PLUZ

Association sans but lucratif


Dénomination : PLUZ
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 629.895.135

Publication

20/05/2015
ÿþ MOD 2.2

[ ~ku,t }= ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

11llIIl(~un~u~~~nuu

150 96

RECHTBANK van KOOPHANDEL

te ANTWERPEN, afdeling HASSELT

0 8 MO 2015

Griffie

Ondernemingsnr Q G1 5, 2 A lD

Benaming

(voiuit) : PLUZ

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : 3520 Zonhoven, Hoge-Valweg 50 B

Onderwerp akte : OPRICHTING

STATUTEN PLUZ vzw

INHOUD

1, NAAM

2. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

3. DUUR

4. DOEL VAN DE VZW

5. STICHTENDE LEDEN

6, BESTUUR BIJ OPRICHTING

7. LIDMAATSCHAP

7.1 VOORWAARDEN OM LID TE WORDEN

7.2 LIDGELD

7.3 UITSLUITING EN ONTSLAG VAN LEDEN

7.4 SOORTEN LEDEN

7.4.1 TOGETREDEN LEDEN

7.4.2 EFFECTIEVE LEDEN

7.4.3 GECOOPTEERDE LEDEN

8, ORGANISATIESTRUCTUREN

8.1 WETTELIJK VERPLICHTE BESTUURSORGANEN

8.1,1 ALGEMENE VERGADERING (AV)

8.12 RAAD VAN BESTUUR (RVB) = PARTIJRAAD

8.2 NIET WETTELIJKE VERPLICHTE BESTUURSORGANEN

8.2.1 DAGELIJKS BESTUUR (DB)

8.2.2 BESTUUR VAN DE POLITIEKE PARTIJ PLUZ

8.2.3 POLITIEKE FRACTIE

8.2.4 JONG PLUZ

9. ALGEMENE WERKING

9.1 VERGADERINGEN EN AGENDA

9.2 STEMGERECHTIGDHEID EN NEMEN VAN BESLISSINGEN

10. FINANCIEEL

11. LIJSTVORMING GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

12. VERDELING VAN DE MANDATEN

13. VERZOENINGS- EN TUCHTREGELING

14. UITGANGSPUNTEN "BEGINSELVERKLARING"

1. NAAM

Naam van de vzw: "PLUZ"

Deze naam PLUZ staat In associatie met "PLUS" hetgeen voor meerwaard groet, vooruitgang, ,..staat. Met de Z van Zonhoven.

positiviteit, samenwerking,

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetz bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden t

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MQD 2.2

2. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

Hoge-Valweg 50B te 3520 Zonhoven, gelegen in het gerechtelijk arrondissement Hasselt

3. DUUR

De verenging wordt opgericht voor onbepaalde duur en kan op elk moment ontbonden worden

4. DOEL VAN DE VZW

PLUZ is een ongebonden, neutrale politieke partij, gedreven door een vernieuwende beweging van het gezand verstand, die staat voor een rechtlijnige politiek, waarvan de grondbeginselen geformuleerd zijn in haar "BEGINSELVERKLARING".

PLUZ gaat voor een innovatief, efficiënt gemeentebeleid met als belangrijkste doel de inwoners van Zonhoven in de toekomst een Zonhoven te bieden waar het voor iedereen aangenaam is om te wonen.

Voor PLUZ staan het maatschappelijk belang van het gemeentelijk bestuur en de inspraak van de burger en allerlei belangengroepen centraal in het beleid.

Het doel van PLUZ is tevens de verdediging en bevordering van politieke, culturele, sociale en economische belangen van alle Zonhovenaren. Deze doeleinden kunnen met alle dienstige, democratische middelen bereikt worden, o.m. het uitgeven en verspreiden van druksels, tijdschriften, dagbladen; het organiseren van studiedagen, congressen, vergaderingen, filmvoorstellingen en bijeenkomsten van alle aard; het groeperen van individuele sympathisanten; het aankopen of in huur nemen van aile roerende en onroerende goederen, dienstig tot het doel.

De vereniging kan alle handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten ten allen tijde volledig zullen worden bestemd voor haar doel.

PLUZ doet een beroep op alle mensen die op één of andere manier verbonden zijn met Zonhoven of die iets voor PLUZ kunnen betekenen om haar doelstelling te bereiken, zonder onderscheid van godsdienst of wijsgerige overtuiging, die haar programma onderschrijven en de partijvisie aanvaarden.

Onverminderd de bepalingen in de wet of in de STATUTEN is geen enkele vorm van discriminatie, noch positieve, noch negatieve toegestaan bij de lijstvormingen en de organisatie van de partij.

PLUZ en haar leden verbinden er zich toe de rechten en vrijheden, zoals gewaarborgd door het Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden van 4 november 1950, na te leven en te bevorderen.

PLUZ als feitelijke vereniging en als politieke partij wordt in rechte vertegenwoordigd door de v.z.w. PLUZ. "JONG PLUZ" is de jongerenafdeling van "PLUZ" en werkt binnen dezelfde schoot van PLUZ vzw.

5. STICHTENDE LEDEN

1. Marleen Kenens, RRN 61.11.12-202,20, wonende 't Zant 15 te 3520 Zonhoven

2. Liesbeth Verbeek, RRN 67.12.01-016.87, wonende Schrijnbroekweg 24 te 3520 Zonhoven

3. Mirthe Thijs, RRN 95.01.22-228.47, wonende Kerkenbeemdweg 23 te 3520 Zonhoven

4. Pascale Dupont, RRN 66.06.30-190.47, wonende Sparrenweg 45 te 3520 Zonhoven

5. Natacha Etneo, RRN 82.06.29-030.88, wonende Elstrekenweg 113 te 3520 Zonhoven

6. Chiel Servaes, RRN 93.03.25-215.39, wonende Lange Schouwenstraat 25A te 3520 Zonhoven

7. Jan Drijkoningen, RRN 54.12.03-239-16, wonende Oudestraat 5A te 3520 Zonhoven

8. Brecht Olijslagers, RRN 95.05.22-293.10, wonende Schrijnbroekweg 24 te 3520 Zonhoven

9. Bart Vanderstraeten, RRN 67.08.14-159-11,wonende Hoge-Valweg 50B te 3520 Zonhoven

6, BESTUUR BIJ OPRICHTING

Op de oprichtingsvergadering van 2310212015 werden voor de opstart van de VZW volgende bestuursmandaten in de VZW vastgelegd:

D voorzitter: Bart Vanderstraeten I

D ondervoorzitter: Chiel Servaes Yi

~ \

4\1!'''

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

D secretaris: Marseen Kenens

0 penningmeester: Liesbeth Verbeek

Q even ementverantwoordelijke: Pascale Dupont

0 verantwoordelijke ledenwerving: Jan Drijkoningen

D voorzitter JONG PLUZ: Mirthe Thijs

O ondervoorzitter JONG PLUZ: Brecht Olijsiagers

7. LIDMAATSCHAP

Elk individu dat deel uitmaakt van de vzw of bij uitbreiding van de politieke partij PLUZ is per definitie lid.

