGB of door een

personeelslid aan wie hij zijn bevoegdheid delegeert.

Art. 23 Einde van de mandaten

Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke legislatuur. In elk geval neemt het mandaat van lid van het directiecomité een einde op de eerste vergadering van de nieuw samengestelde raad van bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad. Zolang een mandaat niet is ingevuld, wordt dat mandaat niet vervangen.

Het lid van het directiecomité waarvan het mandaat voortijdig een einde neemt, wordt geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn. De raad van bestuur regelt zijn vervanging.

De raad van bestuur kan te allen tijde het mandaat van lid van het directiecomité herroepen.

Art. 24 Bevoegdheden

Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat

bestuur en met de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.

Het directiecomité is daarenboven bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden

gedelegeerd.

Het directiecomité is verantwoording, verschuldigd aan de raad van bestuur. Het verschaft de raad van

bestuur informatie over zijn beslissingen en licht hem in over al zijn handelingen.

Het AGB wordt ten aanzien van derden en binnen de grenzen van het dagelijks bestuur geldig

vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur.

Het directiecomité kan haar bevoegdheden met betrekking tot het dagelijks bestuur verder delegeren aan de

directeur.

Art. 25 Aanwezigheid, beraadslaging en stemming

Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Het directiecomité beraadstaagt op de zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats zoals wordt bepaald door de voorzitter.

Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter. indien de voorzitter verhinderd is, wordt het directiecomité voorgezeten door de ondervoorzitter.

Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de stemmen der aanwezige of vertegenwoordigde directieleden.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid, uitgezonderd wanneer de wet of de statuten een andere meerderheid voorzien.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

Art. 26 Vergaderingen

Flet directiecomité vergadert telkens wanneer de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen het

vereisen en wordt door de voorzitter bijeengeroepen. De vergaderingen zijn niet openbaar.

Art. 27 Notulen

De beraadslagingen van het directiecomité worden vastgelegd in notulen. De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd en ondertekend door de voorzitter van het directiecomité. Deze goedgekeurde notulen worden in een speciaal register opgenomen dat wordt bewaard op de zetel van het AGB en het secretariaat van de gemeente. De volmachten worden aan de notulen gehecht. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter of een gevolmachtigde,

Art. 28 Vergoedingen

De eventuele vergoedingen van de leden van het directiecomité worden vastgelegd door de gemeenteraad conform de wettelijk toegestane modaliteiten in de beheersovereenkomst en het besluit van 5 juni 2009 van de Vlaarnse Regering houdende bezoldigings regeling van de lokale en provinciale mandataris..

Art. 29 Aansprakelijkheid

De leden van het directiecomité zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de norntale uitoefening van hun bestuur, Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden ze van die aansprakelijkheid ontheven ais hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen,

HOOFDSTUK IV

CONTROLE

1 't

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Art 30 College van commissarissen

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf wordt uitgeoefend door één of meer commissarissen. Die commissarissen zijn erkende bedrijfsrevisoren en worden benoemd door de gemeenteraad. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regeler'.

Art, 31 Duur van de mandaten

De commissarissen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie jaar.

Alle mandaten vallen binnen de duur van een gemeentelijke legislatuur. In elk geval neemt het mandaat van alle commissarissen een einde op de eerste vergadering van de nieuwe raad van bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad.

Onverminderd hetgeen bepaald wordt in het vorige !id, moet de commissaris-revisor, indien de jaarrekening niet tijdig is opgesteld door de raad van bestuur, verder zijn functie uitoefenen tot de vergadering waarop de gemeenteraad beraadslaagt over de jaarrekening of tot zijn regelmatige vervanging.

Op straffe van schadevergoeding kan de commissaris-revisor tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen.

De commissarissen mogen op elk ogenblik en zonder enige opzegtemiijn ontslag nemen wanneer zij gewichtige persoonlijke redenen hebben.

Art, 32 Kwijting

Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

HOOFDSTUK V

FINANCIËN

Art. 33 Inkomsten en uitgaven

Het AGB ontvangt de inkomsten van alle activiteiten die het uitvoert en draagt de lasten van deze activiteiten.