7.1 VOORWAARDEN OM LID TE WORDEN

Iedereen kan lid worden van PLUZ vzw mits volgende voorwaarden:

D hij/zij de bepalingen in de "STATUTEN", het "WERKINGSREGLEMENT" en de

"BEGINSELVERKLARING" expliciet aanvaardt

D hij/zij het lidgeld betaalt

D deze van onbesproken gedrag is

Ddeze de minimum leeftijd van 16 jaar heeft bereikt

7.2 LIDGELD

Het lidmaatschap loopt per kalenderjaar. Het jaarlijks lidgeld wordt bepaald door de ALGEMENE VERGADERING en mag geenszins het bedrag van 100¬ overschrijden.

7.3 UITSLUITING EN ONTSLAG VAN LEDEN

Elk lid, in welke hoedanigheid dan ook, wordt automatisch en met onmiddellijke ingang uitgestoten uit de VZW en dient zijnfhaar mandaten direct neer te leggen indien zij of hij:

D kandideert op een kieslijst van een andere politieke partij

D lid wordt van een andere politieke partij (*)

D optreedt als lid van een andere politieke partij (*)

D leden die in de loop van hun politiek mandaat de PLUZ-FRACTIE verlaten zonder hun mandaat ter

beschikking te stellen aan de partij

D overlijdt

D zijn/haar bijdrage niet betaald heeft binnen de maand na aanmaning per aangetekend schrijven

O niet meer voldoet aan de inhoudelijke voorwaarden

(*) er is een uitzonderingsmaatregel van toepassing waarbij de uitsluiting wordt ingetrokken na unanieme beslissing door de AV.

Een lid dat ontslag neemt, wordt uitgesloten of geschorst, alsook de erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid, hebben geen recht op het gemeenschappelijk fonds. Ze kunnen evenmin betaalde bijdragen, zoals o.a. lidgelden, terugvorderen. Ze mogen geen opgave, verantwoording van de rekeningen, noch het leggen van de zegels of een inventaris vragen.

7.4 SOORTEN LEDEN

Er wordt onderscheid gemaakt tussen volgende soorten leden:

D TOEGETREDEN leden

D EFFECTIEVE leden

O GECOÖPTEERDE leden

7.4.1 TOEGETREDEN LEDEN

Een TOEGETREDEN lid wordt ook wel een "gewoon" lid genoemd.

7.4.1.1 TOETREDING

Iedereen kan TOEGETREDEN lid worden van PLUZ, mits aan de gestelde voorwaarden in 7.1 voldaan wordt.

x MOS 2.2

7,4.1.2 ONTSLAGNAME

Elk TOEGETREDEN lid kan op elk ogenblik ontslag nemen uit de VZW. Het ontslag gebeurt schriftelijk en dient overgemaakt te worden aan de RVB vertegenwoordigd door de voorzitter.

7,4.1.3 UITSLUITING

Automatische uitstuiting uit de VZW met onmiddellijke ingang is eveneens van toepassing indien zij of hij wordt uitgesloten door de RAAD VAN BESTUUR. Indien het TOEGETREDEN lid bestuurder is van de VZW is het de AV die hierover beslist.

7,4.1.4 TIJDELIJKE SCHORSING

De voorzitter van de RVB kan een TOEGETREDEN lid tijdelijk schorsen in afwachting van een RVB (of AV, zie 7.4.1.3) waarin beslist wordt over een eventuele sanctie.

7,4,1.5 STEMGERECHTIGDHEID

Een TOEGETREDEN lid is steeds Kiesgerechtigd indien deze niet tijdelijk geschorst is en hij of zij minstens 3 maanden lid is van PLUZ vzw.

7.4.2 EFFECTIEVE LEDEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge De leden welke lid zijn van de ALGEMENE VERGADERING zijn de EFFECTIEVE leden van de vzw. Ze worden ook wel "werkende" leden genoemd.

Alle stichtende leden zijn per definitie EFFECTIEF lid en maken bij oprichting dus deel uit van de ALGEMENE VERGADERING,

7,4.2.1 AANTAL EFFECTIEVE LEDEN

Het minimum aantal EFFECTiEVE leden bedraagt 5. Het maximum aantal 27, zijnde het aantal kandidaten op de gemeentelijk kieslijst van Zonhoven in 2012.

7.4.22 TOETREDING VAN EEN EFFECTIEF LID

Na oprichting kan elk TOEGETREDEN lid EFFECTIEF lid worden van PLUZ, mits volgende aanvullende voorwaarden:

d hijfzij 17 jaar is op het ogenblik van de toetreding

D deze de Nederlandse taal goed machtig is

D deze van onbesproken gedrag is, met bewijs door attest van goed gedrag en zeden

Ii deze een goedkeuring heeft met bijzondere meerderheid binnen de AV

D het aantal leden niet boven de 27 stijgt

De AV wordt samengeroepen binnen de 14 dagen na de aanvraag van de kandidaat. De AV beslist autonoom middels anonieme stemming of een kandidaat lid al dan niet weerhouden wordt als EFFECTIEF lid. De AV dient deze beslissing niet te motiveren. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.

Indien een kandidatuur geweigerd wordt door de AV kan de kandidaat slechts een nieuwe aanvraag indienen 6 maanden na de vorige aanvraag.

Ce wijzigingen moeten binnen de acht dagen door de RAAD VAN BESTUUR worden ingeschreven in het ledenregister dat moet bijgehouden worden op de zetel van de vzw.

7.4.2.3 ONTSLAGNAME

I lk EFFECTIEF lid kan op elk ogenblik ontslag nemen uit de VZW. Het ontslag gebeurt schriftelijk en dient overgemaakt te worden aan de AV.

Het EFFECTIEF lid dient geen ontslagtermijn in acht te nemen onder voorwaarde dat alle lopende zaken correct worden overgedragen.

Indien door ontslag het aantal leden onder het statutair aantal daalt, dan wordt het ontslag van het lid opgeschort totdat er een vervanger gevonden wordt. Dit dient binnen een redelijke termijn van 3 maanden te gebeuren.

\,

P

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

7,4.2.4 UITSLUITING

Alleen de AV kan beslissen over de uitsluiting van een EFFECTIEF lid uit de AV.

Naast uitsluiting conform de clausule 7.3 volgt automatische uitsluiting met onmiddellijke ingang indien zij of

hij:

Cl minstens 3 maal per jaar zonder verwittigen niet aanwezig is geweest op de AV (tenzij overmacht)

Q' in een bepaalde hoedanigheid lid was van de AV en deze hoedanigheid verliest

Q' wordt uitgesloten door de AV

7.4.2.5 TIJDELIJKE SCHORSING

De voorzitter kan een EFFECTIEF lid tijdelijk schorsen in afwachting van een AV waarin beslist wordt over een eventuele sanctie. Indien het EFFECIEF lid de voorzitter betreft dan behoort deze bevoegdheid toe aan de RAAD VAN BESTUUR.

7.4.2.6 STEMGERECHTIGDHEID

Elk EFFECTIEF lid is stemgerechtigd binnen de AV vanaf 3 maanden na toetreding tot de AV en op

voorwaarde dat deze niet tijdelijk geschorst is en de leeftijd van 18 jaar is bereikt.

(uitzondering: in de eerste 3 maanden na oprichting heeft elk EFFECTIEF lid stemrecht binnen de AV)

Elk EFFECTIEF lid heeft gelijk stemrecht in de AV. Tenzij expliciet anders bepaald wordt elke beslissing genomen bij eenvoudige meerderheid van de stemmen.

7.4.3 GECOOPTEERDE LEDEN

Binnen de RAAD VAN BESTUUR kunnen externe mensen gecoiipteerd worden omwille van hun expertise of hun belangrijke bijdrage tot het politiek project van PLUZ. Deze coöptatie is mogelijks bezoldigd en steeds van beperkte duur.

De modaliteiten rond toetreding, ontslag, uitsluiting, stemgerechtigdheid, ... enzovoort worden vastgelegd in het 'WERKINGSREGLEMENT".

8. ORGANISATIESTRUCTUREN

8.1 WETTELIJK VERPLICHTE BESTUURSORGANEN

8.1.1 DE ALGEMENE VERGADERING (AV)

De AV heeft alleen wettelijke bevoegdheden en bevoegdheden die uitdrukkelijk hierna zijn omschreven,

8.1.1.1 BEVOEGDHEDEN

D de wijziging van de STATUTEN

D het vastleggen en wijzigen van de bestuursmandaten

D de benoeming en sanctionering van de leden van de AV en de leden van de RVB

(uitgezonderd tijdelijke schorsing, zie eerder)

D kwijting verlenen aan de bestuurders van de RVB

Q' de goedkeuring van de begroting en van de rekening

D bepaling van de vergoeding van een gecoopteerd lid

D opstelling, aanpassing en goedkeuring van de "BEGINSELVERKLARING" en 'WERKINGSREGLEMENT"

Q' de ontbinding van de vereniging

D de omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

Q' bepaling voorwaarden tot deelname aan een mogelijke coalitie

Q' de vorming van een verkiezingskartel

De restbevoegdheid is expliciet voorbehouden aan de RVB,

8,1.1.2 TOETREDING, ONTSLAG, UITSLUITING, TIJDELIJKE SCHORSING, ...

Zie 7.4.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

8,1.2 DE RAAD VAN BESTUUR (RVB)

Het bestuur van de vzw is in handen van de RVB terwijl de belangrijke beslissingen door de AV worden genomen. Deze wettelijk verplichte vergadering is een collegiaal orgaan, belast met het bestuur van de vereniging.

8.1.2.1 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Alle bevoegdheden die niet wettelijk of expliciet aan de AV toegekend zijn, komen toe aan de RVB. Deze vergadering is het "uitvoerend orgaan" van de VZW. De ALGEMENE VERGADERING bepaalt de algemene beleidslijnen.

De RAAD VAN BESTUUR is tevens de "PARTIJRAAD" van de politieke partij PLUZ. Zij neemt m.a.w. ook het bestuur van de politieke partij "PLUZ" op zich.

Volgende taken behoren eveneens toe aan de RVB (PARTIJRAAD):

Q' het uittekenen van de politieke lijn op gemeentelijk vlak;

D het organiseren van activiteiten op gemeentelijk vlak;

Q' de verkiezing, sanctionering en het ontslag van een FRACTIEvoorzitter

D de partijstandpunten bepalen

Q' een financiële mobilisatie met het oog op de verkiezingscampagnes D de werving van nieuwe partijleden en de hemieuwing van bestaande lidkaarten;

Q' het goedkeuren van de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op voorstel van het PARTIJBESTUUR;

D het goedkeuren van de politieke bezoldigde en onbezoldigde mandaten bij de gemeente Zonhoven op voorstel van het PARTIJBESTUUR

8.12.2 SAMENSTELLING

De leden van de RVB worden bestuurders genoemd. Een bestuurder dient steeds lid te zijn van de VZW.

De RVB moet samengesteld zijn uit minimaal 3 bestuurders. Dit kunnen enkel natuurlijke personen zîjn. Het aantal bestuurders moet lager zijn dan het aantal leden van de AV om zo zelfcontrole te bekomen.

Indien het aantal leden van de AV daalt tot op gelijk of een lager niveau dan het aantal leden van de RVB, dan vallen automatisch de leden van de RVB weg met de minste anciënniteit. In zoverre dat het aantal leden van de RVB op deze manier niet onder de 3 mag zakken.

Bekendmaking bestuurders: Zie wettelijke bepalingen

8.1,2.3 TOELATINGSCRITERIA LEDEN RAAD VAN BESTUUR

Een TOEGETREDEN of een EFFECTIEF lid van PLUZ kan bestuurder worden binnen de RVB , mits:

Q' hij/zij 17 jaar is op het ogenblik van de aanstelling

D deze de Nederlandse taal goed machtig is

Q' deze van onbesproken gedrag is, met bewijs door attest van goed gedrag en zeden

Q' deze de noodzakelijke goedkeuring heeft binnen de AV (gewone meerderheid, geen

aanwezigheidsquorum vereist):

o het aantal bestuurders kleiner blijft dan het aantal leden in de AV

De voorzitter van JONG PLUZ en de (eventuele) FRACTIEvoorzitter zijn automatisch verkozen tot bestuurder tenzij verwerping met bijzondere meerderheid binnen de AV

8.1.2.4 ONTSLAGNAME

Elk bestuurder kan op elk ogenblik ontslag nemen uit zijn of haar functie. Het ontslag gebeurt via een aangetekende brief op adres van de maatschappelijke zetel van de VZW.

De bestuurder dient geen ontslagtermijn in acht te nemen onder voorwaarde dat alle lopende zaken correct worden overgedragen.

Indien de bestuurder de functie van voorzitter, ondervoorzitter, secretaris of penningmeester bekleedt of indien het aantal bestuurders lager wordt dan het statutair voorzien aantal, dan wordt het ontslag van het lid

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

opgeschort totdat er een vervanger gevonden wordt. Dit dient binnen een redelijke termijn van 3 maanden te gebeuren.

8.1.2.5 UITSLUITING

Alleen de AV kan beslissen over de uitsluiting als bestuurder en over zijn of haar lidmaatschap.

Naast uitsluiting door de voorwaarden gesteld in 7.3 geldt ook automatische uitsluiting als bestuurder met onmiddellijke ingang indien zij of hij:

Q' minstens 3 maal per jaar zonder verwittigen niet aanwezig is geweest op de RVB (tenzij overmacht)

Q' wordt uitgesloten door de AV (bij gewone meerderheid, geen aanwezigheidsquorum vereist)

Bestuurders kunnen worden verplicht na hun ontslag hun opdracht verder te vervullen tot er vervanging kan worden voorzien, met een maximum van 3 maanden.indien een nieuwe FRACTIEvoorzitter wordt verkozen door de RVB (zie 8.2.3.3) zal deze per direct en automatisch de zetelende FRACTIEvoorzitter als bestuurder in de RVB vervangen. De uittredende FRACTIEvoorzitter draagt zijnlhaar lopende zaken taken correct over en verliest per direct zijn/haar mandaat als bestuurder.ldem geldt bij een vervanging van de voorzitter of de ondervoorzitter van JONG PLUZ die mee ais bestuurder zou zetelen in de RVB (zie 8.2.4).Zowel de plaatsruimende voorzitter en ondervoorzitter van JONG PLUZ als de plaatsruimende FRACTIEvoorzitter van de politieke FRACTIE PLUZ kunnen door de AV herkozen worden in een andere hoedanigheid van bestuurder.