De raad van bestuur beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering, rekening houdende met de beheersovereenkomst zoals goedgekeurd door de raad van bestuur en de gemeenteraad. Het AGB kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan.

Art. 34 Boekhouding en boekjaar

Het AGB is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen. Met uitzondering van het jaar van oprichting, valt het boekjaar samen met een kalenderjaar.

Art. 35 Jaarrekening en budget

De raad yen bestuur maakt een ontwerp van jaarrekening over aan het college van commissarissen dat binnen de vier weken bij de raad van bestuur zijn verslag indient. Het verslag van het college van commissarissen wordt telkens na het afsluiten van het betrokken boekjaar overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen, om, samen met de rekeningen en uiterlijk op 31 mei, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 mei de jaarrekening van het voorbije boekjaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De jaarrekening omvat de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening, op 31 december van ieder jaar afgesloten.

Het AGB doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het AGB, van welke aard ook.

De raad ven bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 december het budget van het volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

Art. 36 Resultaatsbestemming

Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat 5 % van de winst werd gereserveerd, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het resultaat van het AGB. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het resultaat van het AGB.

Het batig saldo van de resultatenrekening, vormt de te bestemmen winst van het boekjaar. Met inachtname van de terzake gesloten beleidsovereenkomsten en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het

MOD 2.2

LUIK B - Vervolg , i '

reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt en nadat de raad van bestuur heeft' beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de Gemeente uitgekeerd.

At 37 Alarmbelprocedure

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebracht kapitaal, dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen notificeren van dit feit en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de Gemeenteraad uit te nodigen om binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld bijeen te komen teneinde in voorkomend geval te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Art, 38 Ontbinding en vereffening

De gemeenteraad kan, na advies te hebben ingewonnen van de raad van bestuur, overgaan tot de ontbinding en vereffening van het AGB. Er wordt een algemene inventaris opgemaakt en tevens een eindrekening, omvattende balans en de resultatenrekening, In voorkomend geval neemt de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, alle goederen, personeelsleden en rechten en verplichtingen van het AGB over.

,-..;.....---------,--.e---e----

,),,e,d,,,.... %,

#7,,,,/



a

s Woor-behouclen ' aan het Belgisch Staatsblad



Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

11/12/2012
ÿþMod Won' 11.1

r I: In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -11/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : BB 871.907.561

Benaming

(voluit) : Autonoom gemeentebedrijf Lanaken

(verkort) : AGB Lanaken

Rechtsvorm

Zetel : Jan Rosierlaan 1 3620 Lanaken

(volledig adres)

Onderwerp akte

Op 28 juni 2012 keurde de gemeenteraad te Lanaken de statutenwijziging van het AGB Lanaken goed, waarbij de op 28 oktober 2004 goedgekeurde statuten als volgt werden aangepast

'In artikel 3, zijnde de omschrijving van het doel van het AGB Lanaken dient in de eerste alinea de volgende zinsnede geschrapt te worden "Het heeft geen winstoogmerk."

" Artikel 28 dient als volgt aangepast te worden :"Met inachtname van de terzake gesloten beleidsovereenkomsten en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt en nadat de raad van bestuur heeft beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de Gemeente uitgekeerd."

Guido Willen

Voorzitter Raad van Bestuur AGB Lanaken

 MONITEUR BELGE

0.3 -12- 2012

BELGISCH STAATSBLAD

&iff e

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

10/12/2012
ÿþv

Mad Word 11.1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

" 12 252

11111111

be a B( Sta

Ondernemingsnr : BE 871.907.661

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken

(verkort) : AGB Lanaken

Rechtsvorm :

Zetel : Jan Rosierlaan 1 3620 Lanaken

(volledig adres)

Onderwerp akte : Neerlegging gecoördineerde statuten AGB Lanaken

Op 28 oktober 2004 keurde de gemeenteraad te Lanaken de volgende statuten van het AGB Lanaken goed HOOFDSTUK L -- Naam, zetel, doel en duur

Artikel 1  Naam

Het Autonoom Gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid draagt de naam LAKAKEN.

Deze naam wordt steeds voorafgegaan of gevolgd door de woorden "autonoom gemeentebedrijf met

rechtspersoonlijkheid" of de afkorting "AGB".