8.1.2.6 TIJDELIJKE SCHORSING

De voorzitter kan een bestuurder tijdelijk schorsen in afwachting van een AV waarin beslist wordt over een eventuele sanctie. indien het de voorzitter betreft beslist de RVB over de tijdelijke schorsing in afwachting van een definitief besluit.

8.1.2.7 BESTUURSMANDATEN

De RVB kiest zelf onder haar bestuurders minstens een:

Q' voorzitter

Q' ondervoorzitter

D penningmeester

Q' secretaris

Tenzij er te weinig kandidaten zijn voor vermelde bestuursmandaten dienen deze 4 mandaten door telkens verschillende personen te worden opgenomen.

Optionele bestuursmandaten worden voorzien conform het 'WERKINGSREGLEMENT". Op de oprichtingsvergadering van 23/02/2015 werd beslist de optionele mandaten vermeld in punt 6 reeds te voorzien bij opstart.

8.1.2.8 TAAKINHOUD BESTUURSMANDATEN

Met het oog op de uitbouw van een goede partijwerking worden verschil-lende personen met specifieke opdrachten gelast. Dit moet gebeuren op basis van aanleg, belangstelling en toewijding.

8.1.2.8.1 DE VOORZITTER

De voorzitter is de hoofdverantwoordelijke van de (politieke) vereniging en leidt de bestuursploeg van de VZW. De belangrijkste opdracht van een voorzitter zit hem in de coördinatie van taken. Het cumuleren van andere taken of functies moet zoveel mogelijk vermeden worden. De taak van de voorzitter wordt bij verhindering overgenomen door de ondervoorzitter.

Q' ziet toe op het naleven van de STATUTEN, missie en strategie;

Q' eindverantwoordelijk voor de bestuursvergaderingen: De voorzitter stelt in samenspraak met

de secretaris de agenda en de kalender op voor de bestuur- en algemene vergaderingen. Hij zit deze

vergaderingen voor en zorgt voor een goede besluitvorming eindverantwoordelijke voor beleidsactiviteiten;

0 de voorzitter volgt nauwgezet (met andere bestuursleden) de (politieke) actualiteit goed op;

Q' staat in voor een goede samenwerking met de FRACTIE van de politieke partij;

Q' eindverantwoordelijke voor de planning -- jaarprogramma's;

Q' eindverantwoordelijke communicatie : Naar de buitenwereld en de pers is de voorzitter het gezicht van de vereniging. De voorzitter staat daarom de pers te woord en is eindverantwoordelijke voor de Inhoud van de publicaties en/of website van de vereniging. Specifieke communicatietaken, zoals redactie van nieuwsbrieven of

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

onderhouden van de website, worden bij voorkeur aan andere bestuursleden of uitvoerende vrijwilligers uitbesteed

Q' onderhouden van externe contacten : contacten met andere politieke partijen, adviesorganen in de

gemeente, maar ook daarbuiten

D het voeren van de politieke onderhandelingen samen met de lijsttrekker en (de) verkozenen

Q' waken over de toepassing van afspraken en goede werking

Q' hij/zij bevordert de goede inter-'mense-'lijke verhoudingen

Q' tijdig indienen van de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen

8.1.2.8.2 DE SECRETARIS

De secretaris houdt zich bezig met de coördinatie van administratieve taken en ledenbeleid. Omdat de secretaris doorgaans zijn handen vol heeft aan administratieve taken en dossiers worden ook hier best enkele taken gedelegeerd aan andere bestuurders of uitvoerende vrijwilligers.

o eindverantwoordelijke bestuursvergadering: De secretaris stelt samen met de voorzitter de

agenda van de bestuursvergadering op en zorgt voor de verzending en andere praktische zaken (bijv. vastleggen tijdstip en vergaderlocatie). Tijdens de bestuursvergadering staat deze in voor de notulen en de versturing ervan.

Q' uitnodiging van de leden voor verschillende activiteiten

Q' eindverantwoordelijke klassement/archief: De secretaris houdt de bestuursnotulen en andere relevante documenten (bijv. werkingsverslagen, WERKINGSREGLEMENT, STATUTEN, BEGINSELVERKLARING, persartikels, ledenlijsten, enz...) in een archief bij

Q' eindverantwoordelijke subsidiedossiers en wetgeving: De secretaris is doorgaans ook verantwoordelijk voor het invullen van de subsidiedocumenten

Q' eindverantwoordelijke ledenadministratiebestand: De secretaris is eindverantwoordelijk voor het organiseren, opvolgen en bijhouden van de ledenadministratie

o eindeverantwoordelijke het voor correct en tijdig opstellen van de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen

8.1.2.8.3 DE PENNINGMEESTER

De penningmeester is de eindverantwoordelijke voor de financiering van de vereniging en zorgt ervoor dat de inkomsten effectief worden geïnd en de uitgaven correct worden uitgevoerd en geregistreerd.

Q' eindverantwoordelijke boekhouding i.f.v. subsidiedossiers en vzw wetgeving

Q' zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen (sponsoring, projectfinanciering, enz...)

Q' beheer van de bankrekeningen; uitvoeringen van bankverrichtingen;

a betalen van de rekeningen na goedkeuring door voorzitter en eventueel een derde

procuratiehouder

Q' financiële verslaggeving voor de RVB

o jaarlijkse financiële verslaggeving voor de AV, geattesteerd door voorzitter en sercretaris

Q' het opstellen van de jaarlijkse begroting en de controle ervan

Q' het beheren van aile noodzakelijke verzekeringen

10 beheren van inkomende gelden (lidgelden, bijdragen politieke mandatarissen, sponsoring)

Q' archiveren van financiële documenten

Q' opmaken van uitgaande facturen

Q' (laten) goedkeuren van inkomende facturen

8.1.2.8.4 OVERIGE MANDATEN

Alle modaliteiten omtrent de overige mandaten worden voorzien in het "WERKINGSREGLEMENT"

8.1.2.9 VERKIEZINGEN

pe RVB wordt door de AV gekozen voor een periode van telkens 3 jaar. De bestuurders welke niet herverkozen worden zijn automatisch ontslag nemend bij installatie van de nieuwe RVB.

Tussentijds kunnen individuele leden van de RAAD VAN BESTUUR worden vervangen of toegevoegd voor de resterende looptijd van de mandaatperlode.

De verkiezing van de RVB gebeurt telkens in de maand maart (eerste maal in 2016) en is geheim. De verkiezing van de bestuursfunctionarissen gebeurt in de maand april daaropvolgend. De bestuursperiode start telkens op de eerste mei erna.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De secretaris van het aftredend bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie van de nieuwe bestuursverkiezingen.

Elke bestuurder in de RVB kan zich kandidaat stellen voor een bestuursmandaat (zie 8.1.2.7). Bij meer dan 2 kandidaten voor een bestuursfunctie verloopt de verkiezing in 2 rondes waarbij in de tweede ronde de 2 best scorende kandidaten overblijven.