Het wordt hierna steeds "het AGB" genoemd,

Artikel 2 -- Zetel

De zetel van het AGB is gevestigd te 3620 Lanaken, Jan Rosierlaan 1.

De raad van bestuur kan de zetel verplaatsen naar elke andere plaats binnen het grondgebied van de

gemeente Lanaken, zonder dat hiervoor een statutenwijziging vereist is.

Artikel 3  Doel

Het AGB heeft tot doel aile verrichtingen betreffende onroerende goederen zoals, zonder beperkend te zijn, aan- en verkoop, huur en verhuur, ruiling, verkaveling, uitbating van gronden en gebouwen, bouwen en verbouwen, valorisatie, beheer, exploitatie en ontwikkeling van alle activiteiten die hiermede samenhangen. Het heeft geen winstoogmerk.

Het AGB kan binnen de wettelijke bevoegdheden waarover het beschikt, vrij alle industriële, commerciële en financiële roerende en onroerende verrichtingen doen die kunnen bijdragen tot het verwezenlijken of het vergemakkelijken van het maatschappelijk doel, die het nuttig acht voor de realisatie van zijn doelstellingen op het gehele grondgebied van de gemeente Lanaken en kan vrij beslissen over de wijze van financiering ervan. Het AGB kan hiertoe samenwerkingsovereenkomsten sluiten met natuurlijke personen, privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen.

Het AGB kan hiertoe rechtstreeks of onrechtstreeks participeren in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen, filialen genoemd, waarvan het maatschappelijk doel overeenstemt met voormelde doelstellingen. Het AGB kan eveneens zelf filialen oprichten.

Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal, moet het AGB beschikken over de meerderheid van de stemmen in deze filialen en over het voorzitterschap in de organen. Deze voorwaarde geldt evenwel niet wanneer het filiaal de realisatie tot uitsluitende doelstelling heeft van lokale PPS-projecten in de zin van het decreet betreffende de publiek-private samenwerking van 8 juli 2003.

Het AGB kan met alle bevoegde instanties onderhandelingen voeren en overeenkomsten sluiten met betrekking tot investeringen, financiële tussenkomsten en tegemoetkomingen en aile aanverwante aangelegenheden.

Voor lokale PPS-projecten in de zin van het decreet betreffende de publiek-private samenwerking van 18 juli 2003, kan het AGB en hun filialen, op voorwaarde van een bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Y

" fr

V F

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Het AGB is gerechtigd om na machtiging door de Vlaamse regering over te gaan tot de onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen,

Artikel 4  Duur

Het AGB bestaat voor onbepaalde duur en verwerft rechtspersoonlijkheid vanaf de dag waarop de Vlaamse

Regering de statuten goedkeurt.

HOOFDSTUK Il.  Bestuur

Artikel 5  Structuur

Het AGB wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

Artikel 6  Samenstelling van de raad van bestuur

De raad van bestuur bestaat uit ten hoogste de helft van het aantal gemeenteraadsleden met een maximum van achttien. De meerderheid van de raad van bestuur bestaat uit leden van de gemeenteraad, Naast deze gemeenteraadsleden kunnen ook deskundigen worden benoemd.

De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.

De gemeenteraadsleden die als bestuurder zitting hebben in de organen van het AGB mogen geen enkel bezoldigd mandaat van bestuurder en van commissaris vervullen, noch enige bezoldigde activiteit uitoefenen in een filiaal van het AGB.

Het gemeenteraadslid waarvan het mandaat een einde neemt wordt geacht van rechtswege onmiddellijk en zonder enige formaliteit ontslagnemend te zijn voor elk mandaat dat het uitoefent in de organen van het AGB en dat het uitoefent namens het AGB.

De benoeming van een nieuwe bestuurder wordt op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad geplaatst, Op voordracht van de partij waartce het uittredend lid behcorde, wordt een vervanger aangesteld in de gemeenteraad. Elke bestuurder die op deze wijze door de gemeenteraad is benoemd, voltooit het mandaat van zijn voorganger,

Artikel 7  Vertegenwoordiging politieke groepen in de raad van bestuur

Elke politieke groep waarvan ten minste één verkozene in de gemeenteraad zetelt, is vertegenwoordigd in de raad van bestuur, Onder politieke groep wordt begrepen: elke individuele lijst die bij de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Lanaken werd ingediend en waaruit effectief kandidaten als gemeenteraadslid werden verkozen. Het aantal vertegenwoordigers vain elke politieke groep in de raad van bestuur wordt bepaald door de gemeenteraad rekening houdend met de voormelde bepalingen.