Elke kiezer dient elke kandidaat punten toe te kennen, te beginnen met 1 voor de kandidaat met de minste voorkeur en telkens met 1 punt oplopend naarmate een kandidaat meer voorkeur geniet dan een andere. De kandidaat met het meeste aantal punten wordt verkozen.

Bij gelijk aantal stemmen: zie 9.

De leden van de RAAD VAN BESTUUR kiezen rechtstreeks en in die volgorde:

Q' één voorzitter;

Q' één ondervoorzitter;

D in één stembeurt de andere leden van het bestuur.

De functie van voorzitter kan in de volgende ambtstermijn in principe niet bekleed worden door een persoon die het mandaat bekleedt van schepen, burgemeester, voorzitter van de gemeenteraad, OCMW-voorzitter of FRACTIEvoorzitter van de politieke vleugel "PLUZ" van de VZW.

Indien er voor de functie van voorzitter echter geen kandidaten zijn, zullen de leden van de afdeling onder de verkozen bestuursleden de vacante functie rechtstreeks verkiezen. Hierbij gelden geen restricties naar voorwaarden voor de "verkozen voorzitter".

8.1.2.10 VERGADERING, BERAADLSAGING EN BESLISSING

De RVB vergadert na oproeping door de voorzitter zo dikwijls als het belang van de vzw dat vereist. De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter, of bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter. De vergadering hoeft niet gehouden te worden op de zetel van de vzw, zolang de exacte locatie van de vergadering maar duidelijk vermeld is in de uitnodiging.

BIJEENROEPEN

De vergaderingen worden periodiek georganiseerd, bij voorkeur minstens één maal per 2 maanden.

De oproeping moet de agenda, het exacte tijdstip en de locatie bevatten. Om geldig te vergaderen dienen minstens 3 bestuurders aanwezig te zijn waaronder de voorzitter of ondervoorzitter.

STEMMING

Elke bestuurder die minstens 3 maanden lid is van de RVB en ouder is dan 18 jaar heeft stemrecht (in de eerste 3 maanden na oprichting heeft elke bestuurder stemrecht).

Elke bestuurder heeft gelijk stemrecht in de RVB. Tenzij expliciet anders bepaald wordt elke beslissing genomen bij eenvoudige meerderheid van de stemmen.

Sanctionering van EFFECTIEVE LEDEN, GECOÖPTEERDE LEDEN en BESTUURDERS wordt bij voorkeur voorgesteld door de RVB aan de AV, welke hierin een beslissing neemt.

8,1.2.11 TEGENSTRIJDIG BELANGEN

Als een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de RAAD VAN BESTUUR, dan moet hij of zij dat meedelen aan de andere bestuurders voordat de RAAD VAN BESTUUR een besluit neemt. De bestuurder met het tegenstrijdig belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over het aspect waarop die betrekking hebben.

Deze procedure is niet van toepassing op doorsnee verrichtingen (kleine aankopen,...) 8.1.2.12 VERTEGENWOORDIGING

De RAAD VAN BESTUUR geeft - al dan niet onder voorwaarden omschreven in het "WERKINGSREGLEMENT" - volmacht aan de voorzitter, de ondervoorzitter, de penningmeester en de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

secretaris om de VZW in en buiten rechte te vertegenwoordigen, Zowel de voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester als secretaris zijn gemachtigd om post in ontvangst te nemen.

Deze 4 bestuursleden kunnen hierdoor individueel of in groep contracten afsluiten, betalingen uitvoeren, beslissingen nemen die noodzakelijk zijn voor de continuïteit van de dagelijkse werking, de VZW in rechte vertegenwoordigen in juridische geschillen, enz ...

De handelingen van de voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris mogen de noden van het dagelijks leven van de vereniging niet overstijgen of ze mogen zowel wegens hun geringe belang ais wegens de nood aan een snelle oplossing geen optreden van de RAAD VAN BESTUUR verantwoorden. Het verband tussen de geplande handeling en het maatschappelijk doel van de vereniging moet dus geval per geval worden nagegaan.

Handtekenbevoegdheden: zie 'WERKINGSREGLEMENT'

8.2 NIET WETTELIJK VERPLICHTE BESTUURSORGANEN

8.2.1 DAGELIJKS BESTUUR

De VZW kan ik haar "WERKINGSREGLEMENT" opteren voor een Dagelijks Bestuur. Bij opstart wordt er geen DAGELIJKS BESTUUR voorzien.

8.2.2BESTUUR VAN DE POLITIEKE PARTIJ "PLUZ"

Het "PARTIJBESTUUR" neemt het dagelijks bestuur van de politieke partij PLUZ waar en is de enige vertegenwoordiging van de politieke partij PLUZ naar derden.

Het "PARTIJBESTUUR" neemt niet het Dagelijks Bestuur van de VZW waar zoals voorzien in 8.21.

De FZVB of de PARTIJRAAD is het toezichthoudend orgaan maar ze mag de omvang van wat het "PARTIJBESTUUR" politiek al dan niet inhoudt niet zelf bepalen.

Enkele van volgende taken behoren toe aan het PARTIJBESTUUR:

D de voorbereiding van de volgende gemeenteraadsverkiezingen (uitwerking verkiezing plan,

campagneplan, ,..)

© het (voor)selecteren van de PLUZ-kandidaten voor een (eventueel) politiek partijmandaat bij de gemeente Zonhoven;

Q' de verkiezingslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen samenstellen en ter goedkeuring voorleggen aan de PARTIJRAAD;

Q' de leden actief betrekken bij en informeren over de partijwerking, onder meer door het organiseren van partijbijeenkomsten;

Q' de partijstandpunten bekendmaken via huis-aan-huis pamfletten, internet en

andere propagandamiddelen;

Q' houdt toezicht op de inhoud van alle politieke publicaties en verklaringen van bestuursleden en mandatarissen

8.2.2.1 LEDEN VAN HET PARTIJBESTUUR

Het PARTIJBESTUUR bestaat automatisch uit volgende leden:

D de voorzitter

Q' de ondervoorzitter (indien voorzien)

D de secretaris

D de voorzitter van JONG PLUZ (indien voorzien)

D de FRACTIEvoorzitter van de politieke partij (indien bestuurder, zie 8.1.2.3)

Extra leden van de RVB kunnen eveneens toetreden tot het "PARTIJBESTUUR" indien ze met gewone meerderheid worden verkozen binnen de RVB.. Uitsluiting uit het PARTIJBESTUUR van deze extra leden gebeurt eveneens door RVB (met gewone meerderheid). Indien het mandaat in de RVB vervalt komt automatisch het lidmaatschap in het PARTIJBESTUUR te vervallen.

8.2.2.2 WERKING

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Het PARTIJBESTUUR vergadert en overlegt autonoom op eenvoudig verzoek van één der leden. Getracht wordt om minstens eens 1 maal per maand te vergaderen.