Artikel 8  Regeling in geval van verkiezingen van de gemeenteraad

Onverminderd de toepassing van de voormelde bepalingen worden, telkens een verkiezing van de gemeenteraad van de gemeente Lanaken is georganiseerd, aile mandaten binnen de organen van het AGB beëindigd op de eerste vergadering van de raad van bestuur die volgt op de datum waarop de gemeenteraad de leden van de raad van bestuur benoemt na de installatie van de nieuw verkozen gemeenteraad van de gemeente Lanaken.

Artikel 9  Voorzitterschap

De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door een bestuurder die door de voorzitter daartoe wordt aangewezen. Indien geen vervanger werd aangewezen of deze ook belet is wordt de voorzitter vervangen door de oudste aanwezige bestuurder.

Artikel 10 -- Vergaderingen van de raad van bestuur

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door vijf bestuurders telkens de belangen van het AGB het vereisen.

De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergaderingen en worden tenminste 7 dagen voor de vergadering per brief, telegram, telex, telefax, of op een andere schriftelijke of elektronische wijze verzonden.

leder bestuurder kan bij gewone brief, telegram, telex, telefax, of elk ander communicatiemiddel, drager van een gedrukt document aan één van zijn collega's opdracht geven om hem te vertegenwoordigen op een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur en om voor hem en in zijn plaats te stemmen. De opdrachtgever wordt in deze omstandigheid als aanwezige aangerekend. Een bestuurder kan slechts één medelid van de raad vertegenwoordigen.

Artikel 11  Besluitvorming van de raad van bestuur

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en besluiten omtrent aangelegenheden die op de agenda vermeld zijn en indien ten minste de helft van al zijn leden aanwezig of geldig vertegenwoordigd is op de vergadering.

Over punten die niet op de agenda staan kan de raad slechts geldig beslissen met instemming van de voltallige raad van bestuur. Dit akkoord wordt geacht gegeven te zijn wanneer blijkens de notulen geen bezwaar is gemaakt,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Wanneer een bestuurder rechtstreeks of onrechtstreeks een door artikel 523 van het Wetboek van Vennóotschappen aangemerkt belang van vermogensrechtelijke aard heeft, dat stijdig is met een beslissing of een verrichting die behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur, moet hij zich naar de bepalingen van dit artikel richten.

De besluiten van de raad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Indien op een vergadering van de raad van bestuur het vereiste quorum om geldig te beslissen aanwezig is en één of meer bestuurders zich onthouden ingevolge een belangenconflict, worden de besluiten geldig genomen bij meerderheid van de overige aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vennootschap zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Deze procedure kan niet worden gevolgd voor de vaststelling van de jaarrekening

Artikel 12  Notulen van de raad van bestuur

De beslissingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in notulen die door de aanwezige leden worden ondertekend. Deze notulen worden in een speciaal register opgenomen. De volmachten worden aan de notulen gehecht.

De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen worden door twee bestuurders ondertekend. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.

De raad van bestuur zendt een lijst van de besluiten die hij heeft genomen, met een beknopte beschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, zonder verwijl aan de Vlaamse regering in overeenstemming met art. 27quater van het decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.

Artikel 13  Bevoegdheden van de Raad van Bestuur

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle handelingen te verrichten die noodzakelijk en/of nuttig zijn om de doelstellingen van het AGB te verwezenlijken. De raad van bestuur oefent controle uit op het bestuur van het directiecomité van het AGB.

De raad van bestuur kan met de gemeente Lanaken en met derden personen, hetzij publiek hetzij privaat, bij wijze van concessie van openbare dienst, vergunning of anderszins, overeenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken en opdrachten inzake dienstverlening aan hen wordt toevertrouwd.

Telkens indien de gemeenteraad van Lanaken hen daartoe verzoekt brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het AGB.

De Raad van bestuur kan, binnen de wettelijke mogelijkheden, met de gemeente Lanaken overeenkomsten aangaan over de ter beschikking stelling van door de gemeente tewerkgestelde personeelsleden en de voorwaarden van een dergelijke ter beschikkingstelling vastleggen. De bepalingen van artikel 263decies van de Nieuwe Gemeentewet zijn hierop van toepassing.

De Raad van bestuur kan de uitoefening van bepaalde bevoegdheden delegeren aan het directiecomité, uitgezonderd volgende bevoegdheden:

-het beslissen over participaties

-het vaststellen van het reglement van inwendige orde

-het vaststellen van het statuut van het personeel

-het ter beschikking stellen van personeel

-het aanstellen en bepalen van de bezoldigen van de leden van het directiecomité

-het bepalen van de bevoegdheden van het directécomité

-het opstellen van het ondernemingsverslag en het activiteitenverslag

-het vaststellen van de tarieven

-het aanwerven van personeel

Artikel 14  Vergoedingen

De gemeenteraad stelt de bezoldiging van de bestuurders vast. De bezoldiging mag niet hoger zijn dan het

bedrag van het presentiegeld dat de gemeenteraad aan zijn leden toekent.

Artikel 15  Vertegenwoordiging

Het AGB wordt in al zijn handelingen, met inbegrip van de vertegenwoordiging, in rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur. Hij kan alle handelingen stellen het AGB vertegenwoordigen zonder dat bewijs moet geleverd worden van voorafgaand besluit.

Artikel 16  Aansprakelijkheid

De bestuurders zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van het AGB.

Artikel 17  Dagelijks bestuur

Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur en met de uitvoering van de beslissingen van de raad

van bestuur.

Het directiecomité brengt regelmatig en tenminste naar aanleiding van elke vergadering van de raad van

bestuur, verslag uit van zijn bestuur en activiteiten aan de raad van bestuur.

ti

e

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Het directiecomité is samengesteld uit een afgevaardigd bestuurder en vier bestuurdersdirecteurs die door de raad van bestuur worden aangesteld.

De raad van bestuur bepaalt de vergoeding van de leden van het directiecomité. Het AGB wordt in al zijn handelingen van het dagelijks bestuur, met inbegrip van de vertegenwoordiging in rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de afgevaardigde bestuurder die geen bewijs van een voorafgaand besluit moet leveren,

De afgevaardigde bestuurder zit de vergaderingen van het directiecomité voor.

Indien de afgevaardigde bestuurder is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door de bestuurderdirecteur daartoe door de voorzitter wordt aangewezen. Indien geen bestuurderdirecteur werd aangewezen of indien hij ook verhinderd is wordt het directiecomité voorgezeten door de oudste aanwezige bestuurderdirecteur.

Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen en besluiten indien ten minste drie van haar leden aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn op de vergadering.

De besluiten van het directiecomité worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De leden van het directiecomité zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van het AGB.

HOOFDSTUK III.  Controle

Artikel 18  Controle

Het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekeningen van het AGB wordt opgedragen aan een college van drie commissarissen die worden gekozen door de gemeenteraad van de gemeente i_anaken. Geen van de commissarissen mag tegelijk het mandaat van bestuurder in het AGB uitoefenen.

Tenminste één commissaris wordt gekozen onder de leden van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren. De overige commissarissen worden gekozen onder de gemeenteraadsleden van de gemeente Lanaken.

De bezoldiging van de commissaris-bedrijfsrevisor wordt vastgesteld, overeenkomstig artikel 134 van het Wetboek van vennootschappen. De bezoldiging van de overige commissarissen wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 14 van de statuten.

De commissarissen worden benoemd voor een hemieuwbare termijn van drie jaar. Op straf van schadevergoeding kunnen zij tijdens hun opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen met toepassing van de procedure die is vastgelegd in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen,

Artikel 19  Taak van de commissaris

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over alle verrichtingen van het AGB overeenkomstig artikel 137 van het Wetboek van vennootschappen. Zij mogen op elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen van alle geschriften van het AGB.

Er wordt hen ieder semester door de raad van bestuur een boekhoudkundige staat overhandigd die is opgesteld volgens het schema van balans en resultatenrekening,

De commissarissen zijn gehouden tot de vervulling van de taken die hen zijn opgelegd overeenkomstig de artikelen 138,143 en 144 van het Wetboek van vennootschappen.