De werking van het stuurorgaan wordt uitgewerkt in het WERKINGSREGLEMENT"

8.2.3 DE `POLITIEKE FRACTIE"

(ook afgekort FRACTIE)

8.2.3.1 WERKING VAN DE POLITIEKE FRACTIE

De (POLITIEKE) FRACTIE stelt haar werking ten dienste van de gehele Zonhovense bevolking. Waar zij deel uitmaakt van een coalitie, werkt zij op basis van een akkoord dat met de coalitiepartners is afgesloten en dat zij loyaal mee uitvoert. Dit zowel m.b.t. de verdeling van de mandaten als m.b.t. het te voeren beleid en de procedures van samenwerking en overleg, Verder zal de PLUZ-FRACTIE t.a.v, haar opponenten steeds een constructieve, open maar zelfbewuste houding aannemen,

8.2.3.2 SAMENSTELLING

De POLITIEKE FRACTIE van PLUZ wordt gevormd door al haar politiek verkozen mandatarissen samen met alle leden van het PARTIJBESTUUR.

De mandatarissen zijn alle personen die uit hoofde van hun lidmaatschap van de partij PLUZ een politiek mandaat vervullen bij de gemeente Zonhoven, hetzij door verkiezing, hetzij door aanwijzing, Het statuut van FRACTIElid vervalt automatisch nadat het mandaat niet meer wordt uitgeoefend namens PLUZ.

Naast de rechtstreeks verkozen FRACTIEleden kunnen ook andere leden van PLUZ door het PARTIJBESTUUR worden toegevoegd aan de POLITIEKE FRACTIE. Extra leden kunnen bijvoorbeeld toegelaten worden indien zij een gesplitst mandaat hebben.

Elke lid van de POLITIEK FRACTIE dient per definitie lid te zijn van PLUZ vzw. Indien het lidmaatschap vervalt, vervalt ook het lidmaatschap bij de interne POLITIEKM FRACTIE. Bovendien stelt betrokkene het eventuele politieke mandaat per direct ter beschikking van PLUZ.

De FRACTIE volgt de richtlijnen van de partij uitgezet door het PARTIJBESTUUR en de PARTIJRAAD.

Leden die op een kieslijst van PLUZ verkozen zijn maar voor aanvang of in de loop van hun mandaat de FRACTIE verlaten of dienen te verlaten zonder dat ze hun mandaat ter beschikking van de partij te stellen, sluiten zichzelf onmiddellijk uit en betaten PLUZ vzw een vergoeding voor de gevolgschade ten bedrage van de nog resterende vergoeding (zie 11) tot einde mandaat.

Mandatarissen die buiten Zonhoven gedomicilieerd zijn stellen hun politieke mandaten bij de gemeente Zonhoven in elk geval ter beschikking van PLUZ en verliezen in principe hun intern mandaat bij de politieke FRACTIE.

8.2.3.3 DE FRACTIEVOORZITTER

De politieke FRACTIE PLUZ wordt geleid door de FRACTIEvoorzitter en staat onder toezicht van de voorzitter van de RVB. De FRACTIEvoorzitter is steeds een mandataris en wordt voor een periode van 6 jaar gekozen door de RVB en kan te allen tijde ontslag nemen als voorzitter of worden afgezet door de RVB.

Hij/zij staat o.a. in voor:

Q' het goed functioneren van de politieke FRACTIE en de onderlinge taakverdeling. De aanbeveling is dat er eens per jaar met elk FRACTIElid afzonderlijk een functioneringsgesprek wordt gevoerd

Q' het opstellen samen met de FRACTIEleden en het PARTIJBESTUUR van een intern reglement. Dit

gebeurt telkens opnieuw in de maand december na de gemeenteraadsverkiezingen.

D de samenwerking binnen de partij en de eventuele coalitiepartners

fl de contacten met de maatschappelijke organisaties

D de vertolking van de PLUZ-standpunten

De FRACTiEvoorzitter wordt in de loop van de maand november volgend op de gemeenteraadsverkiezingen gekozen door de PARTIJRAAD (RAAD VAN BESTUUR) met gewone meerderheid van stemmen. De voorkeur dient hierbij uit te gaan naar iemand met veel maturiteit.

8.2.3.4 UITSLUITING VAN FRACTIELEDEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOfl 2.2

RACTlEleden, die niet bereid zijn na een eerlijke discussie op de eerste plaats de gezamenlijk gekozen beleidslijn uit te dragen en pas in de tweede fase de eigen opvattingen kenbaar te maken, kunnen niet als woordvoerder van de FRACTIE optreden.

Wanneer een lid van de FRACTIE langdurig en op een schromelijke wijze tekort schiet kan het PARTIJBESTUUR in samenspraak met de PARTIJRAAD het FRACTIElid de toegang tot de FRACTIEverga-deriilgen ontzeggen en betrokkene uit de FRACTIE bannen.

Waar iemand stelselmatig handelt in strijd met de STATUTEN, reglementen of besluiten van partijorganen of de FRACTIE en/of zijn verplichtingen tegenover de partij niet nakomt en/of weigert mee te werken aan de uitvoering van het verkie-'zingspro-'gramma en/of de partij op een duidelij-'ke wijze benadeelt, kan het pATIJBESTUUR beslissen de betrokkene(n) niet langer als kandidaat te aanvaarden of desnoods hem/haar als lid van de partij te schorsen of het lidmaatschap van de partij te ontnemen.

$teeds zullen de individuele FRACTIEleden hierbij de gelegenheid krijgen zich in de kring van de partij te verantwoorden en vbór een sanctie wordt doorgevoerd, zal er gezocht worden naar een verzoening die de eenheid en eensgezindheid van de FRACTIE herstelt.

$.2.3.5 WERKING

0e mandatarissen zijn ertoe verplicht elke publieke tussenkomst, elk voorstel of initiatief of elk amendement waardoor hetzij de hele partij hetzij de gehele FRACTIE PLUZ zou geëngageerd worden, op voorhand af te toetsen met de FRACTIE.

0e verkozenen zullen in permanent contact staan met de bevoegde partijorganen en mekaar over en weer kritisch volgen. Een voortdurend gesprek tussen de FRACTIE en het PARTIJRAAD is hiertoe noodzakelijk.

De PARTIJRAADj van haar kant zal zich terughoudend opstellen t.a.v. de FRACTIE en de eigen verantwoordelijkheid van de verkozenen erkennen en respecteren. Ook zal de partij de FRACTIE voldoende ondersteunen en de kandidaten een uitvoerbaar en eenduidig verkiezingsprogramma meegeven.

Alle FRACTIEleden kunnen hun stemrecht verliezen indien ze in de loop van twaalf maanden, voorafgaand aan de betreffende vergadering, op de helft ervan zonder gemotiveerde reden verontschuldiging afwezig waren. Zij kunnen door de FRACTIEvoorzitter ook worden voorgesteld tot ontslag uit de politieke FRACTIE. Stemming gebeurt door alle leden van de FRACTIE.

$.2.4 "JONG PLUZ"

Alle leden van PLUZ die jonger zijn dan 35 jaar hebben de mogelijkheid om toe te treden tot JONG PLUZ. Dit Kan door eenvoudige goedkeuring met meerderheid van stemmen binnen het bestuur van JONG PLUZ.

JONG PLUZ heeft een apart bestuur dat onder toezicht staat van de RAAD VAN BESTUUR van PLUZ.

Het bestuur van JONG PLUZ wordt verkozen door leden alle leden van JONG PLUZ . Zij verkiezen minimaal:

17 een voorzitter

J een ondervoorzitter

C] een secretaris

Overige mandaten binnen JONG PLUZ zijn eveneens conform het "WERKINGSREGLEMENT'

De voorzitter van JONG PLUZ is automatisch lid van de RVB van PLUZ, De interne verkiezingen binnen JONG PLUZ zijn gelijklopend met de verkiezingen van de RVB van PLUZ vzw en gebeuren volgens dezelfde procedure als bij PLUZ.

DOELSTELLING VAN JONG PLUZ

JONG PLUZ heeft als voornaamste doelstelling de jeugdwerking in Zonhoven te bevorderen, de jeugd politiek bewust te maken en maatschappelijke problemen rond de jeugd en jeugdverenigingen aan te kaarten en te behartigen. Het organiseren van o.a. evenementen, vergaderingen, infosessies en inzamelacties dragen hiertoe bij.

De verdere werking van JONG PLUZ wordt beschreven in het "WERKINGSREGLEMENT" van PLUZ vzw. 9. ALGEMENE WERKING

\e-ID

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

9.1 VERGADERINGEN EN AGENDA

Alle vergaderingen van de partij zijn besloten, tenzij het betrokken bestuur of de voorzitter van de ALGEMENE VERGADERING daar anders over beslist.

Bij gelegenheid kunnen personen omwille van hun expertise uitgenodigd worden op vergaderingen van elk niveau.

Adviesgroepen kunnen steeds op elk niveau worden samengesteld en bijeengeroepen. De voorzitter dient wel vooraf in kennis gesteld te worden van plaats, datum en onderwerp van elke vergadering.

Er kan, zowel voor algemene ledenvergaderingen als voor bestuursvergaderingen, alleen gestemd worden over punten die op de agenda staan.

De agenda wordt vastgelegd door de voorzitter van dat bestuursorgaan en vernield in de uitnodiging die minstens twee werkdagen (10 werkdagen in geval van een AV) voor de dag van de vergadering bij de leden moet aankomen. De agenda kan VOOR aanvang van de vergadering bij hoogdringendheid worden aangevuld met een nieuw punt, wanneer minstens één derde van de aanwezige leden van de betrokken vergadering daarmee instemt.

De secretaris van het bestuur maakt het verslag van de vergadering, en stuurt het naar de leden van het bestuur. Bij de aanvang van elke vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering ter goedkeuring voorgelegd.

9.1.1 ALGEMENE LEDENVERGADERING

Minstens één maal per jaar, in de maand december, is er een ALGEMENE LEDENVERGADERING voor alle leden, geleid door de voorzitter, die zich daarbij kan laten bijstaan.

Voor de algemene ledenvergaderingen zijn er geen aanwezigheidsvereisten om geldig te vergaderen. De penningmeester brengt tijdens de vergadering steeds verslag uit over de kastoestand van de VZW. 91.2 ALGEMENE VERGADERING EN RAAD VAN BESTUUR

De AV wordt bijeengeroepen in de volgende gevallen:

D na beslissing van de RAAD VAN BESTUUR;

D wanneer één vijfde van de leden van de AV het vraagt

De ALGEMENE VERGADERING kan maar geldig vergaderen wanneer minstens de helft van de stemgerechtigde bestuursleden aanwezig is, Voor de RAAD VAN BESTUUR is minstens de aanwezigheid vereist van 3 bestuurders waaronder de voorzitter of ondervoorzitter. De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter of de ondervoorzitter, of door een lid dat door de voorzitter wordt aangewezen.

Indien er een AV wordt bijeengeroepen tot wijziging van de STATUTEN dient er twee derde van de leden

aanwezig te zijn. Indien dit niet gebeurt wordt er een tweede ALGEMENE VERGADERING bijeengeroepen. Die kan dan beslissen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering moet wel plaatsvinden minstens vijftien dagen na de eerste vergadering.

Bij aanpassing van de STATUTEN dient het ontwerp bij de uitnodiging te worden gevoegd. Elk ontwerpvoorstel van de STATUTEN, ondertekend door tenminste één tiende van de leden, wordt op de agenda gebracht.

Na voorlegging van de goedkeuring van het verslag van vorige vergadering brengt de penningmeester verslag uit over de kastoestand van de VZW.

Er wordt een register bijgehouden van de beslissingen genomen door de AV. Alle EFFECTIEVE leden moeten dat register kunnen raadplegen.

9.2 STEMGERECHTICHTHEID EN NEMEN VAN BESLISSINGEN Het stemrecht is persoonlijk. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan. Voorwaarden tot stemrecht binnen een bestuursorgaan:

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

D 3 maanden vast lid zijn van dat bestuursorgaan (geldt niet voor FRACTIELEDEN binnen de POLITIEKE FRACTIE)

Q' de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben (16 jaar voor de ALGEMENE LEDENVERGADERING)

Q' geen tuchtsanctie hebben lopen, met inbegrip van tijdelijke schorsing

Bij een stemming binnen een bepaald bestuursorgaan moet minstens de helft van de stemgerechtigde bestuursleden een geldige beslissing te nemen. Alle beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid tenzij een bijzondere meerderheid is vereist of dat de wet anders voorziet.

Een gewone meerderheid bedraagt meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen. Een bijzondere meerderheid bedraagt minstens twee derde van de uitgebrachte stemmen. Onthoudingen worden niet meegerekend voor het behalen van de meerderheid. Ongeldige stemmen worden nooit meegerekend. Indien de helft of meer dan de helft van de stemmen onthouding zijn, wordt de stemming als ongeldig beschouwd.

Indien een voorstel geen meerderheid haalt, is het voorstel verworpen.

Cijfermatige uitslagen van stemmingen mogen niet buiten het betrokken bestuur worden bekendgemaakt, tenzij het betrokken bestuur of de betrokken raad hier unaniem anders over beslist.

Stemmingen over personen zijn steeds anoniem. Betrokken personen dienen bij de debatten steeds het lokaal te verlaten, interne bestuursverkiezingen uitgezonderd. Indien er slechts over één kandidaat wordt gestemd is een onthouding mogelijk. Om verkozen te zijn is een gewone meerderheid noodzakelijk.

Wanneer één van de leden een mogelijk belangenconflict inroept, moet de vergadering zich daarover meteen uitspreken. Wordt het belangenconflict vastgesteld, dient de betrokkene of de betrokkenen de vergadering te verlaten voor de duur van de beraadslaging en voor de stemming. Wanneer minstens één vierde van de aanwezige leden hierom vraagt, kan er gestemd worden met geheime stemming.