De commissaris-revisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

Artikel 20  Regeling in geval van beëindiging van een mandaat van commissaris of bestuurder.

Ingeval een mandaat van een bestuurder of commissaris een einde neemt tijdens de laatste drie respectievelijk eerste drie maanden van het boekjaar, zal deze bestuurder of commissaris nog dienen in te staan voor het opstellen van de rapporten, verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van bestuurder of commissaris dient op te stellen overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende respectievelijk vorige boekjaar.

Artikel 21 Onverenigbaarheid

De leden van de gemeenteraad die als commissaris van het AGB zijn benoemd, mogen geen enkel bezoldigd mandaat van bestuurder en van commissaris vervullen noch enige bezoldigde activiteit uitoefenen in een filiaal van het AGB.

HOOFDSTUK IV.  Financiën

Artikel 22  Inkomsten en uitgaven

Het AGB ontvangt de opbrengsten en draagt de lasten van aile activiteiten die het uitvoert.

Y 1

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 23 Financiering

Dè raad van bestuur beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van de externe financiering van het AGB. Het AGB kan onder meer toelagen, giften én legaten ontvangen en leningen aangaan. Per project kan een aangepaste vorm van financiering worden toegepast.

Artikel 24  Verlies

Wanneer ingevolge een geleden verlies het nettoactief is gedaald tot minder dan de helft van het door de gemeente Lapaken ingebracht kapitaal, moet de gemeenteraad bijeenkomen binnen de termijn van twee maanden nadat het verlies is vastgesteld, teneinde in voorkomend geval te beslissen over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt ter sanering van de financiële toestand.

HOOFDSTUK V.  Jaarrekening, ondernemingsplan en activiteitenverslag

Artikel 25  Jaarrekening

De boekhouding dient gevoerd te worden overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding van

ondernemingen.

Onverminderd hetgeen hierna bepaald wordt, begint het boekjaar op 1 januari en eindigt het op 31

december van elk jaar, Het eerste boekjaar zal echter van 28 oktober 2004 tot 31 december 2005 lopen.

Op het einde van elk boekjaar maakt de raad van bestuur een jaarrekening op en bezorgt die voor 30 april

van ieder jaar aan het college van burgermeester en schepenen om aan de gemeenteraad voor te leggen.

Artikel 26  Ondernemingsplan, activiteitenverslag

De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het AGB op middellange termijn vastlegt, evenals een activiteitenverstag van het voorbije boekjaar.

Het ondernemingsplan en het activiteitenverslag worden telkens binnen de termijn van vijf maanden na het afsluiten van het betrokken boekjaar meegedeeld aan de gemeenteraad,

Artikel 27  Informatieplicht

De gemeenteraad van de gemeente Lanaken hoort het activiteitenverslag en het ondernemingsplan van de

raad van bestuur alsook het verslag van de commissarissen en neemt kerinis van de jaarrekening.

Artikel 28  Winstbestemming

Het batig saldo van de resultatenrekening, vormt de te bestemmen winst van het boekjaar. Met inachtneming van de beleidsovereenkomst, en nadat 5 procent van de winst werd gereserveerd, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het resultaat van het bedrijf.

HOOFDSTUK VI,  Rechtsopvolging

Artikel 29  Administratiefrechtelijke rechtsverhoudingen

Het AGB neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen van de gemeente Lanaken over die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente Lanaken en de Belgische federale overheid of het Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten die de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het AGB regelen, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

Artikel 30  Rechtsverhouding met publiek en privaatrechtelijke personen

Het AGB neemt eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente Lanaken over die voortvloeien uit de met andere publiek en privaatrechtelijke personen bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het AGB met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures,

Artikel 31 Goederen

De gemeente Lanaken kan aan het AGB de volle eigendom, respectievelijk de bestaande zakelijke rechten en beheersrechten, overdrager van de goederen, die nodig en/of nuttig zijn voor de realisatie van de doelstellingen van het AGB.