Bij gelijkheid van stemmen tussen twee kandidaten gelden in orde van belangrijkheid de volgende voorrangsregels:

A. de kandidaat met het meeste anciënniteit als lid bij PLUZ heeft voorrang op de andere kandidaat;

B. de vrouwelijke kandidaat gaat voor op de mannelijke, uitgezonderd bij het samenstellen van de kandidatenlijsten voor de externe verkiezingen;

C. de jongere in leeftijd gaat voor op de oudere;

10. FINANCIEEL

Alle fondsen, schulden, schuidvorderingen en roerende en onroerende goederen in de partij zijn eigendom van PLUZ V.Z.W. Bij ontbinding van de VZW gaan alle activa naar de SINT-VINCENTIUSVERENIGING te Zonhoven. Deze vereniging heeft als doel de minderbedeelden van Zonhoven een menswaardiger leven te bezorgen en hen ook morele en praktische steun te verlenen. Indien deze vereniging niet meer bestaat op het ogenblik van stopzetting zal de AV een andere bestemming voor de activa zoeken met de voorwaarde dat het een goed lokaal" doel betreft.

Het ontslagnemend, geschorst of uitgesloten lid, alsook de erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid, hebben geen enkel recht op het maatschappelijk fonds.

De penningmeester is belast met het financieel beheer. Het financieel beheer gebeurt door en onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. Ten minste om het kwartaal brengt de penningmeester bij zijn bestuur financieel verslag uit.

Jaarlijks brengt de penningmeester een goedgekeurd financieel verslag uit. Voor het einde van het eerste kwartaal wordt de jaarrekening voorgelegd over het afgesloten boekjaar. De bewijsstukken worden ter beschikking gehouden.

De financiering gebeurt door:

Q' de afdrachten door gemeentelijke mandatarissen;

Q' de vaste jaarlijkse premie voor elk lid;

Q' de opbrengsten van afdelingsactiviteiten;

S MOD 2.2

ci giften (alleen te ontvangen indien conform de bestaande wetgeving op de partijfinanciering).

De lijst van de mandaten waarvoor financiële afdrachten moeten gebeuren, wordt vastgesteld door het PARTIJBESTUUR. De afdrachten van de mandatarissen zijn verschuldigd voor de vergoedingen uit het mandaat maar evenzeer voor de vergoedingen voortspruitend uit het mandaat.

Voor alle mandaten bedraagt de afdracht 10% van de bruto vergoedingen. Indien de betrokken mandataris geen inkomsten heeft uit een ander beroep, een pensioen of een vervangingsinkomen bedraagt de afdracht 7,5% van de bruto vergoedingen. Indien de mandataris zichzelf buiten de VZW of de partij stelt of wordt gesteld blijft deze vergoeding nog lopen zolang deze het mandaat blijft beoefenen.

De afdrachten worden aan de partij overgemaakt binnen de maand volgend op de uitbetaling van de vergoeding of wedde.

Er kunnen geen bijkomende afdrachten van de mandatarissen worden geëist.

Onverminderd andere statutaire bepalingen is het stemrecht van de mandataris geschorst bij niet-betaling van de statutaire afdrachten binnen de drie maanden volgend op de opeisbaarheid van de schuld. Vanaf het ogenblik van de schorsing van het stemrecht kan de betrokkene geen kandidaat zijn voor om het even welke verkiezing, tot op het ogenblik van de betaling van de schuld,

11. LIJSTVORMING GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

Elke kandidaat op de kieslijst dient lid te zijn van PLUZ vzw en een contract te ondertekenen dat opgesteld werd door de PARTIJRAAD. Kandidaturen kunnen worden ingediend voor elke plaats op de lijst. Bij elke kandidatuur moet worden vermeld op welke plaats(en) op de lijst ze betrekking heeft.

Er wordt maximaal gestreefd naar een evenredige samenstelling van het team op basis van de actuele socio-demografische gegevens

Cl leeftijd

D sociale groep (student, werkende, derde leeftijd, ...)

D regiowoonplaats

O geslacht

Verder zie `WERKINGSREGLEMENT"

12. VERDELING VAN DE MANDATEN

Zie "WERKINGSREGLEMENT"

13. VERZOENINGS- EN TUCHTREGELING

Zie 'WERKINGSREGLEMENT'

14. UITGANSPUNTEN BEGINSELVERKLARING

Als kandidaat op de verkiezingslijst, bestuurslid of mandataris gaat men akkoord met het programma van PLUZ.

Politiek is groepswerk. Steeds telt de groep (= het bestuur, de partij). Ook In de verkiezingen is men een onderdeel van het geheel. Dit betekent dat alles In greep wordt beslist, democratisch en volgens de statutair vastgelegde bepalingen. Eenmaal een beslissing genomen, worden de beslissingen loyaal uitgevoerd. Interne conflicten worden niet langs de media uitgevochten.

PLUZ voert haar programma op een ethisch verantwoorde wijze uit. Dit betekent ook dat men de tegenstrever, de andere partij correct behandelt. Dit is geen verzwakken van het eigen programma, maar maakt dit geloofwaardiger en authentieker.

De mandatarissen en bestuursleden beschouwen de partijorganisatie ais een waardevol gegeven, waarbij de hiërarchie van het afdelingsbestuur de betekenis heeft van grotere verantwoordelijkheid, grotere zorg, grotere inzet. Van alle mandatarissen en bestuursleden, op welk niveau ook, wordt verwacht dat ze actief meewerken aan de uitbouw van PLUZ en bereid zijn ter beschikking te staan van de partij.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge



e- ,tDi

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Groepssamenwerking is gebaseerd op samenspraak, op doorgeven van informatie. Groepswerk veronderstelt beraadslaging, het maken en houden van afspraken en dit met de verschillende niveaus van de besluitvorming van de partij. Bestuursleden en mandatarissen staan mekaar met woord en daad bij.

Persoonlijke ambitie dient steeds ondergeschikt te zijn aan het belang van PLUZ.

Alle mandatarissen dienen alles in het werk te stellen om het programma van PLUZ te realiseren. Deelname aan de macht is daartoe een middel, nooit een doel op zich. Meerderheidsvorming gebeurt op basis van een programakkoord en het tot stand komen van een billijk evenwicht. De oppositie wordt gerespecteerd en krijgt de politieke ruimte om haar inzichten naar voren te brengen.

Benoemingen moeten objectief gebeuren, De mandatarissen laten zich hierbij alleen leiden door de bekwaamheid en de integriteit van de sollicitanten.

De mandataris en het bestuurslid zorgen ervoor dat hun politiek optreden de weergave is van wat de partij PLUZ wilt uitdragen en uitstralen. Vertrouwen, eerlijkheid, kennis, ... De media bieden de mandatarissen een uitstekend forum van opbouw en profilering.

Van haar mandatarissen en bestuursleden verwacht PLUZ dat ze zich via vorming en lectuur op de hoogte houden van de actuele standpunten.

Zowel de "STATUTEN" als de "BEGINSELVERKLARING", het "WERKINGSREGLEMENT" ais het "INTERN REGLEMENT" van de FRACTIE dient door alle leden ondertekend te worden ter aanvaarding.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of orgaelten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

6

' Voorbehouden

. aan het Belgisch 1 Staatsblad

Coordonnées
PLUZ

Adresse
HOGE-VALWEG 50 B 3520 ZONHOVEN

Code postal : 3520
Localité : ZONHOVEN
Commune : ZONHOVEN
Province : Limbourg
Région : Région flamande