De overdracht slaat op alle goederen, roerende en onroerende, van infrastructurele en suprastructurele aard, zoals onder meer doch niet uitsluitend terreinen en gebouwen, voorts mede op de intellectuele rechten, in de staat waarin deze goederen zich bevinden, met ai de actieve er passieve erfdienstbaarheden en met alle zichtbare en verborgen gebreken.

De stad kan de voormelde goederen ook onder een andere vorm dan de overdracht van eigendom ter beschikking stellen van het AGB, zoals ingebruikgave, concessie, recht van erfpacht e.d.

v

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/12/2012 - Annexes du Moniteur belge

Ariikel32 - Wijze van uitvoering

Het AGB en de gemeente Lanaken zullen een lijst van de in de artikelen 28 en 29 bedoelde rechten en verplichtingen en de inventaris van de in artikel 30 bedoelde goederen opstellen waarin de overgedragen goederen worden geïdentificeerd en beschreven.

De gemeenteraad zal na de goedkeuring van de oprichting en de statuten van het AGB de lijst en inventaris vaststellen en het tijdstip van de inwerkingtreding van de rechtsopvolging en van de overdracht van de goederen bepalen.

Bij een ter post aangetekende brief waarin uitdrukkelijk naar de onderhavige statuten wordt verwezen, zal de meest gerede partij de overdracht alsmede het tijdstip van de overdracht ter kennis brengen van de betrokkenen.

Deze overdracht zal te gepaste tijde worden vastgelegd in een authentieke akte die aan de formaliteiten van de registratie en van de overschrijving in het Kantoor der Hypotheken zal worden onderworpen. De kosten ervan zullen door de gemeente worden gedragen.

Het AGB zal alle belastingen en taksen die op de goederen betrekking hebben, verhoudingsgewijs moeten dragen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum van inwerkingtreding van de rechtsopvolging.

De vaststelling van de voormelde lijst en inventaris sluit geenszins uit dat de gemeente Lanaken in de toekomst nog andere rechten en verplichtingen en onroerende en roerende goederen aan het AGB zou overdragen, waarvan de overdracht ervan nuttig of nodig zou zijn voor de goede werking van het AGB nadat de gemeenteraad de beslissing hiertoe heeft genomen. ,

HOOFDSTUK VII.  Algemeen

Artikel 33  Wijziging van de statuten

De raad van bestuur kan binnen de grenzen van de omschrijving van het doel en van de activiteiten van het AGB, zoals de gemeenteraad ze heeft vastgesteld, de statuten wijzigen. Deze wijzigingen zijn onderworpen aan het administratief toezicht overeenkomstig artikel 27ter van het decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten. Zij worden binnen een termijn van 20 dagen, die ingaat op de dag nadat ze genomen zijn, naar het college van burgemeester en schepenen verstuurd met het oog op advies van de gemeenteraad, Op dezelfde dag worden ze ter goedkeuring naar de Vlaamse regering verstuurd,

Artikel 34 -- Ontbinding en vereffening

In geval van ontbinding en vereffening van het AGB worden een algemene inventaris alsmede een

eindrekening, omvattende de balans en de resultatenrekening opgemaakt.

Behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad komen de rechten en verplichtingen van het

AGB met inbegrip van alle eigendomsrechten en beschikbare gelden, toe aan de gemeente Lanaken.

Op 28 juni 2012 keurde de gemeenteraad te Lanaken de statutenwijziging van het AGB Lanaken goed, waarbij de volgende artikelen werden aangepast :

In artikel 3 dient in de eerste alinea de volgende zinsnede geschrapt te worden "Het heeft geen winstoogmerk"

Artikel 28 dient als volgt aangepast te worden : " Het batig saldo van de resultatenrekening, vormt de te bestemmen winst van het boekjaar. Met inachtname van de terzake gesloten beleidsovereenkomsten en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt en nadat de raad van bestuur heeft beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de Gemeente uitgekeerd.

Guido Willen

Voorzitter Raad van Bestuur AGB Lanaken

Voor;

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
LANAKEN, AFGEKORT : AGB LANAKEN

Adresse
JAN ROSIERLAAN 1 3620 LANAKEN

Code postal : 3620
Localité : LANAKEN
Commune : LANAKEN
Province : Limbourg
Région : Région flamande